Raport Mazda CX-30 după 8 zile: “Butonul Sport e la tine”

Mazda CX-30 a fost cel mai mic, cel mai accesibil, dar și cel mai plăcut de condus membru al road trip-ului Cars & Roads by Michelin. Acestea sunt impresiile jurnaliștilor care au testat SUV-ul nipon.

În cele 8 zile ale road trip-ului Cars & Roads by Michelin, cei 14 jurnaliști au condus 7 dintre cele mai noi SUV-uri lansate în România. Iar printre ele s-a numărat și micuțul Mazda CX-30. L-am alintat, pentru că pus în paralel cu BMW X7 sau Kia Sorento, CX-30 seamănă mai mult cu un hatchback decât cu un SUV.

Versiunea prezentă în aventura din Transilvania a fost una specială. S-a numit CX-30 Skyactiv-X 100 Edition și a marcat 100 de ani de la înființarea mărcii japoneze. Aniversarea centenarului a avut loc în 2020, iar odată cu acest moment, producătorul japonez a introdus o versiune “100 Edition” pentru absolut toate modelele din gamă.

Prețul de pornire pentru un CX-30 este de 21.690 de euro, dar dacă vrei ca sub capotă să se afle motorul cu aprindere prin compresie pe bază de scânteie (Skyactiv-X) trebuie să mai plusezi cu câteva mii de euro. Alături de pachetul aniversar de 100 de ani, mașina care a luat parte la Cars & Roads a fost echipată și cu alte dotări opționale, prețul final fiind de 31.790 de euro.

De-a lungul anilor, filozofia de design Kodo – Soul of Motion a evoluat, însă toate modelele constructorului japonez merg pe această linie. CX-30 nu face excepție de la această regulă, motiv pentru care, liniile SUV-ului vor fi unele familiare.

Mazda CX-30 a fost cel mai mic membru al grupului, cel mai ușor, dar și cel mai plăcut de condus.

Mazda CX-30 este mașina celui care vrea în continuare să se bucure de condus deși a picat în patima crossoverelor. De departe cel mai efervescent model din tur la capitolul experiență de condus, CX-30 sacrifică spațiul în portbagaj și ceva loc pe bancheta din spate pentru a-i face hatârul celui de la volan.

Tudor Rus, jurnalist douălocuri.ro.

Din start afirm că este cea mai agreabilă din spatele volanului pentru cineva care iubește condusul, chiar și acel condus cu note sportive. Este cea mai ușoară din gașcă, următorul model este cu +200 kilograme mai greu decât modelul nipon. Are o dezinvoltură plăcută în a se înscrie pe viraje, simți că face acest lucru nativ, fără a fi dopată cu electronică pentru a reuși acest lucru.

Constantin Ciobanu, jurnalist Adevărul Auto.

În același timp, CX-30 a fost singurul model al caravanei Cars & Roads by Michelin echipat cu o transmisie manuală. Și ce transmisie.

Cea mai mică, ușoară și mai ales scundă mașină din grup s-a dovedit a fi și cea mai “fun to drive” pe drumurile montane. Și nu doar gabaritul redus, care face ca CX-30 să se simtă ca un hatchback ușor supra-înălțat, a contat aici, ci și faptul că Mazda a fost singura echipată cu o cutie de viteze manuală. Și ce cutie! Curse scurte, indexări precise, etajare bună, la fix pentru motorul aspirat.

Dan Scarlat, jurnalist Top Gear.

Grație timoneriei exacte, faptul că, spre deosebire de toate celelelate mașini participante la Cars & Roads, are cutie de viteze manuală, este un plus. Și, dacă vă place să auziți „gâlgâitul” amenințător al motorului, nu trebuie decât să retrogradați o treaptă, moment în care micul crossover se transformă, păstrând propoțiile, în celebrul Taz, diavolul tazmanian.

Robert Stan, jurnalist Lifenews.ro.

Mazda CX-30 poate fi comandat fie cu un motor pe benzină de 2.0 litri în versiuni de 122 CP și 150 CP, fie cu acest Skyactiv-X de 186 de cai putere. Motorul folosește tot benzină, însă modul său de lucru preia o parte dintre caracteristicile unui diesel. Mazda spune despre acest propulsor că este unul cu aprindere prin compresie (termen pe care îl vei asocia cu motoarele diesel) controlată prin scânteie.

Motorul pe benzină de 2.0 litri cu aprindere prin compresie știe să urce până la 6.500 rpm, iar asta o să-i producă serotonină în exces celui aflat la volan. Într-un mod tihnit și blând, poți obține un consum apropiat de cel al unui diesel (că doar ăsta a fost și unul dintre motivele pentru care japonezii au investit în dezvoltarea motorului Skyactiv-X), dar dacă îți place stilul alert, atunci ține-l sus în ture pentru că doar acolo descoperi toți cei 186 de cai putere.

Cornel Șocariciu, jurnalist Autocritica.ro.

Mi-a plăcut tare mult Mazda CX-30 pentru că se mulează pe stilul fiecăruia de condus. Nici măcar nu are mai multe moduri, adică tradițional “buton” de Sport – butonul e la tine, în funcție de ce drum ai de făcut și cât chef ai pe moment.

Cristiana Oprea, pilot de raliu și blogger la cristianaoprea.ro.

Motorul Skyactiv-X cu tehnologie mild hybrid produce 186 CP și un cuplu maxim de 240 Nm și este de departe cel mai silențios agregat pe care l-am probat în ultima perioadă, iar chimia dintre el și transmisie se simte ca experimentul reușit al unui om de știință genial.

Tudor Rus.

Mada CX-30 reușește să lege o conexiune cu cel de la volan și datorită direcției și supensiilor setate ceva mai sport.

Pus la treabă pe asfalt, CX-30 merge impecabil după dictarea pe care o primește din volan, indiferent de forma drumului, cu mult feedback oferit palmelor – cel puțin fel de mult ca cel oferit de suspensiei spatelui și șezutului. Când cele două se împletesc, condusul trece într-un plan fluid, unde organicul se leagă strâns cu mecanicul spre câștigul celui de la volan.

Tudor Rus

Interiorul lui CX-30 nu se abate de la normele Mazda, iar calitatea fabricației și dotările speciale reușeșsc să scoată SUV-ul din mulțime.

Spre exemplu, tapițeria vișină-putredă specială, culoare care se regăsește inclusiv la covorașe, dar și mochetă. Interacțiunea dintre șofer și mașină e caracterizată de o simplitate perfectă. Mai simplu spus, această CX-30 este cea mai accesibilă mașină din “flota” Cars & Roads, dar arată și se simte precum o mașină scumpă.

Adrian Mitrea, jurnalist 0-100.ro

În spiritul japonez, experiența de la volan este lipsită de artificii digitale sau stilistice. CX-30 afișează informațiile din bord într-un mod curat și funcțional, iar interfața multimedia este prietenoasă, clar structurată și fără invenții tehnologice pe care nu le vei folosi niciodată. Meniul îl poți folosi ușor la volan, printr-un controller rotund, similar cu iDrive de la BMW. Totul este intuitiv și direct, iar această claritate mi se pare o gură de aer proaspăt într-un segment din ce în ce mai creativ, nu întotdeauna în sensul pozitiv.

Cristiana Oprea.
Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Pe parcursul celor 8 zile ale road trip-ului Cars & Roads by Michelin, CX-30 a trecut prin mâinile a 14 jurnaliști, fiecare cu stilul lui de condus. Fiecare zi a fost diferită din punct de vedere al traseului, iar la final, cel mai mic consum mediu înregistrat a fost de 6.6 litri/100 de kilometri. Vârful consumului mediu a fost de 7.4 litri/100 de kilometri.

Fișa mașinii care ne-a însoțit în Cars & Roads by Michelin