Caroseriile Porsche pe steroizi: de la vechiul Type 597 la noul Macan electric

Porsche a lansat o nouă generație a SUV-ului Macan, untul și mierea din fișierele contabililor mărcii germane. De acum, doar în variantă electrică.

Dacă vom construi un model de off-road după standardele noastre de calitate și va avea logo-ul mărcii pe capotă, lumea o să-l cumpere.

Ferry Porsche în 1989.

Când spui Porsche, inevitabil gândul merge către 911. Cel puțin de-acolo încep să mi se învârtă mie rotițele. Și totuși, acum mai bine de 20 de ani, marca germană a luat o decizie care la momentul respectiv n-a trecut deloc neobservată. Iar semnăturile de atunci s-au dovedit extrem de valoroase pe o piață care abia gusta din ideea numită SUV.

Porsche Cayenne, că despre el e vorba, nu doar că a confirmat cele spuse de Ferry Porsche în 1989, dar a și susținut (financiar) viitorul companiei germane. SUV-ul a devenit rapid best seller al mărcii, iar ideea din spatele lui Cayenne a fost remodelată și pusă în practică într-o formă mai mică. Macan, cum îi spunem din 2014 încoace.

Dar înainte ca Macan și Cayenne să inunde străzile lumii, Porsche a lucrat la un off-roader veritabil, un fel de străbunic al actualei game SUV.

Opinii solicitate

E anul 1953, iar armata germană scoate un caiet de sarcini pentru un vehicul militar (cum altfel) capabil în off-road (cum altfel). La licitație se înscriu trei mărci locale: DKW (parte a Auto Union, precursorul Audi de azi), Porsche și Goliath (subsidiară a Borgward).

Cerințele nu erau deloc de neglijat. Armata își dorea un vehicul rapid, agil, ușor, cu abilități excelente în off-road, fiabil și ușor de întreținut. Pe scurt, cam ce și-ar dori mulți posesori de mașină din ziua de azi.

Răspunsul inginerilor Porsche s-a numit type 597 Jagdwagen (vehicul de vânătoare) și folosea un motor boxer cu patru cilindri cu “vreo” 50 de cai-putere (derivat dintr-o unitate folosită pe 356) amplasat în spate. Masa totală de doar 870 de kilograme, viteza de top de 100 km/h (valoare excelentă pentru un vehicul militar) și abilitățile în off-road (sistem de tracțiune integrală selectabil) l-au transformat rapid într-un posibil câștigător al licitației. Ca bonus, structura monococă perfect izolată (nu avea nici portiere) făcea ca type 597 să poată să plutească pe apă. Pe scurt, 2 în 1.

Porsche a tot lucrat la cizelarea lui type 597, iar în 1955 a putut fi admirat și la Salonul Auto de la Geneva. Proiectul n-a rămas în așteptare, iar ultimele versiuni au fost fabricate spre finalul lui 1957. Totuși, licitația este câștigată de Auto Union, iar Porsche trage linie după 71 de unități type 597 produse.

Nume de cod: best seller

Să zicem că Porsche a abandonat ideea unui off-roader masiv, de sine stătător, după experiența cu type 597. Dar constructorul german n-a stat pe bară după ce temerarii europeni s-au pus pe cucerit dune și savane prin Africa. Astfel au luat naștere mașini care au scris pagini interesante în afara asfaltului: 911 SC Safari din 1978, 953 Dakar din 1984 sau succesorul Porsche 959 Dakar.

Era evident că mașinile sport aveau limite pe piață.

Anton Hunger, director al departamentului de comunicare Porsche în anii ’90.

La începutul anilor ’90, conducerea Porsche își dorea să asigure stabilitatea financiară a companiei. În gamă, alături de 911, mai exista doar Boxster. Era nevoie de un al treilea.

Au fost examinate mai multe concepte din care Porsche să aleagă, iar finaliștii au fost un MPV și un SUV. Primul dintre ele a venit pe filiera SUA, cea mai mare piață de desfacere a mărcii din acea perioadă. Și totuși, pe baza unor discuții, conducerea a ales să investească într-un viitor SUV.

După un parteneriat eșuat cu Mercedes-Benz, Porsche s-a îndreptat către Volkswagen. Așa a luat naștere proiectul Colorado, prin care cele două companii au pus umărul la dezvoltarea lui Cayenne, respectiv a lui Touareg.

S-a lucrat excesiv pe partea de reglaje fine, astfel încât Cayenne să fie un SUV cu ADN Porsche. Lansarea a avut loc în 2002 la Paris, iar în scurt timp, Cayenne a devenit cel mai bine vândut model al mărcii.

Astăzi, SUV-ul a ajuns la a treia generație (și un facelift), are versiune Coupé, iar cifrele de producție au trecut de un milion de unități încă din 2020.

Micul Macan

Primii pași în segmentul SUV au fost făcuți de producătorii premium, dar constructorii de volum n-au vrut să rateze schimbul de ștafetă și s-au conformat tendințelor. În 2010, SUV-urile deja începeau să scape de statului de “gip” și să devină parte a comunităților. Cam cum se întâmplă astăzi cu mașinile electrice – dar aici e o altă discuție.

Prin urmare, Porsche a decis să extindă ofertă și să pună în dezvoltare un nou SUV. S-a numit Macan, iar debutul cu public a avut loc în 2013 (debutul comercial în 2014). N-a fost trecut deloc cu vederea de clienți, Macan reușind să facă schimb de tricouri cu liderul Cayanne în vreo câțiva ani.

Prima generație a trecut printr-un număr consistent de îmbunătățiri de-a lungul anilor (modificări tehnice, versiuni noi de motorizare și retușuri stilistice), iar succesorul a tot fost întârziat. Până în 25 ianuarie 2024.

Noul Porsche Macan

Al doilea model electric al companiei și primul SUV cu baterii din gama Porsche a fost prezentat în urmă cu doar câteva zile. Porsche Macan. Și atât. Nu Macan Electric, nu Macan EV, nu e-Macan sau orice altă denumire care să sugereze electrificarea totală. Și asta pentru că de-acum înainte Macan va fi doar electric.

Și pentru că am ajuns în acest punct fac rapid o trecere în revistă a noutăților propuse de SUV-ul german.

A doua generație Macan a crescut puțin în dimensiuni: 4.784 de mm lungime (+58 de mm), 1.938 de mm lățime (+16 mm), 1.622 de mm înălțime (+1 mm) și are un ampatament de 2.893 de mm (+86 de mm). Din punct de vedere estetic, lucrurile sunt clare: zona frontală puternic inspirată de Taycan, profil cu accente de coupé și un spate deloc încărcat din punct de vedere al elementelor de design.

Porsche a lucrat și partea aerodinamică, iar pentru a plusa bine de tot, inginerii au integrat și elemente active: aripă spate adaptivă, flapsuri mobile în zona prizelor de aer față și elemente flexibile pe dedesubt. Per total, Porsche spune că noul Macan are un coeficient aerodinamic de 0,25, unul dintre cele mai bune din segmentul SUV.

Caracterul practic e acum reprezentat de valorile îmbunătățite ale spațiilor de depozitare. Portbagajul are un volum de până la 540 de litri (1.348 de litri prin rabatarea banchetei), iar sub capotă există un frunk de 84 de litri. Interiorul e în ton cu cel al lui Taycan sau Cayenne facelift. Sau noul Panamera. Instrumentar digital de bord cu ecran curban de 12,6 inchi, ecran central de 10,9 inchi și un al treilea display (tot de 10,9 inchi) pentru pasagerul din dreapta.

Sistemul de infotainment are la bază Android Automotive (prelucrat, bineînțeles, după chipul și asemănarea Porsche), iar ca pachetul să fie complet, constructorul german oferă și un head-up display cu realitate augmentată.

Din punct de vedere tehnic, noul Macan folosește platforma PPE (Premium Platform Electric), o arhitectură pe care o vei vedea în scurt timp și pe viitorul Audi Q6 e-tron. E un proiect comun între inginerii celor două companii, iar punctul forte îl reprezintă structura la 800 de volți.

Ce înseamnă asta? Că bateria lui Macan (disponibilă în acest moment într-o singură versiune de 95 kWh net) se poate încărca la stații ultra-rapide cu puteri de până la 270 kW. Altfel spus, de la 10 la 80% la o astfel de stație vei petrece 21 de minute. La surse de curent alternativ, puterea maximă de încărcare este de 11 kW.

Pentru moment, Macan va fi disponibil în două versiuni de motorizare: Macan 4 și Macan Turbo.

Macan 4 are la bază două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – care dezvoltă în total până la 408 CP și 650 Nm. Autonomia maximă anunțată este de 613 kilometri.

Macan Turbo se bazează tot pe două motoare electrice, doar că puterea maximă a acestora ajunge până la 639 CP. Cuplul maxim este de 1.130 de Nm, iar accelerația 0-100 km/h are loc în 3,3 secunde. Autonomia comunicată este de 591 de kilometri.

Pentru ca dinamica să fie în continuare demnă de numele companiei – știm cu toții că Porsche excelează la acest capitol – Macan va putea fi echipat cu un sistem de direcție integrală, iar suspensia pneumatică – standard pe versiunea Turbo – vine la pachet cu sistemul de control Porsche Active Suspension Management.

Am auzit din sală un “cât costă?”. Pe piața din România, Porsche Macan 4 are un preț de pornire de 86.642 de euro, în timp ce calculele pentru un Macan Turbo încep de la 118.438 de euro.

Când vei vedea pe stradă un Macan nou? Conform celor spuse de Porsche, livrările sunt pregătite să înceapă în a doua parte a anului curent. Până atunci, Porsche continuă numărătoarea vechiului Macan, model care a trecut de peste 800.000 de unități livrate într-un deceniu de existență.