Ford Ranger PHEV: care-i treaba cu mașina asta?
Este primul PHEV oferit până acum în segmentul pick-up-urilor din Europa. Cei care au la îndemână o priză îl pot încărca peste noapte sau pe parcursul zilei și se pot bucura de o autonomie care depășește rulajul zilnic estimat al majorității clienților, iar orice drum suplimentar este gestionat cu motorul cu ardere internă – folosit mai mult pe post de generator.
Practic, te simți ca într-un model electric majoritatea timpului cât ești la volan, ceea ce înseamnă mai puține vibrații și mai puțin zgomot la rulare, lucru care îl face pe Ranger să iasă în evidență în segment prin confortul la rulare oferit.
Pe lângă sistemul de propulsie, Ranger propune și funcții utile celor care folosesc aceste vehicule pentru muncă în aer liber, deoarece integrează soluția ProPower și transformă bateria din dotare în sursă de alimentare pentru diferite echipamente, lucru util pentru mulți dintre clienții acestui model. Are prizele direct în benă și poate să gestioneze 2.3 kW sau 6.9 kW.
Ford Ranger este liderul vânzărilor în clasa sa de 10 ani, atât în România, cât și în Europa. Potrivit datelor furnizate de Ford, cota de piață a lui Ranger este de aproape 45% în România în 2025, ceea ce înseamnă că aproape unul din două pick-up-uri vândute în țară în acest an a fost un Ranger. Până în august 2025, Ford a vândut 3.824 de unități Ranger în România, ceea ce reprezintă o creștere de 35% față de anul precedent.
Cu alte cuvinte, cel mai popular model din segmentul pick-up-urilor a început să fie oferit și în variantă hibridă plug-in. Varianta diesel a lui Ranger este în continuare în ofertă, iar cei de la Ford au decis să ofere noul tip de motorizare la un preț foarte competitiv în raport cu cel al diesel-ului, având o diferență de aproximativ 1.000 de euro la prețul fără TVA. Totuși, n-ar trebui uitate câteva aspecte: varianta PHEV vine cu mai mult cuplu și mai multă putere totală, dar și cu un consum mai mic. La fiecare 10.000 de kilometri parcurși cu acest PHEV, Ford estimează o economie de 580 de euro față de un Ranger diesel.

De ce se lansează acum?
Debutul variantei PHEV a lui Ranger vine la doi ani de la lansarea actualei generații pe piața locală. Debutul acestei versiuni îi ajută pe cei de la Ford la reducerea emisiilor de CO2 la nivel de flotă, dar aduce, de ce nu, și un plus de imagine, în contextul în care Ranger este, așa cum am zis și câteva paragrafe mai sus, lider al vânzărilor în segment. Pentru moment, mai există alte câteva pick-up-uri cu sistem de propulsie hibrid plug-in, dar niciunul dintre ele nu este oferit încă pe piața din Europa.
Cu alte cuvinte, cei de la Ford au fost prevăzători și intră pe piața europeană cu un pick-up PHEV înaintea altor concurenți.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Cum am spus și mai sus, lansarea variantei hibride plug-in nu a dus la eliminarea motorizării diesel din ofertă. Ford a poziționat această variantă foarte aproape de prețul diesel-ului, deci clienții pot alege din perspectiva nevoilor lor.
Implementarea sistemului hibrid nu elimină tracțiunea 4×4 și nici nu afectează capacitățile off-road. Interiorul lui Ranger este și el neschimbat, iar bena a rămas la fel. Acumulatorul sistemului hibrid este poziționat sub benă, dar asta nu este o problemă nici măcar pentru capacitatea de traversarea a unui vad – fiind posibil acest lucru la o adâncime maximă de 800 mm.
Valoarea este competitivă atât în segment, cât și în raport cu ce oferă modelele cu propulsie convențională. Cu alte cuvinte, nu pierzi mai nimic prin faptul că alegi un PHEV în loc de un diesel – nu este schimbată nici capacitatea de tractare (3.5t) și nici sarcina utilă a benei – tot poate să transporte aproape o tonă în benă (940 kg la Wildtrak/Stormtrak sau 993 kg la XLT).
Apropo, celelalte specificații tehnice pe partea de off-road includ un unghi de atac de 30.2 grade, un unghi de degajare de 24.2 grade și un unghi ventral de 20.4 grade. Valorile sunt identice între echipările Wildtrak (testată) și Stormtrak. Varianta de echipare XLT are valori ceva mai slabe cu câteva grade pe fondul unei gărzi la sol mai mici cu 10 mm, de 215 mm în loc de 225 mm la Wildtrak/Stormtrak.
Schimbările estetice sunt minime – există un capac suplimentar de alimentare – pentru mufa de priză Type 2, precum și câteva sigle care subliniază faptul că este un PHEV. În interior au apărut câteva butoane pe consola centrală care sunt utile pentru comutarea modurilor de rulare ale sistemului PHEV, alături de o tapițerie specifică și aer condiționat cu reglare automată și display cu diagonala de 12 inchi. În rest, este la fel ca un Ranger convențional. Locul destinat pasagerilor nu a fost modificat odată cu implementarea sistemului hibrid.
Sub caroserie, Ford a ranforsat șasiul și suspensia pentru a face loc bateriei PHEV și a reglat diferit direcția și suspensia pentru un comportament cât mai apropiat de cel al unui Ranger convențional. Anvelopele sunt ceva mai mari față de un Ranger convențional, iar jantele au un design specific.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Ford Ranger în familie?
Platforma tehnică a lui Ford Ranger, cu numele de cod T6, este utilizată și de Volkswagen Amarok. Cele două mărci au început o colaborare pe acest segment în 2019, așa că Amarok a ajuns să fie construit pe platforma tehnică de Ford Ranger. Variantele europene ale celor două modele sunt construite la uzina din Silverton – Africa de Sud.
Pe alte continente, cum este Australia – locul în care a fost și dezvoltat Ranger, Ford oferă un SUV numit Everest, iar acesta utilizează o bună parte din platforma acestui pick-up. Notăm și faptul că anumite elemente ale platformei de Bronco sunt comune cu cele ale lui Ranger, cu toate că modelele nu sunt identice sub caroserie.
Motorizarea 2.3 EcoBoost este similară cu celelalte folosite deja de Ford pe alte modele din gama sa. Transmisia automată cu 10 trepte este și ea comună cu alte modele Ford. Inedit aici este sistemul PHEV, oferit în premieră pe Ranger în această formă.
Ranger este singurul pick-up oferit de Ford în Europa, dar lucrurile sunt diferite în țara de origine a Ovalului Albastru. Chiar și așa, Ford conduce clasamentul de vânzări din SUA în segmentul în care joacă F-150, fratele mai mare al lui Ranger. Americanii oferă și o variantă electrică a lui F-150, deci există deja expertiză în rândul pick-up-urilor cu motoare electrice în cadrul Ford.
Tehnologia din dotarea acestui model e deja testată și răs-testată pe diferite alte produse din gama Ford, deci nu ar trebui să fie motiv de îngrijorare pentru niciun potențial client. Reviziile sunt la 30.000 kilometri sau un an, apropo.
Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Ranger PHEV nu are un rival direct pe piața din Europa, ceea ce înseamnă o oportunitate pentru Ford.
În ceea ce privește concurența la nivel global, există deja mai multe PHEV-uri între pick-up-uri. Pe piețele din Asia, Ford trebuie să le țină piept celor de la BYD – care oferă un PHEV numit Shark, dar și celor de la GWM cu al lor Cannon Alpha.
Pe piața din SUA există mărcile Ram și Scout care oferă pick-up-uri cu sisteme hibride plug-in.
Acestea din urmă nu au niciun plan să fie oferite în Europa, iar despre eventuala sosire a rivalilor din China nu avem informații în momentul de față.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Ford Ranger PHEV în varianta Wildtrak (cel pe care l-am condus) are un preț de listă de 64.674 de euro cu TVA inclusă. Totuși, Ford a venit și cu o ofertă de lansare, lucru care aduce prețul de achiziție la 51.176 de euro cu TVA inclusă. Nu a fost specificat câtă vreme este valabilă această ofertă specială.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Gama are o singură motorizare. Discutăm despre un 2.3 EcoBoost cu o transmisie automată cu 10 trepte, un motor electric și un sistem de tracțiune integrală cu mai multe moduri de rulare, inclusiv 4×2, 4×4 și reductor. Există și un mod special pentru tractare.
Pentru Ranger PHEV, Ford a implementat un sistem numit Modular Hybrid Transmission, ce include motorul electric de 75 kW din dotarea acestui model și permite decuplarea propulsorului cu ardere internă de la transmisie. Per total, Ranger PHEV livrează 697 Nm și o putere maximă de 281 cai-putere.
Doar Ranger Raptor are mai multă putere în dotare, dar cu ceva cuplu motor mai puțin. Cei care vor să tracteze mai mult de 2.5 tone sau să aibă o sarcină utilă mai mare de 650 de kilograme în benă vor înțelege imediat avantajul lui Ranger PHEV în raport cu Raptor. O simplă comparație a cifrelor de consum este la fel de grăitoare, iar PHEV-ul are un preț considerabil mai mic.
Chiar dacă nu am mers cu varianta Raptor a actualei generații de Ranger, aș alege cu ochii închiși PHEV-ul. Da, inclusiv în locul unui diesel. Și spun asta după ce am condus Ranger diesel acum doi ani.
Fac o mică paranteză aici: generația precedentă de Ranger Raptor poartă un loc special în sufletul meu pentru cât de mult m-am distrat când am condus-o. Închei paranteza și vă recunosc faptul că pentru viața de zi cu zi și pentru toate scenariile pe care chiar le pun în practică unii proprietari, PHEV-ul e o alegere mult mai bună.
Cum ți se pare designul exterior?
Arată suficient de modern și de masiv încât să nu fie exagerat. Nu e rău deloc, deși nu e neapărat cel mai frumos pick-up făcut vreodată. Nu îl cumperi pentru frumusețe, oricum, ci pentru ceea ce trebuie să faci cu el, așa că suntem ok.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Urcat la bord cu bateria încărcată complet și rezervorul de 70 de litri plin, vei avea o autonomie afișată de 603+37 km. Cum adică? Prima este autonomia folosind benzina din rezervor, iar a doua este autonomia estimată folosind energia electrică din acumulatorul de 11.8 kWh.
L-am condus pe Ranger într-un regim normal, în traficul dimineții, drumuri naționale și pe autostradă și după 39 kilometri am consumat toată energia din acumulatorul din dotare. Spre comparație, estimarea oficială de autonomie WLTP este de 39-43 de kilometri.
Rulând în cel mai negru scenariu pentru un PHEV, pe autostradă cu acumulatorul complet gol, am avut un consum de 10.9 litri la sută după ce am rulat 131 de kilometri cu 130 km/h pe tempomat. Trecerea la drumuri naționale și recuperarea de energie făcută prin reducerea vitezei de câte ori a fost nevoie a dus și la reducerea consumului mediu la 10.6 litri la sută.
Așadar, la final am avut o autonomie totală de peste 640 de kilometri (fără să tractez nimic și cu bena goală).
Apropo de traseul pregătit pentru acest test național, veți observa fotografii cu două variante de Ranger PHEV în galeria foto: Wildtrak și Stormtrak. Eu am condus un Wildtrak, dar modelul în echiparea Stormtrak (exclusivă pentru PHEV) a furat atenția obiectivului fotografului.


Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?
Doar de la AC se poate încărca, iar producătorul afirmă că durează aproape 4 ore de la 0 la 100%. Timpul de încărcare menționat este realizat folosind o priză de 16A și un wall charger de 3.5 kW. La o priză standard de 10A, folosind doar adaptorul de priză din dotarea standard, încărcarea se face cu 2.3 kW și durează ceva mai mult, aproximativ șapte ore. Dacă încarci acasă, peste noapte, nu e deloc o problemă.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Pentru că vorbim despre un pick-up și ne raportăm la un segment utilitar, totuși, materialele din dotare sunt foarte bune. Sunt ca la un autoturism, practic, chiar dacă unele suprafețe sunt mai tari. Volanul și comenzile atinse de șofer au o calitate percepută bună și ergonomia comenzilor este și ea bună.
Tehnologia de la bord e la nivelul unui SUV de volum demn de 2025. Are până și aeratoare pentru locurile din spate, deci toți pasagerii vor merge în confort chiar și la temperaturi mai puțin prietenoase.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Intră cinci adulți la bord fără probleme. Ocupantul locului de pe mijlocul banchetei s-ar putea să se simtă ușor înghesuit, dar podeaua este aproape plată în spate și bancheta este destul de mare. Locurile de pe laterale sunt profilate, deci la mijloc spațiul pentru trunchi va fi ceva mai îngust. Locurile de pe extremități au puncte de fixare ISOFIX.
La spațiile de depozitare stă bine: două suporturi de pahare în consola centrală, buzunare mari pentru fețele de portiere și încă un set de suporturi retractabile de pahare integrate în bord, chiar lângă fantele de aerisire. Ai loc de cafea, de apă plată la 0,5 litri sau mari mare și încă n-ai pus nimic în cotieră sau în fețele de uși.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
SYNC 4, sistemul multimedia din dotare, este destul de deștept și are o grafică bună și fluidă. Se mișcă rapid, iar ecranul multimedia implementat pe bord este mare și afișează clar informația. Interfața este omogenă pe toate modelele Ford. Apple CarPlay funcționează fără fir. Pe lângă încărcător wireless pentru telefon, am găsit și priză USB-A și USB-C, ambele puse convenabil.
Există buton rotativ pentru reglat temperatura interioară și buton rotativ pentru reglat volumul. Meniul poate fi cam stufos la prima vedere, dar e genul de lucru care te deranjează doar prima dată când îl folosești. Chiar și așa, am găsit rapid ce căutam și n-am mai pus mâna pe ecran după ce m-am conectat cu telefonul.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Prima impresie? Se simte mai bine ca un Ranger diesel. Ca fapt divers, la testul de lansare al acestei generații de Ranger, dar pe când am mers să testez versiunea diesel, am avut același punct de plecare. Varianta PHEV a mers mai lin decât diesel-ul pe părțile de traseu comparabile.
Nu simți când schimbă treptele și merge liniar de la 0 la 130 km/h. Da, poate și la 130 km/h să ruleze pe electric. Tot fără efort și electric rulează și când se termină asfaltul. Traseul de soft-road prevăzut nu a pus la încercare capacitățile lui Ranger, realist vorbind, dar am constatat că este confortabil și când nu mai mergi pe un drum asfaltat.
Totul în condițiile în care suspensia spate este cu arcuri lamelare – adică nu cea mai confortabilă soluție tehnică din lume – ci una menită să facă față la sarcini mari. Ranger ajunge să fie destul de confortabil și pe locurile spate – raportat, desigur, la segmentul pick-up.
Ce m-a surprins e că motorizarea cu ardere internă nu pornește brusc și smucit, ci lin. Finețea cu care operează aceasta e de invidiat nu doar în segmentul utilitarelor. Din acest punct de vedere, inginerii au făcut o treabă foarte bună.
Pe autostradă vei remarca, inevitabil, zgomotul de vânt. Ranger PHEV este echipat cu un sistem de anulare activă a zgomotului exterior, dar e o limită pentru cât poate să facă și acest sistem în raport cu o suprafață frontală atât de mare. E mai accentuat ca la alt pick-up? Nu, cel puțin nu din ce am experimentat până acum. Îl percepi mai clar deoarece nu mai ai sunetul motorului cu ardere internă turat la peste 2.000 rpm, ceea ce subliniază cât de silențioasă e soluția aceasta de propulsie în cele convenționale.
La fel ca la orice pick-up în afară de modelele cu Raptor în nume, primează confortul și ușurința în utilizare. Direcția nu necesită efort deosebit pentru manevrare, fiind o unitate operată electric, așa cum e deja norma în segment de ani buni. Nu putem vorbi de sportivitate aici, la fel cum nu este cazul nici la suspensie.
Ranger PHEV se comportă foarte apropiat de un Ranger convențional, iar asta înseamnă o ținută de drum previzibilă și docilă câtă vreme nu uiți că ești la volanul unui pick-up, nu într-o mașină sport ceva mai înaltă.
Există limitări din punct de vedere dinamic ce pot fi atinse dacă abordezi o succesiune de viraje cu un tempo prea ridicat. Ranger va face față până la un punct, dar problema e la tine, că înseamnă că ai uitat că ești la volanul unei pick-up.
În orice caz, este departe de cum mergea un pick-up de acum 15 ani, în sensul bun. Tocmai faptul că merge mult mai bine și e mai ușor de condus este motivul pentru care am făcut mențiunea de mai sus – e ușor să te ia valul și Ranger îți dă, adesea, senzația că ești într-un autoturism, deși realitatea e diferită.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Ranger are cinci stele la testele EuroNCAP. Nu cu mulți ani în urmă, pick-up-urile și autoutilitarele cu totul erau deficitare la capitolul siguranță. Standardele EuroNCAP au fost aliniate și pentru ele în ultimii ani, iar de asta beneficiază toată lumea.
Cum așa? Faptul că un pick-up ajunge să aibă sistem de monitorizare a unghiului mort și asistență la frânarea de urgență, sisteme destul de banale azi și prezente de ani buni în gama Ranger, este o veste bună și pentru cei care nu conduc un asemenea model, dar se întâlnesc cu el în trafic – e mai puțin probabil să dea peste tine un pick-up de două tone și jumătate având aceste sisteme în raport cu un pick-up din 1995, să zicem.
Astăzi, e la fel de sigur să conduci un pick-up așa cum este să conduci un autoturism sau un SUV. Valabil și dacă ești pasager. Ca să fim corecți până la capăt, nu e la fel de sigur un pick-up pentru pietoni, dar e cam același lucru în raport cu un SUV din punctul de vedere al înălțimii capotei.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Soluția ProPower – acele două prize din benă alimentate direct de la bateria sistemului PHEV mi se pare unul dintre motivele pentru care mulți vor opta pentru un asemenea model. Este standard sistemul în configurația de 2.3 kW și poate fi comandat opțional un sistem ProPower de 6.9 kW.
Când se termină energia din acumulatorul sistemului hibrid, pornește motorul cu ardere internă pe post de generator. Prizele din benă sunt de 15A și pot să țină până la 2.3 kW fiecare (3.45 kW pentru varianta de 6.9).
Ce poți alimenta de la acele prize? Potrivit exemplului furnizat de Ford, un picamer electric are nevoie de 1.8 kW, un fierăstrau electric necesită 1.1 kW și încă mai ai capacitate în sistem pentru un încărcător de baterii pentru scule electrice sau chiar pentru o betonieră electrică. Totul fără să fii nevoit să cari un generator cu tine la fiecare lucrare. Poate că nu este suficient pentru toți tehnicienii care lucrează pe teren în lumea aceasta, dar este de câteva ori mai multă putere decât era disponibil până acum în bena unui Ranger.

Ce-i lipsește?
Absolut nimic – nu aș schimba nimic la Ranger PHEV față de echiparea Wildtrak. Ceea ce mă surprinde și pe mine.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Este singurul pick-up cu sistem hibrid plug-in oferit în Europa. Dar și singurul pick-up cu sistem hibrid oferit în Europa, deci cei care caută o utilitară hibridă, fie ea plug-in sau nu, care să aibă neapărat benă – nu au altă variantă.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Singurul lucru pe care nu l-am apreciat la această generație de Ranger, indiferent de motorizare, este poziționarea butoanelor +/- pe lateralul selectorului treptelor de viteză. Puteau fi două clapete mici pe volan. Doar asta aș schimba.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei să folosești un pick-up și să ai emisii și un consum cât mai mici posibile.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…te deranjează complexitatea sistemului hibrid plug-in la nivel de concept și nu poți concepe să deții așa ceva. Realitatea e că nu trebuie să faci nimic deosebit ca să îl conduci.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…Ford va reuși să își atingă țintele de vânzări – estimează că 30% din comenzi vor fi pentru PHEV.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…a deschis apetitul proprietarilor de pick-up-uri pentru sistem hibride plug-in. E o pregătire foarte bună și pentru cei care încă nu sunt convinși că li s-ar potrivi un vehicul electric.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Primul PHEV oferit în Europa merge mai bine ca un diesel echivalent.
Fișa tehnică a mașinii
Galerie foto cu mașina:































Foto: Dragoș Savu | Ford