Test Drive: Nissan Juke Hybrid

Nissan Juke este unul dintre modelele care pus crossover în vocabularul multor europeni. De acum, modelul japonez este disponibil și în versiune hibridă cu origini franțuzești.

Cine este și ce vrea Nissan Juke de la noi?

Nissan Juke e unul dintre SUV-urile mici care a răzbit în industria auto. Drept dovadă, din 2019, japonezii au lansat a doua generație. Sigur, s-au modificat suficiente lucruri, însă constanta din viața lui Juke a rămas filozofia de design. Picătura nonconformistă – deja a devenit clișeu alăturarea acestui cuvânt în dreptul lui Juke – într-un peisaj urban în care devine din ce în ce mai dificil să te impui cu idei noi în materie de stil.

Deși au trecut suficienți ani cât să fie binevenit un facelift, Nissan a decis să nu aducă – momentan – noutăți exterioare și de interior. În schimb, oficialii au împrospătat gama Juke cu o motorizare: un hibrid fără încărcare la priză.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Odată cu noua generație, Juke a intrat și mai adânc în inima Alianței Renault-Nissan. Mai precis, platforma folosită de SUV-ul de segment B poate fi regăsită și în gama Renault. Pe Clio și Captur. Sigur, pornind de la aceeași structură CMF-B, Dacia a dezvoltat Sandero și Jogger, iar mai nou, Mitsubishi a ieșit în lume cu a doua generație ASX. Practic, arhitectura francezilor reprezintă coloana vertebrală a segmentului B din interiorul Alianței.

Cu noua generație Juke, Nissan a schimbat și designul, dar și pachetul tehnologic de la interior.

Cât despre motorizarea hibridă, acesta și-a făcut apariția la jumătatea anului trecut și completează oferta electrificată a mărcii.

Ce concurenți are pe piața din România?

Segmentul SUV-urilor mici este unul foarte aglomerat. Nu cred că există producător de volum care să nu aibă cel puțin un reprezentat, iar asta înseamnă că Juke trebuie să facă față unei concurențe puternice.

Anul trecut, cel mai iubit SUV de segment B a fost Volkswagen T-Roc (181.000 de unități). Iar modelul mărcii germane nu doar că s-a instalat confortabil în poziția de lider de segment, dar a mai atins niște borne: locul al treilea în clasamentul general european (în spatele modelelor Peugeot 208 și Dacia Sandero) și primul loc în topul celor mai vândute modele Volkswagen. Da, da, Golf nu mai e lider. Tot pe lista celor mai iubite SUV-uri de segment B din Europa se numără și Peugeot 2008, Toyota Yaris Cross, Ford Puma și Renault Captur. Nume grele.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Din iunie 2022, Nissan Juke poate fi comandat și în versiune hibridă fără încărcare la priză. Iar dacă e să mă întrebi, mutarea ar fi trebuit făcută mai din timp. Și-ți explic și de ce. Sistemul de propulsie folosit de Juke Hybrid e același pe care îl găsești pe Clio E-Tech și Captur E-Tech, modele hibride prezentate la începutul lui 2020.

Consider că Dacia s-a mișcat mult mai rapid decât Nissan în luarea deciziilor, o versiune hibridă a lui Jogger (cu aceleași specificații oferite de Clio și Captur) fiind anunțată încă de la prezentarea modelului. Știu că sincronizarea ofertelor ține de foarte multe variabile și decizii, însă într-un segment atât de disputat nu-i suficient doar să ai un look funky. E nevoie să atragi rapid și prin alte metode.

Revin la Juke Hybrid. Sub capota modelului japonez se află un motor aspirat pe benzină de 1,6 litri și două motoare electrice (doar unul cu rol activ în ceea ce privește rularea). Întreg ansamblul hibrid e completat de o baterie cu capacitate de 1,2 kWh și de o transmisie multimodală dezvoltată de Renault pe baza know how-ului acumulat în Formula 1. În fișa tehnică o să găsești trecute 4 rapoarte pentru motorul termic și 2 rapoarte pentru cel electric, iar softwareul instalat generează 15 modalități de funcționare pentru transmisie. Sigur, e complicat, iar puțini dintre utilizatori vor reține aceste particularități. Ce e de reținut cu adevărat? Cutia automată – pentru că în esență cu așa ceva lucrezi – n-are probleme în a selecta modurile corecte de funcționare indiferent de situația din trafic. Iar ăsta e un plus.

Juke mai poate fi comandat cu o motorizare de un litru benzină și 114 CP (manuală sau automată). Și atât. Alte opțiuni nu mai ai.

Iar în condițiile date, nu-i de mirare că Juke n-a prins un loc fruntaș în rândul celor mai vândute SUV-uri de segment B. E greu să încerci să te impui atunci când în ofertă ai o singură motorizare, iar pe a doua o adaugi undeva la jumătatea ciclului de viață.

Ce ți-aș recomanda? N-o să mă fâstâcesc și-ți zic din start să mergi pe hibrid. E și mai fâșneț, dar ține și cu casa: mai ales dacă o să-l exploatezi preponderent prin oraș: conform producătorului, în aproape 80% din timpul petrecut în traficul urban sistemul hibrid va folosi doar motorul electric. Și asta sigur se va vedea în frecvența cu care alimentezi.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

În fișa tehnică a lui Nissan Juke vei găsi un consum mediu mixt de 5,2 litri/100 de kilometri. Și nu-i așa complicat să oscilezi cu valori apropiate de ce anunță producătorul japonez. Spre exemplu, în cei aproape 300 de kilometri pe care i-am parcurs în diferite scenarii (trafic urban, drumuri naționale și mici porțiuni de autostradă) computerul de bord a afișat un consum mediu mixt de 5,8 litri/100 de kilometri. Și asta fără să fac vreun efort în a conduce super-eficient (a se citi la consum). Scaunele încălzite au stat pornite (la -7 grade Celsius nu te uiți la consum când ai dureri de spate), iar pe parcurs am încercat și funcția Eco, dar și pe cea Sport. Câte puțin din fiecare.

Iar în acest ritm, rezervorul de 42 de litri ar trebui să-ți ofere o autonomie de aproape 800 de kilometri. Aproape cât să ajungi de la București la Budapesta cu un plin.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Ca oricare alt SUV mic, Juke preferă orașul. Direcția moale face ca manevrele în spații înguste să nu fie neapărat un chin, iar poziția relativ înaltă la volan te ajută să privești cu ușurință peste o parte din trafic. Deși la bază e un spin-off al lui Captur, modelul japonez are setări diferite pentru suspensii. E ceva mai rigid decât frații de platformă – bine, asta și pentru că poți să-i pui jante pe 19 inchi – dar și un pic mai necizelat pe denivelări – atât la nivel de vibrații, cât și din punct de vedere sonor. Dacă aș fi avut de ales, sigur aș fi mers pe jante mai mici.

La un mers normal prin oraș, în marea majoritate a timpului, motorul termic pornește doar ca să producă energie pentru bateria care susține funcționarea motorului electric. Sigur, acest mod de funcționare se schimbă în funcție de viteza de rulare și de cât de tare apeși pedala de accelerație. În modul electric (există și un buton dedicat pe consola centrală), viteza maximă pe care o poți atinge este de 55 km/h (cu start de pe loc). Dar vei obține valoarea acesta doar cu o talpă fină. Altfel, cam pe la 40 km/h vei auzi intervenția motorului termic.

În afara orașului, așa cum e și normal, sistemul hibrid al lui Juke se bazează mult mai mult pe motorul cu ardere internă. Doar că softwareul gândit de constructor nu va ezita să-l oprească ori de câte ori ridici piciorul de pe accelerație. Un lucru interesant are loc în momentul în care vrei să crești rapid viteza: motorul electric intervine și oferă un boost de resurse, iar parcursul e completat apoi de propulsorul termic. E un mix pe care o să-l consideri interesant.

Pentru recuperarea energiei la frânare, Nissan folosește funcția dedicată e-Pedal. Denumirea este similară cu cea folosită de niponi și pe modelele electrice. O activezi simplu dintr-un buton, iar mașina va decelera mai rapid, energia rezultată fiind transmisă către baterie. De reținut că funcția e-Pedal nu oprește complet mașina (de la 5 km/h în jos, frânarea trebuie făcută de șofer).

Cum ți se pare designul exterior?

Așa cum am zis la început, designul a rămas o constantă în viața lui Juke. Chiar dacă liniile generale s-au schimbat, filozofia a fost păstrată, iar imaginea funky nu s-a pierdut. Mie îmi place, mai ales pentru că te poate scoate din anonimat.

Cum sunt materialele la interior?

În cazul versiunii testate (N-Design, vârf de gamă), Juke a reușit să-mi înmoaie simțurile cu porțiunile acoperite cu Alcantara. Nu-i un material pe care să-l vezi pe multe modele de volum. În rest, n-ar fi multe de spus, în condițiile în care SUV-ul japonez e croit pe rețeta clasică: materiale moi și bine finisate în jumătatea superioară, elemente dure și nu atât de bine închegate în zona de jos.

Instrumentarul de bord are o configurație mixtă – ecran de 7 inchi montat central și ceasuri clasice pe margini – în timp ce sistemul de infotainment folosește un ecran de 8 inchi cocoțat în vârful planșei de bord. Trebuie amintit și faptul că softwareul folosit nu mai e la prima tinerețe și ar putea fi adus în ton cu 2023. Poate odată cu faceliftul.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

8. Și nu neapărat pentru că n-ai spațiu – totuși, e un model de clasă mică, nu o limuzină în care să uiți pe unde ți-ai pus lucrurile-, ci pentru că Nissan s-a încăpățânat să păstreze “cocoașa” centrală în loc s-o reproiecteze și să vină cu și mai multe locuri în care să-ți pui obiectele. Am scăzut din nota finală și pentru că portbagajul e mai mic decât în cazul versiunii cu motor termic: 354 de litri vs 422 de litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Poți lua oricând cu tine doi adulți pe bancheta din spate. Legal, poți transporta trei, doar că situația devine înghesuită. Dar indiferent de cum privești lucrurile, așa va fi viața în oricare alt SUV de segment B.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Sigur că da. Organizația Euro NCAP n-a așteptat ca Juke să treacă de prima tinerețe până să fie luat la pase prin atelierele care verifică siguranța. Sesiunea a avut loc în 2019, iar rezultatul final a fost unul de 5 stele de siguranță.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 94%, protecția copiilor a primit 85% din total, iar capitolul dedicat protecției utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor a fost recompensat cu 81%. Sistemul Pro Pilot și restul echipamentelor de siguranță activă și pasivă au fost notate cu 73%, iar reprezentanții Euro NCAP nu au avut mențiuni și comentarii de făcut la adresa modului în care tehnologiile au reacționat în timpul testelor.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sistemul de propulsie reprezintă punctul de atracție al lui Juke Hybrid. Ce-i drept, e meritul Renault că l-a dezvoltat, dar trebuie apreciată și decizia Nissan că l-a preluat. Ar fi putut să treacă la o soluție proprie – așa cum se întâmplă cu Qashqai și tehnologia e-Power – sau ar fi putut să sară peste electrificarea lui Juke.

Tot aici aș adăuga și sistemul audio cu difuzoare integrate în tetiere. E un plus interesant în segmentul constructorilor de volum.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Da. Știu că pare ciudat, dar mi-aș fi dorit mai multe porturi USB în față. Că-i complicat să împarți doar unul atunci când călătorești cu un pasager pe locul din dreapta.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Nissan Juke în varianta pe benzină poate fi comandat în cinci versiuni de echipare: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna și N-Design. În cazul hibridului, primele două dispar.

Prețurile pentru Juke Hybrid încep de la 31.180 de euro (echipare N-Connecta) și ajung la 33.340 de euro (echipare de top N-Design). Partea bună dacă mergi pe vârful de gamă? Cu excepția caroseriei în două nuanțe (700 de euro) restul echipamentelor sunt standard. Practic, tot ce poți să comanzi pe Juke este oferit în pachetul standard. Și pe lângă faptul că lista de echipamente e una generoasă, nici diferența de preț dintre echipări nu-i mare.

Altfel spus, dacă tot alegi hibridul, atunci alege-l pe cel mai bine echipat. Dar încearcă să scapi cumva de jantele pe 19 inchi.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Nu vreau să mă repet, așa că n-o să mai menționez și aici sistemul hibrid de propulsie. În schimb, o să reamintesc designul: pentru că e plăcut să ieși în evidență într-o lume în care toți merg pe linii clasice.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cred că Nissan ar fi putut păstra mai mult din comportamentul docil al lui Captur. Și aici mă refer la partea de confort și insonorizare.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Fac cumva ca acel cablu care conectează oglinda retrovizoare centrală să fie ascuns. Să dispară complet din estetica interiorului.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV care să fie și eficient, dar și mai puțin comun.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…tot ce contează pentru tine e să ai o mașină care să te ducă din A în B.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Deși bifează mare parte dintre nevoile pe care le am, înclin mai mult către nu. Și asta pentru că mi-aș fi dorit un pic mai mult rafinament.

Clientul perfect al mașinii?

Tinerii și familiile cu un copil care au nevoie de o mașină de oraș eficientă.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre SUV-urile mici care a trecut testul timpului și care pășește ușor în era electrificată.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Nissan

Nissan Juke

1.6 HYBRID 143HP N-DESIGN AUTO

de la 33.340 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
143 CP
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
94/69 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.20 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.1 s
Viteză maximă
166 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4210 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1800 mm
Înălțime
1593 mm
Ampatament
2636 mm
Volum portbagaj
354 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1237 litri
Masa proprie
1325 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
33.340
Preț mașină testată
34.040 €