Hyper-anduranță

Anduranța are o nouă clasă regină. Se numește Hypercar și ar trebui să readucă spectacolul adevărat în fața fanilor odată cu revenirea unor nume grele: Ferrari, Audi, Porsche și Peugeot.

Cursa de 24 de ore de la Le Mans rămâne un reper pentru toți fanii motorsportului. E un eveniment aparte, e o cursă care a stârnit unele dintre cele mai spectaculoase dueluri ale secolului trecut, dar, mai presus de toate, e bucuria provocată de fiecare minut al celor 24 de ore în care mașinile brăzdează cei 13.6 kilometri de asfalt de pe circuitul La Sarthe.

De-a lungul istoriei, cursa de 24 de ore de la Le Mans a dat lumii unele dintre cele mai impresionante dovezi de curaj, forță și determinare, atât din partea piloților, cât și din partea echipelor. Dar în ultimii ani s-a produs o schimbare majoră. Costurile mari pentru dezvoltarea prototipurilor de top (mașinile care concurau la clasa regină LMP1) au dus la dispariția echipelor de uzină. Cu excepția Toyota, restul constructorilor au abandonat proiectele de LMP1 și s-au concentrat către alte ramuri ale motorsportului mai puțin costisitoare.

Spectacolul oferit de cele mai potente mașini de pe circuit s-a diminuat, iar Toyota a devenit, la figurat, un jucător de tenis de masă care bate mingea la perete. Echipele private care au încercat să pună bețe în roate japonezilor au eșuat, iar fanii și-au îndreptat rapid atenția către alte categorii care se întrec în faimoasa cursă de anduranță.

Noua eră

Pentru ca spectacolul să revină în clasa regină a curselor de anduranță, FIA (Federația Intenațională de Automobilism) și ACO (Automobile Club de l’Ouest, organizatorul cursei de la Le Mans) au pregătit un nou set de reguli. Astfel, bătrâna clasă LMP1 dispare, iar în locul acesteia se ridică noua clasă Hypercar.

Porsche 919 Hybrid, prototip de LMP1.

Pentru a putea concura în această categorie, FIA vine cu două propuneri pentru echipe: fie aleg să dezvolte pe cont propriu un prototip, fie cumpără un șasiu și urmează un set de reguli ceva mai stricte pentru realizarea mașinii de competiție.

Iar astfel au luat naștere două subcategorii pe care le vom vedea întrecându-se sub umbrela denumită Hypercar.

LMH vs LMDh

LMH – adică Le Mans Hypercar – va fi subcategoria dedicată echipelor care au ales să dezvolte un șasiu propriu, iar LMDh (Le Mans Daytona hybrid) va fi subcategoria celor care merg pe un șasiu deja disponibil. Conform unui acord comun semnat recent de IMSA (International Motor Sports Association), FIA și ACO, ambele subcategorii vor putea puncta și în seria nord-americană WeatherTech SportsCar Championship din 2023.

Toyota, Peugeot, ByKolles și Glickenhaus sunt echipele care au ales să vină cu o soluție proprie, în timp ce Audi și Porsche vor aduce la start mașini din categoria LMDh.

Prototipul Toyota pentru LMH.

Constructorii care aleg calea LMH pot opta pentru două variante: fie vin cu o versiune de competiții a unui model de stradă deja existent în ofertă, fie pe baza prototipului LMH vor dezvolta un hypercar de stradă pe care să-l producă în cel puțin 20 de exemplare în doi ani de la prima participare într-o cursă de anduranță. Toate versiunile omologate pentru drumurile publice vor fi echipate cu un sistem de propulsie similar cu cel al mașinilor de competiție, însă nu va mai exista limită impusă în materie de performanțe.

Pe lângă posibilitatea dezvoltării unui șasiu propriu (bineînțeles, sub anumite reguli impuse de FIA), echipele care vin cu un prototip din seria LMH pot opta pentru o soluție diferită în materie de propulsie. Mai exact, prezența unui sistem hibrid nu este obligatorie.

De cealaltă parte, mașinile din seria LMDh vor avea la bază un șasiu produs de Dallara, Ligier, Multimatic sau Oreca, iar sistemul de propulsie va fi unul hibrid cu un motor electric (transmisia și motorul electric vor fi identice pentru toți concurenții). Resursele ansamblului hibrid vor fi gestionate exclusiv de roțile de pe puntea spate.

În cazul prototipurilor LMH, folosirea unui motor electric transformă modelul într-unul cu tracțiune integrală, resursele acestuia fiind direcționate către puntea față. Iar acest lucru ar aduce o serie de avantaje concurenților. Pentru a echilibra puțin situația, FIA menționează că motorul electric al mașinilor din clasa LMH nu trebuie să livreze resurse către roțile din față în următoarele situații: mașina rulează cu mai puțin de 120 km/h și este echipată cu pneuri slick sau mașina rulează cu mai puțin de 140 km/h și este echipată cu alte pneuri în afara celor slick.

În 2021, la startul curselor de anduranță (implicit și cursa de 24 de ore de la Le Mans) vor exista doar prototipuri din seria LMH, categoria LMDh urmând să apară abia în 2022.

Categoria LMDh este cea care oferă costuri mult mai mici, producătorii fiind obligați să respecte un set de reguli mai amplu croit deja pe baza șasiurilor disponibile. De cealaltă parte, categoria LMH permite mai multe artificii din partea constructorilor, însă și costurile vor fi pe măsură. Cu toate acestea, oficialii FIA spun că în cazul noii categorii LMH, costurile nu se vor ridica la nivelul celor înregistrate în trecut de LMP1.

Pentru că FIA își dorește ca toate cursele de anduranță să ofere și mai mult spectacol, va exista un set de reguli pentru echilibrarea performanțelor între cele două subcategorii Hypercar. Indiferent de subcategoria din care fac parte, mașinile trebuie să aibă cel puțin 1.030 de kilograme, să nu depășească o lățime de 2.000 de mm și să nu aibă un ampatament mai lung de 3.150 de mm. De asemenea, apăsarea la sol dezvoltată de pachetul aerodinamic nu poate depăși un anumit raport, iar puterea totală maximă dezvoltată de sistemul de propulsie trebuie să fie de 500 kW (echivalentul a 680 CP).

Peugeot se întoarce în Mondialul de Anduranță

Peugeot va reveni în Mondialul de Anduranță din 2022. Francezii au optat pentru dezvoltarea de la zero a unui prototip din clasa LMH, iar prezentarea lui a avut loc în urmă cu doar câteva săptămâni. Se numește Peugeot 9X8 (nu, nu 72 este răspunsul dacă la asta te gândeai), iar fiecare caracter din denumirea modelului are o mică istorie în spate. Cifra 9 este un omagiu adus celor mai de succes modele Peugeot în Le Mans: 905, pe vremea Grupei C (1992-1993) și 908 turbodiesel, mașina cu care Peugeot s-a impus la Le Mans în 2009. Litera X semnifică sistemul de tracțiune integrală al mașinii, iar cifra 8 face referire la ultima cifră a numelui modelelor Peugeot din gama comercială (208, 308, 508, 2008, 3008, 5008).

Pentru ediția din 2022, Peugeot va aduce la start două prototipuri 9X8, iar în echipajele care au semnat cu francezii se află și câteva nume sonore: Paul di Resta – Jean-Eric Vergne – Kevin Magnussen, respectiv Loic Duval – Mikkel Jensen – Gustavo Menezes. Pilotul de rezervă al francezilor va fi James Rossiter.

În dezvoltarea lui Peugeot 9X8, francezii au ales calea sigură. Și aici fac trimitere la sistemul de propulsie hibrid care permite construirea unui sistem de tracțiune integrală. Astfel, sistemul gândit de francezi are la bază un motor V6 biturbo de 2.6 litri care dezvoltă 680 de cai putere, acesta urmând să fie asistat de motorul electric de 200 kW (limita maximă a puterii stabilită prin regulament). Puterea maximă a sistemului hibrid va fi limitată la 680 CP, conform regulamentului, ceea ce înseamnă că motorul electric va înlocui o parte din sarcina celui termic, nu va fi utilizat ca supliment peste puterea maximă a acestuia. Pentru verificarea respectării acestui lucru, oficialii FIA au dezvoltat și un sistem avansat de măsurare care va fi instalat pe toate mașinile prezente la start.

În dezvoltarea prototipurilor LMH, designerii au ceva mai multă mână liberă. Pot introduce elemente noi, însă raportul apăsării aerodinamice trebuie să fie cel menționat în regulament. În cazul lui Peugeot 9X8, designerii au ales să vină și cu o serie de elemente estetice derivate din cele folosite pe mașinile de stradă (mai precis farurile și stopurile introduc cei trei colți pe care îi poți vedea și pe modelele de serie). În rest, designul este unul radical, iar francezii au reușit chiar să surprindă printr-un artificiu unic: lipsa eleronului spate supradimensionat. În mod tradițional, prototipurile de LMP1 și cele de LMH prezentate până acum sunt echipate cu aripi spate de mari dimensiuni pentru a genera apăsarea aerodinamică necesară. Nu și în cazul lui 9X8.

Am reușit să atingem un nivel de eficiență aerodinamică prin care putem elimina acest element. Nu mă întrebați însă cum am făcut asta: avem intenția să păstrăm secret acest detaliu pentru cât mai mult timp posibil.

Jean-Marc Finot, directorul diviziei de motorsport Peugeot.

Ferrari revine după o pauză de 50 de ani

FIA a gândit bine strategia schimbării regulamentului, iar drept dovadă stau veștile care anunță revenirea unor echipe mari în Mondialul de Anduranță: Audi, Porsche, dar mai ales Ferrari.

Italienii au anunțat la începutul anului că pregătesc revenirea în clasa regină a anduranței, după o pauză de 50 de ani. Din 2023, Ferrari va concura în Le Mans Hypercar cu un prototip ale cărui baze au fost deja puse. Nu există alte detalii oficiale, însă lumea motorsportului a reacționat rapid la vestea italienilor.

Anunțul angajamentului Ferrari față de Mondialul de Anduranță este o veste minunantă pentru FIA, ACO și lumea largă a motorsportului. Cred în acest nou concept de Hypercars și aștept cu nerăbdare să văd brand-ul legendar cum preia proiectul ambițios.

Jean Todt, președintele FIA

BMW se întoarce la prototipuri din 2023

Oficialii BMW M Motorsport au anunțat că producătorul va reveni în cursele internaționale de prototipuri din 2023. Nemții dezvoltă o mașină din clasa LMDh cu care să concurenze la Daytona, Sebring și Road Atlanta (toate din SUA).

Intrând în clasa LMDh, BMW M Motorsport îndeplinește condițiile pentru a obține victorii în clasamentul general al celor mai emblematice curse de anduranță din lume. Noul concept LMDh garantează controlul maxim al costurilor și oferă o gamă largă de aplicații posibile, inclusiv seria IMSA din America de Nord, o piață extrem de importantă pentru BMW M.

Markus Flasch, directorul executiv al BMW M.

Le Mans 2021 în trei

Chiar dacă revenirea unor nume mari în Mondialul de Anduranță a ținut capul de afiș al publicațiilor din domeniu, anul 2021 nu va fi unul chiar atât de spectaculos în dreptul noii clase Hypercar. Și asta pentru că avem doar 3 echipe la start: Toyota, Alpine Elf Matmut și Glickenhaus. Practic, același joc în 3 pe care Toyota reușește să-l gestioneze fără prea mari emoții. Rezultatele vorbesc de la sine: 3 victorii în cele 3 curse de anduranță desfășurate până acum.

În cursa de 24 de ore de la Le Mans din acest an (21-22 august), Toyota pregătește două mașini GR010 Hybrid, Glickenhaus va aduce la start tot două prototipuri, iar Alpine Elf Matmut va sosi cu A480, un prototip non-hibrid derivat din vechiul Rebellion R13.

Toyota GR010 Hybrid.
Prototipul echipei Alpine Elf Matmut. Alpine A480.