Dominator, primul SUV Bentley: Pofta lui Hassanal

Bentayga e primul SUV Bentley vândut mainstream. Dar primul-primul SUV produs de Bentley avea alt scop și cu totul alt nume (chiar mai inspirat).

Primul SUV produs de Bentley. Primul “luxury SUV” în adevăratul sens al cuvântului. Așa începea comunicatul de presă prin care Bentley anunța venirea noului Bentayga, în 2015, la Frankfurt. De ce țin minte asta 9 ani mai târziu? Mi-a picat mie să scriu știrea la vremea aceea.

Fără să impresioneze neapărat prin frumusețe în cel mai pur sens al cuvântului (dar oricum, ce SUV e frumos pe lumea asta?), Bentayga, model botezat după o stâncă din insula Gran Canaria (Spania), asamblat manual în Crewe și toate cele, revigora o nișă ce avea să fie umplută cât ai zice opulență de Rolls-Royce Cullinan, Lamborghini Urus și ceva mai recent, Ferrari Purosangue.

Cu accent pe revigora, fiindcă Bentayga n-a fost primul SUV produs de Bentley. Da, a fost primul SUV produs de Bentley vândut pe scară largă. Nu i-aș zice totuși pentru mase, fiindcă nu toate conturile bancare sunt născute egale. Mă rog, unde bat: primul SUV produs de Bentley a fost Dominator.

Stai, ce?

Înainte să vă întindeți spre telefon și să deschideți Google search, puțină răbdare. Lămurim imediat ce-i de lămurit.

E posibil să auziți numele Bentley Dominator pentru prima dată. Perfect normal. Dominator n-a avut niciodată comunicat de presă, stand la vreun salon auto, lansare pompoasă, configurator sau reclamă pe vreo clădire. Sau reclamă de orice fel.

Dominator a fost construit și inventat la comandă, bespoke, cum îi place englezului cizelat să spună, pentru un prieten mai vechi al pasionaților de mașini (a se citi “personaj invidiat de pasionații de mașini”) – Sultanul din Brunei, Hassanal Bolkiah ibni Omar Ali Saifuddien al III-lea.

Ca o paranteză, există surse care spun că, de fapt, de achizițiile de mașini rare și foarte rare se ocupa fratele Sultanului, Prințul Jefri Bolkiah ibni Omar Ali Saifuddien al III-lea. Aparent, cel responsabil de cheltuirea acelor multor milioane de dolari de prin anii ‘90 este mai degrabă Jefri.

Am încheiat paranteza, fiindcă esențialul aici e că Familia Regală din Brunei și-a comandat 6 bucăți de Bentley Dominator. Vorba-aia, mai bine să fie și să nu avem nevoie decât să avem nevoie și să nu fie.

PS: Sultanul din Brunei mai deține/deținea și alte modele Bentley, ați ghicit, de neatins pentru restul lumii: Java, B3, B2, Imperial, Rapier. Printre altele.

Bun, dar cu ce se mânca un Dominator?

Cel mai probabil, cu șampanie și caviar la micul dejun. Lăsând gluma la o parte, se știu foarte puține lucruri despre Bentley Dominator. Dintre cele cunoscute, avem anul fabricației (1994) și faptul că la bază, platforma folosită de Bentley provenea de la a doua generație Range Rover, nume de cod P38A, lansată tot în 1994. Deci e clar că vorbim de un 4×4.

Dar cum Familia Regală din Brunei nu avea în vocabular cuvântul “răbdare”, oamenii de la Bentley au fost nevoiți să se dea de multe ori peste cap pentru a onora prompt comanda. Inclusiv să împrumute repede o platformă, fiindcă timp pentru dezvoltat și testat una proprie nu era. 

Fiecare Dominator a costat între 4,5 și 8 milioane de dolari, în funcție de unde-ți iei informațiile de pe internet. Nu că prețul de la capătul inferior al intervalului ar fi un chilipir sau ceva, dar cu banii încasați din Brunei, Bentley s-a putut menține pe linia de plutire într-o perioadă în care lucrurile nu erau deloc roz pentru companie. Poate n-ar fi contat oricum, fiindcă în 1998 Grupul Volkswagen achiziționa marca Bentley, la pachet cu fabrica din Crewe și îi oferea o nouă viață.

Apropo de platforma împrumutată: una din necunoscutele legate de Dominator are de-a face cu motorul. Știm însă că sub capota unui Range Rover de a doua generație se putea găsi fie un V8 de 4 litri, fie unul de 4,6 litri. 

Gama avea și un diesel de 2,5 litri cu 6 cilindri în linie, de proveniență BMW. Pe acesta propun să îl excludem din ecuație, fiindcă motorina n-a fost niciodată un simbol al opulenței. O altă posibilitate ar fi fost ca Bentley să fi strecurat sub capotă un V8 de 6,75 litri. Probabil nu vom ști niciodată.

Pe de altă parte, n-am greși dacă am presupune că Bentley Bentayga este oarecum inspirat de Dominator. Și chiar dacă, oficial, Bentayga (cel de serie) a fost anunțat de EXP 9 F prezentat în 2012 la Geneva, ceva similitudini între Dominator și concept există, mai ales în partea din față.

Pe lângă asta, oamenii ageri de la Bentley Spotting (da, există un grup de spotteri care stau geană pe orice are siglă Bentley și mișcă prin lume) au o bănuială că undeva după ce Bentley a decis că va construi și un SUV pe care-l poți cumpăra și dacă nu ai sânge albastru, fabrica din Crewe a cerut cu împrumut de la Sultan un Dominator… pentru inspirație. 

În articolul din link există și un set de poze care susține teoria lor, cu un Dominator gata de transport într-un avion al Companiei Aeriene Regale din Brunei. Aparent, imaginile aparțin unui angajat al aeroportului, sunt făcute cu telefonul și ar data din 2011, ceea ce coincide cu perioada în care designerii ar fi lucrat la EXP 9 F.

Cum spuneam mai sus, există detalii pe care nu le vom ști niciodată. Dar e foarte posibil ca pofta lui Hassanal să fi contribuit, tacit și indirect, la ce numim azi Bentayga și SUV de lux.