A venit momentul să trecem de partea plastică, metaforică a turului EUROCHARGE by Schaeffler și să introducem în scenă partea analitică. Pe scurt, tabelele ale căror date le-am colectat în cele 16 zile de tur. Primul pe care îl scoatem la tablă este Audi Q6 e-tron quattro.
În cei aproape 9.000 de kilometri, SUV-ul electric a trecut prin mâinile a 13 oameni, a parcurs porțiuni mari de autostradă și drumuri de munte sau sa rulat calm pe drumuri naționale și prin apropierea unor orașe mari. În acest articol găsești detalii complete despre autonomia reală, consumul real, costurile de încărcare și cât timp am petrecut la stații.
Audi Q6 e-tron quattro: consum, autonomie reală, costuri de încărcare
Costul mediu per kWh este cuprins între 0,39 – 1 EUR, iar costul mediu per kilometru este cuprins între 0,09 – 0,23 EUR. Costurile sunt menționate ca interval întrucât acestea variază în funcție de aplicația folosită/de abonamentul fiecărui utilizator.
Impresiile celor care au condus Audi Q6 e-tron quattro în EUROCHARGE by Schaeffler
Dan Scarlat (Top Gear România)
Audi Q6 e-tron este un SUV complet nou și exclusiv electric din gama constructorului german, bazat pe o platformă tehnică de 800V, numită PPE (Premium Platform Electric), dezvoltată în colaborare cu Porsche și utilizată și de noul Macan. Printre avantaje se numără viteza excelentă de încărcare, dacă ai noroc de o stație capabilă: până la 270 kW, adică 10-80% în 21 de minute, conform Audi. Încă nu am testat această valoare, dar vom avea tot timpul în zilele următoare la #EUROCHARGE by Schaeffler. În prima zi de test, una cu temperaturi relativ scăzute pentru această perioadă (aproximativ 6 grade în zonele montane), am ajuns la Brașov cu un consum de 22,6 kWh, ceea ce s-ar traduce într-o autonomie reală de peste 420 de kilometri.
Șoferul are în fața sa un volan puternic teșit sus și jos, dar și un panou de bord masiv, curbat, care include două ecrane: unul de 11,9 inchi pe post de instrumentar și unul de 14,5 inch pentru sistemul de infotainment. Sunt atât de bătrân încât îmi amintesc vremea când îmi doream un monitor de 14 inchi pentru „desktopul” de acasă, iar mașinile noi aveau maxim un ecran monocrom, de dimensiunea unui smartwatch actual. Și asta nu e tot: pasagerul poate avea propriul ecran de 10,9 inchi, cu funcția „Active Privacy Mode” pentru ca, indiferent de activitatea sa, să nu distragă atenția șoferului. Sistemul de infotainment este modern și foarte fluid, dar, așa cum se întâmplă mereu, va fi „acoperit” de Apple CarPlay sau Android Auto în viața de zi cu zi. Există multe comenzi tactile, inclusiv pe volan (acolo unde Volkswagen a renunțat la ele), dar și un buton rotativ clasic pentru volumul sistemului audio, pe consola centrală: tot ce îți trebuie pentru a-ți aminti de lumea analogică pe care o lăsăm în urmă.
În testul nostru este prezentă versiunea „quattro”, cu tracțiune integrală, două motoare și o putere maximă de 388 CP. Cum se conduce? Exact cum te-ai aștepta: relaxant, silențios, cu rezerve permanente de putere, dar fără reacții brutale. Suspensia este foarte bine echilibrată, iar direcția aproape sportivă, deși nu e genul de mașină pe care să o alergi pe serpentine. Încă un detaliu important: noul Q6 este prima mașină din grupul VAG cu un mod „one pedal” veritabil, pe care îl poți accesa mutând selectorul transmisiei în poziția „B”. Când zic „veritabil”, mă refer la faptul că mașina oprește complet dacă eliberezi pedala de accelerație, așa cum fac electricele de la BMW, Tesla, Volvo sau Ford (cel puțin Mustang Mach-E), și nu doar încetinește până la 10 km/h, așa cum se întâmplă la alte modele din grup. Astfel, dacă ești atent și anticipezi traficul, poți conduce mașina utilizând doar pedala de accelerație. Mă bucur că inginerii germani au realizat că, pentru o mașină electrică, aceasta este soluția ideală.
Constantin Ciobanu (AUTOCRITICA/Adevărul Auto)
Dacă o mașină îmi gâdilă plăcut privirea, are acel frumos care mă face să vibrez, deja îmi alterează capacitatea de a fi obiectiv. Personal, găsesc în caroseria lui Q6 ceva dintr-un Cayenne care s-a întâlnit cu prima generație Touareg, în special când privesc mașina din spate. Și totul ușor redus în dimensiuni pentru a induce o senzație de dinamică.
Cum Ungaria și Austria sunt în zodia „botezătorilor” în zilele acestea, adică ploaia, ceața pe alocuri și temperaturile scăzute, nu mi-au oferit libertatea de a savura cei 388 CP, puțin din electricul quattro am savurat pe finalul zilei.
Și am descoperit o mașină surprinzător de vie din punct de vedere dinamic. Își ascunde foarte bine kilogramele. Pot spune că prefer modul Dynamic, cel în care suspensia este puțin mai tare, comunică mai bine celui de la volan ce întâlnesc roțile. Direcție precisă, cu un grad de asistare care mi-a plăcut. Pentru călătorii lungi am găsit scaunele puțin cam tari, în special șezutul.
Nu scap de „incongruențele ergonomice”. În continuare mă surprind întrebându-mă de ce sunt inventate chestii care nu prea aduc nimic pozitiv ergonomic și din puncte de vedere al siguranței la volan. Șoferul are pe portieră un panou care însumează vreo 19-21 de butoane, plus cele 4 ale geamurilor. Să apăs un buton de acolo, care nici nu este foarte precis delimitat, trebuie să îmi mut privirea de la drum și să mă concentrez pe identificat butonașul…
În condițiile în care spre finalul zilei am rulat la 5 grade, consumul mediu de 21-22 kWh în găsesc firesc, ținând cont și de traseul mix – autostradă/drumuri expres. Un plus pentru textura volanului, mi-a plăcut!
Gabriel Nica (Cu și despre Mașini)
Începuturile sunt întotdeauna grele, iar Audi trece acum printr-o faza de reinventare aproape de la zero. Era electrică se întrevede la depărtare și pare că nu mai are răbdare cu niciunul dintre producătorii auto, mai ales când iți suflă un vânt oriental în ceafă.
Îmi place să spun că mașinile termice și cele electrice sunt specii complet diferite. Cu toate astea, pe mașinile producătorilor tradiționali de automobile găsesc întotdeauna câte un element familiar. În cazul lui Q6 confortul și rafinamentul produsului finit reprezintă acea „familiaritate”.
Pe parcursul celor doua zile și a circa 600 de kilometri parcurși la bordul lui Audi A6 e-tron, am înțeles că cei din Iugolstadt au vrut să păstreze mult din caracterul mașinilor care i-au consacrat. E un model cu un nivel de rafinament greu de egalat, cu toata tehnologia de care ai nevoie azi dar și cu unele „năravuri” care puteau fi uitate.
Poate că o pată de culoare la interior ar fi fost o gura de aer proaspăt. Poate că scaunele ar fi putut fi mai confortabile și poate că ar fi fost mai bine ca Audi să nu cadă în capcana moderna de a adopta soluții lipsite de ergonomie, doar pentru că arată „modern”.
Mihai Vasilescu (Digital storyteller)
Audi Q6 e-tron se comportă și face lucruri exact cum te-ai aștepta de la o mașină de peste 100.000 de euro. Mai precis: 104.655 euro, cât e prețul mașinii pe care o avem în EUROCHARGE. Sau prin leasing operațional Autonom Business Green: 1.141 euro / lună.
E înțesată de tehnologie de vârf, iar materialele folosite sunt de cea mai bună calitate. E suficient să atingi cu mâna oriunde prin interior și te-ai prins imediat că plasticul ieftin n-are ce să caute într-o mașină care costă cât trei garsoniere în Rădăuți.
Are două motoare, unul la puntea față și unul la puntea spate care produc împreună nu mai puțin de 388 de cai putere și un cuplu maxim de 580 Nm. Dintre mașinile din EUROCHARGE doar Porsche Taycan este mai fâșneață și are performanțe mai bune, dar nu cu mult, să știți. Nimic de zis, pe partea asta Q6-le chiar își merită fiecare bănuț.
Totuși, dacă vreodată aș avea 100.000 de euro de dat pe o mașină, presupunând că între timp m-am reprofilat contabil, în niciun caz nu mi-aș lua-o pe asta cu două motoare. Calculul e simplu, cea pe care o avem noi în tur are două motoare, o baterie de 95 kWh și reușește liniștită o autonomie de peste 400 de kilometri.
Ceea ce înseamnă că dacă renunț la un motor, autonomia va crește simțitor. Da, n-o să mai plece mașina atât de rapid de pe loc, dar să știți că noi contabilii suntem mai conservatori așa, ne simțim mai rebeli doar în zilele cu închidere de lună.
Pe scurt, că m-am lungit. Mi-a plăcut mașina, nu-mi plac absolut deloc culorile în care vine. Zici că-i doare sufletul pe designerii, de la fabrica din Ingolstadt, să încerce un verde smarald sau un grena sidefat.
Ah, ba nu, mint, mai e ceva ce nu-mi place: la banii ăștia putea să vină și ea cu niște scaune cu susținere laterală, ca să nu te mai simți în viraje ca într-un montagne rousse.
Și încă ceva, poate n-ar fi rău să meargă cu mașinile lor și oamenii care le proiectează. Dar nu așa oricum, să meargă noaptea, pe ploaie ca-n iad, și să aibă nevoie să apese pe unul dintre cele 483 de butoane plasate pe mânerul portierei, buton pe care nu reușești să-l găsești pe pipăite.
Adrian Mitrea (0-100.ro)
Greu de ales elementul care m-a impresionat cel mai mult la Audi Q6 e-tron quattro, așa că aleg mai multe. Și câteva minusuri.
Mașina s-a încărcat exemplar în toți cei peste 1.000 km pe care i-am petrecut la bordul său. Adesea puteri peste 250 kW și 10-80% în 20-25 minute. Autonomia? Mereu spre 400 km, în condiții aspre: ploaie și vânt puternic, din față. Vânt atât de puternic încât a dărâmat o pubelă de gunoi fix lângă mașină, la o stație de încărcare în Spania.
Farurile LED matrice și suspensiile sunt la nivel de artă, ca pe orice Audi din zona celor 100.000 Euro. M-am simțit bine la bord, tot drumul. O mașină în care nu m-a deranjat mai nimic poate fi definiția unei mașini bune. Acesta este Q6.
Dar da, are și minusuri: pictogramele de pe sistemul multimedia sunt prea mici, iar unele sunt mascate de volan. De asemenea, capacele porturilor de încărcare, miros a sursă de nervi. Așa că pe acestea din urmă le-aș evita în configurarea mașinii (se poate și fără ele).
Laura Antonov (LaChicBoutique)
Cred că cel mai important lucru pe care l-am învățat în acest road trip cu mașini electrice este că, da, autonomia este importantă, dar la fel de important este și cât de repede se încarcă mașina.
Și din acest punct de vedere, Audi Q6 e-tron ne-a uimit la fiecare oprire de încărcare, grăbindu-ne să ne așternem din nou la drum.
Daca Porsche Taycan este tipul bogat și excentric din grup, Audi este cu certitudine tipul elegant și discret, în ciuda dimensiunilor sale.
Și chiar dacă nu e cu fluturi în stomac ca la Porsche Taycan, pe măsură ce l-am descoperit, am realizat că Audi Q6 este o alegere mult mai rațională, bifând mai multe căsuțe din ceea ce aș avea nevoie de la o mașină (spațiu și utilitate în primul rând).
Tehnologia și dotările explică prețul de peste 100.000 euro, iar dacă acesta nu te sperie, atunci cu siguranță îți poți găsi în Audi Q6 e-tron partenerul ideal pentru vacanțe (și nu numai), chiar și road trip-uri de la București la Lisabona și înapoi.
Tibi Buzdugan (electromobilitate.com)
Audi Q6 e-tron este exact ceea ce te-ai aștepta de la o mașină premium de peste 100.000€. Foarte confortabilă, silențioasă chiar și pe autostradă (la viteze de până la 130 km/h abia auzi zgomotul vântului). Toate suprafețele pe care le atingi în interior sunt foarte fine. Mi-a plăcut în special partea de bord îmbrăcată în Alcantara, care avea și un strat de burete sub capitonaj.
HUD-ul este unul dintre puținele care se vede decent și cu ochelari de soare polarizați. Nu perfect, dar poți citi cu ușurință informațiile de pe el. Din păcate, nu are prea multe opțiuni de personalizare a informațiilor afișate. Același lucru este valabil și pentru ecranul din spatele volanului.
Pe distanțe lungi poți merge fără anxietate legată de autonomie chiar și pe autostradă, unde autonomia se apropie de 400 km. Iar în cazul în care ajungi să consumi bateria, arhitectura pe 800V te ajută să îți continui drumul foarte rapid. La o stație de peste 250 kW, 15 minute sunt suficiente pentru a adăuga peste 250-300 km în baterie.
În cei 800 km pe care i-am parcurs, au apărut și câteva probleme pe care le-am rezolvat până la urmă, dar nu mă așteptam la așa ceva la o mașină premium. Încărcarea mașinii funcționa doar dacă aceasta era încuiată. Capacul portului de încărcare este motorizat, așa că trebuia ținut cu mâna în timp ce încuiam mașina, ca să nu se închidă singur. La deblocarea ușilor, încărcarea se oprea singură, uneori. A doua problemă a fost legată de sistemul de infotainment: dacă telefonul era conectat prin cablu înainte de inițializarea sistemului multimedia, acesta intra într-un loop de încărcare din care nu am reușit să-l scoatem nici măcar prin repornirea repetată a mașinii. În cele din urmă am reușit să-l resetăm în mers, cu toate cablurile deconectate, ținând apăsat butonul de multimedia din consola centrală timp de 30 de secunde. Noroc cu anii de asamblat calculatoare și făcut debugging, altfel am fi avut de parcurs 150 km fără ecrane în mașină și cu sistemele de asistență aproape nefuncționale.
Andrei Barbu (MotorVlog TV)
Q6 e-tron e ultima electrică pe care o conduc în acest tur. Și asta înseamnă că o pot „judeca” după standardele și învățăturile acumulate cu restul mașinilor.
Drumul din Salzburg în Timișoara nu e nici foarte lung, nici foarte solicitant, dar sunt totuși aproape 900 de kilometri. Adică timp suficient cât să înțelegi că Audi Q6 e-tron este o mașină superb construită. Materiale, detalii, butoane, comenzi, lumini ambientale, totul e cu fără reproș. Așa cum, de altfel, era normal să fie dacă arunci un ochi pe lista de preț. Spus altfel, Q6 e-tron este un Audi “pur-sânge”, premium fără îndoială, cu tehnologie și abilități pe măsură.
Suspensia pneumatică este conexiunea care taie orice legătură dintre asfaltul imperfect și interior, antifonarea nu-ți dă niciun indiciu acustic despre viteza pe care o ai pe autostradă, iar scaunele superbe sunt companionul perfect pentru un drum lung. Cât despre eficiență, aici sunt multe de spus. Dar punctez un singur lucru: Q6 e-tron s-a încărcat de la 12 la 70% în 17 minute, cu o viteză medie de încărcare de 198 kW. Absolut MI-NU-NAT!
Audi Q6 e-tron poate fi contractat în regim de închiriere pe termen lung pentru persoane juridice (Leasing Operațional) prin serviciul Autonom Business Green.
Costul lunar al închirierii mașinii testate de noi în EUROCHARGE este de 1741 euro/lună plus TVA (fără avans) și include utilizarea mașinii (10.000 de kilometri pe an), RCA, CASCO, rovinietă, revizii, anvelope de vară și de iarnă, mașină la schimb 15 zile/an, asistență națională rutieră nelimitată.
Fișa tehnică a mașinii care ne-a însoțit în EUROCHARGE by Schaeffler
este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge
Green Partner
Autonom
Stații de încărcare
MOON România
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config