Test Drive: Porsche Cayenne S facelift

Performantul SUV premium Porsche Cayenne a ajuns la maturitatea celei de-a treia generații. Dar Porsche nu lasă lucrurile la voia întâmplării și a operat un facelift ce aduce o serie de modificări importante.

Cine este și ce vrea Porsche Cayenne facelift de la noi?

Cayenne este deja un nume cu rezonanță în lumea SUV-urilor premium cu ADN sportiv. A fost unul dintre modelele care au inventat această categorie alături de BMW X5 și Mercedes-Benz ML acum mai bine de 20 de ani. Astăzi, Cayenne este la a treia generație ajunsă la maturitate deplină. Este unul dintre cele mai complete SUV-uri de acest fel, dar constructorul din Stuttgart nu lasă nimic la voia întâmplării. Un facelift adus la jumătatea vieții comerciale a adus o serie de modificări importante.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Poate cea mai importantă modificare pe care o aduce Cayenne facelift este revenirea propulsorului V8 turbo de 4.0 litri sub capota versiunii Cayenne S. Vei putea, de asemenea, recunoaște ușor un Cayenne facelift datorită blocurilor optice ce au acum o nouă semnătură luminoasă cu patru linii LED pe post de lumini de zi. Iar farurile sunt printre cele mai avansate de pe piață, Cayenne putând fi echipat cu unități HD Matrix LED ce au 32.000 de pixeli per far. Designul stopurilor a fost și el schimbat având acum un efect 3D și o bandă luminoasă mai pronunțată. Suportul pentru numărul de înmatriculare nu mai este pe hayon, el coborând pe spoilerul spate, la fel ca la versiunea Cayenne Coupe.

Ce concurenți are pe piața din România?

Concurenții tradiționali pentru Cayenne sunt SUV-urile premium din Germania. Avem rivalul din Munchen, BMW X5, dar și pe cele din Ingolstadt, Audi Q7 și Q8, și bineînțeles, Mercedes-Benz GLE și GLE coupe (rival pentru Cayenne Coupe). Putem extinde gama de concurenți și cu modele produse în Marea Britanie ca Range Rover Sport, Jaguar F-Pace sau Bentley Bentayga. Și ca paleta să fie completă: suedezul XC90, aflat la final de carieră.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am mers în Germania, la Centrul Porsche din orașul Leipzig, pentru a face cunoștiință cu noul Porsche Cayenne facelift. Gama actuală a modelului reîmprospătat este formată doar din trei variante: modelul de bază Cayenne, ce păstrează motorul V6 turbo de 3.0 litri, dar cu puterea mărită la 353 CP, Cayenne E-Hybrid, plug-in hybrid cu motor V6 de 3.0 litri și motor electric pentru un total de 470 CP și noul Cayenne S. Acesta din urmă renunță la motorul V6 de 2.9 litri ce era utilizat până acum și se bazează pe propulsorul V8 turbo de 4.0 litri ce dezvoltă 474 CP și 600 Nm. O putere suficientă pentru ca masivul Cayenne să poată accelera de la 0 la 100 km/oră în 4,7 secunde.

Am testat exclusiv versiunea Porsche Cayenne S pe șosea, circuit și pe drumuri neasflatate.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Destul de mult. Dar acest lucru era de așteptat la nivelul de performanță pe care îl oferă Cayenne S și de faptul că avem doi cilindri în plus sub capotă. Oficial, consumul declarat de constructorul german pentru noul său model Cayenne S este de 12,4 – 13,4 l/100 km în ciclu WLTP. Am parcurs aproximativ 100 kilometri pe drumurile și autostrăzile de lângă Leipzig, iar consumul înregistrat de computerul de bord a fost de 12,9 litri/100 km.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

La drum lung, Cayenne S este excepțional. Cu motorul V8 de 4.0 litri ce oferă acum 474 cai putere și 600 Nm, ai resurse mereu la îndemână. Poți rula relaxat în modul Normal, sau poți ascuți răspunsul accelerației selectând Sport cu ajutorul butonului rotativ de pe volan. Avem și Sport Plus, pe care e bine să îl folosești doar pe circuit – dacă n-ai rău de înălțime. Butonul de Boost a rămas la locul lui, în centrul selectorului rotativ și oferă un plus de putere pentru o perioadă limitată de timp. Suspensia pneumatică este excelentă, menținând caroseria perfect dreaptă indiferent de viraj și de stilul de condus. În oraș, Cayenne este destul de masiv, dar cu un pic de exercițiu vei putea naviga fără probleme chiar și în locurile mai înghesuite.

Pentru partea de condus, Porsche a organizat un program complet la centrul de la Leipzig, ce a implicat un traseu off-road, condus pe pistă și pe drumurile din Saxonia. Am început cu mersul pe drumuri neasfaltate în cadrul unui traseu off-road ce traversează un fost poligon militar ce face acum parte din Porsche Center Leipzig. Deși majoritatea clienților de Cayenne nu vor scoate mașina de pe asfalt, acest model are calități reale pentru explorarea drumurilor dure. Cu anvelope corecte, Cayenne poate traversa zone de nisip, noroi sau zăpadă fără probleme, având moduri specifice de condus. Suspensia pneumatică asigură și o gardă la sol reglabilă, mașina putând fi ridicată în funcție de traseu. Am trecut printr-un vad de apă măricel, am urcat o pantă abruptă, am negociat drumuri cu bolovani și am mers înclinat la 30 grade, fără nicio emoție.

Cum ți se pare designul exterior?

O evoluție a liniilor clasice pe care le cunoaștem cu toții. Cayenne nu este genul de SUV care vrea să impresioneze prin prezență, dar oricine îl recunoaște. Personal, consider că modelul Cayenne s-a maturizat extrem de bine, iar designul adoptat i se potrivește perfect. Iar pentru cei care vor ceva ușor ieșit din tipare, există acum și Cayenne Coupe.

Cum sunt materialele la interior?

Modificările aduse modelului Cayenne sunt mult mai evidente la interior. Aici, designerii mărcii germane au preluat o serie de elemente de la electricul Taycan. Astfel, cel de la volan are în față display-ul curbat de 12.6 inchi complet digital. Dispare, astfel, clasicul turometru central analog. Un alt ecran tactil de 12.3 inchi este amplasat central și grupează majoritatea funcților pentru PCM (Porsche Communication Management). Un alt treilea ecran de 10.9 inchi, opțional, poate fi instalat în fața pasagerului din dreapta.

Mai avem un nou volan cu trei spițe, padele din metal pentru schimbarea manuală a vitezelor și controller rotativ pentru modurile de condus. Apropo de schimbătorul cutiei de viteze, acesta a migrat de pe consola centrală în dreapta volanului, după modelul inaugurat de Taycan. De asemenea, nu mai avem switch-ul rotativ în stânga volanului pentru pornirea și oprirea motorului, acesta fiind înlocuit cu un simplu buton start/stop.

Mai avem un nou panou pentru sistemul de climatizare cu comenzi tactile haptice, dar și cu o serie de butoane fizice și un head-up display ce poate fi comandat ca opțiune.

Instalat la volan, interiorul se simte familiar, chiar și cu modificările aduse.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

10 cu coroniță! Cayenne facelift excelează la acest domeniu, mai ales că modelul nu mai are levierul pentru cutia de viteze amplasat pe consola centrală. Prin migrarea acestuia în spatele volanului, a fost un eliberat un spațiu de depozitare important care găzduiește și zona pentru telefonul mobil. Aici avem și încărcător prin inducție, iar spațiu este răcit pentru ca telefonul să nu supraîncălzească.

În ceea ce privește portbagajul accesat printr-un hayon electric, bineînțeles, acesta are un volum impresionant de 772 litri, ce poate crește la peste 1700 litri, prin rabatarea banchetei. Pentru Cayenne Coupe, portbagajul are 592 litri și poate ajunge la 1500 litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci. Și chiar și bagajele lor vor încăpea. Cayenne este o mașină ideală pentru excursii lungi și chiar și cinci persoane vor călătorii confortabil.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, a fost testată de Euro NCAP la lansarea generației a treia în 2017, deci vorbim de versiunea fără facelift. Scorul obținut atunci a fost cel maxim de cinci stele cu un grad de protecție de 95% pentru pasagerii adulți și 80% pentru copii. Scorul de 76% a fost înregistrat pentru protecția pasagerilor și 62% pentru sistemele active de siguranță.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Inginerii și designerii Porsche au decis să elimine două dintre elementele care era tradiționale într-un model produs la Stuttgart: turometrul central analogic și cheia de contact din partea stângă a volanului. De fapt, nu le-au eliminat ci le-au înocuit cu variante digitale. Pentru planșa de bord, avem acum ecranul din sticlă curbată pe care îl cunoaștem de la Taycan. Cheia de contact nu mai exista nici la versiunea actuală, dar aveam un buton rotativ care imita funcția acesteia. De acum, acesta a fost înlocuit cu un simplu buton pentru pornirea și oprirea motorului.

Tot bordul este acum similar cu cel al modelului Taycan, fiind disponibil inclusiv un al treilea ecran pentru pasagerul din dreapta. Acesta poate urmări filme chiar și în mers, iar display-ul apare negru pentru cel de la volan. Un plus și pentru spațiul de încărcare răcit unde poți încărca telefonul mobil, dar și pentru comenzile fizice păstrate pentru sistemul de climatizare.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu. Porsche Cayenne S este unul dintre cele mai complete SUV-uri premium de pe piață. Ai spațiu din belșug, materiale de calitate, performanțe demne de o mașină sport, suspensie pneumatică și nu se face de rușine nici în off-road.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Pentru că am putut testa doar echiparea Cayenne S, care momentan este varianta de top, o recomand pe aceasta. Prețul în România pentru Cayenne facelift începe de la 92.225 euro, iar pentru versiunea S cu motor V8 prețul de pornire este 110.882 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru pachetul complet pe care îl oferă. Ai un automobil practic care oferă performanțe sportive, dar are și calități de off-roader. Fără a exagera în teren accidentat, bineînțeles.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Personal, aș fi păstrat cheia, sau butonul rotativ, pentru pornirea motorului. Este semnătura specifică modelelor Porsche.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Nimic. Cayenne este suficient de aproape de perfecțiune.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… îți place marca Porsche, ai resurse financiare și vrei un automobil polivalent.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… dacă vrei ceva mai flamboaiant.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără discuție.

Clientul perfect al mașinii?

O familie cu resurse care apreciază lucrurile de calitate.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai complete automobile din familia Porsche.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Porsche

Porsche Cayenne

4.0 V8 S AUTO

de la 115.455 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
474 CP
Cuplu maxim sistem
600 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in V/8
Capacitate cilindrică
3996 cmc
Putere maximă
474/349 CP/kW
Cuplu maxim
600 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
2
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.0 s
Viteză maximă
273 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
12.4 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4930 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1983 mm
Înălțime
1697 mm
Ampatament
2895 mm
Volum portbagaj
772 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1708 litri
Masa proprie
2235 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
115.455