Test Drive BMW X3 xDrive20d

Există BMW-uri de poster, apoi există BMW-uri pe care lumea chiar le cumpără. X3 este unul dintre ele.

Cine este și ce vrea BMW X3 de la noi?

Declarativ, toată lumea vrea pisicuțe și ursuleți și pe urmașii acestora, dar în realitate cumpărătorii se orientează către hipopotămași care să nu zgârie rău sau care să ragă intimidant în urechea ta. Majoritatea clienților vor o mașină care să fie bună și la deal, pe drum de munte, dar care să aibă și loc mult pentru toată familia, dar care să nu fie nici prea mare, dar nici prea mic, dar nici prea puternic, dar nici prea puturos. E clar: clienții sunt ușor de mulțumit.

Dar cât de ușor sau de greu de împăcat sunt aceștia este mai puțin important, mai ales acum, când majoritatea producătorilor au găsit soluția: un SUV de clasă medie. În cazul lui BMW, soluția se numește X3.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În timp ce scriu textul ăsta, BMW a anunțat un LCI (Life Cycle Impulse, adică facelift, practic) pentru X3 și X4. Ceea ce înseamnă că X3 este deja printre noi de câțiva ani, toată lumea este obișnuită cu el și îl știe pe dinafară. Probabil. 

Însă generația actuală, care a debutat în 2017, a reprezentat un mare upgrade în istoria modelului. În primul rând, a devenit o mașină la care poți să te uiți, și chiar s-ar putea să-ți placă. Deci nu mai este urât cu spume, ceea ce este în sine o evoluție importantă. Apoi, platforma modulară CLAR l-a transformat într-o mașină bună la toate: este confortabilă, dinamică, spațioasă. 

Cu cine se bate pe piața din România?

BMW X3 are ca rivali consacrați Mercedes-Benz GLC și Audi Q5. Alfa Romeo Stelvio și Volvo XC60 sunt alternative viabile. Lexus NX, care va ajunge la finalul acestui an și la noi în țară, va intra direct pe lista scurtă.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Versiunea testată (xDrive20d) este cea pe care o cumpără cel mai des lumea, din motive evidente: dieselul de doi litri are suficiente rezerve de putere (190 CP) și cuplu motor (400 Nm) astfel încât să n-ai grija lor în majoritatea timpului. În plus, vine cu un consum mediu mixt mulțumitor și nu nici impozitul nu te costă o droaie de bani. 

Dacă vrei o mașină care să-ți facă doleanțele, xDrive20d s-ar putea să fie motorizarea pe care o cauți. Iar dacă strâmbi din nas la ideea de diesel, alternativa pe benzină, xDrive20i sună și ea bine. Și e chiar un pic mai ieftină. 

Indiferent ce alegi, primești un motor augmentat cu tehnologie mild hybrid, care aduce câțiva cai-putere prin funcția overboost și care contribuie la eficientizarea consumului de combustibil și a emisiilor. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat e un motor eficient. Cu formula îmbunătățită cu cinci noi compuși chimici, motorina MOL EVO Diesel Plus pune umărul la fiabilitatea motorului mașinii tale. Consum redus, emisii mai puține și extra putere indiferent de anotimp. Detalii aici

Rezervorul lui X3 pe motorină are 60 de litri, însă vine (fără costuri suplimentare) și cu unul și mai mare, de 68 de litri. Cu un consum ideal de 5.8-6.5 litri, cât estimează BMW în broșura modelului, asta înseamnă că poți face peste 1000 de kilometri cu un singur plin. 

Am parcurs cu el 1150 de kilometri, iar consumul mediu a fost de 6,2 l/100 km, cu o viteză medie de 51 km/h, deci condus lejer. Am folosit în preponderență modul Eco Pro, excepții fiind trecătoarea Oituz, unde mi-am imaginat că mă grăbesc undeva doar ca să văd cum reacționează mașina. Nu am încercat să obțin vreun record de consum; mașina m-a îmbiat pur și simplu la mers lejer, ceea ce îți recomand și ție, orice mașină ai avea. 

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Cu excepția versiunilor turbate M, X3 este un all-rounder excelent, genul de mașină care face foarte bine lucrurile la care se pricepe și mulțumitor lucrurile la care nu se pricepe — cum ar fi off-road-ul.  

Prin dimensiuni, motorizare, transmisie și suspensii, X3 se pretează bine oricărui mediu. În oraș nu trebuie să-ți bați capul cu încadrările în spații înguste, iar la drum lung transmisia cu opt trepte are grijă ca nici la viteze de autostradă motorul să nu fie prea zgomotos. Și asta e bine, pentru că sunetul de diesel cu patru cilindri nu are genul de voce la care ai vrea să asculți. La drum lung, în modul Eco Pro, X3 este nemaipomenit de docil și de confortabil. Și de econom, după cum am relatat mai sus. Iar dacă îl pui pe Sport, își folosește cu aplomb cei 400 de Newtoni-metru din dotare.

În off-road nu mi-am făcut treabă cu el. Sunt convins că se descurcă pe toate drumurile forestiere pe care ajung aventurierii la costum cu cravată: are gardă la sol de 20 de centimetri și unghiuri de atac și degajare de 25, respectiv 23.3 grade. Cel de rampă este de 20 de grade. 

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Amortizarea te trece cu bine de denivelările specifice drumurilor noastre toate. Pentru o mașină de la care există așteptări dinamice, aș descrie suspensiile ca fiind confortabile. În același timp, n-o să te răstorni pe viraje. Cel puțin nu din cauza ruliului. 

Dacă vrei ceva mai multă sportivitate, există pe lista de opționale și amortizoarele adaptive (1100 €), care se întăresc la o apăsare de buton. Sau ia-ți X3 în echipare M Sport și primești suspensie sport, însă aici vei compromite confortul. Jantele de 18 inch sunt o alegere bună dacă vrei să călătorești fără zdruncinături.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place mai mult decât în cazul generației anterioare — și chiar decât în cazul versiunii cu facelift, cu toate că pe asta din urmă încă nu am văzut-o live cu ochii mei —, dar mai puțin decât prima generație. (Da, fac parte din grupul celor care văd frumusețe în liniile frânte ale X3-ului de primă generație.) 

Cum sunt materialele la interior?

Așa cum te-ai aștepta: bune la atins. De fapt, nu e vorba doar de materiale, ci și de asamblare și de finisări. În afară de schimbătorul de viteze, care pare cumva fragil — dar nu e ca și cum tragi de el des, pentru că e mașină automată —, totul pare înșurubat și lipit cu simț de răspundere.

Găsești plastice moi în toate locurile în care te-ai aștepta să găsești plastice moi (doar să știi că bordul îmbrăcat cu Sensatec este opținal: 666 €), dar și în unele unde nici nu știai că ai nevoie. Spre exemplu, pereții laterali ai tunelului median sunt îmbrăcați în material moale. BMW, genunchiul meu drept îți mulțumește.  

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Dacă cei din spate nu sunt din cale-afară de corpolenți, BMW X3 poate găzdui și trei adulți pe bancheta sa din spate. Pentru vacanțe fără istericale — cel puțin nu din cele stârnite de înghesuială — numărul magic este patru. Patru în total, nu pe bancheta din spate. Portbagajul are 550 de litri și poate fi accesorizat cu plase și cârlige pentru o mai bună organizare a bagajelor. 

În formulă de patru am călătorit și noi, iar portbagajul lui X3 a primit tot ce au avut să pună mamele moldovence pachet. Aceasta este o performanță în sine, care în ochii mei îl transformă pe X3 într-un erou fără capă. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, da, Euro NCAP a testat BMW X3 chiar când a apărut noua generație, în 2017. A obținut cinci stele, cu ratinguri de 93% pentru adulți, 84% pentru copii, 70% pentru pietoni și bicicliști, 58% pentru sistemele de asistență.

În dotarea standard, X3 vine cu airbaguri frontale, airbaguri laterale față, airbaguri cortină și chiar și airbag pentru genunchii șoferului. Este plin de perne ascunse.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În modul Eco Pro, X3 își adaptează viteza în funcție de mașina/intersecția din față înainte ca tu să apeși frâna. Astfel, vei economisi și mai bine combustibilul și îți vei menaja și frânele, până la urmă. O mențiune importantă: chestia asta cu atât mai bine cu cât stilul tău de condus este unul preventiv. 

Altfel, HUD-ul (Head-up Display) este atât de performant încât mă întreb de ce nu renunță BMW la instrumentarul de bord. Și mi-a mai plăcut — mă rog, nu mie-mie, ci pasagerilor din spate — că bancheta spate rabatează câteva grade. Asta dacă bifezi opționala corespunzătoare.  

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Dacă iei în calcul și dotările existente pe lista de opționale, răspunsul este nu. Nu îi lipsește nimic din ce are nevoie un șofer modern, oricât de pretențios ar fi. (Totuși, nu are portiere cu soft close sau masaj în scaune, pentru asta trebuie să mergi la un model din clasele superioare.)

Cât mă costă toată afacerea?

xDrive20d pornește de la puțin sub 50000 €, ceea ce nu e puțin. Mai important însă este că nu-l vrei în versiune standard, pentru că are atât de multe dotări opționale faine încât ți-e imposibil să nu bifezi ceva pe-acolo. 

La final, s-ar putea să te trezești că X3-ul tău cu motor de doi litri, diesel, a ajuns să coste 74000 €, cum se întâmplă în cazul mașinii din imaginile din jur. Dar se poate chiar și un pic mai mult de atât, dacă îți încordezi portofelul. 

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Dacă nu îți place sau nu ai timp să-ți prinzi urechile în meniul detaliat al configuratorului online, BMW îți pune la dispoziție, pe lângă versiunea standard, alte cinci niveluri de echipare: Advantage, xLine, Luxury Line, M Sport și M. Unde M nu este X3 M, ci este X3 în echipare M. Pe acesta îl poți lua doar cu motoarele de trei litri (M40i, M40d). Iar echiparea M Sport vine cu suspensii și frâne sport. 

Pe lista de echipări standard găsești jante de 18 inch, vopsea albă nemetalizată, interior îmbrăcat în material textil, cu ornamente argintii, cutie automată cu opt trepte (Steptronic), tracțiune integrală (xDrive, firește), senzori față și spate, pilot automat cu frânare de urgență, faruri eco-LED (adică are LED doar pe fază scurtă), lumini și ștergătoare automate, aer condiționat automat (doar pe o zonă), volan îmbrăcat în piele, hayon electric și sistem audio cu șase difuzoare, printre altele. De fapt, nu, cam astea sunt dotările relevante. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru pachet. Mașina îți oferă un mix numai bun de performanță, eficiență, dinamică și confort. Poți plusa oricare dintre aceste atribute alegând alte motoare sau bifând opționale pentru șasiu, însă X3 așa cum l-a făcut BMW este foarte reușit. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că în anul 2021 suportul lombar încă se află pe lista de dotări opționale: 154 €. Dar te costă 1354 € în realitate, pentru că nu-l poți selecta decât dacă ai bifate scaunele sport (482 €) și tapițerie din piele (cea mai ieftină este cea mixtă, textil-piele, care costă 718 €). Mda.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi dezactivez sistemul de control prin gesturi. Nu mă înțelege greșit: el funcționează bine. Doar că eu gesticulez mult. Și el este foarte atent la gesturi.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… accesoriul tău preferat este briceagul elvețian. 

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… vrei să impresionezi. Pentru că într-un X3 vei fi trecut cu vederea mai ceva ca secțiunea Termeni și Condiții.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, mi-a dat o stare de bine de la primii kilometri și ne-am despărțit după 1100 de kilometri convins că altceva nu-mi mai trebuie de la un SUV. 

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Nu BMW-ul la care visezi, ci cel pe care îl cumperi.

Logo BMW

BMW X3 facelift

2.0 XDRIVE20D MHEV STEPTRONIC

de la 58.072 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Diesel Mild Hybrid
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
190 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1995 cmc
Putere maximă
190/140 CP/kW
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
11 CP
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.46 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.9 s
Viteză maximă
213 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4708 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1891 mm
Înălțime
1676 mm
Ampatament
2864 mm
Volum portbagaj
550 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1600 litri
Masa proprie
1915 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
58.072
Preț mașină testată
74.000 €