Ford Pro: Electrificarea profesioniștilor

Ford Pro este umbrela sub care producătorul american așază începând din 2022 divizia sa de utilitare. Pe lângă mașinile propriu-zise, Ford Pro oferă servicii conexe pentru flotele auto: de la încărcarea utilitarelor electrice până la monitorizarea lor.

Ford Model T a fost mașina care a dus la un nou nivel industria auto. A fost modelul care a schimbat modul în care oamenii călătoreau și, peste toate acestea, a fost vehiculul care a dictat schimbarea. Acum, lumea se pregătește de o nouă tranziție, una în care cuvinte precum sustenabilitate, electrificare și mediu își găsesc locul în aceleași fraze.

Producătorii auto au planuri clare cu privire la viitor, iar unii dintre ei iau decizii radicale. În sensul bun. Un exemplu bun este Ford, companie care a decis să “rupă” diviziile pe care le avea și să le transforme în businessuri dedicate.

Primul care s-a născut a fost Ford Pro, divizia dedicată vehiculelor utilitare. Au urmat Ford Blue și Ford Model E, două entități cu ținte clare: prima va continua să lucreze la realizarea mașinilor cu motoare convenționale, iar cea de-a doua își va dedica timpul și restul resurselor pentru dezvoltarea modelelor electrice.

Astăzi vorbim despre Ford Pro, cu ocazia lansării oficiale a nou-înființate divizii în Europa. Americanii au pregătit un eveniment special în Barcelona în cadrul căruia am învățat cum se poziționează Ford Pro pe piața auto și am testat – vreme de câteva zeci de minute – noua utilitară electrică e-Transit.

Ecosistemul

Pro-ul din denumirea companiei este o abreviere a termenului Productivity. Sau cel puțin așa îmbracă povestea oficialii. Și nu-i greșit deloc dacă ești pregătit să descoperi întregul ecosistem pe care l-au gândit.

F-Series, Ranger și restul utilitarelor cu siglă Ford vor fi de acum gestionate de oamenii care conduc Ford Pro. Dar pe lângă partea de vânzări, compania are alte servicii conexe gândite pentru pentru micii și marii întreprinzători.

În centrul ZAL Port din Barcelona e hărmălaie. Camioanele mișună ca furnicile unui mușuroi proaspăt ridicat. În fața uneia dintre clădirile complexului sunt vreo 30 de exemplare e-Transit. Toate curate, toate încărcate. Cu bateria încărcată, mai exact.

Trec de steagurile care marchează intrarea în complex și mă pierd pe unul dintre culoarele clădirii. La capătul lui se destăinuie universul Ford Pro: utilitare multe, ecrane cu grafice încâlcite, stații de încărcare și chiar și un mic service.

În program urmează o conferință de presă. Deodată, în fața mea și a celorlalți jurnaliști români apare Ted Cannis, CEO-ul Ford Pro. Vorbește cu patos despre munca depusă de toate departamentele pe care le reprezintă și ne explică simplu ce reprezintă, de fapt, Ford Pro.

Există cinci piloni care transformă Ford Pro într-un adevărat ecosistem în care companiile să găsească absolut toate cele necesare pentru a-și desfășura activitatea în cel mai bun mod. Pe lângă partea care presupune comercializarea vehiculelor utilitare, Ford Pro integrează un serviciu dedicat de software pentru gestionarea flotelor, soluții de încărcare, o componentă de finanțare și partea de service.

Cum s-a ajuns în acest punct?

În primul rând, conducerea Ford a ajuns la concluzia că aerul electrificării este potrivit pentru a face schimbări. De altfel, acesta a fost și motivul care a generat cele trei spin-off-uri. Ulterior, Ford Pro a decis că trebuie să vadă care este situația din teren. Rezultatul a fost un sondaj realizat în rândul clienților europeni. Deloc surprinzător – dacă ar fi să mă întrebi pe mine – majoritatea celor care au luat parte la sondaj au spun că se tem de electrificare, iar 15% dintre respondenți au declarat că nu au condus niciodată o mașină electrică. Practic, un public care încă nu a fost educat cu privire la viitorul pe care toți producătorii îl pregătesc.

Totodată, digitalizarea joacă un rol important în secolul 21, iar odată cu trecerea la vehiculele electrice, companiile pot introduce sisteme și componente care să ajute clientul final. În cazul meu și al tău, cele mai simple exemple vin sub forma sistemelor capabile să frâneze singure și să țină banda atunci când ochii fug în alte direcții. În cazul companiilor care depind de vehiculele utilitare, digitalizarea nu reprezintă doar atât. Tot universul poate fi legat și interpretat cu mai mare ușurință fie cu ajutorul unei aplicații mobile, fie cu un browser web.

Practic, americanii vin cu un pachet care să lege elementele fizice ale unei afaceri în care sunt implicate utilitarele (de la vehiculele în sine până la partea de serice) cu elementele digitale (sistemele care țin de gestionarea și de încărcarea flotei).

Cărăușul

Ford este lider de piață în Europa în segmentul vehiculelor utilitare. Nu de ieri de azi, ci de vreo 7 ani la rând. Iar gama Transit este cea care a obținut performanțe remarcabile la nivelul vânzărilor.

Schimbările din piață au dus la apariția lui e-Transit, versiunea electrică a utilitarei americane. Primele informații oficiale au apărut încă din 2020, însă debutul pe piață a avut loc recent.

Dintre cele 25 de versiuni pe care le poți comanda – în funcție de caroserie, sarcină maximă utilă, lungime, înălțime și motorizare – la Barcelona au fost prezente 6. Am mai mers cu utilitare până acum, inclusiv unele electrice, însă nu sunt chiar punctul meu forte. Și totuși, știu să apreciez un scaun bun și confortabil, o poziție la volan care să nu te scoată din minți în fiecare intersecție cu vizibilitate slabă și elementele care țin de încărcare și descărcare.

Pe e-Transit îl poți comanda cu un motor electric care poate livra 184 CP sau 270 CP. Indiferent de alegerea făcută, bateria va avea o capacitate de 68 kWh, iar autonomia maximă anunțată este de 317 kilometri.

Bateria poate fi încărcată la prize DC cu puteri de până la 115 kW. În acest caz, timpul necesar pentru a reîncărca acumulatorul de la 15 la 80% este de 35 de minute. Dacă folosești o priză AC poți încărca e-Transitul cu o putere de 11 kW. Iar dacă alegi varianta aceasta, timpul necesar pentru o încărcare completă va fi de 8 ore.

Ce mi-a plăcut la e-Transit? În primul rând scaunele confortabile și poziția bună la volan. Desigur, nu pot să spun nu acelui ecran central mare cu SYNC4 și cu o mulțime de meniuri în care te poți pierde cu orele, și nici modului L de rulare care transformă condusul normal într-un one-pedal drive. Cât despre partea utilă, am apreciat că bateria lui e-Transit poate fi folosită și ca sursă de curent pentru diverse accesorii la 220V. Asta pe lângă modalitățile flexibile de acces în zona de încărcare/descărcare.

Ce nu prea mi-a plăcut? Să zicem că acel selector rotativ de viteze nu-i atât de potrivit într-un e-Transit. Da, într-un Fiesta și Focus e perfect, dar pentru o utilitară mi-ar fi plăcut ceva levier sănătos pe care să-l poți manevra cu multă rapiditate.

În rest, am apreciat confortul general. Pentru că mie mi se pare importat ca orice șofer de utilitară să se simtă cât mai bine la volanul mașinii. Dacă eu mi-am ales un scaun de birou confortabil, ei de ce să nu se bucure de condiții bune?

La Barcelona am condus ambele variante de motorizare, iar fiecare dintre ele a fost încărcat cu diverse greutăți. Și deși diferențele de putere sunt sesizabile, ambele variante mi s-au părut că se descurcă bine.

În funcție de varianta de caroserie aleasă, e-Transit oferă o sarcină utilă maximă de 1.758 de kilgrame și un volum maxim de încărcare de 15.1 metri cubi.

În România, utilitara electrică poate fi deja comandată. Încă n-au fost comunicate prețurile pentru toate variantele disponibile, dar există un punct de plecare: versiunea Van 350L Trend cu motorizare de top de 270 CP are un preț de pornire de aproximativ 46.000 de euro fără TVA și fără bonusurile pe care le poți obține prin programul Rabla Plus. În echiparea Trend sunt incluse ecranul de 12 inchi cu SYNC4, aerul condiționat automat, parbrizul și oglinzile încălzite, sistemul de navigație și un pachet bun cu sisteme de siguranță și asistare.

Desigur, Ford e-Transit nu duce deloc lipsă de rivali. Pe lângă Mercedes-Benz eSprinter și Volkswagen e-Crafter, modelul american trebuie să facă față și tripletei Stellantis: Citroën e-Berlingo, Peugeot e-Boxer și Opel Movano-e. Iar pe lângă popularitatea crescută, un alt atuu al lui e-Transit cu siguranță va fi și puterea mult mai mare oferită de motorul electric, indiferent de varianta aleasă.

Viitor electric

Dar e-Transit e doar începutul expansiunii în zona utilitarelor electrice. Pentru că până la final de 2024, Ford anunță alte patru modele cu baterii: Transit Courier, Tourneo Courier, Transit Custom și Tourneo Custom.

Desigur, Ford nu e singurul constructor care are planuri mari în materie de electrificare a gamei de utilitare, însă producătorul e direct implicat și în România.

Viitoarele versiuni electrice ale lui Transit Courier și Tourneo Courier vor fi produse la Craiova, uzină care tocmai ce a trecut sub umbrela Ford Otosan, unul dintre cei mai importanți jucători din regiune în materie de utilitare. Am scris pe larg despre ce presupune acest transfer într-un articol dedicat.

Și ar mai fi ceva de precizat: SUV-ul Puma, model fabricat la uzina din Craiova, se pregătește să devină electric. Încă nu am informații despre sistemul de propulsie utilizat, însă șansele ca SUV-ul de clasă mică să folosească aceleași legături pe care le vezi azi pe e-Transit sunt mari. Chiar foarte mari, dacă te gândești că modelele derivate din actuala utilitară vor fi asamblate pe linii paralele cu cele ale viitorului Puma electric. Practic, pe baza soluțiilor dezvoltate pentru gama de utilitare pot fi generate și variante viabile pentru mașini dedicate publicului larg.

Gestionarea completă a afacerilor

În acest moment, pe piață există o mulțime de soluții care țin de gestionarea unei flote auto. Doar că, sistemele sunt oferite, în mare parte, de terți. Practic, încă un contract pe care trebuie să-l închei cu o altă companie.

Oficialii Ford Pro au ajuns la concluzia că elementele care țin de gestionarea flotelor pot fi făcute și in-house, motiv pentru care au dezvoltat serviciul numit Ford Pro Software, un ecosistem digital conectat care folosește informații in timp real despre vehicule și care le prelucrează și le afișează într-o interfață simplu de utilizat și de înțeles.

Cel mai avansat sistem se numește Telematics și îi permite managerului să vadă locul unde se află mașină, informații cu privire la transportul pe care îl face, alerte referitoare la posibile defecțiuni raportate de șofer și chiar și modul în care a condus acesta din urmă. Dacă mașina este electrică, managerul poate vedea nivelul de încărcare al bateriei, când și cât a fost încărcată ultima dată și poate seta climatizarea de la distanță.

Imediat după testul cu e-Transit, unul dintre inginerii Ford mi-a explicat că prin acest serviciu poate fi activat și un asistent digital care să “stea pe capul șoferilor” și să-i ajute să conducă cât mai eficient. Ca să-l cred pe cuvânt, a deschis o pagină web în care mi-a arătat ce stil de condus am avut atunci când am testat utilitara e-Transit. Desigur, omul s-a dus direct către punctul roșu de pe hartă și mi-a spus că pe sectorul respectiv am accelerat foarte puternic. Dacă aș fi fost un angajat al unei companii, probabil că ar fi trebuit să dau explicații elaborate despre ce s-a întâmplat.

Serviciul Ford Pro Telematics se adresează companiilor cu flote mari, însă pentru cei mici, americanii au o altă soluție. E o aplicație de mobil denumită FordPass Pro care oferă doar o parte dintre serviciile pe care le-am enumerat eu mai sus. Poate fi cumpărata și folosită pe flotele cu mai puțin de 5 mașini.

Ai cumpărat utilitare electrice și ai nevoie de infrastructura de încărcare. Pentru această componentă a fost gândit serviciul Ford Pro Charging. Americanii vin și aici o soluție completă: de la consultanți gata să deseneze rezultatul optim pentru compania cu care colaborează, la instalarea fizică a stațiilor și la introducerea unui software care să comunice informații în timp real despre mașinile electrice ale flotei.

Pachetul de servicii nu include doar aceste elemente. Spre exemplu, mulți dintre șoferii care conduc utilitare merg acasă cu mașinile de serviciu. Inevitabil, cele electrice vor trebui încărcate, iar prin Ford Pro Charging, companiile vor putea instala wallbox-uri la domiciliul angajaților. Software-ul folosit va fi conectat în permanență cu mașina, iar astfel sistemul va emite rapoarte corecte cu privire la încărcarea utilitarelor companiei. În plus, programul poate genera facturi prin care compania va putea plăti angajaților pentru energia casnică consumată pentru încărcarea mașinilor de firmă.

Nu în ultimul rând, americanii vin și cu un serviciu pentru prizele și stațiile publice de încărcare. Acesta oferă acces la peste 300.000 de puncte de încărcare – pentru moment – și va emite facturi centralizate.

Prin anii facultății am învățat despre mentenanță. Și nu doar ce e ea în general, ci și presupune și de câte tipuri este. Vă spun, o plăcere. Ulterior, am și aplicat lucrurile de acolo așa că știu cât e de important ca utilajul – în cazul de față vehiculul utilitar – să funcționează la capacitate maximă. Specialiștii Ford Pro sunt mult mai pricepuți ca mine în ale mentenanței, motiv pentru care s-au gândit la nevoile clienților.

Și așa au lansat Mobile Service, adică o divizie care poate realiza operații de mentenanță sau reparații direct la client, și FordLiive, un software care presupune o colaborare în timp real între managerul de flotă și punctele de service. Practic, clientul va avea informații clare despre ziua și ora în care o mașină trebuie să ajungă la service, iar mecanicii vor ști din timp piesele de care au nevoie pentru utilitara respectivă.

În acest moment, FordLiive are peste 100 de angajați care gestionează vehiculele clienților în Germania, Spania și Marea Britanie. În scurt timp, serviciul dedicat va fi lansat și în Ungaria și Suedia.

Și pentru că tot există atâtea servicii și produse, Ford s-a gândit să ofere și partea de finanțare. Programul se numește Ford Pro FinSimple și va fi lansat în scurt timp.

Americanii spun că acest serviciu va fi transparent, flexibil și va fi adaptat pentru companiile care au o flotă mică sau medie. FinSimple va include atât partea de finanțare pentru vehicule și servicii, cât și linii comerciale de credit, un cont online și un expert financiar dedicat.