Ford Mustang Mach-E: armăsar electric

Ford are un nou Mustang. Doar că nu-i un pony car V8, ci noul vârf de lance al producătorului american în era electrică. Se numește Mustang Mach-E și ne va însoți timp de 9 zile în road trip-ul ROCHARGE by Vitesco Technologies.

Au trecut aproape doi ani de la publicarea primelor poze și detalii oficiale referitoare la Mustang Mach-E. Și parcă ieri priveam cu interes prezentarea online a americanilor în care primul SUV electric al mărcii pășea în era modernă.

Acum, Mustang Mach-E poate fi comandat la nivel global, iar în România, doar ce și-a făcut intrarea. Și să tot fie vreo 2-3 luni de când l-am văzut în “carne și oase” pe drumurile din țară. Pentru că-i atât de proaspăt și are multe de arătat, Mustang Mach-E s-a alăturat celor 8 modele electrice cu care vom pleca în ROCHARGE by Vitesco Technologies, road trip-ul în care batem țara în lung și-n lat ca să vedem la lucru atât mașinile, cât și infrastructura de încărcare.

Știu că ești tentat să crezi că Mustang Mach-E vine pe piață ca o primă încercare a americanilor în segmentul electric. Dar nu-i chiar așa. Pe la începutul deceniului trecut, Ford a încercat piața cu o versiune electrică a lui Focus. Încă nu era timpul pentru asemenea teste, iar americanii au renunțat. Însă Mustang Mach-E e aici și o să rămână pentru mult timp.

Design cu note de pony car

Mustang Mach-E își propune să atace segmentul SUV-urilor electrice de clasă medie. Și în materie de dimensiuni are și cu ce. Lungimea măsoară 4.7 metri, lățimea este de aproape 1.9 metri, iar înălțimea se apropie de 1.6 metri (fără câțiva milimetri). Pentru că are la bază o platformă nouă (Global Electrified 1), special dezvoltată pentru a susține un model electric, Mustang Mach-E are un ampatament generos: 2.984 de milimetri.

Povestea designului e diferită. Pentru că ideea de la care au pornit americanii își are rădicinile în 1964. Lansat sub umbrela numelui legendar Mustang, SUV-ul electric propune câteva elemente de caroserie care te duc cu gândul la faimosul pony car lansat în urmă cu peste 5 decenii.

În locul siglei Ford se află mustangul, capota este una lungă, aripile spate sunt puternic arcuite și supradimensionate, iar stopurile folosesc cele trei linii specifice actualului Mustang. Pentru un plus de caracter sportiv, designerii au ales să aplece plafonul lui Mustang Mach-E.

Partea frontală are o grilă închisă, specifică mașinilor electrice, iar farurile cu LED nu seamănă cu nimic din ce am văzut până acum în gama americanilor. Jantele mari, în versiuni de 18 sau 19 inch, subliniază și mai mult caracterul atletic pe care designerii au vrut să i-l ofere lui Mustang Mach-E.

ancorat în era digitală

Pentru că Mustang Mach-E a fost construit de la zero, designerii au putut integra elemente diferite față de cele utilizate pe restul gamei de modele. Altfel spus, SUV-ul electric este diferit de restul modelelor Ford din gamă.

Instrumentarul de bord este complet digital și nu mai este “ascuns” în planșa de bord. Pe consola centrală își face apariția un ecran-gigant de 15.5 inch, poziționat pe verticală, un nou trend al industriei. Tunelul median vine cu o ofertă generoasă în materie de spații de depozitare, iar singurele elemente care îți vor aminti că ești într-un model din gama Ford sunt butoanele de pe volan și selectorul rotativ al transmisiei.

Odată cu Mustang Mach-E, Ford a lansat și o nouă generație – a patra – a sistemului de infotainment Sync. Noul sistem Sync 4 renunță la meniurile complicate și adoptă funcții asemănătoare cu cele ale telefoanelor mobile (touch, swipe și pinch). Mulțumită serviciului de actualizări over-the-air, sistemul va putea fi îmbunătățit pe parcursul anilor. Serviciile Android Auto și Apple CarPlay wireless fac parte din ofertă, iar sistemul de navigație integrat oferă informații în timp real despre trafic.

Una dintre soluțiile interesante care debutează pe Mustang Mach-E o reprezintă accesul la interior doar cu telefonul mobil. Prin sistemul Bluetooth al mașinii, mașina poate detecta telefonul mobil al posesorului său și poate debloca ușile în momentul în care acesta se apropie. Portierele față vin cu o mică aripioară care înlocuiește mânerul tradițional, iar deschiderea acestora se face prin apăsarea unui buton (asemănător cu cel de on/off de pe telecomanda televizorului). Portierele din spate nu au nici măcar acea aripioară, deschiderea fiind una asistată electric (se deschid 40 de milimetri) după apăsarea butonului.

Dar ce te faci dacă ți-ai uitat și cheia, iar telefonul nu mai are baterie? Ford are un răspuns și pentru această situație. Cu ajutorul unui cod, clienții vor avea acces la interior fără să dețină cheia sau telefonul mobil înregistrat în sistem. Pentru introducerea codului, clienții vor folosi zonele tactile iluminate de la nivelul montantului B. Regiunea senzibilă la atingere va fi echipată cu un senzor de proximitate și va putea fi activată sau dezactivată din meniul sistemului de infotainment. În funcție de combinația de taste folosită după introducerea codului de acces, mașina poate debloca doar ușa șoferului, porbagajul sau întregul vehicul. Pentru a putea porni mașina, șoferul va fi nevoit să introducă un cod suplimentar pe ecranul sistemului multimedia.

În materie de spațiu, Ford Mustang Mach-E va putea transporta până la 5 pasageri. Portbagajul nu-i cel mai răsărit din segment (are 402 litri), însă americanii mai îndulcesc cifrele cu un spațiu de depozitare suplimentar aflat sub capotă. Are 81 de litri și, la fel ca în cazul lui Puma, podeaua dispune de un dop (vei putea depozita obiectele murdare, iar mai apoi vei putea spăla liniștit acest spațiu de depozitare).

spate sau integrală

Echipa Ford care a dezvoltat noul Mustang Mach-E nu a uitat de idee generală care a stat la baza clasicului Mustang: libertatea de exprimare. Pornind de la această filozofie, americanii au adus în ofertă un model care să ofere dinamica necesară unui SUV cu valențe sportive.

În cazul lui Mustang Mach-E, Ford propune două opțiuni pentru baterii: Standard Range (SR) cu 68 kWh și Extender Range (ER) cu 88 kWh.

În funcție de performanțele către care țintești, Ford pune la dispoziție versiuni de motorizare pe care le îmbină cu cele două variante de baterii disponibile.

La baza gamei Mustang Mach-E se află versiunile RWD (rear-wheel drive). Pe scurt, un singur motor electric ale cărui resurse sunt gestionate de roțile de pe puntea spate. La pachet cu bateria SR, motorul electric dezvoltă 269 de cai putere și 430 Nm, iar dacă alegi acumulator ER, puterea motorului electric crește până la 294 de cai.

Acum, să vorbim despre autonomiile comunicate. Mustang Mach-E RWD cu bateria mică de 68 kWh promite o autonomie de până la 440 de kilometri, însă dacă alegi acumulatorul de 88 kWh vei putea parcurge până la 610 kilometri cu o singură încărcare. Aceasta din urmă este și cea mai generoasă valoare de autonomie comunicată de Ford pentru Mustang Mach-E.

Dacă nu vrei o configurație doar cu roți motrice spate, Ford îți pune la dispoziție și versiuni cu câte un motor pe fiecare punte.

Mustang Mach-E AWD (all-wheel drive) în configurația cu bateria SR va avea 269 CP. Dacă bifezi acumulatorul de 88 kWh, atunci resursele celor două motoare cresc până la 351 de cai și 580 Nm. Așa cum era de așteptat, autonomiile sunt ceva mai mici comparativ cu cele comunicate pentru versiunile cu un singur motor electric.

Mustang Mach-E AWD SR (parcă nu-i la fel de simplu de citit precum Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion) are o autonomie de 400 de kilometri, în timp ce pentru varianta cu bateria ER, valoarea crește până la 540 de kilometri.

Vârful de gamă se numește Mustang Mach-E GT. Are două motoare electrice care dezvoltă 487 de cai putere și 860 Nm, iar cu bateria mare (va fi singura disponibilă pe această configurație) promite o autonomie de până la 490 de kilometri.

Mach-E GT poate accelera de la 0 la 100 km/h în 3.7 secunde, iar viteza de top este limitată la 200 km/h. Restul versiunilor au o viteză maximă de 180 km/h, iar timpul necesar pentru 0-100 km/h variază între 5.1 secunde (Mach-E AWD ER) și 6.2 secunde (Mach-E RWD ER).

În road trip-ul ROCHARGE by Vitesco Technologies, cei 21 de jurnaliști auto și creatori de conținut vor avea la dispoziție versiunea AWD cu 315 de cai putere și bateria Extended Range, care oferă autonomie maximă de 540 de kilometri.

Noul model electric global al companiei americane aduce și un sistem diferit de control al resurselor. Șoferul va avea la dispoziție trei moduri de rulare: Whisper, Active și Untamed.

Modul de rulare Whisper este potrivit pentru a completa liniștea generală oferită de un vehicul electric. În acest mod, direcția este “moale”, accelerația va fi ușor anesteziată, iar resursele vor fi livrate cu mai multă blândețe.

Despre modul Active, oficialii Ford spun că oferă echilibru în ceea ce privește livrarea resurselor și eficiența sistemului electric de propulsie. Modul Untamed înlocuiește clasicul Sport și pune în valoare caracterul specific motoarelor electrice. Odată activat acest mod, instrumentarul de bord își schimbă modul de afișaj, sunetul artificial își modifică registrul, iar direcția și accelerația răspund instantaneu la comenzi.

Reîncărcări pe repede înainte

Am spus că în ROCHARGE by Vitesco Technologies nu vom testa doar mașinile, ci vor vedea și care este situația infrastructurii de încărcare. N-o să te bat la cap cu valoare comunicată de Ford pentru o reîncărcare la o priză casnică, pentru că e clar că nu pe alea le vom căuta în road trip. Dar îți voi spune că la o priză AC, Mustang Mach-E se poate încărca cu 11 kW, ceea ce înseamnă 7 ore și 10 minute pentru varianta cu baterie mare. Dacă alegi versiunea cu baterie de 68 kWh, timpul de așteptare va fi de 5 ore și 40 de minute.

La stații rapide DC, Ford oferă două tipuri de încărcătoare în funcție de capacitatea bateriei. Acumulatorul mai mic se poate încărca la 115 kW (38 de minute de la 10% la 80%), în timp ce bateria mare poate fi cuplată la prize DC de 150 kW (45 de minute până la 80%).

Iar dacă îți plac cifrele atât de mult, pot să-ți mai spun, că în 10 minute petrecute la o priză de 150 kW, Mustang Mach-E poate pune în baterie o cantitate de energie pe care o poți echivala cu 119 kilometri de autonomie.

Prețuri și disponibilitate în România

Pe piața din România, SUV-ul electric al constructorului american este disponibil în versiuni de echipare: Base, pentru toate variantele cu roți motrice spate, și Premium, pentru toate variantele cu două motoare electrice.

Cea mai accesibilă versiune are un preț de pornire de 51.800 de euro (fără alte bonusuri acordate de stat prin programele Rabla și Rabla Plus). Pentru această sumă, primești un Mustang Mach-E cu motorul de 269 de cai putere și bateria de 68 kWh. Dacă vrei bateria mai mare, atunci prețul de pornire urcă până la 59.800 de euro.

În cazul variantelor cu două motoare electrice (și ceva mai bine echipate), prețul de pornire este de 60.300 (bateria de 68 kWh și putere de 294 de cai). Pentru moment, vârful de gamă disponibil în România este echipat cu bateria de 88 kWh și cu cele două motoare electrice care oferă 351 de cai putere. Prețul de pornire al acestuia este de 68.300 de euro. Pentru Mustang Mach-e GT mai avem de așteptat până în 2022.

Standard, Mustang Mach-E va fi echipat cu jante de 18 inch (19 inch pentru versiunile cu două motoare electrice), faruri LED (cele adaptive sunt standard doar pe variantele cu tracțiune integrală), posibilitatea deschiderii și pornirii cu ajutorul telefonului, sistemul de infotainment Sync 4 cu ecran central de 15.5 inch, sistemul de asistență Co-Pilot 360 (un cruise control inteligent), instrumentarul digital cu ecran de 10.2 inch. În plus, versiunile echipate cu două motoare vor mai primi o tapițerie specifică cu accesorii roșii, pedale cu design metalic, scune față reglabile electric pe opt direcții și cu funcție de memorie, plus o serie de elemente de caroserie cu design special.

Dacă nu ești mulțumit doar cu accesoriile oferite standard, Ford oferă și două pachete opționale. Primul se numește Tech Pack și vei plăti extra 2.100 de euro. Iar pe lista noutăților vei găsi un sistem audio B&O, hayonul acționat electric, sistemul avansat de asistență la parcare și o cameră video la 360 de grade.

Al doilea pachet se numește Tech Plus (cu el a fost echipat și exemplarul pe care îl vom conduce în RoCHARGE by Vitesco Technologies) și costă 4.600 de euro, pentru modelele echipate cu un singur motor electric, respecitv 3.100 de euro dacă mergi pe un Mustang Mach-E cu două motoare electrice. Pe lângă accesoriile enumerate în dreptul Tech Pack, versiunile echipate cu pachetul Tech Plus vor primi extra un parbriz reflectorizat, plafonul panoramic și, în cazul variantelor cu roți motrice spate și scaunele reglabile electric pe opt direcții cu funcție de memorie.

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies