Test Drive: Jeep Compass 4xe

Jeep face primii pași către un viitor electrificat, iar modelul Compass a primit un sistem de propulsie plug-in hybrid numit 4xe format dintr-un propulsor pe benzină de 1.3 litri și un motor electric.

Cine este și ce vrea Jeep Compass 4xe de la noi?

Jeep trebuie să facă față realității și să accepte că are nevoie de modele electrificate în gama sa. Sub umbrela grupului Stellantis, marca americană cu tentacule italiene a decis să încerce apa și propune versiuni plug-in hybrid pentru modelele Renegade, Compass și Wrangler. Pentru că Renegade și Compass împart aceeași platformă, sistemul PHEV este identic și disponibil în două variante de putere, în timp ce Wrangler mizează pe un motor termic mai mare.

Compass 4xe – aceasta este emblema care ne anunță că avem de-a face cu un Jeep pe care îl poți băga în priză – a debutat într-un moment oarecum delicat. Pentru că Jeep face parte din FCA, iar FCA sunt italieni, uneori lucrurile sunt făcute într-un stil ceva mai… diferit. De exemplu, Jeep Compass a primit sistemul plug-in hybrid chiar înainte ca marca să opereze un facelift importat pentru modelul SUV compact.

Astfel, veți vedea pe stradă unele exemplare Jeep Compass 4xe în varianta pre-facelift și veți vedea, bineînțeles, exemplare Compass 4xe post-facelift. Deși acest lucru s-a întâmplat în vara anului trecut, modelul de test este unul „original”, fără facelift. Așa că nu vom pune prea mult accent pe latura optică, pentru că aceasta s-a schimbat, dar vom analiza sistemul plug-in hybrid.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Jeep a mai avut numele Compass în gamă, pe un model oferit între 2007 și 2017. Dar acesta folosea o platformă ce aparținea grupului Chrysler. Platforma era împărțită cu modele ca Dodge Caliber sau Jeep Patriot. A doua generație a fost lansată în 2016, sub umbrela grupului FCA, modelul împărțind acum arhitectura cu modele ca Jeep Renegade și Fiat 500X.

De la jumătatea anului trecut, Compass a primit un facelift major ce a modificat aspectul exterior și a îmbunătățit substanțial interiorul. Dar, după cum spuneam și la început, modelul nostru de test este versiunea originală fără facelift.

Cu cine se bate pe piața din România?

Concurența se ascute de la zi la zi pe piața SUV-urilor compacte plug-in hybrid, iar Compass 4xe a venit cumva târziu la petrecere. Și asta nu ar fi neapărat o problemă, dar sistemul folosit de Jeep este deja depășit. Dar vom detalia în următorul paragraf. Dacă e să punem pe hârtie concurența directă avem așa: Ford Kuga PHEV, Peugeot 3008 Hybrid, Citroen C5 Aircross Hybrid, Toyota Rav4 PHEV, Volkswagen Tiguan eHybrid, Hyundai Tucson PHEV. Și lista poate continua.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Așa cum spuneam mai devreme, în imagini avem un Jeep Compass 4xe fără facelift. Cu un interior depășit de vremuri, aceasta variantă mai este disponibilă astăzi doar pe piața second-hand. Jeep a rezolvat problemele de interior cu un facelift important care aduce materiale mai bune, planșă de bord digitală și un ecran central mai mare și bine amplasat. Promitem să revenim și cu un test al modelului Compass facelift.

Să trecem la motorizare. Compass 4xe folosește sistemul plug-in hybrid dezvoltat de FCA înainte să se alieze cu PSA pentru a forma actualul Grup Stellantis. Dacă confrații de la PSA au propriul sistem care poate fi regăsit pe Peugeot 3008 Hybrid, Citroen C5 Aircross Hybrid și Opel Grandland Hybrid, sistem ce utilizează motorul pe benzină de 1.6 litri alături de unul sau două motoare electrice alimentate de o baterie de 13.2 kWh, FCA a ales altă cale.

Altfel, primele modele cu alimentare la priză din gama Jeep 4xe (dacă exceptăm off-roaderul Wrangler) folosesc motorul turbo pe benzină de 1.3 litri asistat de un motor electric amplasat pe puntea spate. Propulsorul pe benzină de 1332 cmc dezvoltă 130 CP, iar motorul electric mai adaugă 60 CP. În combinație, cele două motoare aduc un total de 190 CP. Sistemul poate fi configurat și cu 240 CP, dacă se alege versiunea în care motorul termic dezvoltă 180 CP.

Tracțiunea integrală este asigurată astfel printr-un sistem electric, cele două motoare lucrând în tandem pentru a punte în mișcare toate cele patru roți. Pentru transmisie, Jeep a ales o cutie de viteze automată cu șase trepte care poate fi comandată și manual prin intermediul levierului.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Motorul electric este alimentat cu ajutorul unei baterii Li-ion de 11.4 kWh ce poate fi încărcată la o priză casnică normală sau cu ajutorul unui cablul Type 2 la un wallbox sau stație de încărcare publică AC. Sistemul suportă încărcări cu maxim 7,4 kW, ceea ce se traduce printr-un timp de încărcare de 1,7 ore. Bateria este suficientă pentru o autonomie în mod electric de 47 km, spune Jeep.

Sistemul poate fi folosit și ca hybrid clasic, bateria nefiind niciodată descărcată până la zero, iar energia recuperată din decelerări fiind stocată și refolosită la plecările de pe loc sau pentru deplasările la viteză mică. Jeep Compass 4xe are trei butoane prin care fi controlat sistemul de propulsie: hybrid, electric și e-save. Dacă apăsăm butonul ”electric” modelul va rula doar pe baza bateriei, pentru aproximativ 30-35 de kilometri. Când aceasta va fi aproape de epuizare, va trece automat în modul hybrid. Dacă apăsăm ”e-save” sistemul va păstra nivelul de încărcare al bateriei, punând accent pe folosirea motorului termic. Lângă levierul cutiei de viteze mai există un buton numit ”max charge”, care va reîncărca bateria în mers, dar efortul susținut al motorului termic se va reflecta în cifrele de consum.

Când am preluat modelul nostru de test, rezervorul de carburant era plin, iar bateria era la 88%. Cu un consum mediu de 4,7 l/100 km, autonomia totală afișată de computerul de bord era de 379 km. După ce bateria este consumată și vom rula în modul hybrid, consumul de carburant în mediul urban este de 7,2 l/100 km.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Să trecem și la impresiile de la volan. Așa cum știam, Compass are una dintre cele bune suspensii din segmentul său, fiind capitolul la care excelează. Perfect reglată, suspensia filtrează fără probleme orice denivelare pe care o putem găsi în oraș, pe drumuri neasfaltate, sau chiar în off-road. Mașina nu se înclină prea mult pe viraje, iar pasagerii vor călători confortabil, indiferent de drumul ales.

În ceea ce privește sistemul de propulsie plug-in hybrid, atât timp cât rulăm în mod electric, totul este perfect. Mașina rulează în liniște, iar motorul electric oferă suficiente resurse pentru o deplasare urbană. Jeep Compass 4xe poate funcționa electric chiar și în regim de autostradă, la viteze de până la 130 km/h, dar bateria va fi consumată rapid în acest caz. Problema apare când intervine motorul termic. Trecerile între cele două surse de putere sunt sesizabile, iar transmisia este uneori „surprinsă” când sistemul decide să oprească motorul termic. Avem șocuri în transmisie la decelerările la viteze mici, iar dacă apăsăm pedala de accelerație mai tare, sistemul are o întârziere sesizabilă până când decide cum gestionează situația.

În plus, când motorul termic este pus la treabă, acesta se turează excesiv, dând senzația că mașina este submotorizată. Putem pune o parte din aceste simptome și pe seama faptului că mașina de test avea doar 300 km parcurși, dar, per total, experiența la volanul modelul Compass 4xe Ar putea să fie semnificativ îmbunătățită. Cel mai probabil, versiunea cu facelift va vindeca măcar o parte din problemele de tinerețe ale modelului PHEV de la Jeep.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Așa cum am spus și mai sus, suspensia este principala calitate a modelului Compass 4xe. Este reglată aproape perfect și face față oricărei situații. Într-un oraș plin de denivelări și capcane urbane, Compass 4xe se descurcă extraordinar de bine. La trecerile la nivel cu calea ferată, nu simți nevoia să încetinești prea mult, suspensia având grijă ca cei din interior să nu se simtă inconfortabil.

Cum ți se pare designul exterior?

Compass a atras încă de la lansare prin stilul său inspirat de modelul Grand Cherokee. Cu linii fluide, acest Baby Grand Cherokee este o alternativă atractivă la mult mai pătrățosul Renegade. Dacă modelul de test păstrează liniile modelului Compass lansat în 2016, versiunea cu facelift vine cu blocuri optice modificate, iar spoilerul față are un design mai agresiv care include o grilă secundară ce integrează luminile de ceață.

Cum sunt materialele la interior?

Dacă designul exterior a fost fără reproș încă de la început, nu același lucru se putea spune despre interior. Actualul Jeep Compass s-a născut în 2016, cu un interior deja îmbătrănit în comparație cu concurența. Plasticul este de o calitate decentă, consola centrală este dominată de un display de 8 inchi pe care sunt afișate comenzile sistemului infotainment Uconnect, iar în partea de jos avem o multitudine de butoane pentru sistemul de climatizare plus un selector rotativ pentru modurile de condus, sistemul 4×4 și sistemul hill descent control. Tot pe consolă sunt și cele trei butoane prin care putem selecta sursa de putere: Hybrid, Electric și E-Save.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, dar patru vor călători confortabil către orice destinație. Iar portbagajul de 420 litri este suficient de încăpător pentru bagajele unei familii.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, bineînțeles. Modelul a fost testat în 2017, imediat după lansare, și s-a descurcat admirabil la testele EuroNCAP. Jeep Compass a obținut atunci scorul general maxim de 5 stele cu punctaje de 90% pentru protecția pasagerilor adulți, 83% pentru pasagerii copii, 64% pentru protecția pietonilor și 59% pentru sistemele Safety Assist.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând, faptul că, deși este acum un PHEV, Compass 4xe este tot un Jeep veritabil. Suspensia și partea de tracțiune sunt la fel de robuste ca întotdeauna. Chiar dacă face parte din familia de modele mici de la Jeep, Compass te poate duce fără probleme pe orice drum neamenajat

Apoi, partea electrică a sistemului este bine implementată, și atât timp cât îl folosim în mod electric în oraș, vom avea un Jeep cu zero emisii foarte plăcut la utilizare. Reversul medaliei este faptul că avem nevoie de o stație de încărcare acasă sau la birou. Când mașina este parcată, ideal ar fi să stea cuplată la o sursă de energie electrică.

Al treilea lucru nu ține de tehnologie, dar este specific mărcii americane. Atât la exterior, cât și la interior, Compass a fost ornat cu o serie de mici surprize din istoria mărcii: o grilă de Willys ascunsă în interiorul hayonului, o siluetă de Jeep clasic desenată pe margine parbrizului și multe altele pe care proprietarul are plăcerea să le descopere.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Versiunea cu facelift a modelului Compass 4xe a mai rezolvat o parte din lipsurile modelului la capitolul tehnologie cu un display mai mare și mai bine plasat, comenzi mai moderne și mai bine integrate și o planșă de bord complet digitală. La varianta fără facelift, testată de noi, planșa de bord este parțial digitală, display-ul color central de 7 inchi fiind încadrat de două ceasuri clasice care indică turația motorului termic și nivelul de putere electrică utilizată.

Cât mă costă toată afacerea?

Pentru exemplarul testat, în echipare Limited, prețul de listă a fost de 43.000 euro. Cum spuneam și la început, acum poți comanda varianta cu facelift al cărei preț de pornire este ceva mai mare: 44.500 de euro. De pe lista de opționale a fost bifat doar sistemul audio Alpine, care costă 595 euro.

În rest, echiparea standard pe care o găsești pe varianta curentă este suficient de bogată și include sistemul multimedia Uconnect cu ecran tactil de 8,4 inchi, compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto, sistem Selec-Terrain cu mod Sport, tapițerie mixtă, jante de 18 inchi și cablu de încărcare.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Echiparea de bază Limited vine cu jante de 18 inchi și anvelope 235/55, aer condiționat automat, bancheta rabatabilă 60/40, cameră video pentru marșarier, cruise control, comenzi pe volan, bare de plafon, geamuri fumurii, inserții cromate pentru ramele geamurilor, volan îmbrăcat în piele.

Compass mai poate fi configurat în nivelurile speciale de echipare 80th Anniversary, Trailhawk și S.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Calitatea suspensiei și robustețea generală a mașinii. Este perfect adaptată pentru drumuri dificile, sau drumuri neasflatate, ceea ce o face perfectă pentru utilizarea în țara noastră.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Jeep, sau de fapt FCA și Stellantis s-au grăbit un pic când au decis să aleagă acest sistem plug-in hybrid. Sistemul are nevoie de ceva mai mult rafinament în utilizare, iar alegerea unui rezervor de carburant de doar 36,5 litri afectează autonomia totală a mașinii.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș mări rezervorul de carburant pentru a obține o autonomie mai bun în mod hibrid.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să experimentezi primii pași ai mărcii Jeep către electrificare. Și dacă ai unde să încarci mașina peste noapte.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…te deranjează să oprești mai des la benzinărie la drum lung.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Dacă ar fi să aleg un Jeep din acest segment, aș prefera modelul Renegade.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Prima încercare perfectibilă de a da naștere unui Jeep Compass electrificat.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Jeep

Jeep Compass

de la 43000 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid (PHEV)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Electric
Putere maximă sistem
190 CP
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
6
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.332 cmc
Putere maximă
130 CP
Cuplu maxim
270 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
60 CP/kW
Cuplu maxim electric
250 Nm
Baterie
Capacitate brută
11,4 kWh
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
7,2 kW
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7,9 s
Viteză maximă
183 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
50 km
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.404 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.874 mm
Înălțime
1.649 mm
Ampatament
2.636 mm
Volum portbagaj
420 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.230 litri
Masa proprie
1.935 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
43.000
Preț mașină testată
43.595