Porsche Macan: Certitudine

Consider că inclusiv cei care nu se vor regăsi în conceptul unui tur cu automobile electrice vor face o excepție atunci când vine de Macan, pentru că un Porsche este tot ce se poate mai bun în lumea auto.

Cinstit vorbind, acesta-i adevărul, atunci când spui Porsche e precum o garanție, ca o certitudine a faptului că va fi bine. Din toate punctele de vedere. Și o să pornesc de la exemplul personal, ca să nu pară că sunt apostol de formă. Conceptual și istoric, nu m-am împăcat vreodată cu ideea lui Cayenne, dat fiind că sunt dintre cei care au cercetat nițel motivele care l-au ghidat pe marele Ferdinand Porsche.

Pe de altă parte, de fiecare dată când mi-a fost dat să conduc Cayenne, în toate variantele și generațiile care mi-au trecut prin mână – și sunt cam toate – m-a convins și mi-a demonstrat că reușitele inginerești depășesc ideile preconcepute. Știm, probabil, cu toții că fără Cayenne n-am mai fi discutat astăzi despre Porsche ca despre simbolul absolut care a devenit la nivel global. Tocmai de aceea, un Macan, acum electric, este o garanție în sine că totul va fi bine.

Așa că, la modul cel mai serios, dacă cineva mi-ar cere acum un sfat vis-a-vis de un SUV electric, fără prea multe filtre – iar dacă tot discutăm ipotetic, renunțăm și la cel financiar – aș aduce Porsche Macan în discuție. Abia dacă s-ar pune anumite condiții care nu ar putea fi dovedite de subiectul nostru aș reorienta dialogul. Însă, până la a ni se tăia aripile, Macan (Electric) joacă într-o ligă a lui, pentru care s-a pregătit intens cu un anume antrenor cu numele Taycan.

Lansat deja matur

Așa mi-aș permite să-l caracterizez extrem de pe scurt, asta pentru că deși se află la prima înfățișare cu dedesubturi complet electrice, ca să forțez o figură de stil, Macan se arată extrem de matur și de bine închegat. Bine, asta n-ar trebui să-i mire pe cei care știu cu ce se mănâncă un Porsche. E drept, modelul în sine a beneficiat clar de toată experiența cumulată în interiorul alambicatului grup VAG după marea „schismă” care s-a concentrat pe automobilul electric. Dar și pe cele aproape 2 milioane de SUV-uri care poartă cea mai iubită emblemă care are în componență un căluț cabrat, cel puțin în Germania. Asta pentru că Porsche a reușit să ne vrăjească și cu acest tip de automobil pentru aproape un sfert de secol (vreo 23 de ani, mai exact). Este că nu te așteptai la așa experiență pentru Cayenne?

Cum Macan a strâns deja peste 10 ani de poveste și, mai important, în iulie tocmai ce a trecut de borna de 1 milion de exemplare construite (în ambele înfățișări), cred că putem spune fără teama de a greși că avem un model care se poate lăuda și cu o istorie decentă.

Acum, concentrându-ne pe Macan, noul Macan, noul tip de Macan, să o luăm cu pași mici înspre o minimă prezentare înaintea celui mai cel tur cu automobile electrice pe care îl punem în practică în România și-l dezvoltăm în afara granițelor ei. Acest model pe care îmi permit în continuare să îl numesc nou este complet electric, iar cel puțin până la data în care aștern aceste gânduri doar așa va rămâne.

Față de generația primă pe care o înlocuiește a câștigat câte ceva la capitolul dimensiuni și volum total afișat. Concret, este cu 58 mm mai lung și cu 16 mm mai lat, dar și cu 1 mm mai înalt; nici n-aș mai fi precizat ultima valoare dacă atunci când te-ai uita la el nu ar părea considerabil mai mare decât generația pe care a urmat-o cronologic; mie, cel puțin, așa mi se pare.

Însă, iată că noul design reușește ca în ciuda unei dimensiuni nu cu mult mai mari să îl facă pe Macan să pară mai masiv. Un câștig absolut lăudabil este la capitolul spațiu interior, mai cu seamă pentru pasagerii de pe banchetă, care vor beneficia din plin de cei 86 mm suplimentari ai ampatamentului acestui Macan.

Așadar, patru adulți vor lua loc cuminte cu tot confortul necesar și vizat în Macan, iar la nevoie se pot face drumuri și în cinci, însă, cred că suntem de acord cu asta, parcă n-are farmec să te îngrămădești într-un Porsche. De aceea aș recomanda doar la nevoie accesul a trei persoane în spate. Altfel, Macan este clar în liga Porsche-urilor care au patru locuri veritabile, alături de Cayenne, Panamera și Taycan (scuze, 911, apreciez efortul, însă nu mai am dimensiunile din copilărie cât să mă pot strecura pe strapontina din spate).

Și mai vin cu un detaliu care m-a determinat să îl caracterizez drept matur pe Macan, în ciuda faptului că se află abia la prima apariție cu noul sistem de propulsie. Arhitectura sistemului electric pe 800 de volți, o idee începută de Taycan și apoi remodelată pentru Macan (Electric) îl „pune pe raft” în industria auto în compania celor mai performante electrice, nu doar ca cifre dinamice, cât mai ales ca propunere tehnologică înaintată. Așa se face că Macan nu este doar actual, ci modern, nu doar suficient pentru vremurile pe care le trăim, ci pregătit pentru viitorul apropiat. Și-mi permit să cred că, judecând perioada de viață a unui model în zilele noastre, Macan nu va apuca să îmbătrânească până la apariția unui urmaș, în orice formă se va arăta acesta. E bine de luat în calcul acest aspect și de către viitorii posesori de Macan.

Vitrină tehnologică pentru mase

Sigur, din start aș putea să-mi iau castane, la modul: cum să mă refer ca la un produs pentru mase, când prețul este prohibitiv pentru mare parte dintre noi? Ei bine, judecând după cifrele de vânzări bifate de prima generație, Macan este, realmente, un model de volum, atât pentru Porsche cât și după standardele altor producători auto. Așa că, oricât de exagerată ar fi afirmația mea, consider că Macan este un propovăduitor al tehnologiilor de top către mase. Punct.

Cu un coeficient aerodinamic de 0,25, excelent nu doar în lumea SUV-urilor, dar și în zona automobilelor cu pretenții sportive, Macan pune pe masă multe atuuri, însă printre ele aș puncta și aș îngroșa pe o listă ținuta de drum. Până acolo, însă, e cazul să ne concentrăm puțin asupra câtorva date tehnice care vor explica aspecte ulterioare.

Macan este construit pe platforma constructivă PPE (Premium Platform Electric). Dacă nu vă împiedicați de acel „Premium” din numele său oficial, ei bine, pe aceasta o puteți întâlni în diferite declinări și variante pe mai multe modele din grupul extins Volkswagen; nu în aceeași formă, dar cu multe elemente comune. Poate că acum cârcotașii vor spune că se pierde parfumul de exclusivitate, însă realitatea cinică este că experiența și expertiza în lumea auto fac diferența în momentul de față. S-au dus de mult vremurile în care producătorii auto, Lancia, de exemplu, construiau repere dedicate pentru fiecare model în parte, care nu-și puteau împrumuta nici măcar între ele piese ori componente. Afacerile veritabile se fac altfel, de ani buni încoace, iar din acest motiv rezultatele financiare ale constructorului Porsche înfloresc de la an la an.

Pentru doritorii de Macan, există patru versiuni de motorizare, să le spunem, o paletă suficient de largă pentru un model cu așa statut. Practic, între 360 CP și 639 CP putem găsi câte un „noul Macan” pentru fiecare, în funcție de buget sau, uneori mai rar în România (la criteriu mă refer), nevoi veritabile.

Primul este Macan și atât, are punte motoare spate, 265 kW/360 CP, 563 Nm moment motor maxim, o viteză maximă ce poate fi atinsă, de 220 km/h (5,7 s de la 0 la 100 km/h), autonomie maximă de 644 km și dotări în ton cu un cap incipient de gamă.

Macan 4, după cum îi spune și numele, vine cu sistem de tracțiune integrală, în sensul că fiecare punte este motorizată, iar comboul duce puterea până la 300 kW/408 CP. Și cuplul la 650 Nm. Macan 4 poate accelera până la 100 km/h în doar 5,2 secunde, autonomia sa maximă fiind de 614 kilometri.

Următorul pe scara evoluției speciei este Macan 4S, cu ai săi 380 kW/516 CP, 820 Nm, 4,1 secunde necesare sprintului de la 0 la 100 km/h și 240 km/h viteză maximă. Autonomia maximă poate ajunge până la 609 km.

Bijuteria coroanei Macan este Turbo (sper că v-ați obișnuit deja de la Taycan că și o electrică poate fi… turbo), care propune nu mai puțin de 470 kW/639 CP și absolut halucinanta valoare de 1.130 Nm pentru momentul maxim disponibil. Nu e de mirare că cel mai celebru sprint din lumea automobilelor se poate realiza în numai 3,3 secunde, la nivel de sportivă pur-sânge, iar viteza maximă poate fi împinsă până la 260 km/h acolo unde legile (încă) o permit. După datele oficiale, Macan Turbo poate rula maxim 593 kilometri cu un plin de baterie. Desigur, toate valorile de autonomie maximă amintită se referă la ciclul combinat WLTP.

Și că tot a venit vorba de sursa portabilă de energie, în momentul de față avem un singur tip de baterie disponibil pentru Macan, însă una care, după cum ați observat deja din autonomiile promise, este mare. Anume, 100 kWh capacitate maximă brută, adică vreo 95 kWh capacitate reală/netă. Fiindcă discutăm despre o platformă avansată tehnologic, dezvoltată într-un sistem la 800 volți, Macan poate încărca cu o putere excelentă, de 270 kW de la stațiile de mare putere (DC) sau cu 11 kW, dacă încărcarea se face de la stații de curent alternativ (AC).

Cash sau card?

Este că parcă am vrea să auzim întrebarea aceasta când am semna contractul pentru un Macan? Exagerez, nu-i chiar atât de simplu, însă am vrut să vă conduc către următorul pas al discuției, anume cel legat de partea financiară. E limpede că Macan nu va fi cel mai accesibil model din EUROCHARGE 2025 by Schaeffler, ba mai mult, va fi prințul râvnit de toți, al cărui obraz subțire cu cheltuială se ține, însă strict raportat la model, cred că aș putea spune că există câte un Macan pentru oricine își poate permite a lua în calcul un Porsche.

Macan simplu are un preț de pornire de 85.463 euro, numai că așa cum îi va sta bine unui Porsche veritabil este bine să luați în calcul ceva bănuți și pentru dotări suplimentare, care pot fi multe și extrem de variate; dar și deloc ieftine la nivelul acesta. Pentru un Macan 4 calculele personale pornesc de la 89.078 euro, în vreme ce pentru Macan 4S trebuie să pregătiți minim 96.226 euro. Pentru cei care vor să treacă direct la cireașa de pe tort, la Turbo, e bine să pregătească măcar 121.570 euro. Măcar, rețineți.

De acord, nu e puțin, nu e nici pe departe opțiune de buget, însă este una lifestyle și de pasiune. Un Porsche rămâne Porsche indiferent de sistemul de propulsie, iar pe asta o poate simți oricine, chiar și un colecționar al mărcii, de îndată ce va lega primele viraje într-un ritm mai dinamic. E momentul în care centrul de greutate coborât reușește să mascheze bine de tot masa mai ridicată decât în cazul modelelor cu motoare cu ardere internă, iar setupul suspensiei (care poate fi și pneumatică în anumite configurații) dar și aportul sistemului de direcție – la rându-i disponibil și într-o variantă integrală, în care roțile spate pot vira la un unghi de 5 grade pentru a spori manevrabilitatea – conlucrează spre a oferi o experiență de condus periculos de aproape de una de pilotaj. Iar asta cu un SUV care, pe deasupra, este și electric. Ce ironică poate fi industria auto uneori, nu?

Dacă v-am trezit interesul pentru primul SUV electric Porsche, ei bine, în EUROCHARGE 2025 by Schaeffler vom avea la dispoziție versiunea Macan 4, iar prețul pentru configurația exemplarului din flota temporară AUTOCRITICA este de 107.550 euro. Pe care-i merită, o să vedeți.

Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în EUROCHARGE 2025 by Schaeffler

Logo Porsche

Porsche Macan

BEV 100KWH 4 AUTO 4WD

de la 89.078 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
408 CP
Cuplu maxim sistem
650 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
408 CP
Cuplu maxim electric
650 Nm
Baterie
Capacitate brută
100.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.2 s
Viteză maximă
220 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
17,9 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
614 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4784 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1938 mm
Înălțime
1622 mm
Ampatament
2893 mm
Volum portbagaj
540 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1348 litri
Masa proprie
2405 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
89.078



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion

Green Partner
BT Leasing

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config