Test Drive: Nissan Qashqai e-Power

Nissan mizează pe un sistem hibrid diferit de cel al concurenței. Sub denumirea e-Power, japonezii au dezvoltat un sistem range extender care se bazează pe un propulsor de 1.5 litri cu 3 cilindri pentru a produce energie electrică. Qashqai a primit noua soluție de propulsie și am vrut să vedem cum se comportă.

Cine este și ce vrea Nissan Qashqai e-Power de la noi?

Vrea să ne seducă cu noua sa tehnologie pentru trenul de rulare. De fapt, nu e atât de nouă, dar Nissan a împachetat-o frumos sub denumirea e-Power. Pe scurt, avem de-a face cu un automobil electric, dar care folosește un motor pe benzină cu trei cilindri pentru a încărca bateria de 2 kWh. Acest tip de range extender a fost folosit și de alte mărci, dar Nissan chiar a avut succes cu sistemul e-Power în Japonia și pe piețele din Asia. Acolo, tehnologia e-Power este folosită pentru modele de oraș ca Note și Aura, dar și pentru monovolume ca Nissan Serena. Cinci modele cu sistem e-Power sunt oferite pe piața din Japonia.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

A treia generație Nissan Qashqai are deja câțiva ani de când este disponibilă pe piața europeană. Prezentat oficial în 2021, modelul a fost inițial disponibil doar în varianta cu motorizare de 1.33 litri benzină mild hybrid. Versiunea pe care o testăm acum, cu sistemul hibrid e-Power electric + range extender a intrat în oferta importatorului din România în toamna anului 2022.

Noua generație utilizează o platformă nouă, mai precis arhitectura CMF-C din cadrul alianței Renault-Nissan-Mitsubishi. Pe lângă noutățile tehnice, Qashqai vine un design exterior mult mai atractiv, fiind ușor de recunoscut prin liniile sale un pic neconformiste. Mai mult decât atât, Qashqai renunță total la motorizările diesel. Clienții pot alege dintre variantele cu motorizare mild hybrid pe benzină, despre care colegii mei au detaliat în testele publicate cu versiuni 4×2 sau 4×4.

Ce concurenți are pe piața din România?

Vorbind strict de versiunea hibridă cu sistem e-Power a modelului Qashqai, cu nimeni. Singurul model modern cu o soluție similară a fost abia lansat de Mazda: MX-30 REV. Dar, cele două SUV-uri nu sunt chiar concurente, la nivel de dimensiuni.

Dacă e să trecem peste faptul că modelul Qashqai e-Power utilizează o soluție în care motorizarea cu ardere internă nu este conectată la transmisie și ne raportăm la modelele cu soluții hibride clasice, atunci gama de concurenți crește. Avem SUV-uri cu soluții hibrid ca Honda CR-V e:HEV, Toyota Rav4, Toyota Corolla Cross, Renault Austral, Kia Sportage sau Hyundai Tucson.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat mult așteptata versiune Qashqai e-Power, soluția hibrid propusă de niponi în care motorul termic nu este conectat fizic la sistemul de propulsie. Nissan a dezvoltat un propulsor special de 1498 cmc cu trei cilindri. Motorul are sistem turbo și produce 154 CP pe care îi pune la muncă pentru a crea energie electrică. Inginerii au lucrat pentru a face motorul să urce în ture atunci când mașina accelerează pentru a nu da o senzație ciudată celui de la volan, păstrând o anumită turație indiferent de viteza mașinii. Nissan numește acest lucru Linear Tune. Oricum, sunetul motorului termic este aproape imperceptibil la interior, Nissan izolând bine habitaclul mașinii. Iar senzația pe care o ai la volan este apropiată de cea a unei electrice. Avem inclusiv butonul e-Pedal, care transformă mașina într-un automobil controlabil doar prin intermediul pedalei de accelerație. Cu sistemul e-Pedal activat, Qashqai e-Power va decelera serios din momentul în care luam piciorul de pe accelerație, recuperând astfel o parte din energie.

Energia electrică produsă prin decelerare, precum și cea de la motorul termic este stocată într-o baterie Li-Ion de 2,1 kWh, iar de aici alimentează un motor electric amplasat pe puntea față ce oferă 188 CP și 330 Nm. Modelul Qashqai E-Power este disponibil doar cu tracțiune 4×2. Dacă tehnologia e-Power pare pe gustul tău, dar vrei neapărat ca SUV-ul să aibă integrală, atunci singura soluție e să urci o clasă. Mai precis, până la X-Trail.

Trebuie menționat și faptul că noul Qashqai e-Power nu folosește o cutie de viteze clasică, ci are un sistem de transmisie cu raport unic, specific mașinilor electrice. Acest lucru ne scapă de schimbările de treaptă uneori bâlbâite pe care le întâlnim la alte modele hibrid care utilizează cutii multi-raport.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Oficial, noul Nissan Qashqai e-Power are un consum de 5,4 litri/100 km, cifră ce rivalizează cu consumul mediu al altor hibrizi clasici de pe piață ca Hyundai Tucson Hybrid, sau Toyota Rav4 Hybrid. Pe parcursul testului nostru, consumul de benzină a variat în funcție de distanța parcursă, stilul de condus și cât de mult a avut de lucru motorul termic pentru a încărca bateria. Temperaturile ambientale joase pot determina pornirea mai frecventă a motorului pe benzină pentru a menține temperatura optimă în interior. Astfel, media la finalul testului de trei zile a fost de 6,7 litri/100 km, pentru un parcurs 90% urban. Ceea ce este foarte bine. Rezervorul modelului Qashqai e-Power are un volum de 55 litri, iar acul digital abia s-a mișcat pe parcursul zilelor de test.

Cu rezervorul plin, estimez o autonomie totală de peste 800 km.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Noua generație Qashqai este o mașină excelentă pentru uz urban. Dimensiunile relativ compacte o fac ușor de manevrat în orice scenariu citadin. Iar în varianta e-Power, te vei simți aproape la fel ca la volanul unui automobil electric. Toată propulsia se face cu ajutorul motorului electric, cel termic intervenind din când în când pentru a mai adăuga ceva energie electrică în baterie. Suspensia este reglată pentru confort, direcția este bine asistată, iar poziția la volan este foarte bună.

La drum lung, distanța parcursă trece pe neobservate. Qashqai e genul de mașină care nu te obosește și este o plăcere să pleci la orice drum. Există un zgomot la vânt care apare la viteze de autostradă și care este mai pregnant decât cel al motorului, dar nu devine deranjant. Suspensia nu este zgomotoasa, nici chiar atunci când o punem la lucru pe un drum neasfaltat, sau atunci când trecem peste limitatoarele de viteză.

Cum ți se pare designul exterior?

Mult mai atrăgător față de cel al generației anterioare. Designerii mărcii au reușit să dea un look modern, dar discret în același timp pentru noul Nissan Qashqai. Partea frontală este extrem de arătoasă datorită blocurilor optice aparte cu două elemente. În partea de jos sunt farurile propriu-zise, în timp ce în partea de sus avem luminile de zi. Totul este plăcut integrat cu grila față și noul logo cu look minimalist.

Cum sunt materialele la interior?

Pentru nivelul de echipare superior, Tekna Plus, cum era cel al exemplarului de test, materialele sunt foarte bune. Avem suprafețe plăcute la atingere, fără plastic tare sau cu aspect neplăcut. Nissan a făcut chiar pași spre zona premium cu cusături bine integrate și materiale cu aspect polișat. Mai puțin plăcut este faptul că avem și o cantitate importantă pe plastic lucios în stil piano black, pe care amprentele și praful se văd instant. De asemenea, deși Nissan a lucrat la partea grafică a celor două ecrane de la bord, aceasta nu este încă la nivelul unui model cu pretenții premium.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Avem suficiente spații de depozitare și sunt amplasate peste tot. Buzunare de uși ample, care pot primi o sticlă de apă de dimensiuni mari, cotieră generoasă, un spațiu dedicat pentru plasarea telefonului mobil chiar pe consola centrală și un portbagaj de 480 litri, care e mai mult decât suficient pentru nevoile unei familii.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci. Bancheta din spate oferă spațiu suficient atât la cap, cât și la picioare, chiar și pentru trei pasageri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Este cât se poate de sigură. În 2021, EuroNCAP a luat un Qashqai de 1.3 litri și l-a trecut prin toate testele posibile. A rezultat un scor general maxim de 5 stele cu un grad de protecție de 91% pentru pasagerii adulți și tot 91% pentru cei infanți. Gradul de protecție pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor a fost de 70%, iar pentru sistemele de asistență active, Qashqai a primit o evaluare de 95%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sistemul care îți rămâne în cap chiar și după ce ai parcat mașina este cel care dă numele modelului. Cei de la Nissan au reușit să facă un model electric cu range extender, o soluție care pentru alți constructori nu a funcționat. Nissan este actualmente singurul constructor care oferă așa ceva. Mazda mai are un sistem similar, proaspăt lansat și adaptat pentru modelul electric MX-30, dar pe care nu l-a adus încă pe piața din România.

Rămâi plăcut impresionat și de ecranele digitale, de selectorul electronic pentru transmisie și de sistemul head-up display cu proiecție pe parbriz. Și, nu în ultimul rând, de ștergătoarele cu spălătoare integrate. Adio spray de apă pentru mașina din spatele tău atunci când speli parbrizul.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu. Nissan Qashqai e-Power este un automobil complet. Personal, mi-aș fi dorit o grafică mai modernă pentru cele două ecrane, dar e doar o chestiune de gust.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Dacă poți, alege nivelul de top Tekna Plus. Nu îi lipsește chiar nimic, feelingul de calitate este la nivel înalt și este o plăcere să te întorci mereu la volan. Prețul nu e mic, însă. Pentru un Qashqai e-Power Tekna Plus prețul este de 45.120 euro la care se mai adaugă 750 euro pentru plafonul panoramic de sticlă și barele de plafon și 500 euro pentru jantele opționale de 20 inchi.

Dar, Qashqai e-Power Acenta are un preț de pornire de 38.890 euro, dacă nu vrei nivelul de top. Sunt disponibile și echipările intermediare N-Connecta (41.490 euro) și Tekna (43.490 euro).

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Sistemul de propulsie unic cu motor electric asistat de un motor termic care doar produce energie electrică. Este cu adevărat un range extender, iar Nissan a reușit să facă din această soluție un sistem viabil.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Sistemul de infotainment. Deși este bine gândit și oferă inclusiv conectare fără fir pentru Apple CarPlay, este lent în operare. Unele comenzi sunt operate cu întârziere, iar grafica nu îi face cinste.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș moderniza sistemul de infotainment.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…dacă îți dorești un automobil electric, dar nu ești pregătit pentru stația de încărcare. Nissan Qashqai e-Power este practic o mașină electrică asistată de un motor termic pentru producerea de energie electrică.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…dacă vrei să fii eco până la capăt. Qashqai e-Power consumă benzină și emite CO2, chiar dacă rularea se face doar electric.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Este o soluție hibridă viabilă și o alternativă foarte bună pentru cei care încă nu sunt pregătiți să facă tranziția la o mașină electrică sau infrastructura de acasă nu le permite instalarea unui wall-box.

Clientul perfect al mașinii?

O familie tânără. Sau oricine are nevoie de un automobil electrificat cu o soluție modernă.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Alternativă aproape perfectă pentru un SUV compact 100% electric.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Nissan

Nissan Qashqai

1.5 HEV E-POWER 190PS TEKNA PLUS AUTO

de la 45.120 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
190 CP
Cuplu maxim sistem
330 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
1497 cmc
Putere maximă
158/116 CP/kW
Cuplu maxim
270 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
190 CP
Cuplu maxim electric
330 Nm
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.9 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
0,0 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4425 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1835 mm
Înălțime
1625 mm
Ampatament
2665 mm
Volum portbagaj
436 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1518 litri
Masa proprie
1687 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
45.120
Preț mașină testată
46.870 €