Test Drive: BMW i3 Unique Forever

Cântecul de lăbădă al lui BMW i3 se numește Unique Forever: o ediție specială pe care nemții o vor fabrica în doar 2.000 de unități.

Cine este și ce vrea BMW i3 Unique Forever de la noi?

BMW i3 este unul dintre cele mai longevive modele electrice de pe piață. În momentul proiectării, nemții și-au dorit ca primul lor model electric de serie să fie diferit. Diferit de ce exista până atunci în gamă, dar diferit și de restul modelelor de pe piață.

Au pornit de la o platformă dedicată, au introdus materiale ultraușoare și i-au dat forme cum nu prea au mai existat prin industrie – asta dacă nu cumva îți place să-l privești pe i3 ca pe un soi de Audi A2.

Cu peste 200.000 de unități produse în cei 9 ani de la debut, i3 este acum aproape de finalul carierei. Nu știu ziua și ora în care ultimul exemplar o să iasă pe poarta fabricii din Leipzig, dar știu că n-o să mai petreacă multe luni pe liniile de asamblare.

BMW i3 lasă loc fraților electrici mai noi. Pentru că da, informațiile acumulate pe tot parcursul vieții modelului electric i-au ajutat pe ingineri să vină cu soluții noi în materie de sisteme de propulsie și baterii. Iar asta a dat naștere unei întregi familii de electrice (i4, iX3, iX, și în viitorul foarte apropiat iX1 și i7).

Pentru a marca ultimele luni de producție ale lui i3, oficialii s-au gândit să lanseze o ediție specială. Se numește Unique Forever și cred că pot s-o cataloghez ca pe un oximoron, dacă iau în considerare numele și faptul că va fi produsă în 2.000 de unități. Deci nu-i chiar atât de unic.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

BMW i3 Unique Forever nu aduce modificări la nivel tehnic comparativ cu un i3 facelift obișnuit. Bine, dacă mă întrebi pe mine, acest tip de ediții speciale care se bazează exclusiv pe plusuri estetice sunt pur și simplu strategii de marketing făcute să-i emoționeze pe adevărații fani ai mărcilor. Desigur, BMW nu-i primul și nici ultimul constructor care face acest lucru.

Pentru a-l recunoaște mai ușor, i3 Unique Forever dispune de o serie de detalii de caroserie pe care nu prea ai cum să le ratezi. În combinație cu caroseria vopsită în culoarea Storm Bay, pragurile laterale vin în nuanța Frozen E-Copper (culoarea bronzului). De asemenea, pe grila frontală, semi-portieră, aripa spate și pe o parte a portbagajului apar abțibilduri tot în culoarea bronzului. Ca nu cumva să uiți că ți-ai cumpărat o ediție specială, BMW a integrat denumirea acesteia pe aripile spate.

Nici la interior nu scapi de elementele unice: pe tetiere a fost brodat numele seriei limitate, iar în dreptul oglinzilor laterale găsești scris “One of 2000” – în caz că uiți vreodată că doar tu și alți 1999 de clienți ați ales un i3 Unique Forever.

Ce concurenți are pe piața din România?

BMW i3 a fost primul model electric de serie dezvoltat de un constructor premium. Nu-i nici hatchback, dar nici monovolum. E cumva o combinație între cele două, iar asta îl plasează într-un segment greu de delimitat. Și cum singurul pseudo-monovolum electric pe care îl știu este Kia e-Soul, restul rivalilor îi caut în zona hatchbackurilor mici. Aici găsești Mini Cooper SE, Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Renault Zoe și Honda e.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

BMW nu vrea să complice prea mult clienții care sunt în căutarea unui i3. Altfel spus, ai doar două variante de motorizare: cea standard, cu 170 CP, și cea cu veleități sportive (i3s) care dezvoltă 184 de cai putere.

Indiferent de varianta comandată, i3 va avea un singur motor electric ale cărui resurse sunt gestionate de roțile de pe puntea spate.

Ediția specială Unique Forever poate fi comandată cu oricare dintre cele două motorizări, iar din experiență ți-aș recomanda să mergi pe varianta cu 170 CP. Ai și suficientă putere și autonomie bună. În plus, nu văd motivul pentru care să plătești extra pentru niscaiva cai-putere în plus în condițiile în care i3-ul normal e fix ce ai nevoie dacă te duci spre o astfel de mașină.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Dacă arunci o privire peste fișa tehnică a lui BMW i3, constructorul german menționează un consum mediu mixt de energie cuprins între 15,3 și 16,3 kWh/100 de kilometri.

Energia folosită de motorul electric este stocată într-o baterie cu capacitatea netă de 37,9 kWh, iar autonomia maximă anunță de producător este cuprinsă între 285 și 308 kilometri.

Așa cum probabil te-ai aștepta, stickerele și culorile noi de la exterior folosite pentru ediția specială Unique Forever nu influențează consumul sau autonomia. Ar fi fost și ciudat.

În săptămâna în care am condus i3 Unique Forever am avut parte și de temperaturi negative, dar și de câteva zile în care valorile au trecut de 10 grade Celsius. Cei mai mulți kilometri i-am rulat în oraș, iar la finalul testului computerul de bord a indicat un consum mediu mixt de 17,5 kWh/100 de kilometri. N-am fost departe de valoarea oficială. Pe parcursul drumurilor zilnice am folosit modurile de condus Comfort (cel standard) și EcoPro. De EcoPro+ nu m-am atins, iar cu o încărcare completă a bateriei am făcut puțin peste 210 de kilometri.

           Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

BMW i3 nu mai este la prima tinerețe. La fel și tehnologia folosită în materie de încărcare. Dacă în ultimii doi ani ai tot citit despre electrice care se încarcă la prize ultrarapide de 270 kW, i3 rămâne fidel celei mai populare variante: priza rapidă la curent continuu de 50 kW. La o astfel de stație, pentru a ajunge la 80% din capacitatea bateriei vei petrece circa 45 de minute.

Ca alternativă, BMW i3 se poate încărca la prize AC cu o putere de până la 11 kW. Practic, cu un wallbox montat acasă vei încărca acumulatorul lui i3 în vreo patru ore. Dacă nu ai opțiunea aceasta, poți miza oricând pe o priză casnică. Desigur, timpul de încărcare va fi mare (circa 15 ore pentru 0-80%), dar nu uita să iei în calcul orele pe care mașina le petrece în parcare din momentul în care te-ai întors de la birou și până a doua zi.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Ediția specială nu a adus modificări de ordin tehnic, ceea ce înseamnă că nu trebuie să te aștepți la un comportament dinamic diferit față de cel al unui i3 normal. Ar fi fost și bizar ca un set de stickere să ajute mașina să stea mai bine pe viraje sau să accelereze mai repede. Poate doar în NFS, nu și în lumea reală.

Nu mai e nevoie să-ți spun eu că orașul este locul preferat al lui i3. E mic, e fâșneț, iar poziția înaltă la volan îl transformă într-un model excelent pentru traficul urban. Peste toate aceste atribute aș menționa și vigoarea cu care cei 170 de cai putere sunt puși pe asfalt. De la 0 la 60 km/h accelerează în 3,8 secunde. Eu zic că-i bine.

În funcție de cât de ferm ai de gând să apeși pedala de accelerație, i3 propune trei moduri de rulare. Cel standard se numește Comfort și pune în valoare tot ce are i3 mai bun sub capotă. În EcoPro și EcoPro+ descoperi cum pedala de accelerație opune mai multă rezistență, iar anumite funcții de confort se dezactivează.

Dacă aș fi utilizator de i3 ,cred că aș avea următorul comportament: folosesc în oraș modul EcoPro – că nu știrbește cu nimic din fun-ul unei mașini electrice, iar la drum lung Comfort. Cu EcoPro+ aș jongla doar dacă ar fi panică cu autonomia. Dar deja cred că m-am îndepărtat de subiect.

În afara orașului, i3 e ușor de condus. Ca experiența să fie cât mai aproape de liniștea absolută, mi-ar fi plăcut mai mult material fonoabsorbant. Dar înțeleg cumva că i3 nu-i Seria 7 electric.

Cred că jucăuș este cel mai bun termen care să caracterizeze comportamentul dinamic al lui i3. Și asta se datorează și anvelopelor 175/55 R20 care nu-l țintuiesc pe i3 de fiecare dată pe trasa ideală. Să nu mă înțelegi greșit: i3 nu e imprevizibil – dacă ajungi să-i dozezi accelerația cum trebuie – ci doar îi place să rupă aderența cu ușurință atunci când vrei să-l conduci sportiv pe viraje.

Cei care au lucrat la dezvoltarea lui i3 și-au dorit ca primul model electric de serie al companiei să reflecte spiritul sportiv al mărcii. Prin urmare, suspensiile sunt rigide, iar la pachet cu jantele de 20 de inch, drumurile prin oraș nu pot fi caracterizate ca fiind confortabile.

Cum ți se pare designul exterior?

i3 este unul dintre cele mai nonconformiste modele de pe piață. E funky și iese în evidență. Chiar și după 9 ani de la debut, electrica BMW încă întoarce suficient de multe capete. Te simți cam ca un fost rock star care a părăsit scena și acum s-a dedicat vieții de familie.

Cum sunt materialele la interior?

Ne-am obișnuit ca mașinile electrice să aibă o configurație diferită a interiorului comparativ cu cea a unui vehicul cu motor cu ardere internă. Dar acum aproape un deceniu, exercițiul pus în practică de designerii BMW era privit cu scepticism. Și asta pentru că nu semăna cu niciun alt model al nemților de până atunci.

Tunel median nu are, iar planșa de bord este oferită într-o configurație atipică. Și nici materialele nu seamănă cu ce știi tu de la un Seria 3, spre exemplu. Imediat ce deschizi portiera, privirea se oprește asupra structurii din plastic ranforsat cu fibră de carbon. Apoi, simțul tactil ia contact cu materialele din fibră vegetală și cu cele care au în componență plastic reciclat.

În cazul versiunii Unique Forever, BMW a ales o configurație cu piele în culoarea Dark Truffle și accesorii din lemn de stejar într-o nuanță maronie care completează plăcut atmosfera de la interior. Interiorul se cheamă i Suite și poți să-l comanzi separat, pe oricare altă configurație. Ce nu poți să faci este să-l înlocuiești în momentul în care alegi ediția specială Unique Forever.

Și ca să închei – desigur, există și plastice dure, însă predominant în jumătatea inferioară a cabinei.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Îi dau 9. Și-ți spun și de ce. În primul rând, pe buzunarele portierelor poți pune atât sticle de apă cu un volum mai mare de un litru, dar și alte obiecte de dimensiuni medii. În dreptul cotierei găsești suporturile pentru pahare, iar în locul în care ar fi trebuit să existe tunelul median poți transporta, să zicem, un rucsac. Sau o poșetă. Depinde de caz. Torpedoul poate fi folosit pentru depozitarea obiectelor de dimensiuni mici și medii.

Pentru pasagerii din spate, BMW oferă două suporturi de pahare și câte un buzunărel micuț pe semi-portieră.

În portbagaj poți transporta până la 260 de litri. Nu e o valoare mare, dar măcar nu te încurci de cabluri. Pentru că ele pot sta bine înfășurate în frunk – spațiul de depozitare aflat sub capota față.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru locuri, patru oameni. Iar spațiul disponibil la interior e bun pentru un model lung de doar 4 metri. Pe cele două scaune individuale din spate pot călători în confort adulți cu o înălțime de până la 1,85 metri. Cine are centimetri în plus o să se confrunte cu probleme la nivelul genunchilor.

BMW i3 nu stă rău la capitolul spațiu pentru pasageri. Problema – dacă ar fi să folosesc termenul acesta – o reprezintă accesul la locurile din spate. Din dorința de a aduce pe piață un model ieșit din tipare, BMW i3 a fost echipat cu o semi-portieră spate cu deschidere inversă pe care o accesezi doar dacă o deschizi și pe cea din față. Estetic, arată interesant, dar din punct de vedere practic nu-i atât de facil pe cât ți-ai imagina. Și asta pentru că de fiecare dată când vrei să pui un pasager pe locurile din spate, trebuie să-l deranjezi pe cel aflat pe locul din dreapta.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

BMW i3 a fost testat de organizația Euro NCAP în 2013, anul debutului pe piață. Pe baza regulilor de acum 9 ani, i3 a fost notat cu un calificativ general de 4 stele de siguranță.

Siguranța pasagerilor adulți a fost notată cu 86%, iar siguranța copiilor a primit 81% din total. Acum 9 ani, capitolul dedicat utilizatorilor vulnerabili se numea simplu protecția pietonilor, iar i3 a obținut 57% din punctajul maxim. De-a lungul anilor, BMW a adus o serie de modificări la nivelul sistemelor de siguranță și asistare, însă în 2013, tehnologia folosită de constructorul german a fost notată cu 55%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

De fiecare dată când am avut ocazia am spus că toate mașinile electrice ar trebui să aibă un sistem de conducere de tip one-pedal. Iar BMW i3 are o astfel de tehnologie. Și mi s-a întâmplat de câteva ori pe parcursul testului să nu fiu nevoit să calc pedala de frână decât atunci când am parcat. În rest, m-am descurcat anticipând traficul.

Un alt lucru pe care îl apreciez la i3 este poziția la volan: se stă sus, aproape ca într-un SUV, iar mulțumită spațiilor vitrate mari, experiența de la volan este una aparte.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Să zicem că mi-ar fi plăcut ca ecranul central să fie tactil. Desigur, înțeleg că i3 este un model destul de vechi, iar un upgrade atât de important – introducerea unui display cu funcții tactile – ar fi însemnat nu doar înlocuirea ecranului, ci și repoziționarea lui – pentru că acum e puțin cam departe de șofer.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Indiferent de modelul pe care îl alegi, în gama BMW nu găsești niveluri de echipare, ci doar o serie de linii exterioare și pachete de interior.

BMW i3 are un preț de pornire de 41.500 de euro. Asta fără să iei în considerare bugetul pe care îl poți accesa prin programul Rabla Plus.

Exemplarul testat a fost echipat extra cu pachetul Sport – jante de 20 de inchi cu design diferit și praguri speciale – și cu pachetul denumit Advanced Edition. Acesta din urmă costă aproape 5.000 de euro și include atât o serie de elemente de confort (aer condiționat automat, scaune față încălzite, pompă de căldură), cât și o serie de pachete de depozitare.

Peste toate acestea a fost bifat pachetul Unique Forever (3.400 de euro). Adică elementul care transformă un i3 normal într-un i3 produs în doar 2.000 de unități. Prețul final pentru modelul testat este de 54.800 de euro (fără Rabla Plus).

Și dacă ar fi să-l croiesc după cum îmi place mie, probabil că aș renunța doar la pachetul Unique Forever. În rest, păstrez tot.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

În continuare cred că i3 are unul dintre cele mai eficiente sisteme electrice de propulsie. Punct.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Mi-aș fi dorit ca ediția Unique Forever să aibă mai multe elemente speciale. Să simt cumva că-i specială până la capăt.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

N-aș vrea să schimb nimic. Îmi place i3 așa cum e el acum, cu bune și cu semi-portiere spate.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să ai una dintre cele 2.000 de ediții speciale. Glumeam. Cumpără-ți un i3 dacă vrei să te bucuri de unul dintre cele mai bune modele electrice de oraș.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești genul conservator. Din toate punctele de vedere.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Sigur că da. Pentru că îmi place mult conceptul de interior, dar îmi place și modul în care se conduce. Și nici cu autonomia n-aș avea probleme, mai ales că-mi petrec majoritatea timpului în oraș. Totuși, nu cred că aș alege fix ediția specială Unique Forever. De cei 3.400 de euro m-aș gândit la alte opționale. Sau chiar la un wallbox.

Clientul perfect al mașinii?

Aș înclina către familiile tinere care încă nu au un copil și care petrec mult timp în oraș. Nu de alta, dar e complicat să înghesui un cărucior în portbagajul de 260 de litri. Și nici accesul în spate nu-i atât de ușor.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre modele electrice care ar merita să aibă o nouă generație.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo BMW

BMW i3 facelift

BEV 42KWH AUTO

de la 42.305 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
170 CP
Cuplu maxim sistem
250 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
170 CP
Cuplu maxim electric
250 Nm
Baterie
Capacitate brută
42.2 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.3 s
Viteză maximă
150 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
15,3 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
359 km
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
308 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4011 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1775 mm
Înălțime
1598 mm
Ampatament
2570 mm
Volum portbagaj
260 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1100 litri
Masa proprie
1345 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
42.305
Preț mașină testată
54.806 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing