Dacă ați citit materialul cu Logan, Sandero și restul gamei Dacia, știți că am bătut drumul până la Paris pentru a culege informații proaspete despre planurile producătorului de la Mioveni. Pentru puțină atmosferă, menționez că eram la conferința de presă Dacia Product Days, când noul CEO Dacia, Katrin Adt, a revinit pe scenă pentru cuvântul de final. Recunosc, așteptam și un punct culminant al acestui eveniment, care în viziunea marii majorități era, poate un preview al viitorului model compact Dacia. Cuvântarea de la pupitru genera deja premisele introducerii în scenă a ceva nou, iar acest nou urma să aflăm că este Dacia Hipster Concept.


Zăresc o formă care intră în sală, dar nu reușesc să o cuprind pe de-a-ntregul cu privirea în ciuda faptului că are 3 metri lungime, 1,55 metri lățime și 1,52 metri înălțime. Era asemeni unui copil care riscă să se piardă în mulțime. Într-un final se oprește.
Prima surpriză – din Hipster coboară trei persoane, doi bărbați zdraveni și o tânără de la volan. A doua surpriză – Dacia Hipster arată foarte bine. Cumva îmi fuge gândul spre un concept de prin 2004, un Ford Bronco Concept, evident la altă scară.
Prima reacție? Ca și cum cineva ar fi aruncat spre mine două găleți de apă, una rece și una caldă. Dar m-am ferit în a da verdicte din prima secundă. Mi-am oferit timp: cică îi spune înțelepciune și vine odată cu vârsta.

Sa lămurim din start un lucru, vorbim despre un studiu, un concept, chiar dacă pe alocuri poate lasă impresia că poate intra în producția de serie. Iar reprezentanții Dacia, prin prezentarea acestui concept, mi-au lăsat impresia că e ca atunci când bagi mâna în apă să verifici dacă temperatura este bună pentru îmbăierea copilului. În mod cert au deja carnețele pline de notițe.
V-am spus dimensiunile, și surprinzător, Hipster nu este departe de Spring din acest punct de vedere. Spring este într-adevăr mai lung, cu cei 3.701 mm, puțin mai lat – 1.583 mm și ușor mai scund – 1.519 mm decât Hipster. Sincer, o primă concluzie deja se contura sub forma unei întrebări: de ce nu a putut primi Spring aceste „haine” la debut, dacă dimensiunile sunt similare?


Chiar dacă Hipster este un concept, este inevitabilă comparația cu Spring, iar următorul detaliu esențial este masa. Hipster este cu 20% mai ușor decât actualul model electric din gama Dacia. Greutate redusă înseamnă mai puține materii prime și mai puțină energie consumată în producție. Înseamnă, de asemenea, un vehicul mult mai eficient din punct de vedere al consumului pe parcursul utilizării. Ambiția Dacia Hipster Concept este de a reduce la jumătate amprenta de carbon pe întregul ciclu de viață al vehiculului, comparativ cu cele mai eficiente modele electrice de pe piață.
Date concrete despre autonomie și capacitatea bateriei nu au fost comunicate, totuși ne-a fost sugerată o autonomie de aproximativ 100 km. Cum am spus la început, Dacia verifică dacă temperatura apei de îmbăiere este bună. Eu aș găsi rezonabilă o autonomie de 150 km.
Creativitate românească
Nu mă voi apuca să traduc în cuvinte designul acestui concept. Îl priviți voi și tot voi o să decideți dacă vă place sau nu. Mie îmi place, și sper ca multe din soluții prezente pe acest studiu să se regăsească și pe un eventual model de serie. Mai ales că designul este semnat de un român.

Totuși, sunt unele detalii care merită menționate. Spre exemplu, conceptul nu are console față/ spate. În eventualitatea în care acest studiu evoluează spre un model de serie omologat ca automobil, atunci acest design va trebui să evolueze, să integreze astfel de console pentru a îndeplini normele de securitate.
Pentru a putea desena elemente cât mai simple, grupurile optice spate sunt amplasate în spatele hayonului de sticlă, la interior. Apropo, accesul la portbagaj se face via un hayon împărțit în două secțiuni, ca la BMW X5 sau Range Rover. În aceeași logică a menținerii costurilor de producție cât mai reduse, dar și de a reduce amprenta de carbon, conceptul afișează doar trei elemente de caroserie vopsite – capota și cele două portiere, restul elementelor folosind pigment în masa materialului.


Uneori, simplitatea este dezarmantă, te cucerește. Aș putea invoca aici o pizza margherita pentru a-mi susține afirmația. De aceea, detalii precum mânerul portierei care este o curea textilă are puterea de a te surprinde, plăcut în cazul meu.
Relativitatea spațiului
Paralelipipedic la exterior, paralelipipedic și la interior. Portiere cu decupare suficient de generoasă pentru un acces lejer în mașină și cu o deschidere amplă care permit acces lejer și la locurile spate. Da, la cei 1.88 metri înălțime pe care îi posed am urcat lejer în spate și am avut loc.

Conceptul pleacă de la premisa că un automobil, în prezent, este ocupat în medie de 1.6 persoane în trafic urban. Prin urmare două persoane la bord deja „alterează” această medie. Scaunele sunt niște cadre îmbrăcate în material textil, ceva ce mi-a adus aminte de Citroen 2CV. Scaunele față sunt unite într-o banchetă, alt detaliu retro care amintește de modele de legendă. Cele spate pot fi pliate și eliberează un spațiu de depozitare similar cu volumul unei mașini de spălat. De la 70 litri în configurația cu patru locuri se ajunge la 500 litri doar cu locurile față.

Sunt foarte multe detalii care te fac să zâmbești. Sistemul audio este o boxă portabilă la care se conectează telefonul mobil. Filosofia BYOD – „Bring Your Own Device” este la ea acasă în acest concept. Setarea sunetului este sinonimă cu mutarea boxei din planșa de bord pe plafon unde este ancorată cu sistemul YouClip.
Tabloul de bord este un display care amintește de un telefon, iar telefonul personal are spațiu dedicat, iar via o aplicație specială se poate transforma în parte a planșei de bord.






Dacă în acest moment există ceva care poate defini cel mai bine ideea de esențial a celor de la Dacia, atunci Dacia Hipster o întruchipează cel mai bine.
Dacă va exista o versiune de serie, probabil că ea va fi modelată și de feedback-ul primit pornind de la studiul din imagini. În ceea ce mă privește, poate momentul care mi-a zugrăvit părerea despre acest concept s-a petrecut în traficul parizian. Câțiva de jurnaliști într-un Renault Trafic care rula cu 30 km/h(limitare de viteză firească în Paris) contemplau cum sunt depășiți de bicicliștii care aveau pe puțin 50 km/h. Acela a fost momentul în care am acceptat că Dacia Hipster chiar ar avea toate șansele ca model de serie.
La asta aș mai adăuga interacțiunea rară, ocazională cu trecutul, când descopăr că esențialul era suficient unor generații care valorizau alte aspecte ale vieții.
Din punctul meu de vedere, Dacia Hipster Concept poate fi văzut ca un afront la adresa a tot ce se identifică astăzi cu excesul și, de regulă, divinizat de social media. O revoluție a simplității, sau poate o ultimă încercare de resuscitare a esențialului pur. Mă bucură doar, chiar dacă-i o idee, un concept, că undeva acolo există o gașcă de creativi care a încercat s-o îmbrace într-o formă utilă.










































































