Test Drive: Ford Kuga EcoBlue 190 CP AWD

Probabil cel mai plăcut la condus SUV compact de familie. Dar are și alte calități.

Cine este și ce vrea Ford Kuga de la noi?

Ford Kuga este versiunea SUV a lui Focus, și spun asta în cel mai lăudabil – dacă ar exista această sintagmă – mod posibil. Și Kuga vrea ca tu să te bucuri de condus, dar și de vizibilitate suplimentară și alte chestii care te încântă pe tine la un SUV, că altfel nu ți-ai lua SUV. Sigur, asta nu mai este o surpriză, pentru că Ford Kuga este deja la a treia generație.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În primul rând, se conduce frumos. Sau, mă rog, se lasă condus frumos. Până acum, Kuga nu era neapărat chiar versiunea SUV a lui Focus, însă a treia generație a progresat puternic la capitolul acesta. Apoi, este spațios. O să vorbim despre asta mai jos, ca să nu te plictisesc cu repetiții. Și, nu în ultimul rând, este hibridizat. Vrei doar pișcături și nu baterie extra în portbagaj? Ia-ți un mild hybrid. Vrei un hibrid, dar ai fobii de prize? Alege un full hybrid. Vrei să mergi la birou și înapoi doar electric? Plug-in hybrid e ceea ce cauți, iar Ford ți-a pregătit deja soluția. 

Cu cine se bate pe piața din România?

Cu toți producătorii. Mi-ar fi probabil mai ușor să-i enumăr pe cei care NU au un reprezentant în segmentul SUV compact. Dintre cei existenți îmi vin în minte acum SEAT Ateca, noul Nissan Qahsqai, Renault Kadjar, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mazda CX-30 (să zicem) sau mai degrabă CX-5, Opel Grandland, Toyota C-HR, Honda CR-V, Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan. Dacă am omis pe cineva nu e cu răutate, chiar am pierdut șirul. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am mers cu cel mai puternic dintre dieseluri, cel cu 190 CP și 400 Nm, trimiși către toate patru roțile printr-o automată cu opt trepte și printr-un sistem de tracțiune integrală. Este, practic, mașina pe care ți-o dorești, sau pe care ar trebui să ți-o dorești – asta dacă încă primești în viața ta motorul care se hrănește cu motorină. Te bucuri de consum mic și de cuplu mare, dar și de confortul unei automate și de siguranța unui AWD. Sunt curios și de alternativa cu 150 CP (cu automată și integrală), care n-o fi la fel de puternică, dar e ceva mai accesibilă. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat e un motor eficient. Cu formula îmbunătățită cu cinci noi compuși chimici, motorina MOL EVO Diesel Plus pune umărul la fiabilitatea motorului mașinii tale. Consum redus, emisii mai puține și extra putere indiferent de anotimp. Detalii aici

Dacă ești cumpătat cu pedala, vei obține și 6 l/100 km consum extraurban, așa cum am pățit și eu. Probabil că m-aș fi lăudat acum că am reușit să obțin atât cât spune producătorul că pot să obțin, adică 5.7 l/100 km (valori pentru consum mixt, ce-i drept) dacă nu mă repezeam cu el pe viraje. După 193 de kilometri parcurși, îmi arăta autonomie de 576 de kilometri. Kuga are rezervor de 53 de litri.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Coborând pe Pârâul Rece, m-am surprins gândindu-mă că noul Kuga se conduce mai frumos decât are nevoie un șofer. Nu te gândi că este chiar mașină de Grupă 4 sub acoperire, însă pentru majoritatea șoferilor moderni, care conduc cu o mână pentru că cealaltă este ocupată cu telefonul mobil, Kuga este mai mult decât satisfăcător. (Nici în Kuga, ca în oricare altă mașină modernă, nu trebuie să ții telefonul în mână pentru că te poți conecta la mașină în fel și chip. Numai să vrei asta.)

Prin oraș, cât timp ești confortabil(ă) cu ideea de a manevra un SUV de 4,6 metri lungime, n-o să ai nicio problemă. Kuga este bine dotat, cu senzori care țipă la tine dacă te apropii de chestii. În afara asfaltului nu am pășit decât pe drumuri forestiere, pietruite și cât de cât nivelate. Ce să zic: s-a descurcat onorabil acolo. Dar uitându-te la el știi că nu e făcut pentru aventuri în off-road. 18 centimetri are garda la sol. 

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Aș spune că sunt mai degrabă sportive, însă nu te gândi la chestii exagerate acum: amortizarea este chiar bună pentru un SUV compact. N-o să-ți sară cafeaua din paharul de unică folosință atunci când dai peste denivelări. 

Cum ți se pare designul exterior?

Nu vreau să vorbesc despre asta.

Cum sunt materialele la interior?

Vizibil (și palpabil) mai bune decât în cazul generației anterioare. Așa cum e tradiția, Ford a avut grijă să pună plastic moale acolo unde atingi tu de regulă, iar ăsta este un lucru bun. Cât despre celelalte zone, dacă pui mâna o să dai de plastice mai tari. Problema este că abundența monocromatică de la interior îți dă senzația că ai plastice sărăcăcioase peste tot. Un pic de culoare băgăm și noi în Kuga asta, Ford? Nu de alta, dar e păcat.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Numărul maxim ideal este patru, însă la nevoie poți să iei și prietenul ăla insistent, care nu înțelege că mașina ta nu e maxi-taxi. De fapt, nu, am greșit: prietenul ăla insistent e cel care vede că sunt deja cinci pasageri în mașină, dar se cere în portbagaj, că „nu e mult până acasă, imediat ajungem, stai liniștit că nu mă deranjează!”. Portbagajul lui Kuga are între 475 și 526 de litri, în funcție de poziția banchetei spate, care glisează pentru a favoriza spațiul acolo unde este nevoie. Indiferent cum decizi să muți bancheta, important este să nu decizi vreodată că merită să apleci urechea la ideile șugubețe ale prietenilor tăi turmentați.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Este sigură-sigură, cu cinci stele obținute la Euro NCAP în 2019, cu rating bun la fiecare categorie: 92% pentru adulți, 86% pentru copii, 82% pentru pietoni amețiți (sau, după caz, ghinioniști) și 73% pentru sisteme de siguranță.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a plăcut bancheta spate care glisează, pentru că sporește utilitatea atunci când e nevoie, fără a compromite pe vecie nici spațiul portbagajului, nici cel pentru pasagerii din spate. M-a încântat modul în care a relaționat transmisia automată cu opt trepte cu dieselul de doi litri: schimbări line, în plajă de cuplu dar fără să agite motorul mai mult decât este cazul. Ceea ce înseamnă că există mai puține șanse să auzi motorul în habitaclu. Ceea ce este întotdeauna bine în cazul unui diesel.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu chiar; conectivitatea cu sistemul multimedia se poate face indiferent de tipul tău de telefon (iOS, Android), iar încărcarea wireless este dotare standard. Opțional îi poți pune și head-up display. Ce ar fi meritat îmbunătățit este grafica infotainmentului. E singura chestie tehnologică supărătoare, cu toate că nu știu dacă să încadrez grafica la „chestii tehnologice”. 

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pentru Kuga încep de pe la 26000 € (Titanium, EcoBoost 150 CP, manuală, 4×2), cu toate că vânzătorii Ford te îmbie mai tot timpul cu oferte personalizate; să nu-ți fie frică, deci, să vizitezi un dealer înainte să iei o decizie. Există cinci versiuni de echipare și vreo opt motorizări (dacă numărăm separat și versiunile cu transmisie manuală și automată), așa că ai de unde alege. Cel mai scump Kuga (Vignale, PHEV cu 225 CP, automată, 4×4) ajunge la 45000 €. Sau 40000 €, în funcție de cum ți-e norocul. Ți-am zis: ofertele nu se opresc niciodată.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

În echiparea Titanium, Kuga primește jante de 17 inch, cameră pentru marșarier, oglinzi electrice cu încălzire, sistem multimedia cu ecran tactil de 8 inch, instrumentar de bord digital de 12.3 inch, aer condiționat automat, sistem keyless entry, pilot automat, senzori de parcare față și spate, geamuri electrice și tapițerie textilă. De aici, oricare altă echipare alegi o să fie din ce în ce mai bine. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru dinamică. De fapt, pentru tot pachetul pe care-l oferă Ford, în cazul acesta. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Designul. 

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Designul! În partea din față cel puțin.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei un Focus dar să nu fie doar un Focus, ci ceva mai mult. 

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… vrei un SUV care să fie și atrăgător. 

Tu ți-ai cumpăra-o?

Îmi doresc o mașină după care să întorc privirea atunci când mă îndepărtez de ea.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un Focus SUV care chiar are spirit de Focus.  

Logo Ford

Ford Kuga

2.0 ECOBLUE 190HP TITANIUM AUTO 4WD

de la 36.150 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
190 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1995 cmc
Putere maximă
190/140 CP/kW
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.7 s
Viteză maximă
208 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
4 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4614 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1883 mm
Înălțime
1681 mm
Ampatament
2710 mm
Volum portbagaj
475 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1534 litri
Masa proprie
1735 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
36.150
Preț mașină testată
35.825 €