Test Drive: BMW X1 xDrive23i

BMW X1 are o nouă generație care aduce schimbări importate de design, cât și o gamă variată de motorizări: de la clasicele diesel și benzină până la electric. Test cu versiunea X1 xDrive23i.

Cine este și ce vrea BMW X1 xDrive23i de la noi?

BMW X1 este cel mai mic SUV din oferta constructorului german și a ajuns la a treia generație. Producătorul și-a dorit în portofoliu un model care să se adreseze unui public cât mai larg, iar pentru asta a pregătit și o gamă variantă de motorizări. Avem motorizări pe benzină, diesel, mild hybrid benzină, mild hybrid diesel, plug-in hybrid (în două versiune de putere), dar și o variantă complet electrică în forma lui iX1.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Dacă primul model care a purtat acest nume (lansat în 2009) era mai degrabă o Seria 3 ceva mai înălțată, modelul a evoluat către un SUV compact cu drepturi depline.

Este, fără îndoială, și cel mai atractiv dintre toate variantele acestui model pe care le-am văzut de-a lungul anilor. Pentru că noua generație aduce un design nou, în ton cu actualul trend al constructorului bavarez. Fără linii îndulcite, noul X1 este o prezență tăioasă, cu o grilă de dimensiuni generoase și blocuri optice cu design agresiv. În special, în spate, stopurile au un desen aparte, unic până acum în designul BMW. În evidență ies și noile mânere ale portierelor, desenate în stil aerodinamic, fără elemente proeminente care să iasă în afara caroseriei.

Ce concurenți are pe piața din România?

BMW X1 activează într-unul dintre cele mai competitive segmente de piață: cel al SUV-urilor compacte premium. Rivali direcți sunt Audi Q3, Mercedes-Benz GLA și GLB, Volvo XC40 sau Jaguar E-Pace.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Pentru versiunea X1 xDrive23i, BMW utilizează un propulsor pe benzină cu patru cilindri în linie și sistem mild hybrid de concepție nouă. Motorul turbo are 1998 cmc ce dezvoltă 204 CP alături de un motor electric de 14 kW (19 CP) și 55 Nm pe post de demaror, integrat în sistemul cutiei de viteze automate cu ambreiaj dublu și șapte trepte.

În total, sistemul mild hybrid plus motorul termic furnizează 218 CP. Motorul electric ajută la plecările de pe loc și la accelerațiile puternice și uneori poate deplasa mașina la viteze foarte mici. Mai mult, dacă modelul BMW X1 xDrive23i este comandat cu padele pe volan pentru schimbarea manuală a treptelor, poți dispune și de funcția Sport Boost. Aceasta poate fi activată ținând apăsată clapeta din stânga timp de 10 secunde (e marcată cu inscripția Sport Boost, n-ai cum s-o ratezi) pentru a beneficia de un plus de putere pentru o perioadă scurtă. Cifrele pentru performanță reflectă acest lucru cu un timp de accelerare de la 0 la 100 km/oră de 7,1 secunde. Viteza maximă ce poate fi atinsă este de 233 km/oră. Motorul electric dispune de o baterie de 0,96 kWh pentru alimentarea cu energie electrică.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Sistemul oferă suficientă putere pentru utilizarea urbană, dar și pentru orice drum lung, iar cifrele de consum sunt foarte bune pentru puterea oferită. Pe trasee extraurbane, consumul de benzină înregistrat a fost de 7,4 litri/100 km, în timp ce în oraș, consumul a urcat până la 8,5 litri/100 km. Pentru o mașină care cântărește 1727 kilograme cu sistem de tracțiune integrală, cifrele de consum sunt foarte bune. BMW comunică un consum oficial de 7,2 litri/100 km măsurat în ciclul WLTP.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Motorul de 204 CP este silențios și urcă cu aplomb în ture atunci când îi ceri acest lucru. La turații ridicate are un sunet sportiv, chiar plăcut, iar dacă activezi și modul Sport, X1 xDrive 23i se transformă într-un SUV cu pretenții sportive. Din păcate, cutia cu șapte trepte și două ambreiaje are uneori o serie de ezitări în schimbarea treptelor, iar asta mai șterge din plăcerea de a conduce.

Sistemul de tracțiune integrală favorizează puntea față, puterea fiind transmisă în mod normal către roțile directoare. Dacă aderența scade, puntea spate poate primi până la 50% din cuplul disponibil. Exemplarul de test a venit echipat cu pachetul M Sport (3946 euro) care aduce o suspensie mai fermă, coborâtă cu 15 mm.

Cum ți se pare designul exterior?

Extrem de atractiv. Noul stil de design BMW este extrem de reușit pe modele SUV și în special pe X1. Iar exemplarul nostru de test era extra atractiv datorită pachetului M care aduce o serie de elemente suplimentare ce amplifică prezența. Cu spoilere mai masive, un difuzor aerodinamic și o culoare exterioară specială numită Fri Frozen Pure din gama BMW Individual, BMW-ul nostru X1 a atras extrem de multe priviri.

Modelul de test mai avea și jantele M din aliaj ușor cu design double-spoke în variantă bicoloră și diametru de 19 inchi. Jantele costă 922 euro, iar culoarea specială adaugă 2409 euro pe factură. Pachetul M Sport costă 3946 euro, dar pentru efectul total, merită!

Cum sunt materialele la interior?

Interiorul face parte din noul stil abordat de BMW cu ecrane digitale curbate pentru planșa de bord și cel mai nou sistem de operare OS8. Pentru cei obișnuiți cu controllerul rotativ pentru sistemul infotainment, trebuie să știți că acesta nu mai există. Nu mai sunt nici butoane separate pentru sistemul de climatizare, operarea acestuia făcându-se cu ajutorul ecranului central. Pentru acționarea cutiei de viteze automate, pe consola centrală avem un mic joystick. Sistemul de operare se aseamănă cu meniul unui smartphone cu aplicații, ecranele fiind personalizabile. Grafica este însă impresionantă, BMW excelând la acest capitol. Plus viteza de reacție a sistemului de infotainment. Pentru că sunt multe funcții și aplicații disponibile, este nevoie de ceva timp pentru te obișnui cu meniul și pentru personalizarea ecranelor după bunul plac.

Instrumentarul de bord poate fi și el configurat cu mai multe teme de design, iar un head-up display color (inclus în pachetul Professional, 3690 de euro) proiectează direct în fața șoferului o serie de informații suplimentare. Sistemul oferă numeroase funcții de asistență, X1 putând parca singur, lateral sau cu spatele, sau poate ieși din locul de parcare. Foarte practică este și camera opțională la 360 de grade, care oferă o vedere perfectă de sus.

Scaunele sport din pachetul M Sport oferă o susținere excelentă la volan, iar poziția înaltă favorizează vizibilitatea. Ai la dispoziție spații de depozitare pentru băuturi, două prize USB-C și un loc special unde telefonul se poate încărca prin inducție fiind susținut de o clapetă practică să nu se miște.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota 9. BMW X1 are suficiente spații de depozitare la interior și merită puncte în plus doar pentru implementarea spațiului special pentru telefonul mobil. Acesta este amplasat la baza consolei centrale în poziție aproape verticală și este asigurat de un element rabatabil care ține telefonul pe loc și nu îl lasă să zboare prin habitaclu. În plus, telefonul se încarcă prin inducție când stă pe poziția mai sus menționată. Două spații pentru băuturi, plus un spațiu amplu sub consola centrală flotantă și încă un spațiu ceva mai mic în cotieră.

Și să nu uit: portbagajul încăpător cu un volum de 500 litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, bineînțeles. Dar patru vor călătorii în cel mai deplin confort pentru că doar așa cei doi pasageri din spate pot beneficia de cotiera centrală.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, a trecut prin testele complexe de la Euro NCAP. Noua generație a fost testată în 2022 și a primit scorul maxim de cinci stele, iar scorurile pe categorii sunt: 86% grad de protecție pentru pasageri adulți, 89% pentru copii, 76% grad de protecție pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și 92% pentru sistemele active de protecție.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Dacă nu ai avut ocazia să conduci un BMW de ultimă generație, te va impresiona cu siguranță interiorul. Și mai ales display-ul digital ce unește planșa de bord cu ecranul sistemului de infotainment. Comenzile fizice există încă, dar sunt reduse la minim, nu mai există familiarul controler rotativ, totul făcându-se prin atingerea ecranelor, prin comenzi vocale sau prin intermediul butoanelor de pe volan. Nu poate să nu îți placă direcția și volanul care îți transmit feedback-ul punții față, dar și blocurile optice care taie întunericul.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Un pic de simplitate în spatele sistemului de infotainment n-ar fi stricat.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

BMW nu oferă un sistem de configurare cu nivele de echipare, dar poți alege din linii de echipare pe care le poți configura după bunul plac. În acest caz cel mai bun prieten îți este configuratorul mărcii pentru piața din România.

Pentru modelul nostru de test, BMW X1 xDrive23i, prețul de pornire este de 45.934 euro. Cu o listă de echipamente opționale ce se întinde pe o întreagă coală A4, prețul final a ajuns la 65.315 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru polivalența pe care ți-o oferă. Este suficient de compactă pentru a fi un automobil de oraș, dar oferă putere și o dinamică excelentă pentru a putea pleca relaxat la orice drum, oricât de lung.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Momentele de ezitare ale transmisiei automate.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Nimic. BMW a reușit să pună pe piață un SUV complet. E ideal pentru oraș sau drum lung și poți alege ce sursă de putere ți se potrivește mai bine: benzină, diesel, plug-in hybrid, sau full electric.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai nevoie de un SUV premium de dimensiuni compacte pe care să îl folosești zi de zi.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu îți place filozofia estetică BMW. Deși, designul noului X1 este printre cele mai reușite de pe piață.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără îndoială.

Clientul perfect al mașinii?

O persoană modernă cu posibilități financiare.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Poate cel mai atrăgător SUV din actuala gamă BMW.

Fișa tehnică a mașinii

Logo BMW

BMW X1

2.0 XDRIVE23I MHEV M SPORT DCT

de la 53.995 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
360 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1998 cmc
Putere maximă
204/150 CP/kW
Cuplu maxim
320 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
19 CP
Cuplu maxim electric
55 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.86 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.1 s
Viteză maximă
233 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4500 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1845 mm
Înălțime
1642 mm
Ampatament
2692 mm
Volum portbagaj
500 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1545 litri
Masa proprie
1730 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
53.995
Preț mașină testată
65.315 €