Test Drive: Renault Clio facelift full-hybrid

De câteva luni, Clio are o nouă față. La propriu. Am testat versiunea cu facelift echipată cu motorizarea hibridă.

Cine este și ce vrea Renault Clio facelift de la noi?

Nici nu-mi mai amintesc când am văzut un facelift atât de dramatic – în sensul bun. Nu știu ce planuri de revitalizare a avut Renault cu Clio, dar un lucru e clar: facelift-ul aplicat celei de-a cincea generații poate fi atașat lejer definiției din dicționar. S-a lucrat mult la partea exterioară, s-a retușat bine de tot, s-a tăiat și s-a adăugat fix acolo unde a fost necesar.

Cât despre Clio, în general, nu cred că mai e nevoie de vreo prezentare. E acolo ca reprezentat al segmentului mic încă din 1991 – urmaș de soi al fostului Renault 5 -, iar până în ziua de azi a adunat peste 16 milioane de unități.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Designul exterior, apariția versiunii de echipare Esprit Alpine și un pachet extins de sisteme de siguranță.

Acum să le luăm pe rând. Constructorul francez introduce un design mult schimbat comparativ cu cel al versiunii înlocuite. Zonă frontală complet restilizată: grilă nouă, lumini de zi cu o semnătură care va fi introdusă treptat pe majoritatea modelelor mărcii și o parte posterioară luată ușor la pilă.

Echiparea Esprit Alpine înlocuiește vechea versiune RS Line. De când cu numărul mare de lansări făcute de Renault (în special SUV-uri) parcă am și uitat că Renault a avut în gamă un nivel de echipare denumit așa. Ce aduce Esprit Apline în plus? O grilă frontală diferită, logoul mărcii pe fundal negru, sigle specifice pe aripi, scaune sport cu logoul Alpine pe spătare și alte elemente sport de interior. Pe ici și colo (la interior), Renault n-a uitat să arboreze cu mândrie steagul Franței.

Cât depre pachetul de siguranță, acesta are acum – în cea mai generoasă variantă – 20 de sisteme moderne, inclusiv un sistem de conducere semi-autonomă de nivel 2.

Parcă s-a lucrat mult la acest facelift, nu? Că prea am fost asaltați de retușuri care aveau în prim-plan doar o dungă nouă în far și trei culori de caroserie.

Ce concurenți are pe piața din România?

Toată floarea cea vestită a segmentului hatch subcompact: de la triada Stellantis (Corsa – 208 – C3) și până la trioul grupului Volkswagen (Polo – Fabia – Ibiza). Nici asiaticii nu stau rău la acest capitol: Toyota Yaris, Mazda 2 și Honda Jazz fiind printre rivalii lui Clio.

Și n-am cum să omit proaspătul Mitsubishi Colt. Că doar e sânge din sângele lui Clio.

Cu voia dumneavoastră, las la urmă liderul segmentului pe 2023: Dacia Sandero. Că modelul mărcii de la Mioveni face performanță anul acesta și își aruncă plasa spre același public pe care trebuie să-l convingă și Clio.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Renault Clio facelift rămâne un model de clasă mică. Ce înseamnă asta? Că locul lui preferat de joacă este orașul. Prin urmare, constructorul francez nu aduce în prim-plan vreo motorizare gândită să dea fiori pasionaților de hot-hatch-uri. Versiunea RS a apus, deci clienții trebuie să se mulțumeacă cu motoare orientate major spre utilizarea în mediul citadin.

Intrarea în gamă e făcută de un motor pe banzină aspirat cu 65 de cai-putere și 95 Nm. Nu-i pentru civili, ca să mă exprim plastic. Varianta aceasta o să-și găsească loc prin flotele companiilor.

Pentru omul de rând, cel care merge în showroom să-și comande un Clio, în mod logic, gama de motorizări începe cu un propulsor pe benzină turbo de un litru cu 90 CP și 160 Nm. Are manuală cu șase trepte și n-ar trebui să-i dezamăgească pe cei care se fâțâie câteva zile pe săptămână prin oraș. Pentru cei care ies mai mult în afara orașului și vor autonomie cu nemiluita, au două variante: fie un motor de un litru benzină + GPL, fie un diesel de 1,5 litri (rara avis în segmentul hatchback-urilor mici). Ambele au o manuală cu șase trepte.

Vârful de gamă e un hibrid. E deja clasicul setup Renault când vine vorba de astfel de versiuni: 143 de cai-putere și 205 Nm obținuți dintr-un motor de 1,6 litri benzină plus două motoare electrice plus o baterie mică (1,2 kWh) plus o transmisie multimodală. Nu mai intru iar în detalii că am făcut-o deja când am testat această motorizare pe ASX hibrid și pe Juke hibrid.

În cazul echipării Esprit Alpine ai de ales fie un litru benzină turbo cu 90 CP, fie hibridul. Testul de față e realizat cu varianta hibridă. Ca să nu existe dubii, eu zic așa: poți să-ți iei cu încredere hibridul dacă petreci mult (foarte mult) timp prin oraș. În majoritatea timpului, motorul termic e oprit, iar atunci când pornește n-are obiceiul să-ți “ronțăie” în cap prea mult. Încarcă bateria și-și vede în continuare de hibernare.

Dacă ai multe drumuri prin afară sau faci naveta zilnic, eu zic să mergi fie pe varianta cu benzină + GPL, fie pe cea diesel.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Hibridul își arată eficiența în oraș. V-am zis și câteva rânduri mai sus. Pe străduțele aglomerate rar îți e dat să auzi motorul termic. Pornește pentru scurt timp, încarcă bateria și intră iar în sleep. În cele câteva zile de test (în care am îmbinat drumurile prin oraș cu cele din afara Bucureștiului) consumul mediu mixt a fost de 4,8 litri/100 de kilometri.

Și-am mers și cu volanul și scaunul încălzite (am prins o dimineață mai aprigă cu mercurul din termometre) și nici n-am adoptat un stil de rulare la consum. Prin urmare, cu un astfel de consum, rezervorul de 39 de litri ar trebui să ajungă pentru vreo 800 de kilometri.

Pe fișa tehnică, consumul mediu declarat e de 4,3 litri/100 de kilometri. Nu spun că-i imposibil să atingi valoarea cu pricina, dar nici nu m-am înhăitat la o astfel de provocare.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Clio (inclusiv în varianta cu facelift) e unul dintre modelele plăcute la condus. În oraș, dimensiunile, dar și setările făcute direcției și suspensiilor îl transformă într-o mașină bună. Nu te zgâlțâie excesiv la trecerile peste șinele de tramvai, nu-i antifonat deloc rău (mai ales în partea din spate) și nici nu te pune la efort atunci când vine vorba de învârtit rapid volanul.

Și totuși, francezii ar fi putut estompa mai bine compartimentul motor de restul habitaclului. Nu spun că te sperie în momentul în care propulsorul pe benzină se apucă să macine sub capotă, dar să zicem că ai câteva secunde în care îți uiți gândul. E cam ca atunci când ți-ai schimbat alarma telefonului cu una mai calmă, dar efectul e asemănător.

În afara orașului, deși Clio hibrid se bazează mai mult pe motorul termic, sistemul de control n-o să ezite să-i taie intervenția ori de câte ori ridici ușor piciorul de pe accelerație. În plus, în momentul în care vrei brusc să crești viteza, motorul electric intervine cu un boost de resurse, astfel încât să-ți ușureze manevra. E un mix interesant.

Modul electric poate fi “blocat” dintr-un buton dedicat, dar poți merge oricând pe controlul automat al sistemului hibrid. Știe bine să-și facă treaba și are eficiența înglobată în ADN. La fel ca orice hibrid modern, Clio știe să și recupereze energia la frânare: pui selectorul transmisiei în modul B și ai un sistem capabil să decelereze fin până la viteze reduse (15-18 km/h). E o senzație apropiată de cele oferite de mașinile electrice, iar lucrul ăsta mie îmi place.

În ceea ce privește dinamica, francezii n-au uitat că au avut în gamă și un RS. Nu mă duc atât de departe cu asemănările, dar e clar că inginerii s-au folosit de know how pentru a da naștere unui model plăcut de condus și pe drumuri virajate.

Și să nu uit: scaunele de pe versiunea Esprit Alpine oferă un suport lateral excelent, iar poziția la volan joasă completează efectul dinamic imprimat de Clio.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place și în același timp mă bucur că Renault a permis designerilor să vină cu un facelift consistent. În lipsa răposatului Ford Fiesta, Clio mi se pare unul dintre cele mai aranjate hatchbackuri de segment B. Să zicem că Peugeot 208 l-ar putea pune în umbră din punct de vedere estetic.

Cum sunt materialele la interior?

Noile modele Renault (cele din segmentele superioare) și-au cam schimbat statutul în ceea ce privește interiorul. Au materiale mult mai plăcute la atingere, plasticele dure și zgrunțurose au cam dispărut, iar finisajele s-au îmbunătățit vizibil. În cazul lui Clio facelift, lucrurile nu stau chiar așa.

Pe versiunea Esprit Alpine găsești un material textil care îmbracă bordul din dreptul pasagerului din dreapta sau o parte din fețele portierelor, dar în același timp dai cu buricele degetelor și de plastice dure gândite pentru uzură, nu pentru stimularea simțurilor. Și nici finisajele nu-s la nivel de Megane E-Tech sau Austral.

Și înțeleg cumva strategia Renault: Clio de acum e doar un facelift. Și situația poate fi considerată un paradox, dacă iei în considerare modificările de la exterior.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Primește nota 8. Și înainte să te gândești că e posibil să am probleme de interpretare a zonelor de depozitare, nu uita că pe Clio facelift îl compar cu rivalii din segment. Deci nu te gândi la el ca la un SUV de segment C gândit pentru vacanțe lungi în doi.

Să revenim: pe fețele portierelor încape o sticlă de apă la 0,5 litri și…cam atât. Poate doar un pachet de șervețele să mai depozitezi, dar în rest, nimic major. Cotiera e încăpătoare (chiar dacă asamblarea ei nu-i la vreun nivel de precizie elvețiană), iar pe tunelul median încap două pahare cu cafea. Mi-a plăcut că există un loc dedicat în care să pui cartela pentru pornirea motorului, iar în zona centrală există și un spațiu pentru depozitarea și încărcarea wireless a telefonului mobil. Torpedoul are dimensiuni medii.

Portbagajul versiunii hibride are 301 litri, cu 90 de litri în minus față de versiunile pe benzină, respectiv 65 de litri comparativ cu varianta diesel. Deci de-aici și nota nu foarte bună.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Tratează-l în continuare ca pe un model de segment B. Deci spațiu de dimensiuni decente în față, dar ceva înghesuială în spate. Despre locul din mijloc se pot spune multe, însă tunelul median ridicat și șezutul îngust îl fac impracticabil pentru un adult. Poate doar dacă își ține respirația pe tot parcursul drumului, altfel, greu de transportat trei adulți pe banchetă. Dar “problema” asta o au mai toate hatchbackurile de segment B (mai puțin Honda Jazz că-i ceva mai umflată), deci nu i-o poți lua în nume de rău doar lui Clio.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Euro NCAP are obiceiul să nu mai testeze versiunile cu facelift. Deci slabe șanse să-l vedem pe actualul Clio pe bancul de probe. În schimb, a cincea generație a trecut prin furcile caudine ale belgienilor încă de la debutul din 2019.

La testul de atunci, Clio a încheiat cu cinci stele de siguranță. Dacă în materie de structură de rezistență nu există modificări, francezii au plusat pe partea care ține de sisteme de siguranță active. Acum, modelul de clasă mică are 20 de astfel de tehnologii: de la un sistem de conducere semi-autonomă de nivel 2 și până la un sistem de camere cu vedere la 360 de grade.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sunt mai multe lucruri care mi-au plăcut. Spre exemplu, pe versiunea de test, francezii au decorat cu denumirea sau logoul Alpine mai multe elemente: pragurile laterale, covorașele, spătarele scaunelor, jantele și aripile față. Mi-a plăcut și modul în care steagul Franței a fost arborat pe scaune și pe materialul textil de pe planșa de bord.

Dar poate cea mai cea chestie o constituie eficiența sistemului hibrid. Că-i plăcut să simți mixul dintre electric și benzină, iar la final să te delectezi cu un consum pe care l-ai putea trece oricând în dreptul unui diesel.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Dacă te raportezi corect la Clio, cel în versiunea Esprit Alpine nu prea duce lipsă de lucruri. M-am conectat (fără fir) din prima la Apple CarPlay (care a funcționat brici pe tot parcursul testului), instrumentarul digital de bord e simplu și ușor de citit, ecranul central n-a sughițat prea des (deși se mișcă lent), iar comportamentul dinamic per total a fost unul plăcut. Mi-ar fi plăcut ceva padele, doar că transmisia multimodală nu-i deloc o automată clasică, deci partea asta iese din discuție.

Și ca să răspund la întrebare: sincer, sincer, n-ar fi stricat niște litri în plus în portbagaj.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Cel mai ieftin Clio facelift are un preț de 14.300 de euro. Dar cum ziceam și la capitolul dedicat motorizărilor, sunt slabe șanse ca acest aspirat de un litru cu 65 CP să ajungă pe locurile de parcare ale persoanelor fizice. E pentru flotele mari și cam atât.

Următorul în gamă, Clio TCe 90 pleacă de la 16.500 de euro. Pentru versiunea benzină+GPL mai adaugi 500 de euro la prețul menționat anterior, iar pentru diesel mai pui încă 1.000 de euro. Asta dacă vrei neapărat să alegi un Clio în versiunea de bază Evolution.

Dacă treci la nivelul de echipare următor (Techno), în ofertă își face apariția și hibridul, al cărui preț este de 22.800 de euro.

În cazul vârfului de gamă Esprit Alpine, prețul lui Clio hibrid crește până la cel puțin 24.700 de euro. Am zis cel puțin pentru că te poți juca în continuare cu câteva opționale: culoarea caroseriei (410 euro), jantele (200 de euro), pachetul City Premium (500 de euro pentru care primești sistemul de camere la 360 de grade, asistență la parcarea laterală și parcarea automată plus LED-urile cu efect 3D pentru stopuri), pachetul de iarnă (400 de euro pentru care primești scaunele față și volanul încălzite) și sistemul audio Bose (500 de euro).

Eu aș alege versiunea Espirt Alpine mai mult din motive care țin de aspect și nu neapărat pentru accesoriile oferite în plus față de Techno. Prin urmare, recomand echiparea de mijloc plus opționalele pe care tu le crezi necesare. Nimic în plus.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru eficiența sistemului de propulsie.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Eu înțeleg că Renault a vrut să convingă clienții că actualul Clio e o mașină modernă, dar imaginea oferită de camerele video la 360 de grade nu prea e din 2023.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Înlocuiesc plasticele dure cu materiale făcute cu mai mult simț de răspundere.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un hatchback plăcut la condus, dar și eficient.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei ca în fiecare weekend să pleci cu familia extinsă în excursii, mini-concedii și alte drumeții de genul.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Și o să fiu foarte sincer. Mereu am simțit o atracție vizavi de Ford Fiesta și Mazda 2. Îmi plac cum se conduc, iar Clio era mai tot timpul pe ultimul loc al acestui podium personal. Acum, odată cu dispariția lui Fiesta, în mintea mea se dă o luptă interesantă între modelul nipon amintit mai sus și Clio.

Clientul perfect al mașinii?

Tinerii care petrec mult timp în traficul din oraș.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Una dintre alegerile complete (eficiență+confort+dotări moderne) din segmentul B hatchback.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Clio facelift

1.6 HEV E-TECH 145 ESPRIT ALPINE AUTO

de la 24.800 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
143 CP
Cuplu maxim sistem
205 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
94/69 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.29 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4050 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1798 mm
Înălțime
1440 mm
Ampatament
2583 mm
Volum portbagaj
391 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1069 litri
Masa proprie
1238 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
24.800
Preț mașină testată
26.660 €