Test drive: MINI Countryman John Cooper Works

Ajuns la o nouă generație - a treia, mai exact -, MINI Countryman poate fi savurat și cu tradiționala porție de ardei iute à la John Cooper Works.

Cine este și ce vrea MINI Countryman John Cooper Works de la noi?

Countryman JCW ALL4 pe numele lui complet este cel mai sportiv Countryman pe care-l poți cumpăra în momentul de față (și conduce pe drumuri publice). La rândul său, Countryman e un crossover și cel mai maxi MINI în momentul de față.

Din fotoliul său plasat în vârful piramidei pe care o formează gama Countryman, modelul John Cooper Works vrea ca de banii pe care-i cere să ne crească pulsul, adrenalina și eventual viteza de reacție. Totul într-un pachet care la nevoie (și pentru perioade scurte) s-ar putea suprapune-ish cu cerințele unei familii.

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Actualul Countryman JCW e bazat pe noul MINI Countryman (generația a treia), deci diferențele dintre acesta și generația trecută sunt prezente în toate direcțiile: design exterior și interior, materiale, tehnologie și comportament dinamic. Trecem prin toate, că doar ăsta-i și motivul pentru care ne-am adunat aici.

Ce concurenți are pe piața din România?

Mă gândesc la Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC, Audi RS Q3 Sportback, BMW X1 M35i xDrive și poate chiar Cupra Formentor VZ.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Există o singură motorizare pentru Countryman JCW: motor de doi litri, turbo, cu patru cilindri, 300 de cai-putere și 400 Newtoni-metru plus tracțiune integrală standard (semnalată prin particula ALL4) și transmisie automată Steptronic cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte. 0-100 km/h durează 5,4 secunde iar viteza maximă este limitată electronic la 250 km/h.

Dacă ți se pare prea mult, poți oricând să iei un Countryman mai cu picioarele pe pământ – inclusiv pur electric și diesel. Adică aceleași coordonate design-tehnologie-ergonomie-spațiu, dar fără ardei iute sub capotă.

Că tot am pomenit de motorizări, restul gamei arată cam așa: Countryman C (benzină, 170 de cai-putere, roți motrice față), Countryman S ALL4 (benzină, 218 cai-putere, 4×4), Countryman D (diesel, 163 de cai-putere, roți motrice față), Countryman E (electric, 204 cai-putere, roți motrice față) și Countryman SE (electric, 313 cai-putere, 4×4).

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Consumul obținut de mine, cu ture prin oraș, pe drumuri naționale și pe autostradă a fost de fix 13 l/100 km. MINI zice 8 l/100 km, eu zic let’s agree to disagree. Mențiune aici: am rulat majoritar în modul Go-Kart, cu transmisia în modul Sport, de dragul pocniturilor și-al bolboroselilor produse de evacuare.

Până la urmă, elementul consum nu-și are locul într-o conversație în care subiectul este un model John Cooper Works, iar dacă totuși apare, poate e un indiciu că ai nevoie de un Countryman mai domol în viața ta.

Sau alegi, totuși, un JCW și atingi accelerația cu grația unei mâțe care face pâinici pe păturica ei preferată – cred că așa poți rade unul sau chiar doi litri din consumul mediu real, până pe la un 11, 12 l/100 km. Contraintuitiv, în ceea ce mă privește, dar e alegerea fiecăruia.

Dacă păstrăm în context consumul obținut de mine, așteaptă-te la o autonomie reală maximă de cam 415-420 de kilometri, din moment ce în rezervor încap 54 de litri de benzină.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În special, în modul Go Kart, Countryman JCW este o mașină foarte zglobie, calibrată în așa fel încât să bifeze căsuțele tradiționale asociate sportivității: sunet parțial prin boxe, dar și prin evacuarea în stil BMW M cu patru conducte finale (temperată de legile europene care reglementează poluarea fonică), manevrabilitate și feeling per total. 

Printre rivali, l-aș pune pe acest JCW într-o poziție fruntașă, undeva pe același palier cu BMW X1 M35i xDrive (apropo, BMW X1 și MINI Countryman împart platforma, ceea ce face ca diferențele să fie subtile dar diferențiate).

Ce s-a schimbat la acest Countryman JCW are legătură cu suspensia. Și pe de o parte, e de înțeles. Dacă în trecut, un JCW (fie el și Countryman) te mai altoia cu muchia unei rigle peste rinichi și ficat, acum situația s-a mai detensionat – și se simte pe viraje negociate repezit, dar și atunci când treci peste denivelări – chiar și cu jante mari, de 20 de inchi.

Ce vreau să spun e că suspensia lui Countryman JCW e relativ moale comparat cu vechile JCW, dar în continuare fermă raportat la rivali și la gamă. Altfel, totul se reduce la abilitățile tale la volan: aderența abundă, frânele îngheață exemplar mașina la nevoie, iar transmisia e mereu în priză.

Există, totuși, o doză de turbo lag, resimțită în momentul unui kickdown, dar nu și când accelerezi progresiv, momente în care motorul respiră bine și trage după el cu multă motivație kilogramele: 1.735 la număr, cu tot cu un șofer de 75 de kilograme.

Dacă ai de făcut multe drumuri prin oraș (vorbesc de București, cel puțin), vor ajunge să te exaspereze limitatoarele, gropile și valurile din asfalt. Postural vorbind, Countryman JCW trece decent peste ele – doar spatele țopăie uneori (dar oricum se presupune că vei încetini suficient). 

Din punct de vedere sonor, momentul trecerii peste o imperfecțiune e mai… din topor: aici se vede și se simte cum jantele mari storc zgomote din suspensie, pe care le trimite mai departe în habitaclu.

Cum și se pare designul exterior?

Countryman e mai mare (+6 centimetri înălțime și +13 centimetri lungime față de predecesor), mai umflat, mai puțin funky și mai mult futurist. Designul face ca generație trecută să arate ca un model clasic, iar primul Countryman pare efectiv vechi. Nu-i neapărat standardul meu personal de frumusețe automobilistică, dar mulți întorc capul de două ori după un Countryman nou – cel puțin în haine JCW. Chiar și stând pe loc, cu motorul oprit.

Cum sunt materialele la interior?

De la bune în sus. MINI se poziționează premium, dar face parte din acele mărci care au și argumente pentru a-și susține lauda. Cam oriunde te uiți sau pui mâna vei da de calitate, fie că vorbim de pielea sintetică de pe scaunele confortabile sau despre materialele textile de pe bord. 

Țineți cont că JCW e vârf de gamă, deci primește spuma din șampanie la nivel de dotări. Probabil un Countryman entry-level ar fi o idee mai puțin dichisit, deși ceva îmi spune că diferențele sunt mici. Iarăși, calitatea asamblării e la nivel înalt într-un JCW, ceea ce ar trebui să fie valabil și pentru versiunile inferioare.

Ca pitic pe creierul propriu: mânerele portierelor sunt simplificate la maxim în materie de aspect și arată bine la nivel de textură (se imită cumva metalul), dar când le acționezi propriu-zis, plasticul pe care pui degetele se simte fragil și destul de aspru. Cam atât de criticat din partea mea.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare. 

Pentru portbagaj, volumul standard este de 460 de litri. Cu bancheta rabatată, valoarea crește la 1.450 de litri, ca în cazul oricărui Countryman. Rețineți că bancheta culisează față-spate pe o cursă de 13 centimetri, așa că e ușor să o poziționezi în funcție de ce ai nevoie: ceva mai mult loc în portbagaj sau mai mult spațiu pentru genunchii pasagerilor din spate.

Ce-a mai rămas din butoanele fizice a fost așezat imediat sub ecranul central (singurul de altfel), sub forma unor întrerupătoare în stilul celor din carlinga unui avion – tipic MINI, nimic nou. Dar fiindcă totul e grupat aici, inclusiv selectorul transmisiei, s-a eliberat spațiu pe tunelul median.

Și avem așa: o poliță cu încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile, cu un spațiu de depozitare imediat sub, două suporturi de pahare, un fel de cutiuță fixă pentru mărunțișuri (cu capac), apoi alt spațiu de depozitare și o cotieră – mai mult lungă decât adâncă. Plus buzunare în portiere, dar destul de înguste – cât să încapă un toc de ochelari, de exemplu. Și cam atât.

Legat de notă, să zicem un 8.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru adulți, fără discuție. Sau doi adulți plus doi copii, poate trei, pe bancheta din spate, ca în orice Countryman, de altfel.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Noul Countryman n-a trecut încă pe la Euro NCAP, dar asta e doar o chestiune de timp. Până atunci, putem extrapola că e foarte puțin loc de surprize neplăcute. BMW X1, model dezvoltat pe aceeași platformă (UKL2), a luat 5 stele în 2022.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Tehnologic vorbind, piesa centrală în MINI Countryman (implicit și-n JCW) este ecranul central OLED cu diametrul de 24 de centimetri. Opțional, poți adăuga un head-up display proiectat pe un ecran de plastic.

Revenind la ecranul central (MINI îi spune Interaction Unit), grafica pe care o afișează este impecabilă, dar uneori viteza de reacție cere un strop de răbdare.

În spate rulează sistemul de operare MINI 9 pe o arhitectură AOSP (Android Open Source Project) și practic, asta face ca tot ecranul să funcționeze ca un smartphone – îi poți chiar modifica aspectul prin cinci teme prestabilite – dintre care trei aparțin modurilor de condus (Go-Kart, Green, Core), celelalte două oferind doar modificări vizuale.

Tot pe ecranul central rotund primești informații legate de viteză, consum, autonomie și așa mai departe, fiindcă instrumentar de bord tradițional nu mai există.

Recunosc că la prima interacțiune, mi-am prins ușor urechile prin meniu, dar există o funcție de căutare bazată pe cuvinte cheie care te ajută să ajungi mai rapid la setările dorite. Util, mai ales pentru începători. La fel de utile sunt și scurtăturile din zona de jos a ecranului – pentru navigație, conținut media, conexiune cu telefonul și climă. 

Tot la capitolul soluții tehnologice interesante (deși mai puțin vitale) aș trece farurile și stopurile cu funcție Signature – pe românește, poți schimba modelul luminilor de zi cu trei variante de design prestabilite.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

A pierdut ceva din efervescența unui JCW mai vechi, pe partea de suspensie și legat de experiența de condus per total. Și poate că i-ar fi stat bine cu ceva mai multă suplețe, taxată de dragul confortului și al spațiului.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Hai să vedem:

Countryman C începe de la 42.897 de euro. O treaptă mai sus stă Countryman S ALL4, de la 49.144 de euro, apoi vine Countryman John Cooper Works ALL4, de la 52.420 de euro. Asta în clubul benzinarelor.

În tabăra diesel, singura opțiune este Countryman D, cu plecare de 45.931 de euro.

Iar gama de electrice arată așa: Countryman E, care pleacă de la 46.887 de euro și Countryman SE ALL4, de la 52.837 de euro. Practic acest Countryman SE ALL4 e la același preț cu JCW, dar are 313 cai-putere (cu 13 mai mult).

Cu celelalte versiuni nu am mers, deci mi-e greu să recomand ceva dincolo de liniile generale: dacă te știi lipit de oraș și dependent de el, poți trăi sănătos-voinic cu un Countryman electric. 

Un diesel te-ar ajuta dacă știi că ai de umblat tot anul prin țară sau alte țări și ești cu un ochi și pe consum, în vreme ce un JCW e pentru atunci când chiar vrei și ai posibilitatea să-ți faci un capriciu.

De reținut: poți foarte ușor să urci considerabil prețul unui Countryman JCW și cel mai bun exemplu este modelul testat, echipat cu dotări opționale în valoare de 8.000 de euro, pentru un preț final de 61.000 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Te simți bine la volan, uneori chiar mai șofer-pilot decât ești de fapt.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Trocul pe care l-a făcut când a dat o parte din dinamica JCW pe ceva mai mult confort.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Pentru un JCW, n-aș schimba nimic. OK, fie. Aș scoate bancheta. Poate asta ar duce mașina mai aproape de sufletul lui John Cooper, inginerul creator de mașini de curse.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…simți că producătorii n-ar trebui să omoare plăcerea de a conduce.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești genul discret, calculat, neinteresat de dinamica unei mașini, bătrân.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Doar dacă aș avea nevoie de extra spațiu. Dar da, ar fi în fața oricărui alt rival în momentul în care un Cooper JCW mi-ar rămâne mic.

Clientul perfect al mașinii?

Cineva tânăr clar, dar cu posibilități financiare bine definite. Poate chiar cu familie, pe care a convins-o că în loc de două mașini – una mai răuță, doar pentru el, alta pentru toată lumea -, se poate trăi și cu o combinație de condiment și îndulcitor.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un grăsuț bun la CrossFit.

Fișa tehnică a mașinii

Logo MINI

MINI Countryman

2.0 JCW JOHN COOPER WORKS TRIM ST S ALL4

de la 52.420 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
301 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1998 cmc
Putere maximă
301/221 CP/kW
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.4 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
7.8 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4447 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1843 mm
Înălțime
1645 mm
Ampatament
2692 mm
Volum portbagaj
505 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1530 litri
Masa proprie
1735 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
52.420
Preț mașină testată
61.409 €