Test Drive: Nissan Qashqai X-Tronic 4×2

Qashqai are o nouă generație. Mai mare, mai arătoasă și doldora de tehnologii.

Cine este și ce vrea Nissan Qashqai de la noi?

Peste 3 milioane de unități vândute, peste 5 milioane de exemplare comercializate la nivel global și mai bine de 80 de premii internaționale: așa arată moștenirea pe care o lasă primele două generații Nissan Qashqai.

A fost modelul care a înfipt definitiv termenul SUV în vocabularul europenilor și care a pornit adevăratul tăvălug din segmentul compact.

Din februarie 2021, Qashqai are o nouă generație. A treia.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În primul rând, a treia generație Qashqai are o nouă coloană vertebrală (a se citi platformă). Se numește CMF-C și a fost proiectată de inginerii Nissan, urmând ca mai apoi să fie folosită și de alte modele din cadrul Alianței. O nouă platformă înseamnă acum o masă totală mai mică și dimensiuni mai mari.

Spre deosebire de vechiul SUV, a treia generație Qashqai are un design mult îmbunătățit. Cu siguranță îl vei recunoaște pe stradă, însă pare că designerii au uitat din liniile nonconformistului Juke pe planșa pe care au desenat și Qashqai. Și bine au făcut.

Nu în ultimul rând, Qashqai renunță la diesel, iar în locul versiunilor care folosesc motorină va fi introdusă varianta E-Power. Denumirea comercială folosită de Nissan nu spune toată povestea acestui sistem de propulsie. E-Power e un hibrid care funcționează asemeni unui model electric cu range extender, doar că bateria folosită are o capacitate mică, iar încărcarea nu se face de la surse exterioare, energia necesară funcționării motorului electric fiind generată doar de motorul cu ardere internă. Totuși, la fel ca la un electric cu range extender, roțile lui Qashqai E-Power vor fi puse în mișcare exclusiv de motorul electric.

Cu cine se bate pe piața din România?

Give or take, sunt vreo 30 de modele în segmentul SUV-urilor compacte. Nu o să le enumăr pe toate pentru că nu sunt în școala primară la lecția despre virgule și puncte. În schimb, o să dau o parte dintre numele care îi fac marcaj strâns lui Qashqai: Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008, Hyundai Tucson, Toyota C-HR și Kia Sportage.

Din 2008 și până în 2017, Qashqai a ținut de primul loc în vânzările de SUV-uri compacte din Europa. În ultimii trei ani, SUV-ul nipon a trecut pe locul al doilea, în spatele lui Volkswagen Tiguan.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În acest moment, Nissan oferă pe Qashqai o singură motorizare: 1.33 litri benzină mild-hybrid. Ai de ales dintr-o variantă de 140 de cai putere cuplată la o cutie manuală cu șase trepte sau o variantă de 158 CP pe care o poți comanda cu transmisie manuală cu 6 trepte sau cu o cutie CVT X-Tronic. Dacă mergi pe ideea unui cutii automate CVT, atunci poți bifa și sistemul de tracțiune integrală.

Varianta E-Power, despre care ți-am povestit la o întrebare anterioară, va fi disponibilă din 2022.

Testul din țară (pentru că a existat și unul internațional la care l-am trimis pe Știrbu) l-am petrecut în compania versiunii de 158 CP cu transmisie CVT în variantă 4×2. Practic, e cea mai interesantă opțiune pe care o poți alege acum, dacă nu ții neapărat să iei și tracțiune integrală.

Motorul de 1.33 litri n-o să-ți dea semnale de sportivitate, asta chiar dacă pe tunelul median există un selector pentru modurile de rulare care poate pune mașina în Sport. Da, motorul va fi ceva mai alert, iar transmisia va deveni mai efervescentă în speranța că-ți poate potoli setea pe moment. Totuși, e un CVT și modul ei de funcționare o să aducă decibeli în plus în habitaclu. N-o spun cu răutate, mai ales că transmisia pusă de Nissan este una dintre cele mai bune, însă construcția cutiei n-o face potrivită pentru mers sportiv.

De cealaltă parte a meniului, găsești modul Eco sau cum îi mai spun eu, anestezistul de serviciu. Prin oraș, nu-i văd utilitatea, mai ales că simți cum cei 158 de cai putere leșină, rând pe rând, de fiecare dată când apeși pe accelerație. Și dacă vrei să compensezi mișcarea în reluare, sigur vei apăsa din răsputeri pe accelerație. Practic, nu ajuți cu nimic.

În schimb, modul Normal (și singurul pe care l-aș lăsa) își face treaba minunat. Ai și ceva zvâc, transmisia nu-ți țiuie în urechi, iar mașina se comportă bine.

N-am condus un Qashqai cu manuală, însă îți spun de pe acum: indiferent de modul în care ai de gând să-l explioatezi, Qashqai-ul de acum merită comandat cu CVT. Pentru că, per total, SUV-ul nipon mi se pare blând și așezat, fără pretenții sportive, iar cutia automată completează mai bine ideea generală a lui Qashqai.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

În fișa tehnică, Nissan spune că un Qashqai 4×2 cu CVT va consuma în medie 6.5 litri/100 de kilometri. În cazul de față, n-a fost așa. Pe parcursul testul am îmbinat atât drumurile pe autostradă sau pe șoselele naționale, cât și trasee pe străduțele Bucureștiului. L-am învârtit și pe potecile satelor din jurul Capitalei, iar la final, consumul mediu mixt a fost de 9.5 litri/100 de kilometri.

Poate că pare un pic cam mult, dar să vă spun.

Diminețile deja sunt mai reci, iar cele 60 de kilograme ale mele se simt mai bine când scaunul și volanul sunt încălzite. Și n-am ezitat să apăs butoanele din habitaclu care activează funcțiile amintite mai sus. Nu m-am încurcat prea mult nici cu modurile Eco și Sport, iar mare parte din drumurile în oraș au fost scurte și foarte scurte. Iar când peste toate astea mai adaugi și ceva trafic bară la bară, cifrele n-au cum să arate bine.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Noul Qashqai e puțin mai mare decât vechea generație. Asta înseamnă un plus în dreptul spațiului interior, dar un mic minus atunci când îl pui față în față cu străduțele înguste și aglomerate din București. Partea bună, direcția se manevrează cu ușurință, așa că n-o să ai mult de muncit fizic în momentele în care chiar trebuie să strecori SUV-ul pe aleile din spatele blocurilor. Parcările nu sunt nici ele complicate, asta dacă mergi cu încredere pe imaginile afișate de sistemul de camere la 360 de grade (Around View Monitor).

În afara orașului, Qashqai e confotabil și îți dă senzația că poate să te poarte sute de kilometri peste drumurile patriei fără ca tu să obosești vreun pic. Pachetul motor-transmisie se comportă plăcut și îți lasă impresia că face asta fără un efort considerabil. La viteze de peste 110 km/h, nivelul de zgomot din habitaclu crește mai mult decât mi-aș fi dorit, dar o să pun o parte din sunet și pe seama anvelopelor de iarnă.

L-am scos pe Qashqai și pe drumuri mai puțin asfaltate și mi-a plăcut că suspensia nu transmite zgomote neplăcute în habitaclu. E un plus pe care mulți clienți îl vor aprecia.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Nissan a transferat o parte din ADN-ul vechilor generații și celui mai nou Qashqai. Așa se face că japonezii au pus pe piață un produs care înclină ceva mai mult către confort. La nevoie, poți să-l așezi frumos pe viraje, ruliul dezvotat nefiind atât de descurajator pentru cel aflat la volan.

Cum ți se pare designul exterior?

Noul Qashqai este unul dintre cele mai arătoase SUV-uri din segment. E greu să treci pe lângă modelul japonez fără să-i studiezi forma noilor blocuri optice sau tăieturile bine trasate ale zonei posterioare. Deși are linii noi, designerii au reușit să păstreze esența lui Qashqai, SUV-ul pe care europenii îl iubesc atât de mult.

Cum sunt materialele la interior?

Dacă aveai impresia că exteriorul lui Qashqai a fost mult cizelat, stai să urci la interior. Japonezii și-au dorit ca noul SUV compact să se apropie ceva mai mult de termenul premium. Iar celor de la Nissan le-a ieșit.

Bordul, fețele portierelor, tunelul median și cotiera sunt acoperite cu materiale moi și plăcute la atingere. Există cusături bine finisate care se integrează plăcut cu restul interiorului, iar pentru tunelul median japonezii au optat pentru un plastic dur finisat cu texturi plăcute la atingere. Nu le-a ieșit rău deloc.

Și mi-a plăcut și faptul că Nissan continuă să ofere butoane fizice pentru controlul anumitor funcții: de la o parte din meniul sistemului de infotainment (inclusiv volumul) și până la sistemul de climatizare.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încă de la prima generație, europenii au apreciat Qashqai pentru spațiul interior oferit. Iar a treia generație merge pe aceeași idee.

Pe bancheta din spate vor putea călători până la 3 adulți, dar nu uita că spațiul pentru locul din mijloc va fi diminuat din cauza tunelului median. Mi-a plăcut că Nissan se gândește la familiile cu copii, portierele din spate având o deschidere la aproape 90 de grade.

Pentru prima dată, Qashqai poate fi comandat cu deschidere automată a portbagajului. Și pentru că dimensiunile exterioare au crescut, volumul portbagajului este acum mai mare: 504 litri, cu 74 de litri mai mult față de vechea generație. Podeaua este formată din două elemente pe care le poți fixa perpendicular pe o serie de cadre, astfel încât să compartimentezi spațiul. Dacă trebuie să transporți obiecte voluminoase, cu cele două elemente care compun podeaua falsă a portbagajului și prin rabatarea scaunelor din spate se formează o suprafață perfect plană. În plus, nu există un prag care să te încurce atunci când ai bagaje grele. Tot în portbagaj o să găsești o priză la 12V, inele de ancorare și cârlige pentru diverse bagaje.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Organizația Euro NCAP încă n-a dat de toți pereții și de toate barierele cu noul Qashqai. Dar SUV-ul compact pregătit de japonezi este gata să înfrunte toate testele belgienilor și să iasă cu un rating cât mai bun. Și vă spun și de ce.

Noua platformă folosește cu 50% mai mult oțel de înaltă rezistență compartiv cu generația trecută. De asemenea, japonezii mizează și pe tehnici avansate de sudură și stanțare. Alături de noua platformă, Qashqai va miza și pe un pachet modern de sisteme de siguranță care include, de la clasicul sistem de avertizare al mașinilor aflate în unghiul mort, până la un cruise control inteligent.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Spuneam ceva mai sus că Nissan a făcut un pas important atunci când a proiectat interiorul lui Qashqai. Și mi-au plăcut mult noul instrumentar digital de bord și sistemul head-up display.

Tot la elemente pe care le-am apreciat o să trec și calitatea generală. Simți că noul Qashqai e bine făcut imediat după ce deschizi și închizi portiera. Pentru că totul se simte închegat. Și-mi place asta.

Nu în ultimul rând am apreciat plafonul panoramic gigant. O bucată de sticlă în locul plafonului poate schimba mult atmosfera generală.

Și aș mai pune pe listă farurile LED cu tehnologie Matrix, suportul pentru telefon cu margini bine profilate (ca să n-o ia din loc de fiecare dată când accelerezi sau virezi), sistemul Apple CarPlay wireless și portierele care acoperă pragurile.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Eu n-am găsit nimic de care să am nevoie. Totuși, aș vrea să menționez aici faptul că sistemul de infotainment răspunde uneori prea lent la comenzile tactile.

Cât mă costă toată afacerea?

Noua generație Nissan Qashqai poate fi comandată în România în cinci versiuni de echipare: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna și Tekna Plus.

Cea mai accesibilă variantă (1.33 litri, 140 CP, cutie manuală și echipare Visia) are un preț de pornire de 22.990 de euro. Dacă vrei să treci la versiunea mai puternică a motorului pe benzină, atunci prețul urcă până la 25.490 de euro. Tot manuală, tot 4×2, dar nivelul de echipare Acenta.

Tot de la linia Acenta poate fi configurată și varianta cu transmisie CVT, prețul de pornire fiind de 26.990 de euro.

În cazul în care vrei să mergi all in cu noul Qashqai (adică CVT și 4×4), trebuie să-ți faci calcule de la 30.740 de euro. Pentru această variantă, nivelurile de echipare pornesc de la N-Connecta.

Exemplarul testat de mine a fost un Qashqai 4×2 X-Tronic Tekna (adică penultima versiune de echipare disponibilă). Prețul lui: 31.940 de euro. Peste această sumă s-a plusat și cu o caroserie în două nuanțe, adică încă 800 de euro.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

În ultimii ani am observat o tendință și în rândul producătorilor de volum: să scadă numărul nivelurilor de echipare disponibile și să îngroașe listele cu opționale. Totuși, Nissan nu vrea să urmeze rețeta venită din piață și își gestionează echipările într-un mod tradițional: fără liste generoase de echipamente opționale, dar cu linii de echipare pentru toți.

Farurile cu LED, oglinzile exterioare reglabile electric și încălzite, și geamurile cu acționare electrică one-touch fac parte din echipamentele standard ale primului nivel de echipare (Visia). Pe aceeași listă vei găsi și instrumentarul de bord digital cu ecranul mic de 7 inch, sistemul de aer condiționat cu reglare manuală și sistemul cruise control inteligent.

Pachetul standard de echipamente de siguranță include un sistem de frânare automată de urgență, un sistem de monitorizare a șoferului și un sistem capabil să frâneze automat pentru evitarea unei coliziuni cu obiecte staționare la deplasarea cu spatele. Asistentul pentru unghi mort, sistemul de avertizare cu privire la părăsirea benzii de circulație și 7 airbag-uri bine ascunse prin habitaclu fac parte din același pachet disponibil standard.

Ca să n-ai griji când maneverezi mașina în marșarier, Nissan oferă standard un sistem de avertizare cu privire la traficul din spate, dar și un pachet de senzori de parcare.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Deși Nissan a investit atât de mult pentru a face din Qashqai un SUV plin doldora de tehnologii, sistemul de infotainment parcă nu se ridică la nivelul celorlalte sisteme. Și nu spun asta doar pentru că are momente în care întârzie, ci și pentru structura simplă și învechită a meniurilor.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Elimin modul Drive Sport al transmisiei. Nu cred că există client de Qashqai care să se urce dimineața în mașină, să pună motorul și cutia în Sport și mai apoi să plece nervos de pe loc cu gândul la virajele de pe Transfăgărășan.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru că noul Qashqai mi s-a părut că a redevenit all-rounderul segmentului SUV-urilor compacte. Așa că, domnule Tiguan, ai mare grijă.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei unul dintre cele mai confortabile și spațioase SUV-uri de volum de pe piață.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…dacă vrei un SUV cu valențe sportive.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu sunt în acel punct al vieții în care să-mi doresc un SUV. Și n-are legătură cu Qashqai, ci cu faptul că acest tip de caroserie încă nu mi se pare potrivită nevoilor mele.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai plăcute SUV-uri compacte.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Nissan

Nissan Qashqai

1.3 MHEV 158PS TEKNA X-TRONIC

de la 37.490 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
158 CP
Cuplu maxim sistem
270 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1332 cmc
Putere maximă
158/116 CP/kW
Cuplu maxim
270 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.10 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.2 s
Viteză maximă
199 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4425 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1835 mm
Înălțime
1625 mm
Ampatament
2665 mm
Volum portbagaj
436 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1518 litri
Masa proprie
1468 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
37.490
Preț mașină testată
31.940 €