BMW M4 Competition Cabriolet: care-i treaba cu mașina asta?
BMW M4 este vârful gamei Seria 4, prin performanțe, echipări și preț.
Ce-o să spun acum sună redundant pentru unii cititori, dar mă văd dator să explic: M4 Cabriolet e versiunea cu plafon retractabil, mai simplu spus decapotabilă, a lui M4 Coupé. Mai departe, și gama M4 este porționată în două etaje: în M4 și M4 Competition.

De ce se lansează acum?
Mă rog, nu se lansează chiar acum.
Actuala generație BMW M4 Cabriolet există din 2021, dar a primit un facelift (BMW îi spune LCI, de la Life Cycle Impulse) la jumătatea carierei, așa cum cere tradiția, anul trecut (adică în 2024).
Reîmprospătarea nu schimbă foarte multe coordonate – și când o face, doar retușează fin, fiindcă M4 în general, implicit și acest M4 Competition Cabriolet, era deja un pachet complet.
Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Pentru modelele M4 Competition Cabriolet și Coupé, faceliftul vine cu un plus de 20 de cai-putere (530 acum în total, în loc de 510), faruri cu semnătură luminoasă nouă, stopuri cu tehnologie laser, jante M forjate din aliaj ușor cu design nou și versiunea 8.5 pentru sistemul de operare BMW OS.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență BMW M4 Competition Cabriolet în familie?
BMW M3 (G80) și BMW M4 (G82) sunt dezvoltate pe aceeași platformă. Idem pentru derivatul M4 Cabriolet (G83). Ceea ce înseamnă că acesta din urmă iese în evidență fix prin faptul că în loc de un plafon solid fix, are un plafon retractabil, din material textil.
Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Aici am două nominalizări: Mercedes-AMG CLE Cabriolet și Porsche 911 Carrera Cabriolet.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
În vreme ce M4 Coupé este disponibil atât ca atare, cât și în versiune M4 Competition Coupé, M4 Cabriolet poate fi configurat în România doar în haine Competition, cu preț de pornire de la 107.695 de euro.
Mercedes-AMG oferă în România doar versiunea CLE 53 4MATIC+ Cabriolet, de la 98.670 de euro. La fel ca M4 Competition Cabriolet, CLE 53 4MATIC+ Cabriolet are tracțiune integrală și un motor de trei litri, cu șase cilindri în linie (449 de cai-putere) asistat de un motor electric (23 de cai-putere).
Porsche 911 Carrera Cabriolet e alegerea mai scumpă, cu un preț de pornire de 158.964 de euro. De fapt, dacă luăm în calcul că M4 Competition Cabriolet are tracțiune integrală, un corespondent mai fidel în gama Porsche ar fi Carrera 4 GTS Cabriolet, cu preț de pornire de 207.271 de euro, motor boxer-șase de 3,6 litri și 541 de cai-putere.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
M4 are la bază un singur motor: S58, versiunea de performanță a lui B58, trei litri (2993 cc), șase cilindri în linie, două turbine și multă altă tehnologie adiacentă. În cazul modelelor Competition, acesta dezvoltă 530 de cai-putere și 650 Newtoni-metru. Versiunile non-Competition au 480 de cai-putere și tot atât cuplu maxim.
Cum ți se pare designul exterior?
Fix cum ar trebui să fie pentru un model M pur. Din toate părțile, din toate unghiurile.
Bine, dacă vreți un nod în papură, multă lume s-a legat de grila frontală. Îndrăznesc să zic că m-am obișnuit cu ea (o fi bine, n-o fi, nu știu) deși inițial a fost departe de a mă da pe spate. Sau poate că evacuările finale, difuzorul, pragurile, evazările caroseriei și aspectul general agresiv o mai înmoaie.
PS: lui M4 Competition Cabriolet îi stă binișor și cu plafonul ridicat – puține decapotabile reușesc asta. Părere strict personală, bineînțeles.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
L-am dus la munte și fără voia mea prin Bucureștiul aglomerat, am mers cu toate combinațiile posibile de setări (explic mai jos ce și cum), în limitele legale, pe autostradă, pe drumuri naționale și județene, iar după aproape 300 de kilometri, consumul mediu afișat de computerul de bord în momentul predării mașinii era de 12,3 l/100 km. Ca idee, BMW trece în fișa tehnică o valoare teoretică de 10,3 l/100 km.
Rezervorul de benzină are 59 de litri, deci autonomia reală mixtă în contextul testului meu ar fi de 480 de kilometri.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Aici n-am nimic de reproșat, BMW stă bine și foarte bine la ambele capitole. Unde mai pui că designerii au avut mână largă în ceea ce privește inserțiile decorative din fibră de carbon.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Trebuie să fim realiști: vorbim despre o decapotabilă. Pe bancheta din spate încap doar două persoane, deci un număr de pasageri pe bune ar fi patru, cu următoarele mențiuni: spațiul pentru picioare și cap nu-i grozav în spate, atât timp cât plafonul e ridicat.
Cu plafonul pliat, spațiul pentru cap nu mai e o problemă, dar chiar și așa, celor mai înalți le va fi greu să-și găsească o poziție confortabilă pentru drumuri mai lungi.
Spații de depozitare există în portiere, pe tunelul median, în consola centrală și evident, în portbagajul cu volum de 385 de litri. Nici prea-prea, nici foarte-foarte, dacă ținem cont de tipul și natura acestui automobil care oricum nu-i vreun cap de listă în cerințele celor care au nevoie de spațiu și caracter practic.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
BMW OS (integrat în versiunea 8.5 pe M4 Competition Cabriolet facelift) este unul dintre cele mai complete sisteme multimedia din segmentul premium. E foarte greu să-i găsești un cusur, din punctul meu de vedere. Poate ar putea fi complexitatea, care are nevoie de un timp de acomodare. Dar la nivel de grafică, experiență, conectivitate și răspuns, totul funcționează așa cum ar trebui.
Da, există mereu argumentul că într-un M4 n-ai avea nevoie de toată suita de aplicații și funcții.
Pe de altă parte, așa cum urmează să descoperim în continuare, marele merit pe care îl are BMW cu acest model – și cu mai toate M-urile, de fapt – ține de creare unei laturi mai blânde, mai prietenoasă și mai cotidiană a unei mașinării sportive care n-a uitat (încă) din ce gene se trage.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
M4 Competition Cabriolet se simte bine la drum lung, dar asta nu-i o surpriză. Surpriză e că aceeași mașină mai are o latură, mult îmblânzită față de ce știam de la generațiile trecute. Cu alte cuvinte, poți conviețui fără probleme zi de zi, prin oraș, cu acest M4 decapotabil.
Și aici e miza bavarezilor: profilul utilizatorului s-a schimbat, s-au schimbat preferințele, stilurile de viață și ceea ce vor unii clienți să transmită. Am expus situația mai pe larg inclusiv cu ocazia testului cu BMW M5, dar și printr-un interviu cu managerul de produs pentru M5.
În primul rând, BMW M4 Competition Cabriolet poate mult. Și multe. Uită de fișa tehnică, acolo ai toate argumentele care-ți dau dreptul să te bați cu pumnii în piept în discuții cu prietenii (sau cu străinii).
Tot ce-i dezvoltat în și pentru mașina asta are un scop: acela de a te face să simți chestii – adrenalină, furnicături pe spate, transpirație rece, uneori frică. Scara variază în funcție de cât de bine știi să ții în frâu un astfel de animal. Sau mai bine zis, latura sa neîmblânzită.
Pentru câtă putere și cuplu ți se pune sub talpa dreaptă, accelerațiile sunt majoritar liniare, ușor de anticipat, iar când sari calul, îți țin spatele frânele excelente. Oricum te-ar chema, nu-i ușor să ții în frâu aproape două tone de mașină – și ăsta nu-i un typo, atât cântărește un M4 Competition Cabriolet fără șofer: 1925 de kilograme. Masă, de altfel, foarte bine ascunsă în majoritatea situațiilor (0-100 km/h în 3,7 secunde, de exemplu). Nu și atunci când îți pui ambiția cu o succesiune de viraje.

În funcție de cum setezi răspunsul motorului, experimentezi o doză de turbolag mai mică sau mai mare, însă indiferent de durata opintirii, ce urmează e minim o palmă peste ceafă, maxim un upercut plasat de un luptător profesionist.
Partea bună e că ai toate armele prin care să nu ajungi niciodată pe treapta fricii: direcția vorbește cu tine tot timpul și execută cu precizie corectările, suspensia e mai vigilentă ca un control freak și transmisia are luciditatea unui număr 10 cu Balon de Aur în vitrină, mereu pregătit să execute lovitura aia liberă care câștigă meciul.
În al doilea rând, poți conduce un M4 decapotabil într-o manieră extrem de relaxată, în antiteză cu ce anunță designul, fișa tehnică și uneori evacuarea, dacă îi eliberezi pandaliile din butonul special de pe consola centrală.
Da, va fi rigid – nu doar din suspensie. Din tot corpul, pentru că decapotabilele au nevoie oricum de mai multă ranforsare. Dar rigidul e suportabil, ba chiar s-ar putea să înceapă să-ți intre pe sub piele, mai ales dacă ajută și asfaltul (nu e cazul prin București).
Apoi ține cont de consumul pe care l-am obținut, de faptul că scaunele sunt extra-confortabile și de toată aura celei de-a doua personalități, cea cu maniere, care nu mai e minoritară ca până acum o generație, două.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Seria 4 Cabriolet a trecut pe la Euro NCAP în 2019 și a plecat cu punctaj maxim, de cinci stele. Nu mă aștept ca lucrurile să fie diferite și pentru M4 Cabriolet, netestat de Euro NCAP.
Las aici rezultatele defalcate obținute de Seria 4 Cabriolet, ca referință:
- 96% pentru protecția pasagerilor adulți
- 80% pentru protecția pasagerilor copii
- 93% pentru protecția participanților vulnerabili la trafic (pietoni, bicicliști, motocicliști etc)
- 72% pentru sistemele de asistență pasivă și activă
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Sincer? Toată mașina asta e un pachet tehnologic și un mănunchi de soluții inteligente.
Ce mi-a rămas în minte, referitor la ce-am povestit mai sus cu cele două personalități ale lui M4 Competition Cabriolet, e legat de posibilitatea de personalizare a experienței de condus pe niște parametri. Și nu-s puțini.
De exemplu, pentru motor ai trei calibrări pre-setate: Efficient, Sport și Sport Plus. La fel și pentru șasiu/suspensie, cu mențiunea că aici Efficient este înlocuit de Comfort. Direcția și sistemul de frânare pot fi personalizate pe două moduri: Comfort și Sport.
Am spus că M4 are tracțiune integrală M xDrive. Da. Dar: poți rula în 4WD standard, 4WD Sport sau 2WD, dacă alegi să dezactivezi DSC-ul.
Abia acum termin: sistemul M Traction Control are 11 setări. Da, unsprezece.

Ce-i lipsește?
Nu cred că-i lipsește ceva. Adică, îi lipsește caracterul unidirecțional de știu-doar-să-ți-rup-capul, însă astea-s vremurile și oricum, la obiect, vorbim despre o decapotabilă care-i stă bine o idee mai blândă.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Performanța, dar poate și mai mult maniera în care este împachetată și livrată.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Greu de zis. Dacă vorbim despre mașina de test, aș alege altă culoare, chiar dacă acest Velvet Orchid este din gama BMW Individual și costă 5000 de euro.
Dacă vorbim de M4 Competition Cabriolet în general, aș inventa o versiune simplificată, cu roți motrice spate, ceva mai ușurică… și atât. Mi-ar mai zbura gândul și la o manuală, dar intrăm într-o zonă obscură în care, în opinia mea, puțini clienți se mai aventurează astăzi.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei performanță. Vrei atenție. Vrei să știe lumea câți mușchi au conturile tale din bancă. Vrei să te bucuri de condus (în aer liber), dar nu în anonimat.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
Nu înțeleg de ce nu ți-ai cumpăra mașina asta (dacă ai avea posibilitatea financiară, normal).
Glumesc, considerente ar fi: vârsta, familia, personalitatea. Unii pur și simplu sunt discreți, adică nu vor/n-au nevoie să fie văzuți și auziți. Sau se tem că-i poate trage curentul.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…le va da în continuare prilej de trăit din plin celor care și-o permit.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…a rămas în picioare, pe ultimele metereze în fața mașinilor plictisitoare.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Dublă personalitate în cel mai bun sens al termenului.
Fișa tehnică a mașinii































