Mașinile electrice din România în 2023

Mașinile electrice au depășit statutul de "gadget" și în România. Piața a crescut rapid, publicul a reacționat, iar producătorii vin cu oferte din ce în ce mai generoase. Facem cunoștință cu mașinile electrice disponibile în România în 2023.

Fie că le vezi la supermarketul favorit în timp ce își încarcă bateriile, fie că le auzi zumzăitul specific în trafic, electricele sunt din ce în ce mai prezente în viețile noastre. Acest avânt a fost posibil atât datorită investițiilor masive făcute de producători, cât și mulțumită proiectelor guvernamentale care au susținut achizițiile din sectorul electric. Ar fi cumva greșit să privești cifrele și să te gândești că totul a venit 100% în mod natural și că schimbarea s-a produs exclusiv la nivelul preferințelor publicului. Atunci când statul pune pe masă o reducere de 5.000, 6.000 sau chiar 10.000 de euro, ai motive serioase să analizezi până la capăt dacă merită să mai cumperi o mașină cu motor termic.

Probabil că aceste creșteri înregistrate în ultimii ani nu s-ar fi ridicat la același nivel dacă n-ar fi apărut și discuțiile privind diminuarea masivă a emisiilor de CO2 din industrie. Fit for 55 și a 26-a ediție a Conferinței pentru Schimbări Climatice au reprezentat punctele cheie în strunirea mecanismelor care stau în spatele avântului luat de electrice.

Europa: una din zece mașini a fost electrică în 2022

Până la finalul lunii octombrie, în Uniunea Europeană, EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveția) și Marea Britanie au fost înmatriculate 9,09 milioane de mașini noi, în scădere cu 8% față de perioada similară din 2021.

Absențele nenumărate din showroomuri cauzate de criza semiconductorilor și contextul geopolitic instabil au provocat mai multe daune vânzărilor decât lockdownul din 2020. Pe măsură ce constructorii se adaptează la această realitate nouă, consumatorii înțeleg, de asemenea, că se confruntă cu timpi de așteptare mai lungi decât înainte.

Felipe Munoz, analist global în cadrul Jato Dynamics.

Iar cu o cotă de piață care a trecut binișor de 10%, electricele au reușit, sporadic, să urce în topul celor mai înmatriculate mașini din Europa. Spre exemplu, Model Y a fost modelul preferat de europeni în luna Septembrie (da, în fața modelelor precum Volkswagen Golf, Toyota Yaris, Peugeot 208 și Dacia Sandero).

Electricele în România

Pe piața locală, cuvântul cheie în 2022 a fost Dacia Spring. Și sincer, ar fi fost ciudat să fie altfel. Nu neapărat pentru că românii ar fi așteptat o Dacia electrică, ci mai ales prin prisma prețului. O electrică de oraș pe care s-o poți cumpăra în jurul a 10.000 de euro (pe parcursul anului prețul lui Spring a crescut de câteva ori) mulțumită programului Rabla Plus e o alegere la îndemâna multora. Desigur, faptul că piața a adoptat rapid soluția numită Spring spune și alte povești despre puterea de cumpărare, despre adaptarea la nou și nu numai.

În 2022, românii au cumpărat 11.954 de mașini electrice, dublu față de 2021. Dacia Spring a fost lider de piață. Fără drept de apel. Românii au cumpărat peste 6.800 de unități Spring, în timp ce locul al doilea apare la mare distanță: Tesla Model 3, cu 813 unități. Ultima treaptă a podiumului i-a revenit unui alt model electric de oraș: Volkswagen e-Up! (514 unități).

Cum o să arate piața de electrice în 2023? Răspunsul nu-l știe nimeni, desigur, doar că în acest moment, un lucru e clar: programul Rabla Plus va fi în continuare crucial.

Pe silențios dar de neoprit, electrificarea a luat pe sus lumea mobilității, cu avantaje evidente: o mașină electrică nu poluează, poate fi încărcată acum cu ușurință, presupune costuri reduse de întreținere și facilități fiscale. Misiunea Enel X Way este de accelera tranziția energetică în transport și construiește infrastructura de mobilitate în toată lumea.

Descoperă aici stațiile de încărcare potrivite pentru tine și mașina ta, acasă, la birou sau în tranzit.

Mașinile electrice din România în 2023

Mai jos găsești toate mașinile electrice pe care le poți cumpăra în România în 2023, aranjate în ordine alfabetică. Desigur, o să le vezi atât pe cele pe care le găsești deja în showroom-uri (sau sunt în curs de apariție), dar și pe cele pe care producătorii doar le-au pus în prezentări PowerPoint.

Abarth

O să las o doză de subiectivism în următoarele rânduri. Nu știu de ce Abarth a avut nevoie de atât de mult timp să lanseze prima electrică a mărcii. Fiat 500e a fost acolo, chiar în lumina reflectoarelor, așteptând pachetul de caroserie și micile modificări tehnice. Ar fi putut profita mai din timp de oportunitățile din piață.

Și totuși, la finalul anului trecut, Abarth a prezentat 500e. Modelul electric aduce modificările mult așteptate de fani comparativ cu fratele său de platformă: un pachet estetic ceva mai sportiv, îmbunătățiri de ordin tehnic și un plus de putere. Spre deosebire de modelul din care derivă, Abarth 500e promite un motor electric cu 155 de cai-putere (+33 CP) și 235 Nm (+15 Nm). Cât să faci 0-100 km/h în 7 secunde. În plus față de Fiat e500, modelul electric dezvoltat de Abarth promite trei moduri de rulare ceva mai acidulate: Turismo, Scorpion Street și Scorpion Track. Bateria va fi una singură: 42 kWh pe care să-i reîncarci rapid la stații de 85 kW. Las un link către pagina de Showroom a mărcii. Că sigur în scurt timp o să-l poți vedea cu versiuni și prețuri.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Abarth 500eNA155NAHatchback mic

Alfa Romeo

A mai trecut un an și Alfa Romeo încă n-a adus pe piață o electrică. În schimb, în familia producătorului italian și-a făcut apariția primul plug-in hybrid al mărcii: Tonale PHEV. Desigur, nu ține loc de o electrică, însă mai îndulcește cumva așteptarea. Și la cum stau lucrurile în acest moment, nici pe parcursul anului 2023 n-o să vedem o electrică semnată de constructorul italian. Primii pași în această direcție sunt programați pentru 2024, anul în care Alfa Romeo va aduce pe piață un SUV cu baterii în segmentul mic.

Audi

Audi a fost primul constructor premium german care a adus pe piață un SUV electric de serie. S-a numit simplu e-tron, în ciuda faptului că aceeași denumire fusese utilizată în trecut pentru versiunile plug-in hybrid ale mărcii. Trecem peste denumire – că mai toți constructorii par să aibă dileme când vine vorba de noile game electrice – și ne oprim la final de 2022. La 4 ani de la debut, e-tron devine Q8 e-tron, iar fratele mai cocoșat e-tron Sportback se transformă în Q8 Sportback e-tron. Desigur, nu insist nici aici asupra denumirii, mai ales că Audi avea deja în gamă Q8, un SUV coupé mare echipat cu motoare termice adus să completeze vârful de lance și să le dea coate lui X6 și lui GLE Coupé.

Ca să înțelegi simplu cum stă treaba, noile Q8 e-tron și Q8 Sportback e-tron sunt doar versiuni cu facelift pentru vechile e-tron și e-tron Sportback. Au apărut câteva noutăți estetice care îmbunătățesc coeficientul aerodinamic și elemente mai noi la interior. În rest, pachetul tehnic se diminuează. Versiunea cu un singur motor și baterie de 71 kWh dispare din gamă. Rămân doar variantele cu două și trei motoare electrice cu baterii de 89 kWh, respectiv 106 kWh. Pe piața din România, prețul de pornire al versiunii Q8 e-tron este de 74.650 de euro, în timp ce varianta SUV coupé Q8 Sportback e-tron pleacă de la 76.720 de euro.

Dacă n-ai nevoie de un SUV atât de mare, Audi are în ofertă Q4 e-tron și Q4 Sportback e-tron. Practic, verișorii ceva mai înstăriți ai modelelor Volkswagen ID.4 și ID.5. Pe Q4 Sportback e-tron l-am testat timp de 9 zile în ROCHARGE 2022, turul țării cu electrice, iar raportul complet despre cât de mult merge în trafic real poate fi citit aici. Îți las un link și către pagina de Showroom, că poate îți face cu ochiul o altă configurație.

Audi Q4 e-tron.

Ultimul pe lista electricelor Audi este e-tron GT. E cel mai avansat model cu baterii al nemților, iar la bază se află platforma folosită și de Porsche pe Taycan. Sedanul coupé are un preț de pornire de 107.500 de euro și-l poți configura în versiuni cu 476 CP sau 598 CP (RS e-tron GT).

Audi e-tron GT.

Pentru moment, oficialii mărcii nu au anunțat cu subiect și predicat premierele electrice ale anului 2023, dar Q6 e-tron este așteptat să-și arate straiele de mai bine de jumătate de an, în timp ce A6 e-tron nu-i departe de debut.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Audi Q4 e-tron46.700 – 64.200170 – 299339 – 508SUV compact
2.Audi Q4 e-tron Sportback51.000 – 66.300170 – 299341 – 529SUV compact
3.Audi Q8 e-tron74.650 – 85.380340 – 503491 – 582SUV mare
4.Audi Q8 e-tron Sportback76.720 – 87.400340 – 503505 – 600SUV mare
5.Audi e-tron GT107.500 – 149.000530 – 646487 – 492Sedan-coupé

BMW

În 2023, din lista de electrice disponibile în gama BMW dispare i3. Primul model electric de serie al mărcii germane a fost pensionat anul trecut, dar asta nu înseamnă că fanii mașinilor cu baterii n-au o gamă variată de produse din care să aleagă. Din contră.

Intrarea în gama electrică a bavarezilor este deschisă de i4, adică un alter ego cu acumulatori pentru Seria 4 Gran Coupé. Sau un Seria 3 cu hatch, dacă vrei. Astfel, cel mai accesibil BMW electric are un preț de pornire de 50.159 de euro. Pe i4 l-am testat în profunzime în timpul ROCHARGE 2022, turul țării cu cele mai noi mașini electrice disponibile în România. Detaliile despre autonomie, încărcare și consum în trafic real le găsești aici.

BMW i4.

Următorul în gamă este BMW iX1, adică varianta electrică a SUV-ului compact X1. În cazul acestuia, prețul de pornire este de 54.800 de euro. Dacă nu ești satisfăcut de dimensiunile lui iX1, nemții au în ofertă varianta super-size. Adică iX3. N-o să te bat la cap cu toate detaliile tehnice și versiunile în care îl poți comanda. În schimb, las un link către pagina de Showroom unde găsești toate informațiile referitoare la SUV-ul electric de clasă medie.

BMW iX3

Vârfurile de gamă în segmentul electric al bavarezilor sunt i7 și iX. Și vă explic imediat de ce le-am pus pe aceeași treaptă. BMW i7, adică versiunea electrică a limuzinei Seria 7, completează portofoliul din strategia Power of Choice, o filozofie prin care constructorul german vrea să ofere clienților un pachet bogat de motorizări: de la termice până la electrice. iX1, iX4 și i4, merg și ele pe aceeași filozofie descrisă mai sus. i7 nu e doar o electrică și atât. E o demonstrație de forță în segmentul limuzinelor premium.

De cealaltă parte, iX este unul dintre cele mai avansate modele electrice de pe piață datorită tehnologiilor integrate la interior. Și are dimensiunile lui X5.

BMW iX.

Până la final de an, în gama electrică BMW ar urma să intre și i5, o versiune electrică a noii generații Seria 5. De asemenea, BMW lucrează la o platformă modernă (Neue Klasse), însă primele modele de serie dezvoltate pe aceasta vor ajunge pe piață în 2025.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.BMW iX154.800313438SUV compact
2.BMW iX368.425 – 69.156286453 – 462SUV mediu
3.BMW i450.159 – 68.485286 – 544472 – 584Sedan-coupé
4.BMW iX80.325 – 132.804326 – 619422 – 607SUV mare
5.BMW i7132.447544624Limuzină

Citroën

Pentru 2023, oferta electrică Citroën se modifică. Alături de vechiul ë-C4, francezii vor introduce în portofoliu și noul ë-C4 X. Pe scurt, o variantă fără hayon și cu dimensiuni puțin mai mari comparativ cu crossoverul ë-C4. Pentru moment, francezii nu au anunțat lista de prețuri și pentru piața din România.

Citroën ë-C4 X.

Revenind la ë-C4, crossoverul de clasă compactă poate fi comandat doar în versiunea de top Shine, iar asta înseamnă un preț de pornire de 45.300 de euro. Sigur, nu-i exclus ca pe parcursul anului să revină în ofertă și variantele mai puțin echipate (Live Pack, Feel și Feel Pack).

Citroën ë-C4.

Pentru 2023, nu trebuie scăpat din vedere nici C3. Hatchbackul se pregătește de o generație nouă, iar în acest caz, o versiune electrică (denumită, cel mai probabil, ë-C3) nu trebuie exclusă.

În plus, dacă ești genul căruia îi trebuie un workhorse pentru mica afacere, francezii pun la bătaie și utilitarele ë-Berlingo și ë-SpaceTourer. Dar acolo avem un segment și un public țintă diferite.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Citroën ë-C434.900- 45.300136357Crossover compact
2.Citroën ë-C4 XNA136360Crossover compact

Cupra

Prezentat încă de la jumătatea anului 2021, Cupra Born a ajuns și în România undeva în a doua parte a anului 2022. Dezvoltat pe o platformă identică cu cea a lui Volkswagen ID.3, Cupra Born promite un plus de sportivitate. Și deși modelul electric poate fi testat la anumiți dealeri, Born încă nu și-a făcut loc în configuratorul mărcii iberice din România. Iar asta înseamnă că nici prețul oficial nu a fost comunicat.

Cupra Born.

Cupra Born va putea fi configurat doar cu un singur motor electric și roți motrice spate, însă producătorul spaniol propune două versiuni de putere: 204 CP și 310 Nm, respectiv 231 CP și 310 Nm.

Al doilea model electric al mărcii se va numi Tavascan, însă oficialii mărcii au anunțat că debutul acestuia este planificat pentru 2024.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Cupra BornN/A204 – 231420 – 550Hatchback compact

Dacia

Deja ne-am obișnuit cu Spring, liderul pieței de electrice din România. Modelul mărcii de la Mioveni nu mai are nevoie de nicio prezentare și merită bifate cele mai importante realizări ale acestuia în 2022: a dominat segmentul de electrice din România din ianuarie și până în decembrie, a fost lider absolut al înmatriculărilor din țară în două luni și a încheiat anul pe locul al patrulea în topul general al celor mai vândute modele din România.

Dacia Spring.

În 2023, Dacia nu are în plan lansarea unui alt model cu baterii. Totuși, constructorul de la Mioveni a început anul cu o premieră electrificată parțial: lansarea pe piață a primului hibrid. Jogger Hybrid poate fi comandat în România începând de la 23.750 de euro.

Dacia Jogger.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Dacia Spring22.100 45230Hatchback mini

DS Automobiles

Anul acesta, gama electrică propusă de DS Automobiles se modifică. Vechiul DS 3 Crossback E-Tense iese din scenă și-i lasă locul versiunii cu facelift. Iar asta înseamnă un motor electric mai puternic (155 de cai-putere în locul celor 136), o baterie puțin mai mare (54 kWh față de 50 kWh) și noutăți de ordin estetic și de interior.

DS 3 Crossback E-Tense facelift.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.DS 3 Crossback E-Tense46.400 – 49.600155400SUV mic

Fiat

În gama Fiat, singurul model electric pe care îl poți comanda acum este 500e. Acesta este disponibil în trei versiuni de caroserie, iar prețul de pornire anunțat de producătorul italian este de 32.000 de euro. În plus, pe parcursul acestui an, Fiat ar urma să prezinte alte două electrice noi.

Fiat 500e Cabrio.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Fiat 500e32.00095 – 118190 – 331Hatchback mic
2Fiat 500e Cabrio38.000118298 – 310Cabrio mic

Ford

Ford Mustang Mach-E rămâne o constantă și în 2023. SUV-ul mărcii americane propune o gamă generoasă de motorizări care poate fi împerecheată cu două tipuri de baterii. De asemenea, pentru 2023, Ford are în plan alte două electrice: un alt SUV de segment mediu și un crossover sport. Rămâne de văzut dacă vor ajunge la dealeri până la final de an.

Ford Mustang Mach-E GT.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Ford Mustang Mach-E62.000 – 82.600269 – 487400 – 600SUV mediu

Honda

Honda e a fost primul model electric de serie dezvoltat de marca niponă, însă a dispărut din oferta constructorului pentru piața din România. Dar anul 2023 va aduce o nouă electrică Honda, pentru că niponii pregătesc lansarea versiunii de serie a conceptul e:Ny1, un viitor SUV de segment mic. Sau altfel spus, un HR-V electric.

Hyundai

Pentru 2023, Hyundai a făcut câteva modificări importante în portofoliul de electrice. În primul rând, din ofertă a dispărut complet gama veche Ioniq. În al doilea rând, în portofoliu este așteptat să intre Ioniq 6, un fel de sedan-coupé dezvoltat pe aceeași platformă electrică folosită de Ioniq 5.

Hyundai Ioniq 6.

Tot în 2023, este așteptată să-și facă debutul și noua generație Kona Electric. Primele imagini au fost publicate la final de 2022, deci n-ar trebui să mai dureze mult până să vedem SUV-ul în configuratorul din România. Pentru moment, oficialii mărcii nu au anunțat și detaliile tehnice.

Noua generație Hyundai Kona. La fel ca până acum, modelul va fi disponibil și în variante cu motoare termice.

În plus, conform unor surse apropiate mărcii asiatice, în a doua parte a anului ar urma să facem cunoștință cu Ioniq 7, un SUV electric de dimensiuni mari.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Hyundai Ioniq 554.811 – 59.571218 – 306430 – 481Crossover/SUV mediu
2.Hyundai Ioniq 6NANA – 325429 – 614Sedan-coupé mediu
3.Hyundai Kona ElectricNANANASUV mic

Jaguar

Marca britanică a anunțat că din 2025 se transformă într-un brand complet electric, însă planurile par că nu se concretizează și în viața reală. Britanicii nu au adus nimic nou în segmentul electric în ultimii ani. La fel ca în 2022, singurul reprezentant al mărcii pe piața mașinilor cu baterii rămâne SUV-ul I-Pace.

Jaguar I-Pace.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Jaguar I-Pace80.664 – 94.070400470SUV mare

Jeep

2023 este primul an în care Jeep are în ofertă o mașină electrică. Se numește Avenger și este un SUV programat să ajungă la dealerii europeni în primul trimestru al anului. Modelul are un singur motor electric care dezvoltă 156 de cai-putere și 260 Nm. Dacă valorile ți se par cunoscute e dintr-un motiv cât se poate de evident: Avenger folosește aceeași platformă disponibilă pe electricele Opel, Peugeot, DS și Citroën. Modelul electric va avea o autonomie de 400 de kilometri.

În cursul acestui an, Jeep va prezenta alte două SUV-uri electrice: Recon și Wagoneer, modele care vor debuta inițial pe piețele din America de Nord.

Jeep Avenger.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Jeep AvengerNA156400SUV mic

Kia

Kia continuă să aibă în oferta din 2023 aceleași trei modele electrice: EV6 – vârful de gamă -, Niro EV (de generație nouă) și e-Soul. Cel mai accesibil este e-Soul, prețul de pornire pentru piața din România fiind de 42.365 de euro. În linie ierarhică urmează Niro EV (de la 51.203 euro) și EV6 (de la 54.645 de euro). Acesta din urmă a fost parte a turul ROCHARGE, iar aici găsești un raport complet despre autonomia și consumul în condiții reale.

Kia EV6.

Pentru moment, reprezentanții mărcii nu au anunțat alte lansări de electrice pentru anul curent.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Kia Soul EV42.365 – 48.665136 – 204276 – 452Monovolum mic
2.Kia Niro EV51.203 – 56.392204408SUV mic
3.Kia EV654.645 – 66.619170 – 325371 – 506Crossover/SUV mediu

Land Rover

Nici în 2023 nu vei putea cumpăra modele electrice produse de Land Rover. Strategia Reimagine, aceeași care a fost implementată în cazul Jaguar, se aplică diferit. Conform oficialilor britanici, Land Rover va lansa primul model cu baterii în 2024, urmând ca până în 2026, compania să aibă în ofertă 6 mașini electrice.

Lexus

Primul model electric al mărcii nipone este UX 300e. Practic, SUV-ul cu baterii reprezintă o conversie a unui model gândit pentru a deservi motorizări cu ardere internă. În 2023, Lexus UX 300e va fi disponibil într-o binevenită versiune cu facelift. Iar asta înseamnă o baterie mai mare: 72,8 kWh, cu 18,5 kWh în plus comparativ cu vechea versiune. Acest spor se traduce printr-o autonomie maximă de până la 450 de kilometri. La fel ca până acum, motorul electric va livra 204 CP și 300 Nm. În schimb, interiorul integrează un nou sistem de infotainment care poate fi configurat la pachet cu un ecran central de 12,3 inchi.

Lexus UX 300e facelift.

Tot în 2023, Lexus aduce în Europa noul RZ450e, primul model electric gândit pe o platformă dedicată. Ca să nu mai lungesc nedumerirea, îți zic din start că RZ450e folosește aceeași arhitectură pe care Toyota și Subaru au pus-o sub straiele modelelor bZ4X, respectiv Solterra. Iar asta înseamnă o baterie de 71,4 kWh și o motorizare formată din două unități electrice care dezvoltă 313 CP și 435 Nm.

Lexus RZ450e.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Lexus UX 300e faceliftNA204450SUV compact
2.Lexus RZ450eNA313peste 400SUV mediu

Mazda

În 2023, Mazda complică puțin oferta de electrice. MX-30, singurul model cu baterii din portofoliul mărcii, va fi disponibil și într-o variantă cu range extender. Adică motor rotativ pe benzină care are rol de generator pentru motorul electric. Un plug-in hybrid ceva mai fancy, o rețetă pe care au încercat-o pana acum Opel (Ampera) și BMW (i3). Pentru moment, oficialii japonezi nu au oferit detalii despre această variantă.

În schimb, versiunea convențională a lui MX-30 va avea în continuare o motorizare cu 145 CP și o singură variantă de baterie.

Mazda MX-30.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Mazda MX-3037.090 – 39.190146200SUV compact

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz este cel mai bine poziționat brand în ceea ce privește numărul electricelor din ofertă. Deși au întârziat la strigarea catalogului, iar primul test (SUV-ul EQC) n-a fost unul care să convingă publicul, nemții s-au repliat rapid și au început să pună în galantare din ce în ce mai multe electrice. Acum, portofoliul numără 9 modele, plus câteva derivate semnate de divizia AMG.

EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV și utilitarele EQV și EQT reprezintă gama de electrice Mercedes-Benz în acest moment. SUV-urile sunt preponderente, și e de la sine înțeles motivul: piața e în căutare de astfel de caroserii, iar Mercedes-Benz are cel puțin câte un reprezentat în aproape toate segmentele.

Mercedes-EQ EQE SUV.

Cele mai avansate din punct de vedere tehnic și tehnologic sunt noile familii EQE și EQS. Acestea folosesc o platformă gândită special pentru mașinile cu baterii și reprezintă punctul de pornire în era nouă a electricelor. EQA, EQB și EQC vin doar ca versiuni cu acumulatori ale unor SUV-uri proiectate inițial pentru motorizări cu ardere internă.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Mercedes-EQ EQA51.820 – 59.110190 – 292436 – 493SUV compact
2.Mercedes-EQ EQB55.420 – 61.360190 – 292420 – 469SUV compact
3.Mercedes-EQ EQC71.420 – 80.880408429 – 433SUV mediu
4.Mercedes-EQ EQE74.130 – 114.130245 – 625526 – 626Sedan mare
5.Mercedes EQ EQE SUV91.850 – 119.000292 – 476468 – 581SUV mare
6.Mercedes-EQ EQS102.480 – 171.840292 – 658563 – 737Limuzină
7.Mercedes-EQ EQS SUV128.550 – 162.800360 – 544594 – 634SUV
8.Mercedes-EQ EQTNA122282Utilitară mică
9. Mercedes-EQ EQV70.716 – 75.129204231- 356Multi Utility Vehicle

Mini

2023 aduce schimbări și în gama de electrice Mini. Alături de Cooper SE, prima electrică de serie a mărcii, anul acesta ar trebui să facem cunoștință și cu un SUV electric dezvoltat pe baza conceptul Aceman.

Mini Cooper SE.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Mini Cooper SE33.975184234Hatchback mic

Mitsubishi

Mitsubishi a fost unul dintre primii constructori care a adus pe piață o electrică de serie. Se întâmpla în urmă cu mai bine de un deceniu cu i-MIEV. Acum, lucrurile nu sunt la nivelul anilor 2000 – 2010, iar asta se datorează și unui portofoliu redus. Deși Mitsubishi nu are o electrică pentru europeni, marca intră în segmentul electrificat cu două modele plug-in hybrid și cu un hibrid convențional: Eclipse Cross PHEV, ASX PHEV și ASX Hybrid. Noua generație Mitsubishi ASX preia, într-un procent ridicat, forma și structura lui Renault Captur.

Noua generație Mitsubishi ASX.

Nissan

Nissan nu anunță nimic nou în materie de electrice pentru 2023. Japonezii deflilează cu veteranul Leaf și cu Ariya, unul dintre cele mai spectaculoase SUV-urile electrice puse pe piață de un producător de volum.

Nissan Ariya.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Nissan Leaf35.700 – 49.300150 – 217270 – 385Hatchback compact
2.Nissan Ariya62.900 – 65.900242 – 306493 – 525SUV mediu

Opel

Astra, unul dintre cele mai importante nume din portofoliul Opel, a devenit și electric. Modelul de clasă compactă e disponibil în versiune cu baterii atât în varianta hatchback, cât și sub forma unui break.

Indiferent de caroseria aleasă, Astra Electric (denumirea comercială) va fi echipat cu un motor electric cu 156 de cai-putere și 270 Nm. Bateria de 54 kWh ar urma să asigure o autonomie maximă de 416 kilometri, iar încărcarea acesteia va putea fi realizată și la stații rapide cu puteri de 100 kW.

Opel Astra Electric.

Pentru 2023, Opel a schimbat puțin și configurația lui Mokka. Nemții au început cu denumirea: de la e-Mokka la Mokka Electric. Apoi, în locul motorului electric de 136 CP a fost instalat unul cu 156 CP. Totodată, Mokka Electric are o baterie cu o capacitate mai mare: de la 50 kWh la 54 kWh. Practic, aceeași configurație disponibilă și pe Astra Electric.

Opel Mokka Electric.

Pentru moment, singurul model electric care n-a trecut la noua configurație (156 CP și și baterie de 54 kWh) este e-Corsa. Dar probabil că lucrurile se vor schimba rapid în prima parte a anului curent.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Opel Corsa-e31.307 – 37.850136330Hatchback mic
2.Opel Mokka ElectricNA156406SUV mic
3.Opel Astra ElectricNA156416Hatchback/Break compact

Peugeot

Dacă n-ai sărit peste ce am scris la Opel, atunci trebuie să te anunț că urmează o poveste asemănătoare. Pentru 2023, Peugeot a pregătit o serie de noutăți și modificări în gama de electrice.

Prima o reprezintă lansarea lui e-308, adică varianta cu baterii a hatchbackului de clasă compactă. Și a breakului din același segment. Ar fi fost și ciudat ca francezii să scoată din poveste modelul 308 SW. La baza lui e-308 se află motorul electric cu 156 de cai putere și 260 Nm, iar energia necesară funcționării acestuia vine dintr-un pachet de baterii cu capacitate de 54 kWh.

Peugeot e-308 și e-308 SW.

Apoi, hatchbackul mic e-208 a primit și el noua configurație cu motor de 156 CP și baterie mai mare.

Peugeot e-208.

Pentru moment, singurul care n-a ajuns în rând cu majoritatea este e-2008. Dar la cum se prezintă lucrurile, probabil că nu vor mai trece multe săptămâni până să vedem o versiune îmbunătățită a SUV-ului de clasă mică.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomei (km)Segment
1.Peugeot e-208NA156398Hatchback mic
2.Peugeot e-200837.401 – 42.200136345SUV mic
3.Peugeot e-308NA156400Hatchback/Break compact

Porsche

În 2023, Taycan rămâne singurul model electric al mărcii germane. În toate cele trei configurații ale sale: Taycan, Taycan Cross Turismo și Taycan Sport Turismo. La final de an, în portofoliul mărcii germane ar trebui să ajungă și SUV-ul Macan electric, însă cel mai probabil, livrările vor demara în 2024.

Porsche Taycan Sport Turismo.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Porsche Taycan93.522 – 195.976408 – 761445 – 508Sedan-coupé
2.Porsche Taycan Cross Turismo103.745 – 197.416476 – 761460 – 491Break/Crossover
3.Porsche Taycan Sport Turismo94.484 – 196.937408 – 761442 – 492Break/Crossover

Renault

Renault Zoe este unul dintre veteranii segmentului electric. Și nu doar că e cel mai cunoscut dintre cei vechi, dar pentru o perioadă bună de timp a fost și lider. În 2023, Zoe rămâne o constantă în oferta electrică Renault. Doar că hatchbackul de clasă mică are un rival chiar în familie. Se numește Megane E-Tech Electric și nu doar că-i mai nou, dar e și mai bun.

L-am testat în ROCHARGE, turul țării cu mașini electrice și am scris un raport complet despre cât merge și cât consumă în condiții reale. Asta după 9 zile prin România.

Astfel, pentru 2023, gama de electrice Renault e formată din Zoe și Megane E-Tech Electric. Pe viitorul Renault 5 electric îl vedem abia la anul.

Renault Megane E-Tech Electric.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Renault Zoe32.020 – 39.420108 – 135313 – 395Hatchback mic
2.Renault Megane E-Tech Electric36.100 – 47.600130 – 218293 -448Hatchback/crossover compact

Seat

Seat pare să fie unul dintre puținele branduri de volum care încă nu atacă direct piața electricelor. Planuri pentru mașini cu baterii există, însă niciunul dintre ele nu o să ajungă în format final până la sfârșitul anului curent. Totuși, dacă vrei să încerci senzații electrice într-un Seat, trebuie să menționează că producătorul spaniol are în gamă câțiva hibrizi plug-in: Tarraco, Leon și Leon Sportstourer.

Seat Leon Sportstourer e-Hybrid.

Škoda

În 2023, gama de electrice Škoda rămâne cu aceleași reprezentante ca anul trecut. Mai precis, Enyaq și Enyaq Coupé. Ambele SUV-uri ale mărcii din Mlada Boleslav au la bază platforma MEB a grupului Volkswagen, aceeași arhitectură care echipează ID.3, ID.4, ID.5 și ID. Buzz.

În acest moment, pe Enyaq îl poți comanda în trei versiuni, în timp ce varianta cocoșată Enyaq Coupé este disponibilă doar în configurația de top RS.

Škoda Enyaq Coupe RS.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Škoda Enyaq44.416 – 52.619180 – 265405 – 529SUV compact/mediu
2.Škoda Enyaq Coupé RS62.890299522SUV compact/mediu

Smart

Smart, marcă deținută astăzi în coproprietate de Daimler și de compania chineză Geely, aduce anul acesta pe piață unul dintre cele mai importante proiecte ale sale în noua eră electrică: Smart #1, un SUV de dimensiuni compacte. Prezentat la început de 2022, Smart #1 folosește un motor electric cu 272 CP și o baterie de 66 kWh care asigură o autonomie maximă de circa 440 de kilometri. Listele de precomenzi au fost deschise deja pe anumite piețe din Europa. Încă nu și în România.

Smart #1.

De asemenea, din oferta Smart nu dispare micuțul EQ Fortwo.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Smart EQ ForTwo23.96082135Hatchback mini
2.Smart #1NA272~440SUV compact

SsangYong

La jumătatea lui 2021, SsangYong a prezentat SUV-ul Korando e-Motion, primul model electric de serie dezvoltat de marca asiatică. SUV-ul a venit încă din 2022 în Europa, însă doar pe anumite piețe. Rămâne de văzut dacă în 2023 va fi introdus și în oferta din România.

De asemenea, anul acesta, SsangYong pregătește un nou SUV electric, doar că acum vorbim despre un produs gândit de la zero ca o mașină cu baterii. Se numește Torres și va fi poziționat – ca dimensiuni – între actualele Korando și Rexton. Încă nu avem detalii tehnice.

Și încă ceva: rămâne de văzut dacă marca asiatică își va păstra denumirea. Recent, noul proprietar KG Group a cerut ca marca să își schimbe numele, însă proiectul trebuie aprobat de toți acționarii. Decizia finală va fi luată în luna martie.

Teaser cu viitorul SsangYong Torres.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.SsangYong Korando e-MotionN/A190N/ASUV mediu

Subaru

Solterra este numele primului model electric de serie lansat de Subaru. Pe anumite piețe din Europa, SUV-ul electric poate fi deja comandat, ceea ce înseamnă că în scurt timp ar trebui să apară și la dealerii din România. Subaru Solterra este dezvoltat împreună cu Toyota și folosește o platformă dedicată electricelor.

Subaru Solterra.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Subaru SolterraN/A204 – 217530SUV compact

Tesla

Tesla rămâne producătorul care a dat o nouă față mașinilor electrice. Și nu doar prin modelele pe care le produce, ci și prin strategiile de marketing mai puțin obișnuite. Dar indiferent de cum vezi tu marca Tesla, modelele sale reușesc performanțe remarcabile: spre exemplu, Model Y a fost cel mai popular model în Uniunea Europeană în luna septembrie a anului trecut. Iar ăsta nu e un lucru pe care să-l treci cu vederea.

În acest moment, în gama Tesla există 4 modele pe care le poți comanda: Model 3, Model Y, Model S și Model X.

În cursul anului curent, Tesla va demara și producția lui Cybertruck – un pickup electric -, însă momentan, europenii nu pot plasa comenzi.

Tesla Model Y.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Tesla Model 350.990 – 65.990283 – 513510 -626Sedan mediu
2.Tesla Model S112.970 – 137.970685 – 1020600 – 634Sedan mare
3.Tesla Model Y55.990 – 70.970347 – 534455 – 565SUV mediu
4.Tesla Model X120.970 – 140.970685 – 1.020543 – 576SUV mare

Toyota

De-a lungul anilor, Toyota a avut o altfel de strategie în ceea ce privește electrificarea. Japonezii au fost primii care au pus cuvântul hibrid în denumirea mașinilor. Și totuși, Toyota trebuia să facă pasul cel mare și să aducă pe piață un model electric cu baterii.

Se numește bZ4X – probabil mulți îl vor numi simplu, Toyota RAV4 electric – și poate fi deja comandat în România. E disponibil fie cu unul, fie cu două motoare electrice, însă bateria vine într-o singură configurație: 77 kWh.

Sigur, Toyota mai are în gamă o electrică. Se numește Mirai și funcționează cu hidrogen, însă modelul nu este disponibil și în România.

Toyota bZ4X.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Toyota bZ4X50.085 – 62.265204 – 217467 – 513SUV compact

Volkswagen

Volkswagen este producătorul de volum cu cea mai generoasă ofertă electrică. Cu excepția micuțului e-Up!, toată gama de modele cu baterii folosește platforma dedicată MEB. Așa cum se întâmplă și în cazul altor mărci din portofoliul grupului Volkswagen.

e-Up! rămâne punctul de intrare în gamă, iar modelul electric a fost readus la viață, off the record, și datorită succesului înregistrat de Spring.

Restul gamei electrice Volkswagen include un hatchback compact (ID.3), două SUV-uri compacte (ID.4 și ID.5) și monovolumul ID. Buzz.

Volkswagen ID. Buzz.

Recent, Volkswagen a publicat și o serie de imagini sub camuflaj cu ID.7. Practic, un înlocuitor pentru Passat (varianta sedan, pentru că break-ul rămâne în continuare în gamă). Nemții n-au ieșit cu prea multe informații tehnice, însă au ținut să ne anunțe că cea mai eficientă versiune a lui ID.7 va avea o autonomie de 700 de kilometri. Mai multe detalii și, posibil, o lansare în toată regula, din al doilea trimestru al anului.

Volkswagen ID.7.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Volkswagen ID.332.583 – 55.717145 – 204351 – 545Hatchback compact
2.Volkswagen ID.436.195 – 58.773148 – 299345 – 517SUV compact
3.Volkswagen ID.551.926 – 61.387174 – 299486 – 514SUV compact
4. Volkswagen ID. Buzz58.330204416Monovolum compact
5.Volkswagen e-Up!27.55883258Hatchback mini

Volvo

2023 o să aducă în gama Volvo unul dintre cele mai importante modele ale mărcii: EX90, un SUV cu 7 locuri care îi va lua treptat locul lui XC90 în gama suedeză. Are două motoare electrice și va fi disponibil în două versiuni de putere: 402 CP și 517 CP.

Bateria de 111 kWh ar urma să ofere o autonomie maximă de 600 de kilometri, iar lansarea oficială pe piață este programată pentru vara acestui an.

Volvo EX90.

Portofoliul electric va fi completat de XC40 Recharge și C40 Recharge. Pe primul dintre ele l-am testat în oraș într-un head-to-head cu versiunile echipate cu motoare convenționale, iar pe cel de-al doilea l-am dus până la Târgu Mureș și înapoi în București ca să vedem cât consumă în trafic real.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Volvo XC4050.650 – 63.150231 – 408416 – 423SUV compact
2.Volvo C4053.000 – 64.350231- 408420- 432SUV compact
3.Volvo EX90NA402 – 517600 SUV mare