Test Drive: Mitsubishi ASX hibrid

Mitsubishi a rămas în Europa datorită alianței Renault-Nissan. Acum, japonezii culeg roadele primului proiect: am testat noua generație Mitsubishi ASX în versiune hibridă.

Cine este și ce vrea Mitsubishi ASX hibrid de la noi?

Atunci când situația ta afectează angajați, colaboratori, clienți și chiar și istoria mărcii, e clar că lucrurile trebuie analizate până la ultima căsuță din Excel. Mitsubishi n-a avut o perioadă prea bună în Europa, iar decizia cu care producătorul japonez a ieșit acum câțiva ani în presă a atras atenția. Inițial, Mitsubishi voia să se retragă de pe Bătrânul Continent. Și totuși, producătorul n-a mai plecat.

Decizia de a continua în Europa a venit pe firul alianței din care japonezii fac parte. Mitsubishi a bătut palma cu Renault în vederea preluării unor modele din ograda francezilor. Două mai exact. Primul este SUV-ul Captur. Al doilea va fi Clio. De cealaltă parte, Mitsubishi a reinventat ASX și pregătește renașterea lui Colt.

Pentru puriști și pentru fanii care au crescut cu Lancer și Outlander nu pare o alegere bună, însă n-ar trebui să uite alte câteva lucruri care s-au întâmplat în industrie până acum. Spre exemplu, Porsche vinde Cayenne și Macan pentru a finanța în continuare dezvoltarea lui 911. Tot așa, Mitsubishi poate aduna capital pentru un nou model care să convingă publicul și care să readucă în prim-plan ADN-ul mărcii.

Tot ca exemplu, Mazda comercializează în Europa un Toyota Yaris hibrid sub siglă proprie. De ce n-ar putea și Mitsubishi să facă o alegere similară?

Și ar mai fi ceva de adăugat înainte să citesc toate glumele cu “ai scris greșit Renault Captur”. Recent, Renault Clio a primit un facelift. Și s-au schimbat atât de multe încât ai spune că-i generație nouă, nu altceva. Pe aceleași sistem – a se citi același calapod de design – urmează Captur facelift. Prin urmare, actualul ASX n-o să mai semene deloc cu viitorul Captur.

Acum că am lămurit cumva lucrurile, să răspund și la întrebare: ASX e un nou SUV de clasă mică. Încă unul în segmentul în care fiecare producător are cel puțin un reprezentant.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Fostul ASX a fost un SUV greu încercat. Japonezii s-au chinuit mulți ani să-l țină în formă. Lansat în 2010, de-a lungul carierei, primul ASX a primit trei facelifturi. E greu să faci față cu astfel de modificări într-o industrie care schimbă rapid tehnologiile. În schimb, noul ASX renunță la tot ce știam: de la design la interior, de la motorizări la sisteme de siguranță. Totul e nou pentru marca niponă.

Ce concurenți are pe piața din România?

Îmi e greu să încep cu cineva pentru că îmi vin în minte o mulțime de rivali. Și ca să mențin cumva o ordine și-un echilibru, o să-i iau în ordinea descrescătoare a vânzărilor. Nu pe toți, că nu mi-ar ajunge trei paragrafe. Doar pe cei care au intrat în top 50 cele mai vândute mașini din 2022 în Europa: Volkswagen T-Roc, Peugeot 2008, Toyota Yaris Cross, Ford Puma, Renault Captur, Volkswagen T-Cross, Hyundai Kona, Opel Mokka, Kia Niro și Skoda Kamiq.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Dacă fostul ASX scârțâia binișor la capitolul motorizări – în sensul că nu prea aveai din ce să alegi – noua generație intră direct în pâine: benzină, benzină mild-hybrid, hibrid clasic și hibrid cu încărcare la priză. Lipsesc doar versiunile diesel – la care producătorii oricum au cam renunțat prin mai tot segmentul – și variantele pur electrice.

Testul l-am făcut cu varianta hibridă fără încărcare la priză. Din punct de vedere tehnic, lucrurile arată așa: un motor aspirat pe benzină de 1,6 litri și două motoare electrice, doar unul cu rol activ în ceea ce privește rularea. Sistemul e completat de o baterie cu capacitate de 1,2 kWh și de o transmisie multimodală dezvoltată de Renault pe baza know how-ului acumulat în Formula 1.

Dacă îți sună cunoscut, motivul e simplu: același sistem de propulsie a fost împărțit de Renault și pe Dacia Jogger Hybrid și pe Nissan Juke Hybrid. Practic, toată lumea din grup se bucură de tehnologia dezvoltată de inginerii Renault. În total, sistemul hibrid livrează 143 de cai-putere.

Dacă ai un buget care să treacă de 25.000 de euro, atunci îți recomand hibridul clasic. Consumul e bun, iar resursele sunt suficiente pentru o exploatare preponderent urbană. Dacă vrei să rămâi sub acel prag de preț, atunci alege măcar varianta pe benzină mild-hybrid cu motor de 1,3 litri și 140 CP. Există și o variantă cu același motor, dar cu 158 CP.

Versiunea entry-level (un litru, 91 CP) e mai mult pentru flotele companiilor.

Cât despre plug-in hybrid, l-am testat recent și pe el în Cars & Roads by Michelin. Pe el îl recomandat doar dacă ai un loc în care să încarci bateria. Altfel, scoate-l din planuri.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Pe ASX hibrid l-am plimbat mai bine de 250 de kilometri. În diferite scenarii de drum, dar cu precădere pe un traseu extraurban. La final, consumul mediu mixt a fost de 4,8 litri/100 de kilometri. Nu-i rău deloc dacă iei în calcul și faptul că am stat și blocat prin trafic, dar am și mers în ritm susținut pe drumuri naționale. Încă puțin și mă apropiam de media comunicată de constructor (4,7 litri/100 de kilometri).

Iar în condițiile date, cu un plin al rezervorului (48 de litri) ai putea ajunge la autonomie de diesel: 1.000 de kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Nu cred că trebuie să vă mai spun, dar mediul de joacă preferat al lui ASX e în oraș. E suficient de mic încât să se strecoare fără mari bătăi de cap printre străduțe și pe locurile de parcare subdimensionate din anumite sectoare ale Capitalei.

Direcția e ușor de manverat, chiar dacă feedback-ul general oferit nu-i la un nivel care să satisfacă nevoile celor puși pe condus sportiv. Bine, ar fi și greșit să crezi că asta e menirea unui SUV de clasă mică – mai ales dacă n-are tatuat pe grilă vreun nume de divizie de performanță – și hibrid pe deasupra.

Suspensiile sunt confortabile și țin cât pot de mult zgomotele la distanță. Mai există scăpări pe anumite denivelări sau treceri peste liniile de tramvai, dar nimeni nu-i perfect în segmentul B.

În cea mai mare parte a timpului petrecut prin oraș, sistemul hibrid se bazează pe motorul electric. Din când în când, motorul termic se trezește și umple rapid bateria care asigură rularea electrică. Aceste reporniri indundă habitaclul cu zgomot specific, uneori ajungându-se la un nivel un pic supărător de decibeli.

La drum lung, scaunele lui ASX nu prea ajută. În sensul că nu-s cele mai confortabile. Aici poate că s-ar mai putea lucra, iar un update în acest sens să fie adus de un viitor facelift. Cine știe.

În rest, sistemul hibrid se descurcă onorabil în majoritatea situațiilor de trafic. Dacă încerci o rulare mai sportivă, motorul termic va interveni mai des și mai vocal. Și descărcări de adrenalină nu primești.

Cum ți se pare designul exterior?

Mitsubishi ASX e unul dintre SUV-urile cu un design plăcut. Sigur, acum vei spune că e doar un Captur cu alt logo. Și nu te-aș contrazice, pentru că micile retușuri aplicate de niponi sunt cumva greu de sesizat: o altă umplutură pentru grila frontală, apariția logo-ului Mitsubishi Hybrid pe portierele față (în tradiția vechiului Outlander PHEV) și numele mărcii scris pe tot hayonul. În rest, nimic nou. Dar iar o să revin la discuția cu Captur facelift și cu faptul că în scurt timp cele două modele vor arăta diferit.

Cum sunt materialele la interior?

La interior găsești mixul clasic cu care producătorii ne-au tot obișnuit în ultimii ani: materiale moi în zona superioară și prin locurile în care pipăi mai des, respectiv plastice mai dure prin zonele pe care le atingi rar. Sigur, s-ar fi putut pune mai mult preț pe finisaje, dar aici deviem în alte discuțiile, în condițiile în care o parte dintre elementele prezente pe ASX sunt disponibile și în gama Dacia, dar și în gama Mercedes-Benz.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Raportat la segmentul din care face parte, ASX hibrid merită 8. Asta pentru că mai pierde din volumul portbagajului raportat la versiunile echipate doar cu motoare termice: 351 de litri vs 305 litri. Știu, nu pare atât de mult, dar în segmentul mic, fiecare centimetru cub contează.

În rest, spațiile din cabină sunt bine proporționate: de la buzunarele portierelor până la cotiera centrală. Ba chiar și pe spătarele scaunelor din față există plase sub care să așezi un portofel, un document sau mai știu eu ce obiecte poartă fiecare prin buzunare.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Marea problemă a modelelor de clasă mică o reprezintă spațiul interior. Încă nu s-a inventat mașina cu dimensiuni subcompacte, dar cu interior de segment mediu. Mai așteptăm. Prin urmare, aproape toți reprezentanții SUV-urilor de clasă B punctează slab la capitolul spațiu pentru pasageri.

În cazul de față, șoferul și pasagerul din dreapta nu-și vor da coate, dar nici nu se vor putea lăfăi pe scaune. În spate, eu zic să te gândești la ceva permutări în funcție de cine stă pe locurile din față. Contează mult în economia interioară, așa că dacă ai în plan să pleci pe distanțe lungi, eu zic să faci puzzle cu pasagerii în așa fel încât toată lumea să fie mulțumită de locul pe care îl ocupă.

Ca să închei, pe bancheta din spate aș transporta doar doi adulți. Chiar dacă bancheta e culisantă, are și ea o limită pentru cât de mult poate fi împinsă către portbagaj.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Un Mitsubishi ASX veritabil n-a mai ajuns pe bancul de teste Euro NCAP din 2011. Actuala generație n-o sa fie pusă la încercare de organizația independentă, punctajul obținut de Renault Captur fiindu-i atribuit. Altfel spus, în 2019, Captur a primit un scor general de 5 stele de siguranță: 96% pentru protecția pasagerilor adulți și 83% pentru protecția copiilor. Modelul a primit un scor de 75% la protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 74% pentru sistemele active de asistență.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Întreg pachetul motor-transmisie. Știu, e un hibrid, dar modul în care funcționează și eficiența acestuia nu pot fi ignorate. Oricât de puțin ai spune că-ți pasă de consumul unei mașini. Că una e să te plimbi prin oraș cu 8 litri/100 de kilometri și alta e să te dai jos din mașină cu 5 litri/100 de kilometri. Pe moment, poate nu simți diferența, dar în timp se adună.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Da. Spațiul pentru cap. Modelul de test a fost echipat cu plafon panoramic/trapă, dar acest lucru nu schimbă cu mult faptul că nu prea era loc la cap. Și cred că problema ar putea fi rezolvată printr-o poziție ceva mai joasă la volan.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Chiar dacă la bază e un Renault Captur, noul ASX păstrează tradiția niponă și vine configurat într-un mod specific asiaticilor: multe echipamente de bază și puține opționale. Cel puțin așa arată configuratorul pentru versiunile de echipare din vârf.

Exemplarul testat a fost unul în variantă Instyle, adică nivelul de top, iar prețul final a fost de 35.867 de euro. Sub el găsești Inform, Invite și Intense. De ținut minte: cele două motorizări hibride sunt disponibile doar împreună cu nivelurile Intense și Instyle.

Cel mai accesibil ASX costă 20.337 de euro (un litru benzină, 91 CP și echipare Inform). Următorul în gamă este 1,3 litri benzină cu 140 CP, al cărui preț de pornire este de 22.717 euro (echiparea Invite).

Hibridul clasic pleacă de la 28.786 de euro (Intense), în timp ce hibridul cu încărcare la priză poate fi comandat începând de la 36.045 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

E simplu: eficiența sistemului hibrid.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Poziția la volan ușor prea înaltă. Înțeleg că-i un crossover/SUV care trebuie să puncteze bine la cât mai multe capitole, dar parcă n-ar fi stricat să stai mai aproape de sol și mai departe de plafon.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș schimba puțin sistemul de infotainment. Înțeleg că e preluat din gama Renault, dar poate că aici ar fi fost unul dintre punctele pe care le putea aborda Mitsubishi. Desigur, orice modificare – fie hardware, fie software ar fi adus costuri suplimentare.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei unul dintre cele mai eficiente SUV-uri mici hibride.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai impresia că toți vor striga “ce Renault drăguț ți-ai cumpărat”.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Până de curând am condus un Ford Puma, deci se înscria în segment. Doar că modul în care e croit ASX – orientat mai mult pe confort și mai puțin pe dinamică – nu mi se potrivește.

Clientul perfect al mașinii?

Tinerii care vor o mașină de oraș cu consum bun și cu un design plăcut.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre modelele care ar putea ajuta la reconstrucția Mitsubishi în Europa.

Fișa mașinii:

Logo Mitsubishi

Mitsubishi ASX

1.6 HEV INSTYLE AUTO

de la 35.093 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
143 CP
Cuplu maxim sistem
148 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
94/69 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.26 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.9 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4227 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1797 mm
Înălțime
1576 mm
Ampatament
2639 mm
Volum portbagaj
305 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1440 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
35.093
Preț mașină testată
35.867 €