Audi A6 Sportback e-tron, test de 5000 km în Alpi: consum, autonomie, costuri

Audi A6 Sportback e-tron este una dintre cele mai moderne electrice în materie de tehnică și tehnologie. Iată datele despre autonomie, consum și costuri de încărcare pe care le-am obținut în cei aproape 5.000 de kilometri rulați în EUROCHARGE.

Audi A6 Sportback e-tron este al doilea model al mărcii germane care profită de dezvoltarea noii platforme PPE (Premium Platform Electric). Pe scurt, tehnologie la 800V, baterie cu capacitate generoasă (95 kWh net) și o putere de încărcare de până la 270 kW. Dincolo de cifrele astea, limuzina germană (fie ea și cu hayon) mai are un plus care o transformă într-un partener potrivit, în special, pentru drumurile lungi: un coeficient aerodinamic de 0,21. Ca să poți avea o hartă a cum stau lucrurile în acest moment, află că A6 Sportback e cel mai aerodinamic model din gama Audi și din grupul Volkswagen. 

Modelul german a fost parte din caravana EUROCHARGE by Schaeffler, turul în care am traversat cele mai interesante trecători montane din Alpi. S-au adunat peste 4.500 de kilometri în care am testat cum se descurcă A6 Sportback e-tron atât pe autostrăzi (fie ele și doldora de lucrări; Salut, Ungaria! Salut, Austria!), dar, cum spuneam și un rând mai sus, și pe pasurile care au afișat cu lejeritate valori de înălțime de peste 2.000 de metri. 

Și cum avem la purtător documente completate de-a lungul traseelor, e timpul pentru un raport complet cu privire la consumul înregistrat, autonomia reală rezultată în urma traseelor pe care le-am făcut și, evident, costurile de încărcare. 

Ca să evităm apariția unor tabele gigant în care te-ai fi putut pierde după primul scroll, am ales ca raportul de anul acesta să includă două elemente: infografice, împărțite pe fiecare zi din tur (unde vei găsi, de exemplu, chiar și cum a variat altitudinea din ziua respectivă), și câteva concluzii pe care le-am extras în urma datelor obținute.

Audi A6 Sportback e-tron: infografice zilnice de consum, autonomie reală, costuri de încărcare

Cifrele generale Audi A6 Sportback e-tron: Radiografia unui maraton

  • Distanță totală parcursă: 4606,9 km
  • Număr total de opriri pentru încărcare: 12 sesiuni pe drum + 5 încărcări peste noapte la hotel
  • Timp total petrecut la stații pe traseu: 4 ore și 42 de minute (282 minute)
  • Energie totală încărcată: 978,9 kWh, din care 300,4 kWh la hoteluri
  • Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 264,6 și 536 euro (în funcție de aplicația de încărcare utilizată)
  • Comparație costuri combustibil (estimat pe traseu):
    • O mașină pe benzină de putere similară (consum mediu estimat 11 litri/100 km, preț mediu 1,8 €/litru) ar fi costat aproximativ 912 euro.
    • O variantă diesel echivalentă (consum mediu estimat 8 litri/100 km, preț mediu 1,75 €/litru) ar fi costat circa 645 euro.
  • Consum mediu ponderat pe întregul traseu: 18,7 kWh/100 km
  • Autonomie reală medie ponderată: 511,9 km

Mențiune importantă despre stilul de condus: Pe parcursul întregului test, mașina a fost condusă în modul „Normal”. S-a mers constant, respectând limitele de viteză, cu o abordare cât mai apropiată de viteza maximă legală pe fiecare segment de drum.

Concluzii și observații

  • Campionul anduranței: A finalizat 3 zile de traseu fără nicio oprire de încărcare pe traseu și o zi de autostradă (661 km) cu o singură oprire.
  • Paradoxul eficienței: Zilele cu urcări pe pasuri spre 2500 de metri au fost cele mai eficiente, cu consumuri de 16.6 – 18.1 kWh/100 km.
  • Viteză la priză: Cu un timp mediu de încărcare de sub 24 de minute, A6 e-tron a exploatat la maximum puterea platformei PPE.
  • Autonomie reală: Media de peste 510 km autonomie reală, calculată în condiții extrem de variate, demonstrează performanța solidă a modelului.

Impresiile celor care au condus Audi A6 Sportback e-tron în EUROCHARGE by Schaeffler

Alin Ionescu (Mașinistul)

Să începi turul cu Audi A6 Sportback e-tron quattro este, deopotrivă, un blestem și o binecuvântare. Pentru că ștacheta tocmai a fost ridicată foarte sus, chiar din prima zi! Și mai avem 11 zile și alte 7 mașini de testat, pentru care trebuie să-mi recalibrez așteptările. 

A fost o zi lungă, în care am pornit din București, am traversat Transfăgărășanul, ne-am oprit pentru fotografii, încărcări, mese și discuții organizatorice în mai multe stații OMV de pe drum, iar după 732 de kilometri, am campat lângă Budapesta. Cu acest Audi, care în versiunea testată sare de 100.000 de euro, nu a părut un efort. Sau cel puțin, nu unul mai mare decât cu orice altă mașină din lume – indiferent de segment, de tipul de propulsie sau de clasa de preț. Atât de evoluat este noul A6 e-tron. 

Dezvoltat pe platforma PPE, (care și-a făcut debutul pe Q6 e-tron, dar și pe Porsche Macan cu care mă voi întâlni într-una din zilele viitoare), A6 are o arhitectură electrică la 800 V, ceea ce îi permite să se încarce cu puteri de până la 270 kW. Astfel, chiar și cu o generoasă baterie de 94,9 kWh, timpii de încărcare sunt scurți. Concret, în toate opririle de astăzi (3 la număr), nu cred că am cumulat o oră de alimentare efectivă. Mulțumită unui coeficient aerodinamic de doar 0,21, A6 e-tron reușește să aibă un consum foarte bun și la viteze de autostradă, ceea ce permite autonomii reale de peste 400 km. 

În plus, fiind o limuzină (fie ea și cu hayon) de la Audi, sistemele de asistență sunt foarte evoluate și impecabile în funcționalitate. Pe autostrada (și nu numai), A6 e-tron se conduce semiautonom și oferă numeroase informații prin head up display-ul cu realitate augmentată. Confortul la rulare este, de asemenea, impresionant, modelul testat fiind echipat cu suspensie pneumatică, iar buna antifonare și aerodinamica excepțională fac zgomotul de rulare extrem de redus. Și-ar mai fi de amintit și cei 462 CP ai acestei versiuni quattro, care la o apăsare mai amplă a pedalei de accelerație, fac această barjă de 2,3 tone să accelereze exploziv. Dar orice electrică, chiar și cele mai accesibile se simt rapide. Însă altele sunt detaliile care fac diferența la acest sedan german premium. 

Laura Antonov (LaChicBoutique)

După doar câțiva kilometri, Audi A6 Sportback e-tron o să te cam facă să-ți dorești o mașină electrică (și să fii bogat, evident). Și asta pentru că este extrem de eficientă. Atât de eficientă încât poate deveni enervantă, atunci când ți-ai dori să te mai întinzi la un cappuccino și o perniță cu cireșe și migdale la OMV, dar ea e mult prea repede gata din nou de drum. Consumă puțin și se încarcă rapid, combinația câștigătoare pentru o mașină electrică. E ca atunci când găsești puloverul tău preferat la reduceri și abia a început iarna, așa că poți să-l porți încă mult și bine.

Ca pasager, mi-a plăcut display-ul pe care pot schimba muzica, dacă nu îmi plac gusturile partenerului de drum, și mă pot juca chiar și la navigație dacă mă supăra mai tare.

Din ipostaza de șofer, nu prea ai ce să îi reproșezi. M-am simțit atât de „răsfățată” la volan încât a ridicat standardul foarte sus pentru următoarea mașină pe care o voi conduce. Menține distanța optimă fată de mașina din fața, te ține pe centrul benzii de rulare fără să fie nevoie să miști un deget, decelerează singură atunci când detectează un obstacol sau un vehicul în față, iar în momentul în care semnalizezi că vrei să intri în depășire, o face și pe asta aproape singură, ca să nu te consumi tu prea tare la volan.

Practic, vreo 350 de kilometri au zburat efectiv pe nesimțite și când am ajuns la hotel m-am simțit ca după o ieșire cu fetele la spa.

A6 Sportback e-tron este mașina perfectă pentru un road trip prin Europa. Și nu doar pentru că este încăpătoare și are un portbagaj extrem de generos, dar îți dă acel vibe pozitiv, de liniște, ca un angajat la serviciul de Concierge care se dă peste cap să-ți îndeplinească absolut toate dorințele. Deci nu prea are cum să-ți meargă ceva prost în vacanță. Poate doar dacă nu știi de unde să iei ceva mai mult de 100.000 de euro ca să îți cumperi Audi A6 Sportback e-tron.

Gabriel Nica (Cu și despre mașini) 

După experiența din a doua zi, cu limuzina suedeză camuflată în SUV, Volvo EX90, trebuie să recunosc că nu credeam că există o mașină în acest tur care să se ridice nivelul și mai sus.

Ei bine, Audi A6 a reușit. Și a reușit în primul rând grație platformei excelente pe care e construit. De altfel, și numele acesteia îți ridică așteptările de la început: Premium Platform Electric. Si da, din prisma performanțelor, A6 e un produs premium.

E de ajuns sa faci doar câțiva kilometri la bordul său și îți dai seama de ce. Suspensia e sublimă (bine, nici drumurile din Austria nu sunt chiar de lepădat), performanța e acolo tot timpul, iar tehnologia pur și simplu te răsfață. De la un head-up display cu realitate augumentată care te ghidează perfect pe drum, la sistemele de asistență la rulare impecabil setate, totul lucrează în favoarea ta.

Încărcarea e atât de rapidă și constantă încât abia apuci sa faci o pauză mai lungă care să îți permită să îți întinzi picioarele că primești notificare ca limuzina ta e gata de drum din nou. Și vorbim totuși de un acumulator de 95 kWh. Și nici consumul nu e rău deloc, având în vedere dimensiunile mașinii și resursele puse la dispoziția piciorului tău drept.

Mi-ar fi plăcut însă un pic mai multă culoare la interior și ceva mai multă atenție la detalii, având în vedere prețul de peste 100.000 de euro al modelului testat. Dar trebuie să aibă și ingineri ce îmbunătăți atunci când va veni momentul lansării facelift-ului, nu?

Cornel Șocariciu (Autocritica)

Cu Audi A6 Sportback e-tron m-am întâlnit încă de dinainte ca modelul să poată fi văzut în pozele de mapă de presă. A fost un sneek preview chiar în Salzburg, la câteva zeci de kilometri de locul în care am campat în cele 3 zile în care caravana EUROCHARGE by Schaeffler a vizitat Austria. Deci n-am fost chiar ca doi necunoscuți pe Großglockner Hochalpenstraße și Gerlos Alpenstraße, cele două trecători alpine din meniul zilei.

Modelul german merge pe o rețetă pe care am simțit-o mult mai aproape de cea a unui Grand Tourer. Confortabil, țâfnos dacă i-o ceri prăvălindu-te peste accelerație și frugal când vine vorba de consum. Și astea sunt doar atuuri care țin de modul lui de a fi. Pentru că interiorul, croit și el în stil Audi (cu finisaje bune și materiale de calitate) e de acum înțesat cu tehnologie de ultimă generație: de la sistemul Head-Up Display cu realitate augmentată până la cele trei ecrane care îmbracă bordul, de la sistemul inteligent de recuperare a energiei la frânare și până la sistemul audio Bang & Olufsen 3D cu 16 difuzoare.

Știu că-i un clișeu, dar A6 Sportback e-tron chiar e o vitrină tehnologică. Iar la acest aspect contribuie major platforma la 800V și bateria babană de 95 kWh.

Câteva rânduri mai sus am amintit de eficiență. Pe traseul de aproape 550 de kilometri (care a inclus și cele două pasuri alpine) consumul mediu înregistrat mi s-a părut excelent, și asta în condițiile în care am cam avut toate scenariile: autostradă (cu poțiuni în lucru, e drept), drumuri naționale, drumuri de munte și chiar și zone urbane (nu atât de multe).

Per total, A6 Sportback e-tron e electrica de care producătorul german avea nevoie să zgândărească interesul publicul. Mai ales pe cel care iubește piano black și pentru care o sută de mii de euro intră la și altele.

Marco Badea (Explicativ.com)

M-am urcat la volanul Audi A6 Sportback e-tron și am plecat spre pass-urile elvețiene. După doi kilometri parcă am avut sentimentul că nu testez mașina asta, ci că e a mea și o conduc de ani de zile. Se conduce atât de ușor, e atât de intuitivă și atât de agilă pe șosea încât își merită toți banii.

E o electrică puternică care nu te minte cu nimic. Mai mult, arată bine la interior și exterior. E spațioasă, confortabilă, are un sistem audio foarte bun, bordul e prietenos și nu te incomodează nici vizual și nici tehnic, iar asistentul de siguranță chiar te poate ajuta să nu încasezi amenzi pe drumurile din Elveția pentru că ai depășit cu doi sau trei kilometri pe oră viteza legală.

Audi A6 Sportback e-tron este, prin urmare, o mașină de drum lung cu care poți traversa Europa fără probleme. De ce? Pentru că are o autonomie foarte bună. Noi am avut o autonomie de circa 600 de km la un consum de aproape 16%. Și am mers și pe autostradă, și pe trei drumuri montane elvețiene parcă pictate, create în AI sau desprinse direct din rai.

Aș asemăna mașina asta cu o dansatoare de tango, care își știe pașii foarte bine și atunci când se pune în mișcare ține ritmul dansului, dar și al melodiei, perfect. E o plăcere să conduci mașina asta, că simți că îi ești partener și dansezi cu ea împreună pe șosea sub privirile celorlalți.

Mircea Meșter (Autocritica)

Azi, în prima zi ploioasă a Turului nostru cu electrice prin Alpi, am vrut să vedem dacă Audi A6 Sportback e-tron e doar un costum scump sau dacă are și mușchi pe sub el. L-am scos la o plimbare de 323 de kilometri fezandându-l pe un meniu cu cinci feluri de pasuri alpine din Elveția și Italia: Julier, Ofenpass, Tonale, Gavia și, piesa de rezistență, the Mighty Stelvio.
Planul a fost simplu și un pic arogant: să facem tot traseul ăsta fără să ne apropiem de vreo priză. Deloc, chiar si ch urcările alea monstruoase la peste 2500 de metri altitudine, la temperaturi de iarnă (2-4 grade C) și un vânt care te dobora. M-am bazat pe eficiența platformei de 800V, dezvoltată cu verii de la Porsche și pe care o știu extrem de bine de pe Macanul de acasă.

Și am avut dreptate. Am plecat din Elveția cu bateria la 99% și am ajuns în Italia, după ce am gâlgâit Stelvio, Gavia și restul trupei de zig-zaguri alpine, cu 44 de procente rămase în baterie.
Ce înseamnă asta în limbaj de muritori? Un consum excepțional, de 16,6 kWh/100 km. Și o autonomie reală, calculată, pe drumuri și trecători, de 572 de kilometri. Practic, dacă ne strofocam un pic, ne întorceam pe același drum fără emoții. Și asta fără să mergem la consum, ci absolut normal, cu câteva reprize de aplecare sportivă. Recunosc, Elveția cu limitele ei de viteză te ajută să nu te transformi în erou, mai ales dacă ții la portofel.

Dar dincolo de cifre, A6 e-tron e o mașină care te cam unge pe suflet dacă ai banii corecți pentru dânsa. Se așază pe șosea cu autoritate, e curată în reacții și se conduce cu o ușurință care te face să uiți că manevrezi o familială de aproape cinci metri.

La interior, îți oferă probabil cel mai premium sentiment din tot turul nostru cu electricele prin Alpi. Materiale, asamblare, atenție la detalii – totul e la superlativ. Scaunele sunt fabulos de confortabile, iar sistemul multimedia, deși pare stufos la început, e de fapt ridicol de intuitiv. Singura enigmă rămâne utilitatea ecranului din fața pasagerului. Vasilescu, copilotul de serviciu, l-a pornit, mi-a schimbat o melodie, s-a hăhăit satisfăcut de ispravă și apoi l-a închis. Util cât o umbrelă într-un submarin.

Cum arată A6 e-tron e o chestiune de gust, dar mie îmi place la nebunie. Este un GT electric complet, care știe să fie și eficient, și confortabil, și agil. N-am apucat să-i testăm încărcarea ultra-rapidă la 270 kW, pentru că pur și simplu nu a fost nevoie. Dacă aș fi să-l iau acasă, aș vrea să-l văd și-n varianta Avant, care probabil că-ți cară casa cu tot cu mobilă în vacanțe, să te adaptezi mai ușor la condiții.

Constantin Ciobanu (Autocritica, Adevărul Auto)

În ediția de anul trecut a Eurocharge by Schaeffler am avut în gașcă un Q6 e-tron. Și la finalul acelei zile (în care l-am condus), am adunat câte ceva să-i reproșez teutonului. A6 Sportback e-tron, fiind construit pe aceeași platformă (PPE – Premium Platform Electric), mi-a stârnit curiozitatea să văd dacă moștenește sau nu unele carențe. Ținând cont de faptul că și Porsche Macan are la bază aceeași platformă, aveam motive să sper că poate să fie și bine. Și a fost!

M-am urcat la volan pentru a pleca spre pasurile italiene, și nu am avut nevoie de mai mult de doi kilometri pentru a realiza că, pentru mine, A6 Sportback e-tron este mașina care mă îmbracă cel mai bine în acest tur la capitolul condus. La nivel de șasiu, de setare a suspensiei, de demultiplicare a direcției – un rând de aplauze. Chiar dacă mașina pune accent pe confort,  nu o face izolându-te de experiența de condus. Foarte plăcut acest mix realizat de germani.

Performanțele sunt acolo și la nivelul pe care-l aștepți de la o berlină care costă peste 100.000 euro. Și într-un mod interesant, singurul detaliu care nu mi-a solicitat vreo atenție, nu mi-a generat vreo crispare, a fost electricul din propoziție. O zi cu șapte ore și jumătate de condus, da doar 325 km adunați la finalul zilei, ceea ce vă poate construi o imagine vis-a-vis de viteza medie de rulare pe trecători, dar care s-a finalizat cu un consum mediu de 18,1 kWh/100 km rulați și cu un grad de încărcare a bateriei la finalul zilei de 38%. 

Deși la o berlină din acest segment și nivel de preț nu ar trebui să vorbesc despre calitatea materialelor, se pare că trebuie să o fac. Unele dintre materiale nu sunt la nivelul așteptat și le găsești în zone „cotidiene”, unde interacționezi cu ele zilnic. Și genul acesta de prim contact poate fi pentru un posibil client un fel de frână în a dori să descopere cât de mult bine este mai departe, dacă se urcă la volan.

Radu Gurămultă (Autocritica)

Nici că se putea mai bine pentru echipajul nostru altfel decât să încheiem EUROCHARGE la volanul lui Audi A6 e-tron. Mai corect, ultima zi până la revenirea în țară, însă cea mai lungă și mai solicitantă atât pentru mașină cât și pentru noi. De asta m-am bucurat, pentru că am călătorit în ritm de GT. De fapt, performanțe dinamice de Gran Turismo, ținută de drum de automobil executive, interesantă combinație.

Audi știe să-ți ia ochiul atunci când ești la volan. Pe alocuri, abordarea interioară e copleșitoare. Tocmai de aia mă mir de grija mai puțin susținută pentru materialele plasate în unele zone care nu sunt chiar ascunse, precum fețele portierelor. Pe ici-colo se simte „cost control-ul” și parcă nu e chiar atât de plăcut dacă ne gândim că Audi știa să închege interioare impecabile. Dar, acceptăm că astea-s vremurile pe la mai toți producătorii premium veritabili. Dacă nu te oprești cu analiza la asta vei constata un șasiu bine închegat, care așterne mașina foarte corect pe drum, într-o combinație de dinamism maturat în confort; mixul sistem de suspensie – scaune a fost de bun augur pentru spatele lui Dragoș și al meu, pentru că nu-i cea mai mare plăcere să petreci peste 16 ore pe drum, cu tot cu pauzele atât de binevenite în care am încărcat. Dar îndrăznesc să cred că am fost răsfățații zilei.

Cu 462 CP nu poți da greș, deși în zilele noastre nu mai e chiar o valoare care-ți fură inima, iar în bunul spirit Audi discutăm despre un sistem de tracțiune integrală. Asta contribuie la senzația de mașină robustă, gata de orice. Aș mai preciza că pe scurta perioadă în care am cutreierat prin Germania, pe autostradă, un Audi R8 V10 ne-a dat târcoale și a admirat secunde bune noul tip de A6; ceea ce mă face să cred că fanii mărcii, antrenați deja cu alte modele e-tron, vor fi galanți cu acest model.



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion

Green Partner
BT Leasing

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config