Test drive: Mazda CX-60

Prin CX-60, Mazda mai face un pas în față în universul premium, dar urcă în același timp și o treaptă, către segmentul mediu.

Cine este și ce vrea Mazda CX-60 de la noi?

Este noul vârf de gamă al celor de la Mazda… deocamdată. Japonezii își continuă planul de a acapara bucăți din segmentul premium, propunându-și să ofere mașini și mai mari decât mult lăudatul, dar pentru unii poate insuficientul CX-5. Spun „deocamdată” pentru că lui CX-60 îi va urma CX-80, care va fi mai mare nu doar în nume, ci și în dimensiuni; va avea șapte locuri chiar.

Până atunci însă, CX-60 se recomandă liniștit ca cel mai mare, mai puternic și mai sofisticat model oferit de Mazda europenilor. Sofisticat nu doar prin materiale, ci și prin tehnologia folosită: este primul hibrid plug-in al producătorului japonez.

Primul nostru contact cu CX-60 s-a consumat la Lisabona, iar exemplarele testate au fost în versiune pre-producție.

Trei lucruri noi față de generația anterioară?

Având în vedere că stă pe o platformă construită de la zero de Mazda, poți spune că CX-60 este cu totul și cu totul nou, și nimeni nu poate să te contrazică. Cu toate astea, spre deosebire de alți producători ai căror ingineri și designeri profită de o jucărie nouă pentru a-și materializa fanteziile, Mazda îl croiește pe CX-60 în spiritul său deja familiar.

Noutatea cea mai importantă ar fi, desigur, sistemul hibrid plug-in, pe care am să-l detaliez un pic mai jos. În afară de asta, senzația pe care o ai în CX-60 este asemănătoare cu cea din CX-5, cu mențiunea că aici dispui de mai mult spațiu, confort și tehnologie – așa cum te-ai și aștepta de la un model de clasă mai mare.   

Cu cine se bate pe piața din România?

Atât prin dimensiuni cât și prin tehnologia și finisajele folosite, CX-60 se recomandă încrezător ca alternativă la modele premium din clasa medie: Audi Q5, BMW X3, Lexus NX, Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60. Cu asteriscul de rigoare pentru ofertele de hibrid plug-in, putem să trecem și Toyota RAV4 / Suzuki Across pe lista de rivali pentru Mazda CX-60. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Noi am condus versiunea hibridă cu încărcare la priză, cea cu care de altfel CX-60 debutează pe piață și cea pe care Mazda mizează cel mai mult: se așteaptă ca trei din patru exemplare CX-60 vândute să fie PHEV. Gama de motorizări va fi completată ulterior de oferte cu șase cilindri în linie: diesel de 3,3 litri și motor pe benzină, de 3 litri, și vor folosi exclusiv puntea spate. Dacă vrei tracțiune integrală, va trebui să alegi hibridul plug-in.

Motorul care stă la baza versiunii PHEV – un patru-în-linie, de 2,5 litri – este plasat între motorul electric și transmisie, iar asta înseamnă că CX-60 își trimite resursele către toate patru roțile indiferent de modul de rulare folosit.

Sistemul are în total 327 de cai-putere și 500 de Newtoni-metru. Motorul termic are 191 CP și 261 Nm, iar cel electric, 175 CP și 270 Nm. Dacă-i pui pe toți la treabă, o să ajungi de la 0 la 100 km/h în 5,8 secunde. Mulțumită resurselor electrice, reprizele de accelerație sunt și ele bune.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Plimbarea, care ne-a purtat pe drumuri sinuoase de pe lângă Lisabona, a fost scurtă și satisfăcătoare, însă nu și pentru a trage concluzii în privința eficienței la consum. Vom reveni asupra lor odată cu primul test drive efectuat la noi în țară, pe drumurile noastre toate.

Prima impresie este totuși una încurajatoare. N-am apucat să defalchez corespunzător cei 52 de kilometri parcurși în testul nostru, însă știu că am folosit EV prin oraș și Sport în afara sa. La final, consumul mediu electric a fost de 26,7 kWh/100 km, iar cel termic, de 3,8 l/100 km.

Mazda spune că CX-60 este capabil să ruleze electric până la 63 de kilometri cu un singur plin. Bateria Li-ion are o capacitate de 17,8 kWh și se încarcă la sursă AC de 7 kW; un plin durează 2 ore și 20 de minute. Rezervorul de benzină are 50 de litri. În regim de rulare mixt, cu bateria plină, consumul mediu WLTP este de 1,5 l/100 km.

Cum se simte la drum?

Pe drumurile pe care am mers noi – un șarpe de asfalt care se plimbă de-a lungul coastei Atlanticului –, CX-60 a fost satisfăcătoare spre impresionantă la condus. În oraș, în mod EV, motorul electric a fost mai zgomotos decât ar trebui, însă cei de la Mazda ne-au asigurat că versiunea de producție va fi silențioasă. Nu știu dacă am mai zis asta, dar exemplarele testate de noi au fost de pre-producție.

Pe partea de amortizare, CX-60 vine echipat cu ce trebuie – brațe duble pe față și multi-link de pe spate – pentru călătorii relativ confortabile, dar și satisfăcătoare din punct de vedere dinamic. Ipostaza dinamică am testat-o pe viu, și mă bucură că am avut ocazia, pentru că astfel m-am lămurit în privința unei idei preconcepute: că nu o să fie plictisitoare la condus.

Mazda tot timpul a îmbiat șoferul, însă nu eram convins că o să reușească să mențină treaz spiritul Jinba Ittai – care descrie legătura dintre călăreț și cal – și într-un SUV rubensian, de 2,1 tone.

Cum ți se pare designul exterior?

Acum îmi place. În imaginile de prezentare nu eram convins în privința botului ăla lung, însă pe viu arată mai bine. Plus că între timp am primit și explicația pentru acest design, chiar de la Jo Stenuit, directorul de design Mazda din Europa: CX-60 păstrează limbajul de design Kodo și își trage inspirație chiar de la conceptul pe care a debutat: Vision Coupe.

Cum sunt materialele la interior?

Așa cum te-a obișnuit cu modelele din ultimii ani, Mazda pune în continuare accent pe materiale și culori, iar CX-60 nu putea decât să fie mai mult decât tot ce au oferit japonezii pe modelele mai mici din gama lor.

Oamenii spun că mașinile lor sunt „făurite” (n-am găsit o traducere mai bună pentru crafted) în Japonia, și odată ce începi să atingi inserțiile pe care le găsești în echiparea de top, Takumi, înțelegi de ce.

Exemplarele de pre-producție au primit echipare Homura, care, cu toate că nu este atât de încântătoare cromatic pe cât este Takumi, îți garantează starea de bine prin plasticele moi folosite mai peste tot.  

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9, pentru că spațiul din cotieră nu este abisal. Altfel, buzunarele portierelor sunt îndestulătoare, spații de depozitare pentru mărunțișuri găsești liniștit, iar portbagajul are 570 de litri, sau 1726 de litri prin rabatarea banchetei – o acțiune facilă mulțumită unor mânere montate ergonomic în portbagaj. Mi-ar fi plăcut să văd niște cârlige în portbagaj, ca să nu-ți verși pe-acolo plasele de supermarket.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, în total, însă tunelul median o să supere pasagerul care stă pe mijloc, în special la drum lung. Spațiul pentru genunchi și pentru cap este îndestulător pentru pasagerii din spate, însă cei mai înalți dintre ei s-ar putea simți claustrofobi cu plafonul care le plonjează deasupra capului. Nimic grav însă. 

Cât de sigură e? A testat-o Euro NCAP?

Nu, încă nu și-a primit stele de la Euro NCAP, însă Mazda spune că CX-60 este pregătită pentru ratingul maxim. Suita i-Activsense – denumirea sub care sunt înglobate tehnologiile de siguranță de la Mazda – cuprinde pilot automat adaptiv cu funcție stop & go, avertizare la părăsirea mașinii, asistență la frânarea de urgență (cu detecție de pietoni, bicicliști, intersecții), asistență la frânarea de urgență pentru când dai cu spatele, asistent de menținere a benzii și a direcției, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație și sistem de detectare a oboselii.

Acestora li se adaugă sistemul See-Through View, care de altfel a debutat pe acest model și care se folosește de camerele exterioare ale mașinii pentru a reda nu doar proximitățile mașinii, ci și ce se află pe dedesubt. Funcționează la viteze mici, evident.

Și nu, asta nu e tot. Asistentul de unghi mort, cel de avertizare pentru traficul care vine din lateral (când dai cu spatele din parcare, de exemplu) se găsesc și ele pe lista de dotări. Plus airbaguri frontale, laterale (față și spate) și cortină.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Pe CX-60, Mazda a promovat un sistem de recunoaștere facială care îți reglează automat scaunul în poziția ideală, în funcție de ce înălțime ai. Și nu e doar simpla înlocuire a unui buton de memorie, pentru că sistemul acesta îți recomandă, practic, poziția ideală la volan, luând în calcul diferiți factori, spune Mazda. Având în vedere că înălțimea omului nu variază în funcție de fazele lunii, nu văd de ce ai folosi sistemul ăsta mai mult de o dată. Însă bănuiesc că este abia începutul și că își va arăta și alte atribute de confort și practicitate în viitor.  

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Sincer, nu. Chiar nu.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

La Mazda, chiar și nivelul de echipare entry-level este unul generos în dotări – să ții minte chestia asta atunci când vezi prețul aparent prohibitiv. Dacă ai de unde să scoți 5.000 €, adică diferența dintre cel mai accesibil nivel de echipare (Prime-Line) și vârful de gamă (Takumi-Line), atunci mergi pe Takumi, pentru a te bucura de experiența completă Mazda. Prețurile variază între 51.200 € și 56.600 €.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Ca și în cazul celorlalte modele, pentru experiența estetică, tactilă și de condus specifică brandului.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că nu are și motorizări cu cilindree mai mică. Motorizările convenționale o să fie prohibitive prin prisma cilindreelor mari, de 3, respectiv 3,3 litri.  

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi pun cârlige în portbagaj, că exemplarele testate de noi nu aveau.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei o alternativă convingătoare la ofertele din segmentul premium.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… ai comentat în gând atunci când ai citit „Mazda” și „premium” în aceeași propoziție. Doar că nu știi ce pierzi.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, că e prea multă mașină pentru un singur om, în cazul meu ar fi risipă de spațiu.

Clientul perfect al mașinii?

Cineva care apreciază dedicarea japoneză și care-și dorește o mașină spațioasă, dar și în ton cu trendul actual în mobilitate.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Cea mai mare, mai puternică și mai sofisticată Mazda. De până acum.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mazda

Mazda CX-60 PHEV

de la 51290 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid (PHEV)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Electric
Putere maximă sistem
327 CP
Cuplu maxim sistem
500 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
8
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
2.488 cmc
Putere maximă
191 CP
Cuplu maxim
261 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
175 CP/kW
Cuplu maxim electric
270 Nm
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
17,8 kWh
Putere maximă încărcare AC
7,1 kW
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5,8 s
Viteză maximă
200 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
1,5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
22,9 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
63 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4.745 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.890 mm
Înălțime
1.680 mm
Ampatament
2.870 mm
Volum portbagaj
570 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.726 litri
Masa proprie
1.995 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
51.290
Preț mașină testată
55.090