Test drive: BMW X2 sDrive20i

Noul BMW X2 schimbă aproape toate coordonatele primei generații, deci se impunea o interacțiune de câteva zile. Iată concluziile.

Cine este și ce vrea BMW X2 de la noi?

Dacă respecți definiția dată de BMW, X2 e un SAC, adică un Sport Activity Coupé. În exprimare mai puțin pretențioasă, X2 e un SUV-coupé în toată regula (mai aproape de X4 și X6 la nivel de design), chiar dacă prima generație a pornit la drum cu o caroserie ceva mai convențională de SUV/crossover.

Luat în contextul gamei X de la BMW, X2 e, la fel ca până acum, strecurat între X1 și X3. De vrut, BMW X2 vrea, de fapt, ce vrea orice mașină pe lumea asta – bani care să ajungă în contul producătorului.

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Aproape totul, mai puțin platforma. Noul X2 e dezvoltat pe arhitectura UKL2 (la fel ca modelul pe care îl înlocuiește). Aceeași platformă este prezentă sub X1 dar și sub vărul MINI Countryman. În rest, a doua generație BMW X2 este schimbată total față de prima. Ba mai mult, are și o versiune pur electrică, numită iX2. O lăsăm pentru altă dată.

Noul X2 crește vizibil în dimensiuni: e cu 194 mm mai lung, cu 21 mm mai lat și cu 64 mm mai înalt decât modelul pe care îl înlocuiește.

Ce concurenți are pe piața din România?

Audi Q2 Sportback, Mercedes-Benz GLB, Volvo XC40, Lexus UX, ați prins ideea.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat un X2 sDrive20i.

Și acum, dați-mi voie să traduc.

X2 sDrive20i este nivelul de intrare în gama X2. Sub capotă, indiferent de ce v-ar face să credeți indicativul 20i, muncește un motor de 1,5 litri (1.499 de centimetri cubi), turbo, cu 3 cilindri, alimentat cu benzină și potențat discret de un sistem mild-hybrid la 48 de volți, care presupune integrarea în transmisie a unui motor electric dar și prezența unei baterii de capacitate mică.

În total, sistemul scoate 170 de cai-putere și 280 de Newtoni-metru, resurse trimise exclusiv către puntea față (vezi „s”-ul din nume) de transmisia automată Steptronic cu 7 trepte și dublu ambreiaj.

Dacă vă ajută cu ceva, las aici și datele de putere/cuplu defalcate, pentru motorul termic – 156 de cai-putere/240 Newtoni-metru și pentru motorul electric – 19 cai-putere/55 Newtoni-metru.

Explic ceva mai jos și ce versiune recomand (fără să fi mers cu altceva în afară de acest sDrive20i).

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Am terminat testul cu un consum mixt de 8,4 l/100 km, după ce am rulat pe toate drumurile posibile: oraș (cu trafic bară la bară și cu trafic lejer, de weekend), DN, autostradă și porțiuni de drum județean.

Consumul mix teoretic specificat de BMW este de 6-6,5 l/100 km, mie mi-a ieșit cu 2 litri în plus, fără să sar calul, ba chiar am stat cuminte în modul Eco Pro prin oraș, piperat cu ceva Sport. Dar predominant am condus în setare cea mai echilibrată, fără să mă iau la întrecere cu limitele de viteză.

Rezervorul de combustibil are 45 de litri, deci consumului meu real îi corespunde o autonomie de 535 de kilometri, cu un singur plin.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Breaking news: X2 e destul de rigid prin oraș, cel puțin peste asfalt dereglat structural. Glumesc, asta nu e o noutate pentru nimeni, dar trebuie menționată pentru cei străini de apucăturile dinamice ale mărcii. 

Altfel spus, acea suspensie care te ține bine în viraje strânse își cere tribut când roțile trec peste zone cu imperfecțiuni, gropi, limitatoare sau alte mini-forme de relief urbane. De fapt, aici aș împărți vina și spre jantele mari, de 21 de inchi. Arată ele bine, dar dacă vrei confort și capacitate bună de absorbție, configurează-ți noul X2 cu ceva jante cu diametru mai mic.

M-a surprins direcția ușoară, de unde a dispărut acea fermitate bărbătească, dar am recunoscut imediat și precizia tipică unui BMW. E simplu de manevrat un X2 prin oraș, având în vedere aceste trăsături, dar și dimensiunile relativ compacte: 4.554 mm lungime, 1.845 mm lățime, 1.590 mm înălțime, cu un ampatament de 2.692 mm.

Mi-a plăcut că inginerii germani au lăsat loc pentru efectul de torque steer atunci când o calci mai tare la viteze mici sau la plecarea de pe loc (mi-e greu să cred că nu se putea tempera acest nărav, în anul 2024). Cu toate astea, așteaptă-te la destul turbolag de la motor, învelit în mici ezitări ale transmisiei în momentele în care chiar te înfigi în accelerație. 

În rest, e business as usual, motorul și transmisia se bucură de un mariaj simbiotic, cu nimic diferit de așteptări. Da, poți depăși mai mult decât decent, dacă asta aveai în cap. Și nu rămâi fără suflu pe autostradă, dacă ai nevoie să te aliniezi traficului. Sunetul de 3 cilindri e acolo, inconfundabil, la fel și vibrațiile aferente acestui timp de motor.

Cum ți se pare designul exterior?

Modern, ca tăiat dintr-un monolit. OK, nu-s eu fanul plafoanelor plonjate pe SUV-uri și X2 e ușor departe de ideea de automobil frumos – până la urmă, X2 nu-i vreun BMW M1 și nici vreun 507. Tot ce vreau să spun e că mi se pare de bun augur faptul că designul final aprobat în München este unul contemporan, ba chiar cu tușe futuristice. Mai ales în raport cu rivalii.

PS: Mașina de test are culoarea de caroserie Fire Red (metalizată), jante de 21 de inchi din aliaj cu spițe bicolore în formă de Y, grilă iluminată (Iconic Glow) și elemente vizuale M Sport la interior și la exterior.

Cum sunt materialele la interior?

Dintre cele mai bune din segment. Nici aici nu-s surprize, BMW face treabă bună în continuare pe două direcții: alegerea materialelor de calitate și felul în care acestea sunt asamblate. 

E foarte greu să-i bați pe (acești) nemți și din punctul meu de vedere, München e peste Ingolstadt și Stuttgart în momentul de față la nivel de finisaje, texturi, calitate și de ce nu, design interior.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Să vedem. În portbagaj, volumul e de 515 litri, dar poate fi mărit până la 1.500 prin rabatarea banchetei. Spațiile de depozitare sunt mai degrabă restrânse, dar în limite normale pentru un crossover de dimensiunea lui X2. 

Chiar și la interior simți cum mașina se strânge în jurul tău, fără să debordeze de spațiu pentru cap, picioare și alte membre. Până la urmă, vorbim de un Seria 2 pe tocuri, deci e bine să știi ce primești. 

Parcă doar în GLB e ceva mai aerisită situația, iar pe Q2 Sportback îl țin minte destul de strâmt.

Pe tunelul median există un suport pentru două pahare/sticle mici (0,33 l), o zonă de încărcare prin inducție, dar cotiera este foarte puțin adâncă, deci ai putea depozita obiecte plate, chei, telefoane, mini-agende, ați prins ideea. Torpedoul e și el destul de mic.

Nici buzunarele din portiere nu-s grozave, adică la fel, poți pune o agendă, o sticlă mică de suc/apă/orice altceva, un toc de ochelari și cam aici te vei limita.

Per total, un 7, hai 8 cu indulgență ar fi echitabil.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Simplu: 4, deși adulții mai înalți poziționați pe banchetă se vor plânge de lipsa spațiului pentru picioare și cap. Deci combinația câștigătoare ar fi de doi adulți plus doi copii/adolescenți.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Noul X2 n-a trecut pe la Euro NCAP, dar a trecut actualul X1, care e bazat pe aceeași platformă. X1 a plecat cu 5 stele și punctaje foarte bune pentru protecția ocupanților adulți (86%), a ocupanților copii (89%) și pentru sistemele de siguranță activă și pasivă (92%). Scorul pentru protecția participanților vulnerabili la trafic (bicicliști, pietoni, motocicliști, scuteriști, trotinetiști) a fost de 76%.

Acestea fiind spuse, mă aștept ca și X2 să se comporte la fel de bine ca fratele mai mic.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

O spun de fiecare dată după ce petrec un timp cu un BMW contemporan (nu că n-ar fi fost valabil și pentru cele de acum 5-10-15 ani): sistemul multimedia și instrumentarul de bord digital sunt printre cele mai bine puse la punct mostre de tehnologie auto. Dacă nu cele mai bune, între noi fie vorba, cu exact cantitatea potrivită de informație (livrată și clar), culori și structură logică (cât să nu te pierzi prin meniuri și să pleci nervos la drum).

Pentru X2, am un comentariu, totuși: am observat mici întârzieri în operare, mai ales când dai comenzi sistemului, fie că te joci cu setările de climă, fie că vrei să ajungi într-un meniu anume. Nu-i un capăt de țară, e doar ciudat pentru BMW. Ca de obicei, conectarea telefonului prin Apple CarPlay funcționează impecabil.

Altceva care să mă dea pe spate n-am remarcat. O fi și de la mine, fiindcă prefer oricând un sistem multimedia simplu, dar spirt, în locul unuia prea înzorzonat însă dificil în interacțiune.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Un pic mai multă relaxare pe suspensie și un set de jante mai mici. N-ai să rulezi doar pe suprafețe perfecte prin orașele noastre, iar mulți nu-s fani vibromasaj la volan. Dar asta se rezolvă din configurator, deci pe scurt, nu mi s-a părut că-i lipsesc atribute – inclusiv raportat la segment.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

No, acu-i acu.

Versiunea de intrare în gamă e X2 sDrive20i (benzină), cu plecare de la 43.911 euro. O treaptă mai sus stă vedeta, X2 M35i xDrive, cu 300 de cai-putere, tracțiune integrală și un preț de pornire de 59.322 de euro.

Există și motorizări diesel pentru X2, două la număr: X2 xDrive20d, cu 163 de cai-putere, tracțiune integrală și preț de bază de 47.065 de euro și mai puțin pretențiosul X2 sDrive18d, cu roți motrice față, 150 de cai-putere și preț de pornire de la 43.971 de euro.

Dacă termicele nu-ți mai fac cu ochiul, există și iX2, declinat tot în două versiuni. Prima e iX2 eDrive20, cu roți motrice față, un motor electric cu 204 cai-putere și pornire de la 47.481. A doua adaugă tracțiune integrală din două motoare electrice, mai multă putere – 313 cai – și preț de bază de 55.514 euro.

Teoretic, dacă nu ești vreun power user, te poți descurca foarte bine prin oraș și în afară cu un X2 sDrive20i. Cu toate astea, ceva-mi spune că un iX2 e mult mai rafinat în utilizare și dacă viața de zi cu zi te ține lipit de oraș, s-ar putea să-ți fie mai de folos un iX2 eDrive20.

Pe aceeași logică, te poți duce pe diesel dacă ai de mers mult în afara orașului și te interesează un consum de combustibil redus. Spre versiunea cu mușchi M35i m-aș orienta doar dacă aș avea un fetiș serios pentru X2 sau pentru ideea de epatare, altfel mi se pare un pic prea mult.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Cred că designul va fi pentru unii un factor motivator, la pachet cu melanjul dintre tehnologie, materiale și până la urmă, comportament dinamic.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

E rigidă și cam înghesuită pentru placul meu.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Jante mai mici, clar.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…îți permite bugetul și ești la prima mașină din universul BMW.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai probleme cu spatele sau dacă pur și simplu îți plac șasiurile orientate mai mult spre confort.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu cred.

Clientul perfect al mașinii?

Cineva tânăr, dar bine echipat financiar, care-și petrece majoritatea timpului prin oraș, pe care-l părăsește rar, pentru o mini-vacanță prin țară. N-aș zice neapărat un familist, dar X2 e genul de mașină care i s-ar preta unui cuplu, de exemplu.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV-coupé bine executat.

Fișa tehnică a mașinii

Logo BMW

BMW X2

1.5 MHEV SDRIVE20I STEPTRONIC

de la 43.911 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
170 CP
Cuplu maxim sistem
280 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
1499 cmc
Putere maximă
156/115 CP/kW
Cuplu maxim
240 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
2
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
19 CP
Cuplu maxim electric
55 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.90 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.3 s
Viteză maximă
213 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4554 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1845 mm
Înălțime
1590 mm
Ampatament
2692 mm
Volum portbagaj
515 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1400 litri
Masa proprie
1645 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
43.911
Preț mașină testată
61.876 €