Test Drive: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion

Lansat în 2007, Tiguan a ajuns astăzi la a treia generație. Noul SUV compact este disponibil cu motorizări termice, dar oferă și soluții plug-in hibrid.

Cine este și ce vrea Volkswagen Tiguan de la noi?

Noul Volkswagen Tiguan vrea să ducă mai departe succesul înregistrat de generațiile anterioare. Și pentru a face asta, marca din Wolfsburg propune un SUV complet nou, plin de soluții moderne și cu multe dintre greșelile trecutului îndreptate. Volkswagen spune că a ascultat cu atenție feedbackul venit de la clienții nemulțumiți de unele soluții adoptate pe modelele anterioare și a reglat problemele. Noul Tiguan aduce un design nou, motorizări termice benzină și diesel, dar și soluții plug-in hibrid. Prețul, însă, este pe măsură.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

În primul rând, a treia generație Volkswagen Tiguan utilizează o nouă platformă. Este vorba de arhitectura MQB Evo, comună cu noul Passat. Aceasta permite utilizarea de motorizări termice clasice, dar și soluții plug-in hibrid, iar noul Tiguan le va oferi pe toate.

Tot pe lista noutățile trec și a patra generație a sistemului infotainment MIB cu multe din problemele trecutului acum rezolvate, o grafică exemplară și un ecran tactil impresionant de 15 inchi.

Ce concurenți are pe piața din România?

Cu un nume inspirat de combinația dintre cuvintele germane pentru tigru și iguana, Tiguan este un concurent important pe piața SUV-urilor compacte încă din 2007. Devenit rapid o alternativă pentru celebrul Golf, Tiguan primea o a doua generație în 2016 și începea să bată recorduri. În 2018, 2019 și 2020, Tiguan a fost cel mai bine vândut SUV compact din Europa.

Din 2021, poziția de lider a fost pierdută din cauza crizei semiconductorilor care a dus la probleme generale de producție. Până la lansarea noii generații, VW Tiguan a fost comercializat în peste 7,6 milioane de exemplare.

Noua generație vine cu o platformă complet nouă și suficiente arme pentru a înfrunta orice concurent. Iar în segmentul SUV compact, clienții au de unde alege. Noul Tiguan are de înfruntat modele ca Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Mazda CX-5, Ford Kuga, Kia Sportage, Toyota Rav4 și chiar BMW X1.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Volkswagen a decis să ofere o gamă largă de motorizări pentru noul său Tiguan. Viitorii clienți vor avea de unde alege pentru că au la dispoziție atât motorizări termice cu sau fără sistem mild-hybrid, diesel, dar și două variante plug-in hybrid.

La lansare se poate alege între motorizarea pe benzină mild hybrid 1.5 eTSI de 130 CP sau 150 CP, respectiv diesel de 2.0 litri cu 150 CP sau 193 CP. Tracțiunea integrală 4Motion este de asemenea disponibilă, iar transmisia este asigurată exclusiv de cutia automată DSG cu 7 trepte.

În viitorul apropiat vom exista și două versiuni eHybrid, care utilizează un sistem plug-in hybrid cu alimentare la priză. Sistemul folosește motorul pe benzină de 1.5 litri, un motor electric și o baterie de 19,7 kWh ce poate fi alimentată inclusiv la stații de putere mare. Volkswagen promite o autonomie electrică de 100 km.

Deși am luat contact și cu versiunile PHEV la testul internațional din Franța, acestea erau prototipuri și am decis să le testăm complet când vor fi disponibile în România. Pentru testul din Franța am ales cel mai puternic TDI în varianta de top R-Line. Motorizările diesel sunt încă parte din oferta germanilor și nu par să dispară, iar motorul 2.0 TDI de 193 CP cu tracțiune integrală și cutie automată DSG fac un trio extrem de reușit cu noul Tiguan.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Oficial, un Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 193 CP cu tracțiune integrală și transmisie automată DSG are un consum mediu de 6,4 litri/100 km. Pe traseul din sudul Franței ce a inclus o bucată destul de lungă de autostradă plus o serie de drumuri sinuoase și înguste prin zona deluroasă a Coastei de Azur am obținut un consum mediu de 7 litri/100 km . Un al doilea traseu, efectuat doar pe drumuri regionale și prin satele franceze a dus computerul de bord la 6,1 litri/100 km. Rezervorul modelului Tiguan 2.0 TDI are o capacitate de 58 litri.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?


Deși modelul nostru de test era echipat cu cele mai mari jante disponibile, cele de 20 inchi, calitatea ținutei de drum s-a dovedit a fi impecabilă. Te simți imediat ca acasă la volanul noului Tiguan, poate și datorită faptului că avem din nou butoane fizice pe volan, VW renunțând la experimentul cu zonele tactile.

Cu direcție comunicativă, asistată atât cât trebuie, Tiguan se așterne repede la drum și nu ai nevoie de prea multă acomodare. Dimensiunile sunt practic identice cu cele ale modelului anterior, ampatamentul fiind la fel (2681 mm). Suspensia pare deranjată uneori doar de denivelările mici și frecvente ce pot fi întâlnite pe anumite porțiuni de autostradă, nereușind mereu să filtreze eficient.

Pe drumuri naționale și secundare, Tiguan se dovedește a fi confortabil și plăcut, aici contribuind din plin și scaunele față ergoActive Plus foarte bine proiectate, ce oferă suport lateral din plin plus funcție de masaj.

Cum ți se pare designul exterior?


Designerii Volkswagen au renunțat la liniile angulare ce erau specifice generației anterioare Tiguan, pentru un design fluid și modern, specifc actualului limbaj de design al mărcii germane. Dacă nu ești atent, l-ai putea confunda cu fratele său electric Volkswagen ID.4. Pe echipările de top, Tiguan este o prezență atractivă în special datorită părții frontale cu design ce inspiră putere. Blocurile optice sunt înclinate, ca o privire încruntată, fiind unite de o bandă LED și un element din material transparent ce include logo-ul Volkswagen. Grila este inclusă în masivul spoiler față, ce folosește din plin un plastic negru lucios pentru un look de efect. Același stil îl regăsim și în partea din spate unde stopurile 3D LED adaugă puncte la capitolul stil. Noua caroserie este și eficientă din punct de vedere aerodinamic, coeficientul Cx scăzând de la 0.33 la 0.28.

Cum sunt materialele la interior?


De calitate. Ce-i drept am avut la dispoziție doar echiparea de top R-Line, dar în cadrul aceluiași eveniment am luat contact și cu noul Passat în echipare Business (test care vine în scurt timp) și pot confirma că materialele sunt de calitate chiar și pentru un nivel de echipare inferior.

Volkswagen a ascultat feedback-ul clienților nemulțumiți de anumite aspecte legate de interior și de modul de acționare al unor comenzi pentru modelele anterioare și a remediat multe dintre acestea.

Imediat ce iei loc pe scaunul ergoActive din noul Tiguan remarci volanul. Acesta are acum din nou comenzi fizice, butoane ce trebuie acționate prin apăsare, renunțându-se la volanele cu zone tactile care nu au fost pe placul tuturor. Pe bord avem materiale moi, plăcute la atingere, dar și un fel de piele întoarsă în stil Alcantara pentru zona centrală a bordului. Acest tip de material este specific nivelului de echipare R-Line.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota 9. Noul Tiguan este extrem de practic la acest capitol, germanii fiind din nou foarte atenți când vine vorba de depozitat obiecte la bord. În primul rând avem o consolă centrală fără selector de viteze, acesta fiind mutat acum pe coloana de direcție, acolo unde ai găsi, de obicei, comenzile pentru ștergătoare. Este același stil de levier electronic pe care îl regăsim pe gama de modelele electrice ID.

Avem spații de depozitare ample în buzunarele portierelor, avem două zone pentru încărcarea telefonului mobil prin inducție ascunse sub un capac rabatabil ce poate fi folosit și ca zonă de depozitare, plus un spațiu modulabil pentru băuturi în consola centrală. Cotiera oferă loc pentru alte două băuturi pentru pasagerii din spate, iar portbagajul oferă un volum de încărcare de 652 litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?


Cinci, fără probleme. În schimb, patru vor călători în confort deplin. Să se bucure și oamenii de pe banchetă de cotiera centrală și de reglajul pe verticală al spătarului.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?


Fiind un model extrem de nou, a treia generație Tiguan nu a ajuns încă la testele de siguranță Euro NCAP. Dar o va face cât de curând și ne așteptăm la un scor bun având în vedere lista de sisteme de siguranță disponibile. În echiparea standard, noul Volkswagen Tiguan oferă sisteme ca Side Assist (asistență la schimbarea benzii de rulare), Front Assist (frânare automată în caz de urgență), Lane Assist (menținerea automată a benzii de rulare), Rear View (cameră video pentru mersul cu spatele) și Dynamic Road Sign Display (ce recunoaște și afișează pe ecranul din bord semnele de circulație). Opțional, putem alege Park Assist Pro ce oferă posibilitatea părcării automate la distanță, ce este controlată prin intermediul aplicației pentru telefonul mobil și Trailer Assist, ce te poate ajuta la manevre atunci când ai atașată o remorcă.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?


Lista e lungă pentru noul Tiguan. Volkswagen a lucrat din greu pentru a remedia o serie din erorile trecutului, iar platforma MQB Evo vine cu o serie de noutăți. Instalat la volan, nu ai cum să nu remarci noul sistem infotainment MIB4 cu ecran central opțional de 15 inchi. Un ecran tactil care probabil îi va deranja pe unii clienții cu dimensiunea sa, dar care este bine integrat. Suportă, bineînțeles, Apple CarPlay și Android Auto, iar oglindirea telefonului mobil se face pe toată suprafața ecranului.

Apoi, avem un nou controler rotativ cu un mic ecran color integrat. Acesta este amplasat mai jos pe consola centrală, cam în zona unde normal se regăsea selectorul cutiei de viteze (despre care v-am spus că a migrat pe coloana de direcție în dreapta volanului). Acest controler rotativ are mai multe funcții: poate regla volumul sistemului audio (VW a păstrat și zona tactilă de sub ecran pentru această funcție), modurile de condus și cele ambientale (care controlează iluminatul și modul în care este redată muzica).

Să nu uit, tot aici o să trec și zona tactilă pentru controlul temperaturii (de-acum este iluminată), priza de 220V din portbagaj și cârligul de remorcare ascuns.

Ai simțit că-i lipsește ceva?


Nu, chiar deloc.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?


Dacă vrei să ai un Tiguan care să atragă atenția, cu toate dotările bifate și să fie similar cu cel din imaginile de aici atunci alege nivelul de top R-Line. Totuși, prețul e posibil să te facă să lăcrimezi. Și nu de fericire. Noul Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI DSG 4Motion are un preț de pornire de 50.394 euro. Dacă mai pui și o serie de dotări opționale precum jantele de 20 inchi, culoarea, farurile IQ HD Matrix, sistemul audio Harman Kardon, sistemul de infotainment cu navigație Discover Pro și tapițeria din piele ecologică, prețul sare de 61.000 euro.

Pentru echiparea de bază, prețul pentru noul Volkswagen Tiguan începe de la 33.269 euro. În versiunea Base se poate opta pentru motorul 2.0 TDI de 150 CP sau 1.5 eTSI de 130 CP. Pentru un Tiguan ceva mai bine echipat se poate alege nivelul de echipare Life, ce are un preț de pornire de 35.506 euro. Gama de echipări este completată apoi de Advanced (de la 35.213 euro) și Elegance (de la 44.432 euro). Nivelul de top este reprezentat de echiparea R-Line, dar unde este disponibilă o singură motorizare, cea de 2.0 litri TDI 193 cu tracțiune integrală 4Motion.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?


Pentru pachetul tehnolgic complet, pentru confort și caracter practic. Tiguan este un SUV complet și modern.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?


Poate este prea asemănător din punct de vedere al designului cu noul Passat.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș mai lucra un pic la suspensie.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…


…ai nevoie de un SUV compact modern ce îți oferă o gamă largă de dotări și motorizări.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…


…preferi un hatchback sau un break.

Tu ți-ai cumpăra-o?


Da. Am apreciat mereu acest model, iar a treia generație este mai matură și mai modernă ca niciodată.

Clientul perfect al mașinii?


O familie cu resurse ce are nevoie de un automobil modern.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.


Un SUV compact modern și dezirabil disponibil inclusiv în variante electrificată.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Volkswagen

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI

de la 33269 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Diesel
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
193 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
7
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.968 cmc
Putere maximă
193 CP
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7,7 s
Viteză maximă
220 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
6,4 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.539 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.839 mm
Înălțime
1.658 mm
Ampatament
2.680 mm
Volum portbagaj
652 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.650 litri
Masa proprie
1.750 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
33.269
Preț mașină testată
59.757