Test drive: Mercedes-Benz CLA 250+ Electric

Încărcat de

A treia generație Mercedes-Benz CLA deschide noi orizonturi pentru marca germană în materie de electrice. Test cu versiunea CLA 250+.

Mercedes-Benz CLA: care-i treaba cu mașina asta?

Acum ceva vreme, întors de la un eveniment Mercedes-Benz în Polonia, scriam că viitorul mărcii este pictat în două nuanțe: digital și electric. După încă o vizită în Stuttgart, în adâncurile laboratoarelor de dezvoltare turate la maxim de marcă, noul Mercedes-Benz CLA și-a arătat fața, mai întâi în studio, apoi a intrat și pe piață. Un curs natural al vieții unei mașini.

În buletin, îl cheamă Mercedes-Benz CLA with EQ technology, dar propun să scăpăm de balastul nomenclaturii și să-i spunem, de acum încolo, la per tu, CLA.

CLA este la a treia generație (când o fi trecut timpul?), cu siguranță cea mai importantă din istoria modelului (poate chiar și din istoria mărcii, pe undeva). Dacă într-ale esteticii i-a fost muză așa-numitul Concept CLA, tehnologia de sub foița de tablă vine din mai multe direcții, inclusiv din lecțiile învățate și testate cu un alt prototip, eficientul și spectaculos de silențiosul Vision EQXX.

Să spunem, deci, că noul CLA este un efort multidirecțional de care Mercedes-Benz avea nevoie ca de aer, mai ales pe partea de relevanță electrică.

De ce se lansează acum?

CLA vine pe piață acum, unu la mână, ca urmaș indirect al lui EQC (am mai spus că timpul zboară, nu?) și doi la mână, ca o continuare, mai bine spus o îmbunătățire considerabilă a gamei complet electrificate EQ (EQA, EQB dar și EQE, EQS plus derivatele lor SUV).

Marea noutate, coloana vertebrală și sistemul nervos din miezul noului CLA este cristalizat în trecerea la o arhitectură modernă, la 800 V, în rând cu Porsche, Audi, mai nou BMW și Volvo, Hyundai, Kia și alții.

De fapt, de aceea se lansează CLA acum: pentru că Mercedes avea nevoie rapid de o genă electrică cât mai competitivă, pe care s-o poată multiplica și în alte segmente – vezi noul GLC electric, prezentat deja oficial. Apropo, motoarele electrice pentru GLC sunt produse în România, la Sebeș.

Lucruri de reținut față de modelul anterior?

A treia generație CLA este complet diferită de cea pe care o înlocuiește. Design, tehnologie, interior, abordare, strategie, importanță pentru marcă. Totul a căpătat înțelesuri și execuții noi, diferite.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență CLA în familie?

Deocamdată, Mercedes-Benz CLA și mai recent noul GLC (prezentat, nu și lansat pe piață) sunt singurele modele Mercedes-Benz electrice dezvoltat pe platforma MMA, arhitectură la 800 V. MMA vine de la Mercedes Modular Architecture, cu accent pe modular, adică platforma va sta la baza unei întregi încrengături de modele, de toate formele și dimensiunile, dincolo de sus-numitele.

Din postura de prim apostol al acestei noi arhitecturi, CLA iese în evidență prin avantajele pe care le oferă noua tehnologie: încărcare la puteri mari, autonomii mai generoase, evident, consum mai bun și performanțe consistente.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?

La o primă strigare: Tesla Model 3, viitorul BMW i3 – frate cu iX3 Neue Klasse, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?

În România, Mercedes-Benz CLA pornește de la 47.870 de euro, bani pe care îi vei da pe versiunea de bază, CLA 200 (224 CP, 58 kWh capacitate netă a bateriei, 541 km autonomie maximă teoretică).

Treapta următoare, CLA 250+ (272 CP, 85 kWh capacitate netă a bateriei, 792 km autonomie maximă teoretică) pleacă de la 52.600 de euro, iar vârful de gamă, CLA 300 4Matic (345 CP din două motoare electrice, 85 kWh capacitate netă a bateriei, 770 km autonomie maximă teoretică) îți va cere cel puțin 58.890 de euro.

Și acum, concurenții.

Tesla Model 3 pornește în România de la 39.990 de euro.

Hyundai Ioniq 6 (229 CP, 77,4 kWh capacitate baterie, 614 km autonomie maximă teoretică) în echipare de bază costă 40.075 de euro (există și versiune cu două motoare electrice, 325 CP și aceeași baterie, dar cu 519 km autonomie maximă teoretică și preț de 45.520 de euro).

Prețurile pentru BYD Seal pleacă de la 42.700 de euro pentru bateria mică, de 61,4 kWh cu un singur motor electric cu 231 CP. Sedanul mai poate fi configurat cu un motor electric mai puternic, cu 313 CP și o baterie mai mare, de 82,5 kWh, dar și cu două motoare electrice (530 CP în total) și aceeași baterie mare. Aceste două versiuni pornesc de la 45.800 de euro, respectiv 50.900 de euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat versiunea Mercedes-Benz CLA 250+, cea pe care o și recomand, dacă nu vreți musai și musai tracțiune integrală (de care eu unul nu am nevoie).

CLA 250+ combină un motor electric montat pe puntea spate (deci roți motrice spate), 272 CP și 335 Nm, o transmisie automată cu 2 rapoarte și o baterie de 85 kWh ce poate fi încărcată la puteri de până la 320 kW la surse AC, respectiv 11 kW la AC.

La putere maximă DC, încărcarea bateriei de la 10% la 80% durează, teoretic, aproximativ 22 de minute, iar la AC, o încărcare la 100% de la 0% are nevoie de cam 9 ore.

În zona dinamismului, CLA 250+ accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,7 secunde spre o viteză maximă de 210 km/h. Masa proprie este de 2.055 kg.

Cum ți se pare designul exterior?

În stil Mercedes-Benz. Pe de o parte, o continuare neforțată a liniilor generației trecute CLA, pe de altă parte o prezență fluidă atrăgătoare (da, contează și culoarea și jantele, vezi imaginile). În același timp, estetica e o lecție de pragmatică, prin filtrul coeficientului aerodinamic egal cu 0,21 ștanțat caroseriei, cu efecte în vătuirea zgomotului perceput la interior, dar și a consumului la viteze ridicate. Un win-win-win.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?

Să luăm la mână ce spune manualul: pentru CLA 250+, Mercedes estimează o autonomie maximă teoretică de 792 km, în contextul unui consum mediu de 12,2 kWh/100 km, calculat în ciclu WLTP.

În timpul testului, eu am rulat la temperaturi exterioare ce au variat între 11 și 18 grade Celsius, în proporție de 40% din distanță pe autostradă, 40% pe drumuri naționale și 20% prin oraș (București) și împrejurimi, în limitele de viteză specifice fiecărui drum. Am încercat să oscilez modurile de condus oferite de CLA, precum și diversele trepte care permit recuperarea energiei, fie la frânare, fie la ridicarea piciorului de pe accelerație (mai multe despre ele în secțiunea despre condus). Am fost singur în mașină, fără bagaje, în majoritatea timpului.

Consumul real obținut de mine s-a stabiliat la 14,2 kWh/100 km, ceea ce corespunde unei autonomii reale de 600 km, în condițiile descrise mai sus și în contextul bateriei de 85 kWh. Cea mai mică valoare de consum pe care am înregistrat-o a fost de 13,7 kWh/100 km, pe drumuri naționale.

Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?

Maxim 11 kW la AC, maxim 320 kW la DC. Reține și că noul CLA electric nu este compatibil cu stațiile de încărcare de 400 V, deci dacă ai nevoie să încarci, o vei face doar la stații de putere mare.

Eu n-am avut nevoie să încarc pe durata testului, dar ca idee, navigația mașinii ignoră complet stațiile de 400 V și le ia în considerare (adică le afișează/sugerează) doar pe cele de 800 V.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?

Mercedes-Benz n-a scăpat încă de moda plasticului în mașinile sale electrice. Consola centrală, ca un arc butant care desparte zona șoferului și cea a pasagerului este cel mai bun exemplu în acest sens: plasticul nu este din soiul cel mai de calitate și există și unele deficiențe în asamblare.

Bordul nu mai este bord, ci un mare panou care înglobează instrumentarul de bord digital, ecranul central și o zonă lucioasă neagră, cu aspect sticlos și motive stelate, în dreptul pasagerului. Tot din plastic, care uneori scârțâie la atingere.

Materiale de calitate la standard Mercedes există în căptușeala portierelor, pe scaune și pe volan, zone în care interacțiunea cu materialul prin atingere are loc mai des.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașina asta și cum stă la spații de depozitare?

Patru pasageri pot călători bine-mersi în noul CLA. Scaunele sunt confortabile, la fel și bancheta, poate un singur minus aici ar fi faptul că nu există suficient loc sub scaunele din față pentru picioarele celor așezați pe banchetă (și când zic picioare, mă refer la laba piciorului).

Altfel, poziția efectivă pe scaune și banchetă este relativ înaltă, lucru pe care îl putem trece în contul bateriei integrate în podea. Portbagajul noului CLA are un volum de 405 l, iar în partea din față, sub capota tradițională, există un frunk cu volum de 101 l – o valoare care chiar poate fi utilă în viața de zi cu zi (și în funcție de cât de bine știe fiecare să-și organizeze lucrurile în spațiu).

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?

Foarte bun sistemul audio Burmester (dotare opțională, inclusă în pachetul Premium Plus with Digital Extras – 4.565 de euro). Testat pe un mix semnat Fred again.., de repetate ori.

Apple CarPlay a mers ca uns, am conectat din prima încercare telefonul prin Bluetooth, zero probleme. Mi s-a părut ecranul central destul de vertical și orientat mai mult spre centrul mașinii, nu spre șofer. Sau am mers eu cu prea multe BMW-uri în ultima vreme…

Interfața multimedia este uneori leneșă, cu lag și suprapuneri forțate de meniuri. Mai e loc de uns circuite și ar fi și păcat să nu, pentru că grafica e foarte bună, la fel ca structura zonelor de unde poți accesa și modifica diverse setări. Apropo, singurele butoane fizice stau aliniate undeva la baza consolei centrale, desupra zonei cu încărcare prin inducție pentru telefoane mobile.

Chiar dacă nu-s neapărat legate direct de infotainment, menționez aici și două fenomene observate pe durata interacțiunii cu mașina.

Primul: senzorii de parcare se activează mult prea rapid și grafica se suprapune pe interfața CarPlay destul de dezordonat. Chiar și atunci când te-ai îndepărtat de presupusul obstacol și ai continuat deplasarea, grafica rămâne blocată și uneori riști să ratezi un viraj sau o încadrare dacă te deplasezi cu ajutorul navigației și nu știi bine drumul.

Al doilea: am pățit să plec de la semafor și mașina să intre într-un mod de semi-panică, cu atenționare de impact frontal, cu centură pretensionată și vibrații în volan, ca și cum intram în mașina din față.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Suspensia este primul lucru pe care l-am remarcat, un compromis echilibrat între confort și fermitate, aș spune undeva la 30-35% fermitate, 65-70% confort. Silențioasă, îndurătoare, chiar și pe denivelări obraznice, concentrată pe viraje, chiar și atunci când te încânți la un sector de drum cu șerpuiri în lanț.

O mai scot din ritm jantele (19 inch), rar, chiar foarte rar. În rest, zero zgomot, zero vibrații, din punctul ăsta de vedere, noul CLA electric rulează fin – cum îi și stă bine unui Mercedes-Benz, ce mai tura-vura.

De la direcție nu te aștepta la prea multă comunicare, fiindcă nivelul de asistare este la saturație. Cum nu-i cazul să te aștepți la cine știe ce comportament sportiv, chiar dacă resurse există, pe hârtie și în realitate.

Ce-i trecut în fișa tehică în dreptul accelerării de la 0 la 100 km/h (acele 6,7 secunde) se oglindește în realitate într-o accelerare liniară, fără smuceli, suficient de fermă încât să simți că te poți baza pe ce livrează motorul electric.

Însă, dacă o calci mai tare, transmisia se fâstâcește și cuplarea treptei a doua vine cu un ușor boncănit pe care-l auzi venind de după banchetă – nu mereu, dar au fost momente de genul.

Ce mi-a mai plăcut: plaja largă pe care poți seta intensitatea recuperării energiei la frânare/ridicarea piciorului de pe accelerație.

Setările sunt așa (alternate cu maneta din drepta volanului, cea care servește și rolul de levier pentru transmisie): D Auto (mașina își face singură calculele și decide cum și unde recuperează), D+ (mașina intră în comportament de coasting și pur și simplu alunecă după cum îi dictează drumul și volanul), D (mașina încetinește ca o termică atunci când iei piciorul de pe accelerație fără să mai apeși și frâna) și D- (CLA devine un one-pedal car și încetinește mai agresiv la ridicarea piciorului din accelerație, până la oprire, fără să fie nevoie de intervenția frânei – mă rog, dacă ai condițiile de drum și trafic de partea ta).

Peste tot acest comportament vine o porție mare de liniște chiar și la viteze de autostradă, rezultată din amestecul de antifonare și caroseria prietenoasă cu fluxul de aer care o traversează la 100-130 km/h (apropo de acel coeficient aerodinamic de 0,21).

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

La momentul redactării, noul CLA electric nu trecuse pe la Euro NCAP.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mai toate mașinile electrice contemporane pot fi privite ca pachete de tehnologie. Dacă ești fan ecrane mari, cu funcții și sisteme îmbrăcate în haine de aplicație, CLA te va satisface.

Mie mi-a rămas în minte funcția care îți afișează o imagine în imagine pe ecranul central, atunci când folosești navigația nativă a mașinii spre o destinație anume.

Context: la un giratoriu, într-un dreptunghi suprapus peste hartă (apropo, foarte bună grafica hărții din sistemul de navigație) îmi erau afișate imagini preluate de la una din camerele mașinii, cea orientată spre înainte. Altfel spus, în momentul în care îți îndrepți privirea spre ecran și vrei să consulți traseul, ai automat acces și la ce se întâmplă în fața mașinii, ca și cum te-ai uita în continuare prin parbriz.

Ce-i lipsește?

Deocamdată, răspunsul principal este timp suficient cât să-i permită să confirme. Apoi un interior ceva mai calitativ prin unele puncte și retușuri pe partea de software.

Un lucru care face mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?

Faptul că a adus contemporanismul electric în gama Mercedes. Era nevoie serioasă de schimbare. CLA, primul Mercedes cu arhitectură la 800 V, în rând cu lumea bună din prezent, judecat strict ca automobil electric, livrează.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?

Eu unul aș scăpa de pogoanele acoperite cu ecrane digitale (și plastic lucios), iar cu banii salvați aș plusa calitate. O fi CLA mai din baza gamei, dar e un Mercedes-Benz până la urmă. Dacă Mazda 6e a putut…

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un Mercedes-Benz electric competent.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai alte așteptări de la un interior de Mercedes-Benz.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…

…își va menține abilitățile ascuțite de mașină electrică și le va completa cu ceva mai mult rafinament perceput.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…

…a pus Mercedes-Benz în grupul de lideri ai cursei pentru electrificare.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Baby, it’s a new age.

Fișa tehnică a mașinii.

Logo Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CLA electric

BEV 85KWH CLA 250+ AUTO

de la 52.640 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
272 CP
Cuplu maxim sistem
335 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
2
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
272 CP
Cuplu maxim electric
335 Nm
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
6.7 s
Viteză maximă
210 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
12,2 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
791 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4723 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1855 mm
Înălțime
1468 mm
Ampatament
2790 mm
Volum portbagaj
405 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
2055 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
52.640
Preț mașină testată
65.822 €