ROCHARGE 2023: Testul suprem pentru 8 mașini electrice în turul României

22 de oameni, 9 zile, 8 electrice. Un road trip, un test drive și un workshop prin România cu mașini electrice de top lansate recent în țară. Acesta este ROCHARGE 2023 by Vitesco Technologies.

S-o zicem pe-aia dreaptă: electricele nu mai pot fi ignorate.

Până la jumătatea anului curent, europenii au înmatriculat peste un milion de mașini electrice. Iar din datele oferite de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) asta se traduce printr-o cotă de piață de 14,3%. Vrei să știi câte mașini cu motoare diesel au fost înmatriculate tot în aceeași perioadă? Îți zic eu: 970.607 unități. Iar asta înseamnă o cotă de piață de 12,8%. În datele oferite de ACEA nu intră doar informațiile culese de la statele din Uniunea Europeană, ci și cele oferite de Marea Britanie și țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveția).

Sigur, faptul că producătorii s-au îndepărtat masiv de motoarele diesel – vezi și tu că multe dintre modelele de pe piață nu mai au în ofertă propulsoare care funcționează prin aprindere prin compresie – și au făcut push pe electrice, e doar una dintre cauzele care au dus la creșterea popularității mașinilor cu baterii.

Și mai am ceva palpabil care să cimenteze faptul că electricele nu mai pot fi ignorate: la jumătatea anului, în Europa, lider de piață a fost un model electric: Tesla Model Y. Mașina asta este cea mai vândută pe întreg continentul.

E adevărat, nimeni nu te obligă să-ți cumperi o mașină electrică. Poate că încă nu-ți satisface nevoile în materie de autonomie, senzații la condus sau dinamică. Poate că nu ai încă unde să o încarci. Sau poate că vrei în continuare să auzi sunet adevărat de evacuare și “bătăi” regulate de cilindri. Argumente pot fi multe. Și pro și contra. Doar că din acest punct al industriei, nu prea mai poți spune că e ok să ignori electricele. În cazul de față: ignorance is not bliss.

Workshop și colectare de date reale

Indiferent de poziția pe care o ai vizavi de electrice, iată câteva motive pentru care s-ar putea să te intereseze ROCHARGE 2023 by Vitesco Technologies, adică un tur al României în care testăm unele dintre cele mai noi mașini cu baterii apărute pe piața locală.

Bine, dacă e să fiu și mai sincer, tur nu-i chiar cel mai bun cuvânt care să explice toată nebunia (între ghilimele) care va începe la final de septembrie. Pentru că tot aceste eveniment e și un workshop, dar în același timp e și un test drive extins. E și un road trip, dar are și un pic de aer de aventură. Iar peste toate aceste lucruri care pot fi povestite în cuvinte frumoase presărăm multe date: cifre de consum în trafic real, valori de autonomie obținute pe drumurile publice, timpi de încărcare măsurați la infrastructura autohtonă. Toate astea pentru ca oricine să-și poată face o idee cât mai bună despre poziția pe care o ocupă mașinile electrice în anul 2023 în industrie.

Și-acum e timpul să dau din casă cât mai multe informații.

Plecăm în 26 septembrie și ne întoarcem în 4 octombrie. Pe drumuri naționale, județene, prin orașe și pe autostrăzi. Condiții variate, pentru ca la final să avem date din cât mai multe scenarii.

Am zis mai sus că-i un tur cu electrice. Păi hai să n-o mai lungesc și să prezint și protagoniștii. În ordine alfabetică, ca să nu creadă cineva că am vreun sweetheart printre participanți*.

*un click pe poză te trimite direct pe articolul de prezentare al mașinii.

Audi Q8 e-tron (două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – 340 CP, 0-100 km/h în 6 secunde și autonomie maximă oficială de 488 de kilometri. De la 75.200 de euro).
Kia Niro EV (un motor electric cu 204 CP, 0-100 km/h în 7,8 secunde și autonomie maximă oficială de 460 de kilometri. De la 52.200 de euro).
Lexus RZ (două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – cu 313 CP, 0-100 km/h în 5,6 secunde și autonomie maximă oficială de 435 de kilometri. De la 73.600 de euro).
Mercedes-AMG EQE SUV (două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – cu 476 CP, 0-100 km/h în 4,5 secunde și autonomie maximă oficială de 476 de kilometri. De la 91.850 de euro).
Nissan Ariya (un singur motor electric cu 242 CP, 0-100 km/h în 7,6 secunde și autonomie maximă oficială de 525 de kilometri. De la 55.900 de euro).
Porsche Taycan Cross Turismo (două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – cu 680 CP, 0-100 km/h în 3,3 secunde și autonomie maximă oficială de 450 de kilometri. De la 108.900 de euro).
Tesla Model Y (două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – cu 514 CP, 0-100 km/h în 5 secunde, autonomie maximă oficială de 533 de kilometri. De la 47.250 de euro).
Volkswagen ID.Buzz (un singur motor electric cu 204 CP, 0-100 km/h în 10,2 secunde și autonomie maximă comunicată de 417 kilometri. De la 59.100 de euro).

Pe lângă cele 8 electrice, în flota ROCHARGE by Vitesco Technologies se vor mai afla Safest Safety Car-ul Volvo XC60 și o mașină de asistență (cu oamenii din organizare) din flota Autonom România. Un Toyota Highlander hibrid.

Partenerii

Un astfel de proiect, care se întinde pe durata a 9 zile și adună 22 de oameni, e o provocare din foarte multe puncte de vedere. Prin urmare, avem cu noi și o serie de parteneri care susțin acest workshop cu mașini electrice.

Vitesco Technologies este partenerul principal al proiectului și, după cum deja ai observat, tot compania germană dă numele oficial al road tripului: ROCHARGE by Vitesco Technologies. Compania germană produce elemente software și hardware pentru multe dintre mașinile pe care le vezi astăzi pe străzi. Inclusiv pentru cele electrice.

Iar o parte din această producție – indiferent că te gândești la cea software sau la cea hardware – are loc și în România. Vom vizita sediul lor din Timișoara și o să vă povestim ce și cum se întâmplă lucrurile în spatele cortinei. Anul trecut am fost în vizită de lucru la uzina din Brașov, iar acum doi ani, în prima ediție ROCHARGE by Vitesco Technologies am trecut pragul fabricii din Iași.

Până să dăm noi cu ochii de secretele – pe care oamenii vor fi de acord să le lase la vedere și să ni le împărtășească -, din acest articol afli ce face mai exact Vitesco Technologies în România.

Autonom este Green Partner al turului. Compania cu capital 100% românesc are în portofoliu o mulțime de servicii, iar unul dintre cele mai importante este leasingul operațional, adică o închiriere pe termen lung. Sau ca să fie și mai ușor de perceput, un abonament lunar pe care îl plătești pentru a folosi o mașină. Fix cum procedezi în cazul Netflix. Îți zice asta unul dintre cei care au un astfel de abonament. La un Model 3.

În plus, exemplarul Tesla Model Y care ne însoțește în tur e parte din flota de electrice Autonom. La fel și Assistance Car-ul. Despre leasingul operațional Autonom Business Green – produs dedicat vehiculelor electrice și hibride – citești mai multe aici.

Ce ar fi un tur cu electrice fără stații de încărcare? De aceea, alături de noi se află și Renovatio e-charge, cea mai mare rețea națională de stații de încărcare. Oamenii s-au pus pe instalat “prize rapide” încă din 2015, anul în care în România erau vândute sub 100 de electrice. Astăzi, rețeaua trece 750 de puncte de încărcare, dintre care aproape jumătate livrează curent DC în regim rapid sau foarte rapid. Despre cum s-a extins rețeaua Renovatio în ultimii ani și ce parteneriate pentru dezvoltare a făcut compania românească citești aici.

MOON România ne va aștepta la dealerii Grupului Volkswagen din orașele prin care trecem cu stații de încărcare ultrarapide de până la 300 kW. Serviciile MOON sunt și pentru acasă: de la stații de încărcare de tip wallbox și până la sisteme de panouri fotovoltaice. Ca să pui în mașină – și nu numai – energie verde. Despre produsele MOON România citești mai multe aici.

MOL România are nu doar carburant și cafea bună la Fresh Corner, ci și o rețea dedicată alimentării mașinilor electrice. Se numește MOL Plugee, iar rețeaua de încărcare s-a extins recent cu o serie de stații ultrarapide de tranzit pe care le găsești pe autostrăzile din România. Cam așa stă situația la momentul actual.

Enel X Way este parte componentă a grupului Enel care se ocupă de energia verde. În România – și nu numai – compania a instalat o serie de stații de încărcare pentru electrice. Altfel spus, o rețea proprie care se extinde constant pe drumurile din țară. Așa arată acum harta stațiilor de încărcare din rețeaua Enel X Way.

Despre Michelin sunt sigur că ai auzit până acum. Francezii fac anvelope de pe vremea în care mașinile foloseau jante cu spițe din lemn. Astăzi, compania cu sediul central în Clermont-Ferrand pune preț atât pe dezvoltarea durabilă – au o anvelopă în compoziția căreia 45% din ingrediente sunt obținute pe cale sustenabilă – dar și pe eficiența produselor sale. Iar în cazul electricelor, eficiența înseamnă autonomie mai mare. Citești și te convingi.

Server Config, partener tehnic de tradiție a evenimentelor Autocritica. Oferă laptopuri ultraperformante cu ajutorul cărora echipa de jurnaliști, fotografi și videografi ai ROCHARGE vă va aduce pe ecrane acest eveniment. Găsești produsele lor refurbished dedicate profesioniștilor care au nevoie de putere mare de calcul pe site-ul oficial.

Oamenii care vor conduce

Vom fi în total 22 de oameni: de la jurnaliști auto la creatori de conținut, de la fotografi la organizatori. Pe toți îi vei putea urmări în social media după hastag-ul #ROCHARGE. Îl salvezi pe Instagram, Facebook, TikTok sau mai știu eu ce alte platforme apar până în 26 septembrie și ești la curent cu tot ce se întâmplă în tur.

Oamenii pe care-i vei putea urmări în ROCHARGE by Vitesco Technologies:

Mircea Meșter / Autocritica.ro
Cornel Șocariciu / Autocritica.ro
Alin Ionescu / Mașinistul
Dan Scarlat / Top Gear România
Radu Gurămultă / Ecowheels, TurboMAG.ro
Adrian Mitrea / 0-100.ro
Andrei Barbu / MotorVlogTV
Gabriel Nica / Cu și despre mașini
Cristiana Oprea / pilot de raliuri, cristianaoprea.ro
Laura Antonov / LaChicBoutique, Shedrives
Mihaela Chirac / eblogauto
Mihai Vasilescu / Digital storyteller
Julius Constantinescu / Digital storyteller
Andrei Dumbravă / electromobilitate.com
Tibi Buzdugan / Autocritica.ro
Radu Hângănuț / Euronews România
Marius Dobrescu / Video
Ciprian Mihai / Foto
Bogdan Paraschiv / Foto
Tudor Rus / Organizare
Berti Panaiot / Organizare
Daniel Popescu / Organizare

Ei sunt cei care vor nota fiecare încărcare, vor scrie despre cum s-a comportat mașina pe porțiunea de drum condusă și vor oferi informații esențiale despre autonomie. De ce? Pentru ca la final să putem structura un tablou complet al performanțelor mașinilor care ne vor însoți în tur. Un raport detaliat dedicat fiecărei mașini în parte.

Iar dacă vrei să vezi cam cum arată un astfel de eveniment, mai jos ai clipul cu tot ce s-a întâmplat în 2022.


este un proiect susținut de Vitesco Technologies

Green Partner
Autonom

Pus pe șosea de
Michelin

Încărcat de
MOON
Enel X Way
Renovatio e-charge
MOL Plugee

Tehnologizat de
Server Config

Partener media
Euronews România