Michelin: de la anvelopa pneumatică la pneul fără aer

Michelin a inventat anvelopele run-flat și radiale în secolul trecut, iar acum dezvoltă pneuri fără aer și anvelope cu materiale sustenabile pentru a reduce impactul industriei asupra mediului înconjurător.

În 1889, Jamais Contente a devenit primul vehicul din istorie care a depășit viteza de 100 km/h. S-a întâmplat pe un drum din comuna Achères din apropiere de Paris, acolo unde pilotul belgian Camille Jenatzy a atins o viteză maximă de 105,882 km/h. 

Performanța a fost posibilă datorită unui mix de ingrediente din care au făcut parte, printre altele, o caroserie sub formă de torpilă realizată din aliaj ușor și un set de anvelope pneumatice create de doi frați pe nume Edouard și André Michelin.

A fost, probabil, recordul care i-a împins de la spate pe frații Michelin să-și pună în practică toate ideile îndrăznețe și să insufle acest spirit și urmașilor. De exemplu, în 1891, Michelin a obținut primul patent pentru o anvelopă pneumatică detașabilă, cu care un anume Charles Terront a câștigat prima cursă de ciclism pe distanță lungă, desfășurată pe traseul Paris – Brest – Paris.

Vehiculul electric Jamais Contente echipat cu pneuri pneumatice Michelin în 1899. Foto: Michelin

Invenții pe bandă rulantă: anvelope run-flat și radiale

Ulterior, în 1934, Michelin a devenit primul producător care a introdus pe piață ceea ce astăzi cunoaștem sub numele de anvelopă run-flat. Chiar dacă la vremea respectivă necesitau costuri de producție prea mari pentru a fi utilizate pe scară largă pe autovehicule de serie, anvelopele run-flat au devenit în prezent o prezență obișnuită și îți permit să rulezi o perioadă la viteză relativ redusă chiar și atunci când ai o pană, întrucât anvelope au flancuri întărite. În plus, în mod obișnuit, anvelopele run-flat furnizate de Michelin pot fi reparate o dată de către personal specializat, astfel că durata de viață a acestora este mai mare. 

Un deceniu mai târziu, mai exact în 1946, Michelin a obținut un patent pentru prima anvelopă radială, în care straturile de cauciuc sunt dispuse radial din mijlocul anvelopei sau la un unghi de 90 de grade comparativ cu direcția de deplasare a autovehiculului. 

Printre avantajele anvelopelor radiale se numără consumul mai mic de carburant, durata de viață mai mare și costurile mai mici pentru mentenanță. 

Toate aceste inovații, de la anvelopele pneumatice la cele run-flat și radiale, au generat o îmbunătățire a performanțelor și confortului și, în același timp, la prelungirea duratei de viață și, implicit, la reducerea deșeurilor. 

Anvelope dedicate pentru mașini electrice

Pe parcursul deceniilor care au urmat, Michelin s-a adaptat din mers la schimbările din industria auto. De exemplu, pe măsură ce mașinile electrice au devenit tot mai populare și au atins o cotă de piață de 13% în Europa în primele șapte luni ale acestui an, Michelin a dezvoltat anvelope speciale pentru vehicule electrice, iar în prezent gama pentru vehicule electrice este formată din anvelopele e-Primacy și Pilot Sport EV. 

Pe de o parte, anvelopele e-Primacy oferă în medie o rezistență la rulare cu 2 kilograme pe tonă mai mică decât anvelopele altor producători, ceea ce permite o creștere a autonomiei unei mașini electrice cu circa 7%. În plus, folosite pe vehicule cu motoare termice, aceste anvelope permit reducerea consumului de carburant cu 0,21 litri la 100 de kilometri. 

Avantajele anvelopelor Michelin e-Primacy. Foto: Michelin

Între timp, anvelopele Pilot Sport EV (pe care o vom testa în ROCHARGE) integrează tehnologia MaxTouch Construction care permite o rezistență ridicată la uzură prin maximizarea petei de contact la sol. În plus, aceste pneuri asigură o rezistență mai mică la înaintare, care se traduce în practică prin extinderea autonomiei cu circa 60 de kilometri, adică cu peste 10% comparativ cu autonomia standard a modelelor electrice de pe piață. 

Astfel de detalii sunt importante în contextul în care cuplul instantaneu și masa mai mare a vehiculului generată de prezența bateriei Li-Ion determină o uzură mai mare pentru anvepele unei mașini electrice comparativ cu o mașină cu motor termic. 

Anvelopa Michelin Pilot Sport EV pentru mașini electrice. Foto: Michelin

Anvelope all-season pentru mai puține bătăi de cap 

O altă tendință pe piața auto este creșterea vânzărilor de anvelope all-season. Acest comportament este generat atât de schimbările climatice și apariția unor fenomene meteo extreme, cum ar fi căderi masive de zăpadă în lunile de toamnă sau primăvară, cât și de eliminarea necesității de a schimba anvelopele de două ori pe an, procedură care implică o serie de costuri suplimentare, inclusiv pentru depozitarea unui set de pneuri.

În acest segment, Michelin oferă anvelope CrossClimate, iar cel mai recent produs în această gamă este CrossClimate 2 SUV, o anvelopă all-season dedicată SUV-urilor. Un astfel de produs este util în prezent mai ales prin prisma faptului că peste 50% dintre mașinile vândute în Europa în acest an sunt SUV-uri. 

CrossClimate 2 SUV utilizează tehnologia EverGrip pentru optimizarea frânarii pe teren uscat, umed sau acoperit de zăpadă, dar și tehnologia MaxTouch Construction care permite creșterea duratei de viață cu circa 5.000 de kilometri comparativ cu anvelopele premium ale altor producători. 

Avantajele anvelopelor Michelin CrossClimate 2 SUV. Foto: Michelin

Anvelopa cu o compoziție de 45% din materiale sustenabile

Între timp, Michelin dezvoltă în laboratoarele de cercetare și o serie de anvelope pentru viitor. Producătorul francez și-a stabilit deja ca obiectiv ca până în anul 2050 să dezvolte prima anvelopă din materiale 100% sustenabile. Chiar dacă nu există o definiție unanim acceptată pentru materiale sustenabile, Michelin consideră că materialele sustenabile sunt în special materialele reciclabile.

Misiunea francezilor este complexă, dacă ne gândim că o anvelopă Michelin conține peste 200 de ingrediente, printre care cauciuc natural, cauciuc sintetic, diverse metale, agenți de întărire precum silice, rășini sau sulf pentru vulcanizare.

Spre finalul anului trecut, Michelin a prezentat două anvelope cu proporții diferite de materiale sustenabile în compoziție: 45% pentru pneurile mașinilor de serie și 58% pentru pneurile autobuzelor. Gândite în departamentul de cercetare și dezvoltare în care lucrează peste 6.000 de ingineri, cele două anvelope sustenabile oferă performanțe identice cu pneurile din prezent, iar obiectivul Michelin este ca tehnologiile integrate în acestea să fie disponibile pe piață pe scară largă în 2025. 

Compoziția unui pneu cu 45% materiale sustenabile. Foto: Michelin

Până atunci, noile anvelope sustenabile au fost testate inclusiv în Cursa de 24 de ore de la Le Mans. Michelin a furnizat în celebra cursă de anduranță anvelope slick cu până la 30% materiale sustenabile și anvelope de ploaie cu până la 45% materiale sustenabile pentru toate prototipurile de la clasa Hypercar, implicit pentru prototipul învingător, Ferrari 499P. În acest fel, inginerii producătorului francez au primit informații prețioase despre comportamentul anvelopelor sustenabile într-un mediu competitiv, iar datele sunt utilizate pentru a îmbunătăți performanțele în perspectiva lansării anvelopelor sustenabile pentru modele de serie. 

În plus, aceasta anvelopă sustenabilă a primit în iulie 2023 premiul AutomotiveInnovations la categoria “Șasiu, Caroserie și Exterior” din partea Center of Automotive Management (CAM), organizație care realizează studii pentru a identifica tehnologii inovatoare. 

O nouă inovație: anvelopa fără aer comprimat

O altă tehnologie la care lucrează Michelin în prezent este anvelopa fără aer. Așa cum sugerează și numele, acest tip de anvelopă nu conține aer comprimat, ci o compoziție specială capabilă să susțină vehiculul, fără ca acest lucru să afecteze siguranța sau confortul la volan. Principalele avantaje sunt, așa cum îți imaginezi, eliminarea problemelor legate de penele de cauciuc și presiunea în anvelope, elemente care asigură prelungirea duratei de viață pentru pneuri. 

Anvelopa a primit numele Uptis (Unique Puncture-proof Tire System) și este dezvoltată în parteneriat cu Maxion Wheels, cel mai mare producător de jante de oțel și aluminiu din industria auto, fondat în Statele Unite în 1908. În cadrul proiectului, Maxion Wheels furnizează o jantă special concepută pentru un astfel de pneu. 

Pentru moment, anvelopele fără aer necesită o omologare specială pentru a fi utilizate pe drumurile publice. Totuși, Michelin a primit în vara acestui an acordul CNRV (Centre Național de Réception des Véhicules, echivalentul DRPCIV-ului din România) pentru a putea utiliza anvelopa prototip în regiunea Hauts-de-France din nordul Franței, mai exact în Lesquin, Valenciennes și Douai. Cu această ocazie, Uptis a devenit singura anvelopa fără aer din lume care poate fi folosită pe drumuri publice în trafic deschis. 

Prototipul unei anvelope Michelin Uptis fără aer comprimat. Foto: Michelin

Pentru a obține date cât mai relevante, Michelin a încheiat un parteneriat cu Poșta Franceză, care va echipa 40 de utilitare cu anvelopa Uptis pe parcursul următorilor doi ani pentru a expedia colete în această regiune. De altfel, “publicul țintă” pentru noua anvelopă Uptis este format, cel puțin în faza inițială, din flotele de utilitare ale companiilor de livrări. 

Prin toate aceste tehnologii la care lucrează în prezent, Michelin se pregătește pentru un viitor în care industria auto va avea un impact mai scăzut asupra mediului înconjurător. Drumul este unul lung și necesită inspirație, perseverență și investiții financiare, însă primii pași au fost făcuți deja și vor fi completați în timp și de alte inovații care au potențialul de a schimba lumea auto așa cum o percepem în prezent.