Test drive: Mercedes-Benz Clasa T

Influența li s-a micșorat dramatic în ultimul deceniu. Dar MPV-urile sunt încă printre noi. Și în haine premium. Studiu de caz: noua Clasă T.

Cine este și ce vrea Mercedes-Benz Clasa T de la noi?

Noua Clasă T de la Mercedes-Benz este cel mai mic MPV (aka monovolum) din oferta germanilor, asta dacă-l considerăm pe mult-mai-marele V-Class un MPV. Dar poți să clasifici noua Clasă T și drept versiunea civilă a utilitarei Citan, deși există un Citan Tourer, de persoane. Știu, complicat și cu multe aspecte.

Ce vrea Clasa T? Dacă ne luăm după Mercedes-Benz, Clasa T e aici în slujba familiilor cu un stil de viață activ și foarte activ. Dincolo de imaginile de presă înțesate cu biciclete, bărci, vâsle și echipament de escaladă (le știți, sunt prezente ori de câte ori ne este indusă ideea de aventură), Clasa T vrea pur și simplu să ne ducă la destinație în confort.

Chiar dacă uneori un astfel de drum se suprapune cu trasee de genul hotel-aeroport sau locuință-următoarea destinație de vacanță. Cu tot cu familia reunită și catrafusele specifice unei călătorii lungi.

Trei lucruri noi față de generația anterioară?

Nu doar trei, totul e nou. Pentru că această Clasă T e la prima generație. Acum, ca să fim catolici până la capăt, Clasa T nu-i complet-complet nouă. Pentru că din punct de vedere tehnic, este sora mai pompoasă a francezului Renault Kangoo, lansat de ceva vreme. Mai exact, Clasa T împarte cu noul Kangoo platforma, silueta și linia de producție a fabricii Renault din Maubeuge, Franța.

Cu cine se bate pe piața din România?

Există câțiva rivali pentru Clasa T la noi, cu mențiunea că niciunul nu e atât de „posh”: Volkswagen Caddy, Opel Combo, chiar și Ford Transit Connect.

Ce motorizare ai testat și ce versiuni îmi recomanzi?

Am testat Clasa T în interpretare 180 d, ecuson care ne spune că sub capotă lucrează un diesel de 1,5 litri (1.461 cmc), cu 4 cilindri în linie, 116 cai-putere și 270 Nm. Și transmisie DCT (dublu ambreiaj) cu 7 rapoarte, dotare opțională, pentru că standard primești o manuală cu 6 trepte.

Dacă ar fi să recomand ceva, aș recomanda fix configurația de mai sus. Pentru simplul motiv că oferă un echilibru între performanțe și eficiență, ba chiar extra confort, prin prezența automatei.

Bineînțeles, bugetul clientului dictează la final și există inclusiv motorizări mai potente (T 180, benzină, 1,33 litri turbo cu 131 cai-putere), dar și versiuni mai cuminți (T 160, tot benzină, tot 1,33 litri, dar cu 102 cai-putere și manuală).

Ideea e că pe T 180 d l-am simțit calibrat pentru cei care vor „de toate” și cam asta îți și oferă. Cum ziceam, dacă bugetul e restrictiv, se poate merge tot pe un diesel, din perspectiva consumului redus, dar cu ceva mai puține resurse.

Îl găsiți în configurator ca T 160 d, cu 95 cai-putere și 260 Nm. Manuala cu 6 trepte e standard, transmisia cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte vine opțional.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Pornire la prima cheie, indiferent de anotimp, datorită motorinei EVO Diesel Plus, cu 55% mai multă formulă inteligenta MOL EVOTECH Detalii aici

Mercedes-Benz ne-a trimis în Dobrogea cu noua Clasă T, deci traseul, la dus și la întors, a fost compus din două treimi autostradă și o treime drumuri naționale/județene. Mai știm și că rezervorul Clasei T are un volum de 54 de litri.

Consumul mediu real s-a stabilizat la 7 l/100 km, ceea ce înseamnă o autonomie de cam 700, 750 de kilometri. E posibil și un consum mai bun de atât, pentru că n-am fost cei mai blajini cu accelerația. Dar nici mașina n-a fost prea încărcată: doi adulți plus bagaje minimale.

Cum se simte la drum?

Cred că se subînțelege faptul că o mașină de genul Clasei T deviază mult de la ideea de dinamică sau performanță. Dacă nu, ce trebuie să înțeleagă un șofer român este că, la volanul Clasei T, e mai complicat să tâșnești din spatele mașinii din față și să termini manevra de depășire într-o clipită.

E simplu: Clasa T e despre a transporta mult (și mulți) în confort, pe distanțe mai lungi sau mai scurte, după caz. Dar accentul pică pe confort.

Altfel, suspensia este moale, exact așa cum ar trebui să fie. Există și un revers, faptul că te vei da mâna des cu ruliul prin viraje. Dar repet: dacă doza de ruliu este exagerată, e clar că nu conduci un Clasa T așa cum trebuie. Și-ai face bine să dai pungi de hârtie celor de pe locurile din spate.

Nici direcția nu-i vreo carabină de lunetist, ba din contră. Dar măcar e ușoară și relaxată, ca să poți face manevre strânse fără prea mult efort.

Revenind la ce se află în fața ta dincolo de parbriz, motorul are limitele lui, mai ales dincolo de pragul de 70-80 km/h, după care devine și vocal. Asta dacă îi ceri totul dintr-o dată. În rest, nu prea îl auzi, iar transmisia își vede de treabă lin și insesizabil, atât timp cât nu bruschezi pedala de accelerație.

Cum ziceam mai sus, T 180 d reușește un compromis acceptabil între performanțe și eficiență. Adică, îi pasă cuiva, posibil client de Clasa T, că 0-100 km/h durează 13,2 secunde? Nu prea cred.

Ar fi fost oportun și un test cu ceva mai multe bagaje în spate, cu toate locurile ocupate, practic ca într-o situație reală. Estimez că e posibil să-ți dorești ceva mai multă fibră musculară sub capotă, mai ales dacă te deplasezi des cu mașina încărcată (aproape) la capacitate maximă.

Cum ți se pare designul exterior?

Depinde cu ce o compari. Dacă te uiți la ce mai are Mercedes-Benz în gamă, e greu să te dea pe spate, cumva logic.

Dacă te uiți la rivali și la cum au arătat, de-a lungul timpului, MPV-urile, eu zic că e printre cele mai elegante, dacă-mi este permis cel din urmă epitet. Mai ales dacă dai ochii cu un model de echipare superioară.

Chiar și așa, e greu să nu detectezi nota de seriozitate tipică unui Mercedes-Benz, pe care unii clienți o apreciază.

Cum sunt materialele la interior?

În mare parte, plăcute. Țineți cont, totuși, că modelul care „mi-a picat” pentru tura prin Dobrogea a fost configurat cu echiparea Progressive, adică cea de top, cu scaune și cotieră îmbrăcate în piele artificială ARTICO și fețe de portieră decorate cu NEOTEX.

Nu mai pun la socoteală scaunele încălzite pentru șofer și pasager sau tabloul de bord îmbrăcat la rândul său în NEOTEX. Restul plasticelor mai anoste apar în zone cu care nu prea interacționezi – mă refer atât vizual cât și tactil.

Cu toate astea, dacă alegi un model aflat mai spre baza piramidei în gamă, vei rata o parte din dulcegăriile de mai sus. De reținut, pentru că ceva-mi spune că majoritatea celor care aleg Clasa T vor ținti spre o configurație cu picioarele pe pământ.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Aici putem vorbi de avantajul oferit de înfrățirea de platformă cu Renault Kangoo. Pentru că am apucat să interacționez cu francezul pe la începutul anului, am remarcat că noua Clasă T a preluat spațiile de depozitare de la acesta.

Personal, îi pot da 10, dacă mă raportez la ce aș putea depozita eu prin Clasa T. Deși mă-ndoiesc că-n habitaclu n-ar fi loc pentru toate brizbrizurile unei familii, de exemplu. Iar portbagajul are un volum de 520 de litri, dacă nu decizi să rabatezi bancheta. Dacă o rabatezi, zona de încărcare devine de-a dreptul cavernoasă: 2.127 de litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Adulți, încap 5, fără să se stea înghesuit pe banchetă. Dar tot pe banchetă poți instala până la trei scaune pentru copii, unul lângă altul, dacă ai nevoie de așa ceva. Și pe scaunul pasagerului din dreapta se poate, de asemenea, monta un scaun pentru copil. Deci patru, în total, în cazul în care situația o cere.

Iar dacă nu-i de ajuns, poate ești dispus să mai aștepți un pic. Pentru că cel mai probabil anul viitor, va veni și Clasa T în configurație cu 7 locuri.

Cât de sigură e? A testat-o Euro NCAP?

Clasa T a trecut prin probele Euro NCAP, iar la final a primit 5 stele. MPV-ul stă foarte bine la protecția pasagerilor adulți (91%), a pasagerilor copii (93%) și la numărul de funcții/sisteme de asistență (90%). Pentru protecția participanților la trafic vulnerabili (pietoni, bicicliști, trotinetiști), Clasa T a primit un scor final de 69%.

Există 7 airbag-uri standard, la pachet cu asistență la pornirea în rampă, asistență la vânt lateral, asistență activă la frânare și pentru unghiul mort. Sistemul DISTRONIC, cel care menține automat distanța față de mașina din față, împreună cu funcția de asistență la virare, poate fi adăugat opțional, dar doar pe versiunile cu transmisie automată.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a rămas în minte că am avut nevoie de cinci (5) încercări pentru a-mi conecta telefonul la sistemul MBUX prin Apple CarPlay. Iar colegul meu de test a trecut prin aceleași furci caudine.

În rest, Clasa T e probabil MPV-ul cu cel mai frumos desenat sistem multimedia, pentru că interfața MBUX arată într-un anumit fel, chiar dacă vine într-o formă mai distilată, ca pentru un vehicul comercial. Nu vă așteptați la Hyperscreen, dar rămâne un element plăcut ochiului.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Echiparea Progressive cu care am interacționat e destul de sobră, aproape ternă. Mi-ar fi plăcut ceva mai vesel, mai funky, inclusiv pe partea de interior, deși nu mă pot plânge de materiale. Și poate mai multă putere.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Pentru unii clienți s-ar putea să fie mai relevantă versiunea pur electrică. Da, va exista în viitorul apropiat și o Clasă T cu baterie și motoare electrice, doar că se va numi EQT.

Din gama actuală, cel mai accesibil Clasa T este T 160, cu motor pe benzină, 102 cai-putere și cutie de viteze manuală, cu preț de pornire 25.741 de euro, cu TVA.

În cazul în care performanțele nu primează dar contează mult consumul, poți merge pe T 160 d, cu motor diesel, 95 cai-putere și manuală, pentru un preț de pornire de 27.169 de euro, cu TVA.

Așa cum am spus și mai sus, alegerea optimă din punctul meu de vedere este T 180 d, 116 cai-putere, cu dublu-ambreiaj, doar că prețul de bază trece pragul de 30.000 de euro – 30.758 de euro, ca să fiu mai precis. Iar echipat până-n dinți cu tot ce se poate echipa, modelul ajunge la 39.510 de euro, cu TVA. Ca în cazul celui testat.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Spațiul, de departe. Iar dacă nu, confortul.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cred că unele versiuni sunt submotorizate, raportat la câte bagaje și oameni, deci extra masă, poate înghiți Clasa T.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Mo powah, baby.

Completează spațiile punctate: cumpără mașina asta dacă…

Vrei o mașină super-specializată în confort, spațiu și eficiență, dar care nu e SUV.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…tot ce-nțelegi dintr-un drum de vacanță se rezumă la de câte ori și pe cine ai depășit.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, că n-aș avea cu ce s-o umplu pe cât poate ea duce.

Clientul perfect al mașinii?

Clar familist convins, dar și posesor de buget generos, interesat de cum îl percep ceilalți, implicit prin sigla de pe mașină. Dacă vorbim de persoană fizică. Pe persoană juridică, văd noua Clasă T ca opțiune pentru o flotă premium, care să transporte de colo-colo persoane cu un anumit statut financiar.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Clasa T e un specialist. Nu îi cere de toate.

Logo Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Clasa T

1.5 T 180 D SWB AUTO

de la 30.633 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
116 CP
Cuplu maxim sistem
230 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1461 cmc
Putere maximă
116/85 CP/kW
Cuplu maxim
230 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
Viteză maximă
176 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
5.5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4498 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1859 mm
Înălțime
1811 mm
Ampatament
2716 mm
Volum portbagaj
517 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
30.633
Preț mașină testată
39.973 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing