Lexus RZ 450e: consum, autonomie reală, costuri de încărcare

Lexus RZ este primul SUV electric al mărcii nipone dezvoltat pe o platformă dedicată acestui tip de propulsie. L-am testat timp de 9 zile prin țară, iar acum avem raportul complet cu autonomia reală, consum înregistrat și timpul petrecut la stațiile de încărcare.

Lexus nu-i la primul contact cu lumea electrică. În urmă cu câțiva ani, producătorul japonez a introdus în ofertă o variantă cu baterii a mezinului UX. Totuși, constructorul avea nevoie de un produs dedicat, de un model care să fie dezvoltat de la zero ca mașină electrică.

Se numește RZ, iar pentru moment e disponibil într-o singură configurație: două motoare electrice cu 313 CP și baterie de 71,4 kWh. Peste această structură, Lexus a făcut ce știe mai bine: un interior demn de segmentul premium și un design care să se potrivească cu universul mărcii de până acum.

Noul SUV electric dezvoltat de Lexus a făcut parte din caravana ROCHARGE by Vitesco Technologies, turul României cu 8 mașini electrice. Am pus cap la cap toate informațiile adunate în cele 9 zile ale proiectului, iar acum îți prezentăm toate informațiile esențiale: autonomia reală, timpi de încărcare, consum și costuri de încărcare.

Lexus RZ 450e: consum, autonomie reală, costuri de încărcare

PARCURS

CONSUM

DISTANȚĂ PARCURSĂ

(km)

RITM DE
RULARE

ENERGIE CONSUMATĂ

(kWh)

CONSUM MEDIU

(kWh/100 km)

AUTONOMIE REALĂ

(kilometri)

SEGMENT 1

Singureni
Craiova

221

3/5

39,5

17,9

357,5

SEGMENT 2

Craiova
Drăgași
Craiova

168,5

3/5

30,2

17,9

357,5

SEGMENT 3

Craiova
Băile Herculane

179

5/5

35,1

19,6

326,5

SEGMENT 4

Băile Herculane
Timișoara
+


o zi în Timișoara

240

4/5

49,2

20,5

312,2

SEGMENT 5

Timișoara
Teleac

215,5

2/5

54,1

25,1

255

SEGMENT 6

Teleac
Târgu Mureș
+

o zi în Târgu Mureș

172

4/5

36,3

21,1

303,3

SEGMENT 7

Târgu Mureș
Piatra Neamț
+
o zi în Piatra Neamț

191

2/5

34

17,8

359,6

SEGMENT 8

Piatra Neamț
Zăbala

179

3/5

33,9

19

336,8

TOTAL

TOTAL

MEDIE

PONDERATĂ

MEDIE

PONDERATĂ

1.566

312,3

(kWh)

19,95

(kWh/100 km)

324,8

km

ÎNCĂRCARE

ENERGIE ÎNCĂRCATĂ

(kWh)

TIMP TOTAL

(minute)

COST

(lei)

STAȚII DC

(Rețea, putere)

STAȚII AC

(Rețea, putere)

SEGMENT 1

Singureni
Craiova

34,3

34

85,4

MOON

DC, 75 kW

30% - 82%

-

SEGMENT 2 

Craiova
Drăgași
Craiova

45

Peste noapte

0

-

Hotel

Peste noapte
AC, 22 kW
30% - 100%

SEGMENT 3

Craiova
Băile Herculane

-

-

-

-

-

SEGMENT 4

Băile Herculane
Timișoara
+

o zi în Timișoara

76

60
+
Peste noapte

170

eCharge

DC, 210 kW

24% - 84%

40 minute

eCharge

DC, 300 kW

46% - 78%

20 minute

Hotel

Peste noapte
AC, 22 kW
77% - 100%

SEGMENT 5

Timișoara
Teleac

46

56

115

eCharge

DC, 300 kW
20% - 88%
56 minute

-

SEGMENT 6

Teleac
Târgu Mureș
+

o zi în Târgu Mureș

41,5

48
+
Peste noapte

20,5

Enel X Way

DC, 50 kW
87% - 100%
48 minute

Hotel

Peste noapte
AC, 22 kW
48% - 100%

SEGMENT 7

Târgu Mureș
Piatra Neamț
+
o zi în Piatra Neamț

36,5

Peste noapte

73

-

Hotel

Peste noapte
AC, 22 kW

43% - 100%

SEGMENT 8

Piatra Neamț
Zăbala

-

-

-

-

-

TOTAL

TOTAL

TOTAL

COST MEDIU per km

COST MEDIU per kWh

279,3

kWh

198

minute

+ 4 overnight
la hotel

463,9

lei

0.29

lei

1,66

lei

Impresiile celor care au condus Lexus RZ 450e în ROCHARGE by Vitesco Technologies

Gabriel Nica (Cu și Despre Mașini)

E atât de plăcut când te urci într-un model complet nou și ești întâmpinat de un sentiment familiar. Exact asta am simțit astăzi, când am urcat la volanul lui Lexus RZ 450e, un model pur electric care vine sa completeze gama producătorului japonez, dominat înainte de versiuni hibride.

Exact asta caută clienții care își doresc sa rămână fideli brandului, dar să aibă și mai puține emisii poluante. Iar RZ livrează. Din plin.

Toate caracteristicile familiare sunt acolo. Interiorul este finisat la cele mai înalte standarde, confortul suspensiei este suprem iar sistemul audio Mark Levinson nu dezamăgește. Faptul ca am coborât din mașină relaxat și odihnit după 250 de kilometri prin traficul haotic din România este cea mai bună dovadă în acest sens.

Tibi Buzdugan (AUTOCRITICA)

Lexus RZ reprezintă primul model al mărcii japoneze construit pe o platformă exclusiv electrică, aceeași pe care se bazează și Toyota Bz4X și Subaru Solterra. De la primul contact cu mânerul portierei, totul se simte premium. Deși pare un mâner obișnuit, acesta este fix, iar deschiderea ușii se realizează printr-un buton discret integrat. Ușa se simte solidă, geamurile frontale sunt duble, iar în interior te sui într-un spațiu ce pare izolat perfect de exterior.

Materialele interioare, pe care le atingi frecvent sau ocazional, sunt de calitate superioară. De la un Lexus te aștepți la asemenea finisaje, dar aici atenția la detalii pare să fi fost dusă la un alt nivel: mânerele de deasupra ușilor sunt acoperite cu un material moale și plăcut la atingere, spațiile de depozitare din consolă și uși sunt căptușite cu un fel de fetru, iar exteriorul consolei centrale prezintă două benzi de burete învelite în piele, ideale pentru a-ți sprijini genunchiul în timpul condusului.

A doua zi a turului ROCHARGE ne-a oferit un amestec de drumuri, pornind din Craiova cu o porțiune de drum expres impecabil și încheind cu 50 km de drum comunal național, presărat cu dale de beton vechi, șleauri, gropi și nenumărate petice de asfalt. Cu toate acestea, mașina a oferit un confort excepțional, datorită scaunelor concepute pentru confort și amortizoarelor reactive la frecvență (Frequency Reactive Dampers – FRD), care se adaptează automat la denivelările drumului. Deși este un SUV înalt cu suspensii orientate spre confort, în viraje prezintă un ruliu minim, chiar și atunci când soliciți puțin cele două punți motrice. Atât direcția cât și pedala de accelerație oferă un feedback precis, foarte predictibil.

Luând în considerare și head-up display-ul de excepție, vizibil chiar și cu ochelari de soare polarizați, portbagajul spațios și acoperișul panoramic electrocromatic, aș putea spune că este mașina ideală, cel puțin pentru mine. Cu toate acestea, Lexus a optat pentru o baterie de doar 64 kWh capacitate netă, identică cu cea de pe Toyota. Pentru că motoarele sunt puternice și greutatea considerabilă (2140 de kg), autonomia nu pare să fie optimă pentru drumuri lungi, dar vom avea date mai clare la finalul turului.

Un alt aspect mai puțin favorabil pentru un vehicul electric din 2023 este absența unui compartiment frontal (frunk) în care să poți depozita cel puțin un cablu de încărcare Type 2, evitând astfel să golești portbagajul pentru a accesa spațiul suplimentar de sub planșeu, unde cablul pentru stațiile lente ajunge adesea să fie depozitat.

 Dan Scarlat (TopGear România)

Acum aproape două decenii, când nemții produceau exclusiv SUV-uri diesel și MAS, Lexus făcea unul hibrid. La începutul anului trecut, când toți producătorii germani aveau cel puțin un SUV electric în gamă, Lexus le făcea… tot hibride. Brandul premium japonez a intrat abia recent în liga electrificării totale, chiar cu acest model prezent în ROCHARGE.

Stilistic, RZ 450e este un SUV-coupe cu o siluetă foarte reliefată și de-a dreptul agresivă pe alocuri. Modelul prezent aici, configurat în două culori, este unul aparte, deoarece culoarea neagră nu se oprește pe plafon, ca la majoritatea modelelor bi-ton existente, ci continuă pe capotă și chiar mai departe, în zona cam goală acum, unde la celelalte Lexus-uri se găsește de obicei o grilă complicat desenată și de obicei cu o poveste în spate.

La interior, modelul este similar cu noul RX, oferind un post de conducere cu o planșă impresionantă ca forme și atitudine. Lexus are o ergonomie aparte dacă vii de pe o mașină europeană, dar după o scurtă perioadă de obișnuință începi să înțelegi logica din spatele soluțiilor japoneze, cum ar fi touchpad-urile multifuncționale de pe brațele volanului. Materialele sunt foarte bune, iar confortul suspensiilor este excelent. Nici ținuta de drum sau accelerațiile nu sunt de colo, RZ-ul reușind să te implice destul de mult în experiența condusului, dacă îți dorești asta.

Ca minusuri aș remarca poziția la volan gândită în mod evident pentru persoane mai mici de 1,93 m, cât măsor eu, dar și bateria relativ redusă pentru acest segment, ceea ce se traduce într-o autonomie mai modestă. Pe de altă parte, și prețul este mai mic decât al modelelor concurente europene, deci, ca în viață, “you win some, you lose some”.

Adrian Mitrea (0-100.ro)

Lexus RZ ar fi fost o mașină pe combustie (sau hibridă) perfectă. Materialele sunt deosebit de bune peste tot, pielea de pe volan e fină, confortul pare mai degrabă răsfăț, iar instalația audio încântă urechile, indiferent de volum.

Dar ca mașină electrică… e trasă în jos de lipsa indicatorului pentru nivelul bateriei în procente (%) și de puterea de încărcare extrem de slabă după 80% (sub 15 kW putere de încărcare).

Cornel Șocariciu (AUTOCRITICA)

Lexus RZ 450e mi-a generat, ceea ce americanii denumesc cu precizie, mixed feelings. Și-o să le iau pe rând.

Încep cu designul, chiar dacă știm cu toții că e un aspect cât se poate de subiectiv. Mi-a plăcut că Lexus a păstrat în continuare conturul grilelor frontale masive pe care le găsești pe restul modelelor sale. E o unitate de brand care ar fi fost păcat să se piardă doar pentru că RZ e o mașină electrică dezvoltată de la zero. Și restul elementelor inspiră JDM.

Interiorul e fix ce te-ai aștepta. Cu elemente preluate de la noul NX sau RX, SUV-ul electric păstrează rigoarea niponă. Totul pare că a fost verificat de cel puțin trei ori înainte să plece de pe linia de asamblare: de la felul în care sunt îmbinate materialele și până la modul în care funcționează butoanele și restul comenzilor. Și totuși, sistemul de infotainment, chiar dacă ți se prezintă pe un ecran generos, are momente în care scârțâie la nivel de viteză de reacție.

Din RZ lipsește ceva: torpedoul. Spațiul pe care l-ai fi putut folosi să depozitezi diverse lucruri a devenit acum o zonă în care Lexus a integrat panouri radiante, despre care niponii spun că sunt mai eficiente. N-am testat că încă e vară în România. Totuși, lipsa aceea de spațiu de depozitare compensează cu cotiera. Iar aici trebuie să menționez un lucru: mi se pare excelent că designerii au gândit un sistem cu deschidere dublă pe laterale pentru capacul acesteia. Pentru că asta înseamnă că spațiul poate fi accesat de absolut orice pasager fără să-i deranjeze pe ceilalți.

Să trecem la lucruri ceva mai serioase. Suspensia, direcția și comportamentul dinamic primesc o bulină verde. În schimb, RZ 450e cam șchioapătă la capitolul eficiență, autonomie și încărcare. Nu-l ajută nici configurația cu două motoare, nici bateria mică (64 kWh) și nici puterea mică cu care trage curent din stații după 80%.

În lupta cu rivalii nemți din segment, RZ 450e are totuși un avantaj care s-ar putea să conteze în fața cumpărătorului: prețul.

Cristiana Oprea (Cristianaoprea.ro)

Lexus RZ este o simfonie de mașină. Are o prezență puternică pe șosea prin caroseria în două culori și liniile agresive, desenate în detaliu până la nivelul spițelor jantelor de 20 de inchi, un ansamblu care te duce cu gândul la precizia și eleganța unei săbii de samurai. Pe șosea simți că plutește mulțumită suspensiei active care prioritizează stabilitatea, fără să compromită controlul impecabil pe care îl are pe viraje mulțumită tracțiunii integrale.

Este deosebit de confortabilă: scaunele sunt moi, iar habitaclul este spațios și foarte bine antifonat, perfect pentru a te bucura de ceea ce cred că este cel mai bun sistem audio din #ROCHARGE. Materialele sunt premium și moi la atingere, iar interiorul gri închis păstrează un aer zen, atât de binevenit într-o mare de interioare negre.

În echiparea de top numită Luxury, Lexus RZ este o mașină electrică mai degrabă conservatoare. Prioritizează familiaritatea și simplificarea interacțiunii cu dotările mașinii: are un display central mare, completat de rotițe pentru selectarea temperaturii și pentru controlul volumului. Are inclusiv un sunet subtil, similar cu turația unui motor termic, corelat cu apăsarea pedalelor de frână sau accelerație.

Afișajul din bord, butoanele de pe volan și manetele adiacente se simt demodate și par din alt film, motiv pentru care mi-ar fi plăcut să fie mai subtil proiectate. Spațiul amplu din interior este accentuat de plafonul panoramic, care poate fi opacizat la atingerea unui buton, un feature interesant pe care nu l-am mai întâlnit până acum.

Mihai Vasilescu (mihaivasilescublog.ro

Mi-am pus de multe ori întrebarea „de ce ți-ai cumpăra un Lexus?”. Presupunând că ai banii să-ți cumperi o mașină din clasa premium, de ce ți-ai lua tocmai Lexus? De ce să nu rămâi pe tripleta clasică a oamenilor care au bani și vor să arate că-i au: BMW, Audi, Mercedes.

Și tot singur mi-am dat răspunsul: oamenii care aleg Lexus o fac și pentru că vor o mașină din aceeași clasă premium, dar fără să fie ostentativi. O să ziceți că exagerez, că poți să-ți cumperi BMW, Audi sau Mercedes și fără să vrei să epatezi.

Da, așa e, poți, și mulți chiar o fac, aleg una dintre cele trei mărci pentru că asta își doresc, nu pentru că au ceva de demonstrat. Dar câte Lexus-uri cu volan pe dreapta și numere de Bulgaria ați văzut voi vreodată?

Nfine, ce voiam să spun este că oamenii care își cumpără Lexus o fac pentru că vor o mașină din clasa premium, o mașină de statut social, dar fără să-ți scoată ochii cu asta.

Acum, c-am profilat clientul de Lexus, putem să trecem la mașină în sine.

Oameni buni, Lexus RZ 450e Luxury miroase a calitate încă de când îi deschizi portiera prima dată. E atât de evidentă calitatea finisajelor încât până și fetele mele m-au întrebat „ce mașină e asta? Că pare foarte scumpă”. Da, am fost să le iau de la școală cu Lexusul, în ziua când am preluat mașina. Când am mai apăsat și pe butonul care face plafonul să devină transparent sau opac, le-am smuls chiuituri și aplauze.

Dar dincolo de calitatea evidentă a materialelor folosite (Doamne, cât de fină e pielea de pe volan, de fiecare dată când o atingi zici că mângâi pe botic o căprioară), pe mine, personal, m-a impresionat cu linia aia agresivă, încă de când am văzut-o prima oară. Senzație de agresivitate care este sporită din plin de culoarea neagră care pleacă de pe plafon și se oprește pe grila față. Treabă bună, de altfel, mie-mi plac mașinile care arată ca niște bestii care abia așteaptă să fie îmblânzite.

Bine, mașina în sine chiar e o bestie, dar una mai blândă și foarte stilată, genul ăla de bestie care spune „vă rog” și „mulțumesc” înainte să te devoreze.

Zic asta pentru că deși nu este foarte puternică (are „doar” 313 cai-putere), cuplul de 435 Nm își face treaba și livrează senzații destul de tari la orice apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație. Pe scurt, mie mi-a făcut plăcere s-o conduc, iar când a fost cazul mi-a livrat suficientă adrenalină cât să mă dau jos de la volan mulțumit.

Un singur lucru nu-mi place la ea, dar este, din păcate, unul dintre cele mai important: autonomia. Bateria este un pic prea mică pentru o mașină de dimensiunile lui Lexus RZ, ceea ce duce la o autonomie aproape modestă: în jur de 350 de kilometri.

La asta se mai adaugă și faptul că nu-ți afișează nicăieri procentul de încărcare al bateriei, trebuie să-l deduci tu din ceva afișaj grafic. Băi, nu știu, dar n-ai cum să nu afișezi cel mai important lucru la o mașină electrică: cât naiba mai ai din baterie. Da, îți arată o estimare a numărului de kilometri pe care mai poți să-i parcurgi, dar este complet irelevantă și doar orientativă.

Nici nu vă mai zic că atunci când mergi s-o încarci, după ce-ai ajuns la 80%, începe să „tragă” curent cu viteza melcului (nu mai trece de 15 kW sub nicio formă, indiferent cât de puternică e stația). Da, ok, toate electricele trag mai încet după ce-au ajuns la 80%, ca să evite supraîncălzirea bateriei, dar nici chiar așa de încet.

Ca să înțelegeți, asta înseamnă că stai mai mult la stație, în loc sa pleci unde ai treabă. Și cu asta, am cam terminat de povestit despre Lexus, o mașină care mi-a plăcut foarte mult, dar care ar merita o baterie mult mai mare și niște update-uri de soft care s-o aducă în anul 2023.

Radu Gurămultă (TurboMAG.ro)

Se prea poate să fiu părtinitor, însă de îndată ce pășesc într-un Lexus mă simt foarte bine, îmbrățișat cu o gingășie aparte de interior. Toată discuția pornește de aici, de la modul în care ajungi să te simți la volan sau ca pasager. Oricât de nervos ai fi, un Lexus – în cazul de față RZ – te va îmbuna nițel; la polul opus, oricât de fericit ai fi, îți va „monta” o sclipire suplimentară în ochi. Lexus e un cocon special, iar soluția de propulsie electrică i se potrivește de minune. Totul pare că s-a așezat ca într-un puzzle terminat cu brio. Mai mult, chiar dacă nu asta aștepți de la un Lexus, în primul rând, RZ se conduce foarte plăcut, e rafinat, suficient de dinamic cât să nu te plictisească, dar nici să exagereze fără un rost. Și nu pot să nu mă gândesc la cât de spectaculos ar fi fost un LS complet electric, sincer.

N-am discutat despre aspect, deși îmi place foarte, foarte mult. Rămâne la latitudinea privitorului, dar pot să spun că-s mulțumit de autonomie, iar dacă l-aș privi doar ca pe un vehicul pe care îl utilizezi în mare măsură în mediul urban, se califică lejer în finala mare. Mai e un detaliu mic, pentru unii nesemnificativ, însă capabil să demonstreze instant despre cât de atent se joacă în birourile Toyota – de îndată ce pui mâna pe volan te luminezi. O calitate a pielii pe care o găsești în ligi superioare. Apoi constați că tot interiorul e burdușit de materiale de calitate. E suficient pentru a achiziționa un EV? Ținând cont de faptul că, după cum am spus, rulează la fel de elegant pe cât este și marca, da, poate fi un argument mai mult decât solid. Plus că, la modul cel mai serios, Lexus-urile se comandă și cu sufletul, nu doar cu tabelul Excel luat la puricat.

Fișa mașinii care ne-a însoțit în ROCHARGE by Vitesco Technologies

Logo Lexus

Lexus RZ

BEV 71KWH LUXURY AUTO

de la 83.360 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
313 CP
Cuplu maxim sistem
435 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
313 CP
Cuplu maxim electric
435 Nm
Baterie
Capacitate brută
71.40 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.6 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,9 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
435 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4805 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1895 mm
Înălțime
1635 mm
Ampatament
2850 mm
Volum portbagaj
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1515 litri
Masa proprie
2140 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
83.360
Preț mașină testată
85.757 €

Lexus RZ 450e Luxury este disponibil prin leasing operațional Autonom de la 1.310 euro fără TVA rată lunară.


este un proiect susținut de Vitesco Technologies

Green Partner
Autonom

Pus pe șosea de
Michelin

Încărcat de
MOON
Enel X Way
Renovatio e-charge
MOL Plugee

Tehnologizat de
Server Config

Partener media
Euronews România