Cu nasul pe sus

Nimic nu este întâmplător. Nici măcar faptul că o mașină nouă miroase a mașină nouă.

Vopseaua strălucește sub razele soarelui. Te învârți de două trei ori pe lângă ea, timp în care nivelul endorfinei crește. E mașina ta cea nouă. Nu stai prea mult pe gânduri și deschizi portiera. Pășești cu atenție și, deodată, te lovește un miros. Nu-l poți descrie cu exactitate, dar știi că miroase a mașină nouă.

Mașinile noi miros diferit în funcție de producător. Și e normal, pentru că fiecare constructor folosește materiale diferite, iar mirosul pe care tu îl simți după ce ai cumpărat mașina nouă este dat de multitudinea substanțelor chimice folosite: de la plasticul de pe bord până la materialul utilizat pentru a lipi diferite elemente din interior.

Pentru ca toate simțurile să fie într-o armonie perfectă, Nissan ne oferă ocazia unei vizite virtuale în sânul diviziei care se ocupă de studierea mirosurilor de la interior. La o primă vedere, ai putea spune că-i un lucru ciudat, însă acesta e modul prin care Nissan a ales să acorde o atenție deosebită mașinilor pe care le fabrică.

Expertul în mirosuri

Deși tehnologia a evoluat într-un mod rapid, iar cu ajutorul ei industria atinge praguri noi în fiecare zi, există lucruri pe care doar oamenii le pot face. Printre ele se numără și studiul mirosurilor dintr-o mașină nouă.

Faceți cunoștință cu Peter Karl Eastland, inginer-șef în cadrul departamentului care se ocupă de evaluarea mirosurilor. Împreună cu echipa pe care o conduce, Eastland determină modul în care substanțele folosite interacționează între ele. Eastland lucrează în centrul tehnic Nissan Europa, însă are omologi și în alte centre de dezvoltare și cercetare Nissan de la nivel global.

Britanicul are un master în Chimie criminalistică în cadrul Universtității din Leicester, Marea Britaniei, însă pentru a activa pe un astfel de post e nevoie de ceva mai mult. Și aici mă refer la un simț al mirosului mult mai bine dezvoltat decât al majorității. Spre exemplu, eu și rinosinuzita mea cronică n-am trece de primul interviu pentru un astfel de job.

Împreună cu o echipă de ingineri și tehnicieni, Eastland se asigură că fiecare client care cumpără un Nissan se va bucura de mirosul specific al unei mașini noi.

Încercăm să oferim cea mai bună experiență senzorială pentru client. Deși gusturile și performanțele se schimbă și evoluează de-a lungul timpului, mirosurile rămân o constantă. Așadar, ne asigurăm că orice material folosit la interior va fi întoteauna perfect în ceea ce privește mirosul său, astfel încât toate simțurile să fie în armonie.

Peter Karl Eastland.

La fel ca un sportiv de performanță, expertul Nissan face o serie de antrenamente pentru ca simțul său olfactiv să îl ajute în munca pe care o desfășoară în cadrul companiei nipone. Spre exemplu, doar cu ajutorul mirosului, Eastland poate face diferența dintre produsele din piele naturală și artificială sau diverse materiale textile.

Pentru ca produsul final să ofere mirosul de mașină nouă, britanicul lucrează împreună cu departamentele de cercetare și dezvoltare, iar fiecare material nou este evaluat și de echipa lui Eastland.

Procesele de testare durează câteva luni, însă expertul trebuie să se asigure că orice material nou introdus generează un miros în aceeași notă cu a celorlalte. Altfel, acesta nu este aprobat și sunt căutate alternative. Procesul de aprobare include o serie de evaluări obiective și subiective, astfel încât produsul final să poată fi asociat mirosului de mașină nouă.

Mirosul de mașină nouă nu este doar o consecință a proceselor de fabricație. Dedicăm luni bune de muncă pe tot parcursul fazei de dezvoltare a unui model pentru a putea analiza cu atenție utilizarea materialelor și a substanțelor chimice (țesături, adezivi, polimeri). Astfel, ne asiguram că ele nu se amestecă și nu generează un miros neplăcut la interior.

Peter Karl Eastland.

Pentru a se asigura că tot habitaclul emană mirosul dorit, testele de laborator sunt realizate în diverse condiții (temperatură, umiditate) asemănătoare cu cele întâlnite în viața reală. În plus, să nu uităm că o mașină poate fi configurată în fel și chip la interior, iar cineva trebuie să se asigure că alegerile tale sunt pe aceeași lungime de undă din punct de vedere olfactiv.

Înainte ca noul Nissan Qashqai să ajungă în producție, echipa condusă de Peter Karl Eastland a testat toate materialele nou introduse și s-a asigurat că mirosul general este cel căutat. SUV-ul compact al constructorului japonez este complet nou, iar interiorul a trecut prin modificări majore: atât din punct de vedere tehnic, cât și în ceea ce privește materialele folosite.

O parte importantă a rolului meu în evaluarea unui material constă în poziționarea clientului în centrul atenției. Cu orice modificare sau design nou, mirosurile potențiale vor trebui să facă parte din evaluarea la scară largă a eficacității acelei schimbări.

Peter Karl Eastland.

În 2016, Peter a trecut printr-un stragiu de pregătire Nissan dedicat absolvenților, și mulțumită simțului olfactiv dezvoltat a candidat pentru rolul de coordonator al departamentului care se ocupă cu evaluarea mirosurilor. Oficialii companiei au pregătit și o scurtă prezentare a modului în care expertul lucrează pentru ca toți clienții care cumpără un Nissan nou să se bucure de mirosul specific acestuia.

“Satisfacția profesională vine din colaborarea cu oameni extrem de inteligenți, specialiști în propriile domenii. Aș descrie-o ca pe o osmoză a cunoașterii. Colaborăm la dezvoltarea celor mai fine detalii și îmi place să obțin informații-cheie de la toți inginerii și tehnicienii care lucrează aici. Noi ne asigurăm că viitorul model Nissan care debutează va genera acele sentimente de mândrie, satisfacție și plăcere de fiecare dacă când clienții îl vor conduce”

Peter Karl Eastland.