Test drive: Maserati Grecale

Maserati Grecale e tineresc, tehnologizat și pus pe treabă. Unde treabă echivalează cu generarea de profit pentru producătorul italian.

Cine este și ce vrea Maserati Grecale de la noi?

Dacă facem abstracție de MC20 Cielo, Maserati Grecale este cel mai nou model al italienilor din Modena; un SUV din segmentul compact premium gândit și construit să aducă profit mult cât mai repede posibil. Deci, practic, ne vrea banii, știți rețeta de-acum. Din perspectiva planurilor dimensiuni și preț, Grecale este poziționat sub Levante în gama Maserati.

Vreau să punctez încă de pe-acum că Maserati îl folosește pe Grecale (și) ca pe un mijloc de comunicare într-un limbaj non-verbal, dacă există așa ceva în industria auto. Grecale spune și arată, simultan, fără să fie nevoie de-un comunicat de presă pentru asta, că italienii au aderat în sfârșit la ideea de automobil modern. Iar barajul care-i împiedica să-și umple progeniturile cu tehnologie a fost dărâmat.

Trei lucruri noi față de generația anterioară?

O generație anterioară Grecale nu există, cum n-a existat nici măcar un alt Maserati cu numele Grecale pe care italienii să-l fi resuscitat în vremuri contemporane. Și da, tradiția continuă: Grecale poartă numele unui vânt Mediteranean care se formează în insula Zakynthos.

Cum Grecale este un model complet nou, aș nota doar că a fost dezvoltat pe o versiune adaptată a platformei Giorgio, similară cu cea din care a rezultat Alfa Romeo Stelvio. Și că este asamblat în același loc cu acesta, în uzina Stellantis de lângă Cassino, Frosinone, Italia.

Cu cine se bate pe piața din România?

Principalii rivali pentru Grecale sunt Porsche Macan și BMW X3/X4, cele mai dinamice modele din segment și implicit, arena unde vrea să joace Maserati. Dar pe lista extinsă mai pot intra Mercedes-Benz GLC, Audi Q5 sau Volvo XC60.

Ce motorizare ai testat și ce versiuni îmi recomanzi?

Am condus un Grecale în echipare GT, de la care primești un motor turbo de 2 litri benzină, mild-hybrid, cu 4 cilindri în linie, 300 cai-putere și 450 Newtoni-metru, conectat la o transmisie automată ZF cu 8 trepte. Componenta mild-hybrid este la rându-i formată dintr-un generator, un e-booster care lucrează în tandem cu turbina, un convertor și o baterie de 48 V.

Indiferent de versiune, Grecale are tracțiune integrală, dar e de menționat că în condiții normale, sistemul activează doar roțile din spate. Resursele sunt reîmpărțite în așa fel încât să ajungă și pe puntea față doar în timpul accelerărilor puternice sau în lipsa aderenței.

În gamă mai există Grecale Modena, echipat cu același motor dar masat pentru 330 cai-putere și Grecale Trofeo, cu V6 de 3 litri și 530 CP (derivat din motorul Nettuno prezent pe MC20). Dacă vrei senzații cât mai apropiate de ACEA reputație Maserati, alegerea ta ar trebui să fie, fără ezitare, Trofeo, capabil să atingă 100 km/h cu plecare de pe loc în 3,8 secunde.

Diferențele dintre GT și Modena sunt subtile (a se citi aproape insesizabile) la nivel de performațe: 30 de cai-putere și 5,3 secunde pe sprintul de la zero la 100 km/h, față de 5,6 secunde pentru GT. Din punctul meu de vedere, aici decizia se reduce strict la bugetul pe care ești dispus să-l deblochezi pentru un Grecale.

La un moment dat anul viitor, Maserati va plusa cu Grecale Folgore, o versiune 100% electrică dezvoltată pe o arhitectură la 400 V.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

14,4 l/100 km a fost consumul mediu pe durata celor trei zile de test. Am condus predominant în oraș, cu ieșiri scurte pe DN și foarte puțină autostradă, context în care autonomia reală a fost de 440 km.

Dar o să ridic mâna cuminte și am să recunosc că rotița de pe volan, cea care-ți permite să alegi modul de rulare, a stat blocată în Sport mai tot timpul. Ca să existe și o referință de consum, valoarea mixtă oferită de literatura Maserati este de 9,3 l/100 km.

Cum se simte la drum?

Se simte foarte bine, în sensul că Grecale e un Maserati pe care îți va plăcea să-l conduci și atunci când asfaltul de sub tine începe să șerpuiască. Aș fi ipocrit dacă i-aș reproșa ceva suspensiei în condițiile în care suspectez că majoritatea vibrațiilor vin pe seama jantelor mari, de 20 de inci.

Mi-a plăcut ușurința prin care poți așeza un Grecale pe trasă, deși raportat la numărul de kilograme din fișa tehnică, ai zice că ți-a intrat pe mână doar un alt SUV leneș. Nu e cazul. Iar pe lângă agilitate, căsătoria dintre motor și transmisie e fericită iar eu, unul, n-am nimic să-i reproșez.

Fără să fie la fel de fermă ca prin casele Porsche și BMW, direcția e suficient de precisă și trage în aceeași direcție cu suspensia, spre conceptul de sportivitate asociat din moși-strămoși cu numele Maserati. În cazul lui Grecale, mult peste medie, dar nu chiar acolo cu cei mai buni.

Mențiune importantă: modelul testat de mine era echipat cu pachetul Handling, disponibil opțional, care aduce în plus un diferențial cu alunecare limitată și suspensie pneumatică.

Cum ți se pare designul exterior?

Am să-l compar aici cu Levante, pentru că pentru mine, personal, Levante ia punctaj maxim pe două axe chintesențiale pentru Maserati: design plăcut, distinct, dar în același timp agresiv – mai ales frontal. Din start, Grecale e mult mai cuminte, în special privit din spate și profil.

Elefantul din cameră există și „pe viu”: asemănarea cu Ford Puma, atât de discutată în online după debutul oficial, e lesne de observat. În același timp, cele trei zile cu Grecale mi-au dovedit că fix acest atribut atrage foarte multă atenția asupra mașinii. Și-s convins că există oameni care chiar asta vor.

Cum sunt materialele la interior?

Fix cum ar trebui să fie într-un Maserati, cu excepția zonelor acoperite cu plastic negru lucios și a carcasei de plastic ceva mai puțin nobil care protejează ceasul Maserati de pe bord. Altfel, dacă te-ai lega la ochi și ai pune degetul aleatoriu pe o zonă din habitaclu, în 9 din 10 încercări ai atinge doar materiale de calitate și la fel de important, modelate cu gust.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9, pentru că buzunarele din portiere sunt înguste și mici. Dar în rest, am găsit cu ușurință un loc pentru telefon, portofel, cablu de încărcare și ocazionala sticlă cu apă. Iar portbagajul are un volum de 535 l, deci poate înghiți ceva bagaje fără probleme.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Pe bune, pe bune, condiții de confort optim există pentru patru pasageri adulți, adică doi pe bancheta din spate, sau cinci pasageri în cazul în care al treilea de pe banchetă este un copil. Aș puncta totuși că spațiul pentru picioare/genunchi este degrabă generos pe bancheta din spate.

Apropo de confort, indiferent unde te așezi, dar mai ales la volan sau pe locul din dreapta, susținerea este foarte bună. În același timp, scaunele sunt suficient de moi încât să poți acoperi câteva sute de kilometri fără ajungi chircit la destinație sau cu dureri de spate.

Cât de sigură e? A testat-o Euro NCAP?

La momentul redactării acestui articol, Grecale nu trecuse încă prin furcile caudine din laboratoarele de testare Euro NCAP. La fel cum nici Levante n-a făcut-o. Dar, având în vedere că Grecale împarte platforma cu Stelvio, iar acesta a fost notat cu 5 stele în 2017, e de așteptat ca Grecale să primească un punctaj similar.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Muzica redată de sistemul audio Sonus faber Premium (14 difuzoare, 860 de wați) se aude excepțional. Dar aparent se poate și mai bine, pentru că opțional, poți accesa versiunea High Premium, cu 21 de difuzoare și 1.285 de wați. În rest pachetul tehnologic e în ton cu cel al segmentului, fără să inoveze în mod special.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Mi s-a părut că încearcă prea mult să-și etaleze tehnologia, cumva ca și cum s-ar fi vrut îngrășare a porcului în ajun pentru a compensa cu tradiționalul care a caracterizat gama până acum. Cred că asta-i lipsește, o identitate tehnologică, oricât de ciudat ar suna.

Pe lângă cele 4 ecrane – instrumentar de bord digital, ecran central pe bord și alte două mai mici pe consola centrală, Grecale te bombardează cu „de toate” din punct de vedere al informației.

De la grafice de putere și cuplu afișate pe două ecrane centrale despărțite de transmisia descompusă, până la un meniu Drag Race care-ți spune dacă motorul și transmisia sunt pregătite pentru… liniuțe. Pe un 2 litri cu 4 cilindri. Și mild-hybrid pe deasupra. Și nu sunt convins că ai, cu adevărat, nevoie de ele.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Cum am spus și mai sus, pentru o experiență cât mai aproape de crezul Maserati, banii tăi trebuie cheltuiți pe un Grecale Trofeo. Problema e că nu ar fi puțini, fiindcă Trofeo pornește de la 113.978 euro.

Varianta cea mai chibzuită ar fi Grecale GT, cu potențial să devină și preferata clienților. Grecale GT pleacă de la 74.494 de euro, în vreme ce Modena e cu vreo 10.000 de euro mai scumpă – 84.966 de euro. Dar poți urca rapid prețul cu opțiunile „potrivite”.

Dacă ne raportăm la versiunea GT condusă de mine, pachetul Handling costă 1.150 de euro. Jantele de 20 de inci Etere Forged sunt alți 1.610 euro, vopseaua Bianco Astro e 920 de euro.

Aici se adugă pachetul PrimaSerie – 1.070 de euro, sistemul de navigație – 1.260 de euro, trapa electrică panoramică – 1.430 de euro și tapițeria din piele naturală – 2.690 de euro. Dacă vrei scaune față reglabile electric pe 14 direcții, mai plătești 1.010 euro.

N-am să le enumăr acum pe toate, dar dotările opționale de pe modelul de test costau, împreună, 15.930 de euro, pentru un preț final cu TVA de 93,451 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Dacă îți place să ieși din zona mainstream ca persoană și aplici asta și în cazul mașinii pe care o conduci.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

A venit târziu la petrecere și dă impresia că se străduiește mult prea tare să impresioneze.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Transform selectorul transmisiei în forma lui descompusă de acum, adică 4 butoane (P, R, N, D) puse pe consola centrală, într-unul clasic.

Din două motive. A) am stat cinci minute încercând să plec de pe loc după ce am parcat mașina; efectiv nu găseam D-ul. B) butoanele sunt oricum așezate într-o zonă cu plastic negru lucios și confecționate din același material. Iar după două-trei utilizări zona va aduna straturi peste straturi de amprente.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei neapărat un SUV italian mai dichisit decât ce găsești la Alfa Romeo.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…atunci când vorbești despre modele BMW, folosești doar numele de cod.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, pentru că mie nu-mi plac SUV-urile.

Clientul perfect al mașinii?

Relativ tânăr, clar cu situație materială foarte, foarte bună, mai degrabă cu familie. Dornic și capabil să aprecieze și altceva dincolo de oferta germanilor.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Sunt Grecale și vreau să atrag clienți noi pentru Maserati.

Logo Maserati

Maserati Grecale

de la 74494 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
300 CP
Cuplu maxim sistem
450 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
8
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.995 cmc
Putere maximă
300 CP
Cuplu maxim
450 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
2
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5,6 s
Viteză maximă
240 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
9,3 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.846 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1948 / 2163 mm
Înălțime
1.670 mm
Ampatament
2.910 mm
Volum portbagaj
535 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1.870 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
74.494
Preț mașină testată
93.451