Test Drive: Lexus ES 300h Facelift

Pe Lexus ES poți să-l numești underdog, dar odată ce te-ai urcat la volan descoperi că bifează multe dintre căsuțele care-l pun față în față cu oricare dintre rivalii germani premium.

Cine este și ce vrea Lexus ES facelift de la noi?

În 1989, Toyota aducea la viață marca Lexus, iar primele două produse lansate atunci au fost ES și LS, sedanuri gândite să dea bătăi de cap celor trei mari constructori premium din Germania.

ES își îndreaptă antenele către segmentul mare al sedanurilor premium, chiar dacă pe piața locală pare să cam treacă pe sub radarele clienților. Asta în condițiile în care văd zilnic destule Audi A6, BMW Seria 5 și Mercedes-Benz Clasa E. Și să nu vă treacă prin cap că-i vorba de preț – toate reprezentantele din segment trec cu lejeritate de 60.000 de euro.

Așadar, Lexus ES vine să completeze tabloul sedanurilor mari din segmentul premium. Iar de anul trecut, a șaptea generație are un facelift.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

După cum era de așteptat, odată cu faceliftul, Lexus a adus câteva îmbunătățiri la exterior. Mai precis, grila frontală, adică acea porțiune pe care n-ai cum s-o ratezi în trafic, a fost restilizată și optimizată din punct de vedere aerodinamic. Tot la exterior, Lexus a introdus faruri noi adaptive și jante cu design modificat.

Tot pe lista noutăților se află și ecranul central de 12.3 inch echipat acum cu funcții tactile. Ura!

Nu în ultimul rând, japonezii au pus accent pe sistemele de siguranță, iar noul pachet Lexus Safety System+ a fost echipat cu tehnologii mai bune.

Cu cine se bate pe piața din România?

Am spus asta încă de la început: cu toate sedanurile mari din segmentul premium. Pe lângă clasicele A6, Clasa E și Seria 5, Lexus ES se înfruntă și cu Jaguar XF și Volvo S90.

Totuși, modelul nipon are un mic dezavantaj: este disponibil exclusiv ca sedan, în timp ce restul rivalilor pot convinge clienții și cu variante de caroserie break sau chiar coupé – în anumite cazuri.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

E foarte simplu să configurezi un ES – și asta pentru că există o singură motorizare. Se numește 300h și, după cum intuiești, este un full-hybrid fără încărcare la priză. La baza sistemului se află un motor pe benzină de 2,5 litri cu patru cilindri și un motor electric. În total, sistemul hibrid e gata să pună la lucru 218 cai putere.

Resursele sunt decente. Însă atât. Nu sportivitate ieșită din comun, nu explozii de personalitate. Liniaritate, relaxare.

La toată această senzație contribuie și transmisia automată e-CVT. Nu-i cea mai fericită soluție pentru un sedan de rangul lui ES, și asta în condițiile în care rivalii au automate mult mai bune. Și aici nu mă refer la fiabilitate, ci pur și simplu la modul de reacție și la performanțele oferite.

Nu mă înțelege greșit: perechea pe care Lexus și Toyota au perfecționat-o de-a lungul anilor își face treaba, iar asta înseamnă că te poți baza pe experiență.

Și încă ceva: n-ai tracțiune integrală. Asta în cazul în care crezi că un 4×4 pus pe o mașină din segmentul lui ES te poate scoate din situații dificile.

Comportamentul motorului și cel al transmisiei pot fi modificate din selectorul amplasat pe „cozorocul” din dreptul volanului. Sunt trei moduri de rulare: Eco, care favorizează un consum cât mai mic de carburant, Normal, care îmbină cum știe mai bine resursele motoarelor, și Sport, care trage cât poate de întreg ansamblul hibrid ca să ai parte de experiențe dinamice relative.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Spuneam anterior că ES nu te îmbie să mergi sportiv. Dacă mă întrebi pe mine, niciun sedan mare din segmentul ăsta n-ar trebui să o facă, dar sunt mulți proprietari care au în garaj rivali cu sigle AMG, M sau S care m-ar putea contrazice oricând.

În plus, sistemul hibrid perfecționat de-a lungul generațiilor știe cum să jongleze cu motorul termic și cel electric în așa fel încât să n-ai griji prea mari atunci când pleci la drum.

La finalul testului, computerul de bord à la anii 2000 (o să vorbim puțin mai târziu despre modul în care arată el) a afișat 7 litri/100 de kilometri. Iar valoarea asta n-o s-o vezi afișată de niciun alt model rival echipat cu motor pe benzină bi-turbo cu tracțiune integrală. Poate doar vreun diesel. Autonomia? Undeva la peste 700 de kilometri.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Repetă după mine: con-for-ta-bil. Pentru că ăsta e cuvântul care definește, din bară-n bară, modelul producătorului japonez. Indiferent că am stat în trafic sau că am pus la treabă sistemul hibrid pe drumurile naționale sau pe autostradă, confortul a fost cel care m-a înconjurat. Atomosfera de la interior e cât se poate de calmă, iar la asta contribuie și sistemul de propulsie. Pentru că nu vrea să demonstreze nimic în materie de sportivitate – nici tu n-ar trebui să-i ceri – motiv pentru care toată experiența devine omogenă. Dacă aș fi avut o evacuare sport și peste 350 CP sub capotă, cu siguranță că aș fi fost tentat să tulbur liniștea. Dar așa, am ales calmul. Și tare bine a fost.

ES facelift e măricel, deci prin oraș trebuie să ai puțintică grijă. Nu de alta, dar ar fi păcat să-ți bați joc de munca designerilor. Plusuri? Vizibilitatea bună și sistemul de camere la 360 de grade care îți ușurează muncă în momentul parcărilor.

În afara orașului, ES devine un Gran Tourer. Plutește cu ușurință peste denivelări și te îmbracă într-un cocon de liniște.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Cum am spus și mai sus, ES e un sedan orientat către confort. Suspensia lucrează cu spor pentru ca orice neregularitate să nu-ți tulbure gândurile, iar munca ei nu se simte acustic la nivelul habitaclului. Pe viraje, descoperi că soluția cu punte motrică față nu-i greșită: resursele sunt gestionate cum trebuie, iar ruliul, deși prezent, n-o să îți provoace frici. Iar la nivelul ăsta de resurse și de comportament dinamic, nu prea văd rostul unei tracțiuni integrale. Aviz celor care sunt orbiți de faptul că Lexus nu oferă tehnologia asta pe ES.

În materie de confort, pe ES l-aș pune pe același piedestal cu Clasa E. Japonezilor le-au ieșit setările și merită toate aprecierile.

Cum ți se pare designul exterior?

Sunt convins că ES poate să împartă părerile internetului în două. Ce-i drept, grila supradimensionată nu-i un accesoriu pe care să-l treci cu vederea cu ușurință. Și totuși, asta înseamnă încredere în viziunea designerilor. Mie îmi place look-ul ăsta cu multe unghiuri ascuțite. Reacțiile celor din jur mi-au depășit așteptările: nu credeam că ES poate să atragă atât de multe sprâncene ridicate.

Cum sunt materialele la interior?

Dacă în materie de confort e la nivel de Clasa E, în ceea ce privește finisajele Lexus ES se poziționează pe aceeași treaptă cu Audi A6. Finisajele sunt excelente, iar mixul de materiale e gândit în armonie cu atmosfera. Și o să fiu cât se poate de sincer: pe mine m-a cucerit lemnul de bambus. Nu doar că-i o pată interesantă de culoare în combinație cu tapițeria Rich Cream, dar efectul obținut la nivel tactil reușește să întârească trăsăturile premium.

Pe lângă materialele moi de pe bord, Lexus folosește și plastic puțin mai dur. Îl găsești în zona inferioară a bordului, însă calitatea sa n-o să facă pe nimeni să strâmbe din nas. Și nu-i vreun păcat capital – toți constructorii fac asta.

Oriunde privești și pipăi, ES se ridică la nivelul rivalilor în materie de calitate a materialelor din interior.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Pentru că te uiți la un sedan de clasă medie, ai fi tentat să spui că cinci oameni pot să călătorească liniștiți pe distanțe lungi. Doar că, fiind în segmentul premium, lucrurile se schimbă puțin. E greșit să spui că ES are în spate o banchetă. De fapt, sunt două scaune individuale, iar locul din mijloc a fost transformat într-un accesoriu pentru cei care călătoresc în spate. Da, există suficient spațiu pentru un al treilea pasager, însă nu despre asta e vorba în ES.

Și spun asta pentru că spătarul din mijloc ascunde un panou de comandă și două suporturi pentru pahare. Ce poți să controlezi de acolo? Reglajul spătarului scaunelor, încălzirea lor, perdeaua acționată electric din zona lunetei și, bineînțeles o parte a sistemului multimedia.

Ca pachetul să fie cumva complet, pasagerul care călătorește pe scaunul din dreapta spate va avea acces la două butoane care controlează poziția scaunului din față. Să poată să-l încline sau mute, în funcție de cât de mult vrea să-și întindă picioarele.

Portbagajul nu-i cel mai încăpător din segment. Are 454 de litri și doar Jaguar XF oferă mai puțin. În rest, rivalii lui ES propun valori care trec de 500 de litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Euro NCAP nu obișnuiește să testeze modele cu facelift, deci e puțin probabil să vedem un rating pentru actuala versiune a sedanului nipon. Totuși, generația lansată în 2018 a fost testată în anul debutului, iar specialiștii i-au acordat atunci 5 stele din 5 posibile.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 91%, cea dedicată pasagerilor copii a primit 87%, iar ratingul oferit capitolului dedicat utilizatorilor vulnerabili ai drumului a fost de 90%. Sistemele de siguranță testate în 2018 au primit 77% din totalul maxim.

Între timp, Lexus a operat o serie de modificări la nivelul pachetului de sisteme de siguranță. Spre exemplu, sistemul Pre-Collision detectează acum și bicicliști pe timp de zi, respectiv pietoni în condiții de iluminare scăzută. Sistemul Emergency Steering Assist a fost îmbunătățit și asigură un suport mai mare a schimbărilor de direcție în caz de urgență.

Lexus ES este echipat cu un sistem inteligent cruise control, iar odată cu noua variantă, tehnologia ia în calcul virajele și adaptează viteza în consecință.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Spuneam la începutul testului că odată cu faceliftul, Lexus a introdus un ecran central tactil. Pe lângă asta, inginerii japonezilor au mai făcut o modificare importantă: au repoziționat ecranul. Acum, display-ul este mai aproape de șofer cu 112 mm și a fost înclinat cu încă 5 grade. Ce înseamnă asta? Acces mai bun pentru cei mici de înălțime.

Tot pe lista asta trec și pachetul motor-cutie. Și n-o fac pentru performanțe, ci pentru eficiență. Iar aici, experiența Toyota în dezvoltarea sistemelor hibrid de propulsie își spune cuvântul.

Sistemul audio semnat de Mark Levinson e pur și simplu excelent. Claritatea, dar și modul în care sunetul învăluie habitaclul te trimit direct în primul rând al unei aule de operă.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Cred că n-ar fi stricat un instrumentar de bord complet digital. Cam cum e cel de pe noul Lexus NX. Și poate și conexiune fără fir pentru Apple CarPlay și Android Auto. Nu de alta, dar e păcat să “mânjești” cu cabluri arta japoneză din dreptul tunelului median.

Cât mă costă toată afacerea?

Ca orice brand japonez, Lexus nu oferă prea multe echipamente pe listele de opționale. În general, mașinile sunt echipate după reguli bine stabilite, iar clienții se pot juca cu nuanțe de caroserie, texturi pentru materialele de la interior și cam atât.

Povestea se aplică și în cazul lui ES. Versiunea testată de mine are la bază echiparea Luxury, al cărei preț de pornire este de 69.110 euro. S-a plusat cu nuanța de caroserie Sunlight Green care costă extra 1.214 de euro. Și atât. În total, pentru mașina pe care o vezi tu în poze, prețul final a fost de 70.324 de euro.

Nu spun că-i un chilipir, dar trebuie neapărat să iei în calcul pachetul de echipamente pe care îl primești pentru suma de mai sus. Pe lista de dotări premium găsești sistemul audio Mark Levinson cu 17 incinte, scaunele îmbrăcate în piele atent finisată și accesoriile din lemn de bambus.

Lista nu se oprește aici și aș mai vrea să adaug sistemul de climatizare inteligent. Pe baza informațiilor primite de la diverși senzori (măsoară temperatura corpului și nivelul radiațiilor solare), sistemul generează fluxul optim de aer. Același sistem controlează în mod automat atât volanul cu încălzire, cât și scaunele încălzite și ventilate. În plus, există și o tehnologie numită Nanoe X care introduce în fluxul de aer particule ionice încărcate negativ ce “atacă și pun la podea” particule de praf, polen sau alte impurități

Trapa acționată electric, ceasul analog din centrul consolei, scaunul șoferului reglabil pe 10 direcții, perdeluțele pentru geamurile din spate și lunetă și sistemul Head-up Display sunt alte echipamente pe care le primești standard pe echiparea Luxury.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Pe actualul Lexus ES îl poți comanda în patru versiuni de echipare: Business, Executive, Luxury și Luxury Tech. Prețul de pornire este de 56.670 de euro, iar pentru acești bani primești un pachet doldora cu echipamente.

Pentru liniștea și confortul celor de la interior, Lexus oferă un parbriz cu protecție acustică, geamuri laterale și lunetă cu protecție UV, volan și scaune față încălzite, ecran central de 12.3 inch și sistemul de climatizare Lexus Climate Concierge.

Tot standard primești pachetul de sisteme de siguranță și asistență care include un radar frontal pentru frânarea automată de urgență, sistemul cruise control adaptiv, asistentul pentru menținerea benzii de rulare și sistemul de avertizarea la ieșirea din parcare cu funcție de frânare.

Pe lista echipamentelor incluse în echiparea de bază Business intră și trapa acționată electric, sistemul audio cu 10 difuzoare și camera video pentru mersul cu spatele.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Starea de serenitate pe care ți-o poate induce și modul în care încearcă să te protejeze de haosul din jur.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Eu știu că Lexus are o armată de oameni care studiază atmosfera din interior și modul în care toate elementele interacționează, dar acel touch pad pentru controlul sistemului multimedia putea fi înlocuit cu altceva. Poate viitoarea generație o să renunțe la el.

Și aș mai avea ceva de adăugat: înțeleg că micuțul ecran care afișează diverse informații legate de consum, sistemul audio și sistemele de siguranță nu-i în centrul atenției, dar parcă prea îmi amintește de debutul lui pe Corolla, de acum mulți ani.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș mai adăuga măcar o motorizare.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să ieși în evidență într-un mod elegant.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…toată viața ai visat la un Seria 5.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Și nu doar pentru că are lemn de bambus la interior, ci pentru simplul fapt că e confortabilă și liniștitoare.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un underdog al segmentului premium.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Lexus

Lexus ES

2.5 HEV 300H LUXURY AUTO

de la 72.679 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
2487 cmc
Putere maximă
178/131 CP/kW
Cuplu maxim
221 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
120 CP
Cuplu maxim electric
202 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.60 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.9 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4975 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1865 mm
Înălțime
1445 mm
Ampatament
2870 mm
Volum portbagaj
454 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1740 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
72.679
Preț mașină testată
70.324 €