Test Drive: Dacia Duster Urban Prestige TCe 150 EDC

Dacia a vrut să pună și o transmisie automată pe Duster – o dotare mult dorită de clienți. Rezultatul este cea mai performantă și confortabilă Dacia din istorie. Not bad.

Cine este și ce vrea Dacia Duster Urban TCe 150 EDC de la noi?

Duster Urban este o versiune care vrea să ne învețe să mergem și electric prin oraș. Stai, stai, lasă-mă să explic! Tehnic vorbind, am zis un adevăr: primii 1000 de clienți care-și cumpără Duster în ediție limitată Urban primesc o trotinetă electrică, cu autonomie de până la 30 de kilometri și viteză maximă de 25 de kilometri.

Dar ce este Duster Urban, mă întrebi. O ediție specială. Adică un plus de diversificare a gamei Duster: Urban aduce în gama modelului culori noi – printre care și acest portocaliu Arizona al mașinii de test – și poartă inscripții specifice pe prag și pe montantul central. Și vine, după cum deja am zis, cu o trotinetă.

Dar mai important decât atât este mixul mecanic: motor turbo, cu 150 CP, cuplat unei automate cu dublu ambreiaj. Despre el o să vorbim ceva mai jos.

Trei lucruri noi față de modelul de dinainte de facelift?

A fost Ionescu în țări străine și a făcut cunoștință cu Duster imediat ce SUV-ul mioritic în toate derivatele sale, despre asta poți citi pe larg aici. Dacă n-ai chef să schimbi pagina, atunci îți fac eu un rezumat: faruri LED (eco-LED, adică LED doar pe faza scurtă), infotainment nou de 8 inch cu conectivitate Apple și Android, mai multe USB-uri, cotieră între scaune, tetiere noi. A, da, și transmisia EDC!

Cu cine se bate pe piața din România?

Cu Suzuki Vitara, SsangYong Tivoli, Hyundai Kona, Kia Stonic, Ford Puma.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

TCe 150 EDC, adică un patru-în-linie de 1.3 litri, supraalimentat, cuplat la o transmisie automată cu dublu-ambreiaj și cu șase trepte. 150 de cai-putere, 250 de Newtoni-metru, punte față motrică și 0-100 km/h în 9.7 secunde. Viteză maximă? 199 km/h.

Ce ți-aș recomanda este fix versiunea asta. Nu pentru că este cea mai rapidă Dacia produsă vreodată, ci pentru că are automată decentă. Și putere decentă. Dar în speță pentru că are automată. Dacă vrei neapărat 4×4, poți să-ți iei TCe 150 și cu integrală, dar cu transmisie manuală; sau poți să-ți iei dieselul dCi 115, tot cu manuală. Pe scurt: automata nu vine și în versiune 4×4. Și nu e disponibilă pe altă versiune de motorizare decât TCe 150.  

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

După 490 de kilometri, în care am inclus drumuri prin oraș, drumuri prin afara lui și fâțâială prin afara drumurilor, computerul de bord îmi indica un consum mediu de 7 l/100 km. Autonomie rămasă? 260 de kilometri. Deci aș fi mers, cu un plin, aproape 750 de kilometri. Rezervorul lui Duster are 50 de litri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș? Dar în afara drumului?

Direcția este cam nestatornică la viteze mari, pentru că nu are demultiplicare progresivă. Însă asta face mașina ușor de manevrat prin oraș. Pe partea de insonorizare, Dacia nu a excelat vreodată, și nu a început să o facă nici cu Dusterul; cu cât crești viteza, cu atât va trebui să dai mai tare sistemul audio, ca să nu auzi vântul. O parte bună: scaunele au evoluat în capacitatea lor de a-ți ține șezutul în confort. O parte mai puțin bună: nu au evoluat suficient de mult.

Mașina dispune și de un mod de rulare Eco, pe care l-am activat pentru fix un minut, ca să văd dacă funcționează. Funcționează, în sensul că pedala de accelerație îți leșină sub picior mai ceva ca un tripanofob când vede seringa.    

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensiile sunt confortabile, pentru că Duster trebuie să fie pregătit să iasă de pe asfalt și să o ia pe ce coclauri îi cere cel din spatele volanului s-o ia. Spre exemplu, eu am ajuns în mod accidental la TCS Racing Parc și am stârnit colbul pe-acolo, rezultând aceste frumoase cadre. Aș repeta oricând experiența. La fel cum aș repeta și experiența unui drum lung cu Duster. În materie de ergonomie, noul Duster a fost îmbunătățit simțitor.

Cum ți se pare designul exterior?

Ca să-ți spun sincer, faceliftul acesta a venit repede, parcă. Să fie primit, nu zic, dar eu abia parcă mă obișnuisem cu ideea că avem un Duster frumos, cu DRL-uri și cu stopuri cu LED în formă de X. Acum am schimbat litera, avem Y-uri peste tot. Acuma trebuie să mă obișnuiesc cu ideea că avem un Duster și mai frumos.

Cum sunt materialele la interior?

La interiorul lui Duster găsești multe plastice, și multe dintre acestea sunt tari. Da, calitatea la interior a crescut de la o generație la alta, dar nu te gândi că schimbările sunt altfel decât subtile. Există în interiorul lui Duster o inserție din plastic fin, care aduce a aluminiu patinat și care arată bine de tot. Și care este montată la baza tunelului median, nu mă întreba de ce doar acolo.  

Dacia face pași mici, precauți, în direcția confortului la volan, a siguranței și a calității. Optimiștii ca mine vor felicita pașii. Ceilalți se vor concentra pe dimensiunea pașilor. Însă realitatea obiectivă este că mii de oameni din întreaga Europă și-au cumpărat mașina asta încă de la debut, și par să nu se sature de ea. Prețul joacă un rol important aici, dar despre asta vorbim mai jos. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încap până la cinci, însă locurile din spate nu sunt generoase la spațiul pentru genunchi. N-o să trebuiască să stai nemișcat până când te anchilozezi, însă cel mai probabil genunchii tăi vor atinge spătarul scaunului din față. Lucrul ăsta poate varia, desigur, în funcție de dimensiunile pasagerilor. Dar la capitolul spațiu pentru genunchi se mai poate lucra, clar.

Portbagajul are 445 de litri, iar dacă rabatezi bancheta, volumul său crește la aproape 1.500 de litri. Pe lista de accesorii pentru mașină găsești și o soluție ieftină și bună de compartimentare, dacă nu știi ce să faci cu 445 de litri de spațiu.

Cum stă la capitolul siguranță?

După testele de siguranță, Duster a văzut multe stele verzi și insuficient de multe stele Euro NCAP. A primit trei stele, din maximul de cinci. O parte din handicap este dat de noile standarde Euro NCAP, care pun și mai mult accent pe sistemele de siguranță. Despre Euro NCAP poți citi mai multe aici, dacă ești interesat de subiect.  

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Modelul de test avea câteva accesorii despre care vreau să menționez, pentru că le-am găsit utile și simpatice în egală măsură. Unul dintre ele este setul de lumini suplimentare, cu LED, montate pe bara față. Costă 370 € și contribuie puternic la vizibilitate, vă zic asta pe testate. Există și o pereche de astfel de lumini care se montează pe plafon și care costă 290 €, însă dacă ți le iei pe acestea, nu vei mai putea monta portbagajul de plafon – care are 480 de litri și pe care-l găsești tot în lista de accesorii. Costă 265 €.

Apoi mai sunt parasolarele pentru geamurile din spate, din plasă înrămată (91 €). Spre deosebire de parasolarele aftermarket, acestea de la Dacia sunt mai eficiente (pentru că ocupă tot ochiul de geam) și mai ușor de folosit, pentru că nu folosesc ventuze, ci o ramă elastică. Pachetul extins vine și cu parasolar pentru lunetă (126 €).  

Apoi ai un suport de telefon cu încărcare prin inducție, de care nu ai neapărată nevoie – infotainmentul vine cu conectivitate wireless pentru Apple și Android – dar care îi oferă telefonului tău un loc special, ca să nu-l înghesui în compartimentul din tunelul median, alături de chei și alte mărunțișuri care ar putea să-l zgârie. Accesoriile enumerate aici nu or fi ele revoluționare, însă contribuie atât la spiritul practic al lui Duster și, în același timp, la confortul tău.  

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Da, îi lipsesc multe, îți dai seama. Nu are pilot automat adaptiv, nu are asistent de fază lungă, sau asistent de menținere pe bandă (deci nici autonomie de nivel 2), nu are oglinzi cu rabatare electrică (dar sunt operate electric) – sunt multe chestii pe care le vezi la alte SUV-uri și la Duster nu le găsești. Nu încă. Pentru că oricare dintre acestea îi fac pe contabilii Dacia să se înfioare.

Pe de altă parte, tot ce are Dacia în materie de tehnologie funcționează bine. Sistemul de infotainment are timpi de răspuns rezonabili și are grafică decentă. Nu am înțeles de ce Multiview Camera – un sistem de patru camere, câte una pe fiecare latură a mașinii – nu are și mod birds eye view. S-ar putea să aibă de-a face cu faptul că toate cele patru camere au lentile foarte wide și ar distorsiona prea tare imaginea de ansamblu. Chiar și așa, folosite câte una pe rând, sunt utile atunci când ai de mers pe teren accidentat sau când trebuie să parchezi.

Cât mă costă toată afacerea?

În serie limitată Urban, prețurile pentru Duster pornesc de la 16140 €. Altfel, cel mai accesibil Duster nou costă 14200 €.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Există trei niveluri de echipare pentru Duster: Essential, Comfort și Prestige. Ediția limitată Urban este disponibilă doar în versiunile Comfort și Prestige și doar cu motorizările ECO-G 100 și TCe 150 EDC.

În echipare entry-level, Duster vine cu jante de oțel (16”), radio cu MP3 și conectivitate Bluetooth, geamuri electrice doar în față, lunetă încălzită, sistem de asistență la frânarea de urgență, airbaguri frontale, laterale față și cortină, lumini automate și cam atât. Va trebui să plătești și pentru aerul condiționat automat. Din fericire, migrarea către niveluri de echipare superioare nu te costă o mână și-un picior.   

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru ce are să-ți ofere, în raport cu prețul la care îți oferă asta.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

A zis-o și Ionescu în testul anterior, o zic și eu acum și probabil majoritatea colegilor din presă: că nu este mai bine antifonat. Zgomotul la interior, sau mai degrabă lipsa lui, contribuie mult la senzația de calitate și siguranță pe care ți-o transmite o mașină. Și e păcat că Dacia se împușcă singură în picior neacordând mai multă atenție acestui subiect. Am convingerea că la capitolul calitate percepută, Dacia ar câștiga mai mulți clienți dacă ar antifona mai bine mașinile decât dacă le-ar pune, nu știu, materiale mai de calitate.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Pun vată pe rana de care am zis mai sus.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei o mașină parcă dedicată drumurilor de la noi din țară și bugetelor românilor și pe care o cumpără și o laudă mai tot Vestul.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… nu crezi în statistici, ci în experiențe personale. Nu experiențele tale personale, ci ale vecinului care a mers cu cineva cu un Duster la muncă și a văzut el cât de proastă e mașina, lasă.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Dacă ar fi să-mi caut un SUV de buget, Duster ar fi primul pe listă. Dacă ar fi, în schimb, să aleg între modelele din gama Dacia, atunci m-aș orienta după cel mai puternic și mai confortabil. Adică tot Duster. Hm.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Cea mai bună Dacia creată până acum.

Fișa mașinii testate:

Logo Dacia

Dacia Duster Facelift

1.3 TCE 150HP URBAN PRESTIGE EDC

de la 21.290 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
150 CP
Cuplu maxim sistem
250 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1332 cmc
Putere maximă
150/110 CP/kW
Cuplu maxim
250 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.7 s
Viteză maximă
199 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
6.3 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4341 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1804 mm
Înălțime
1693 mm
Ampatament
2673 mm
Volum portbagaj
478 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1623 litri
Masa proprie
1263 kg
Siguranță
Rezultat
3 stele
Preț
Preț de pornire model
21.290
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing