Turboelectrica

Într-o lume electrică condusă de cifre, kilowați și kilowați-oră, Porsche demonstrează că electricele pot să fie și Turbo. Aroganță? Poate. Diferență? Absolut.

Am observat cu toții, nu mai e vreun secret: atunci când oamenii vorbesc despre un model electric, primul subiect discutat este distanța pe care o poate parcurge acesta până când i se termină bateria. Orice altă caracteristică este ignorată cu grație în fața numerelor care stau scrise în dreptul autonomiei modelului respectiv. În schimb, când discuțiile se țes în jurul unei mașini cu motor cu ardere internă, toți țin să iasă în evidență menționând caii putere, timpul pentru 0-100 km/h sau viteza maximă.

Dacă mă uit la reclamele pregătite de departamentele de marketing, comportamentul descris mai sus are logică. Suntem bombardați vizual cu tot felul de campanii care ne spun că mașina electrică a constructorului X poate să meargă sute de kilometri cu “un plin” al bateriilor. Iar o steluță de dimensiunea câtorva pixeli te trimite către un text, scris la fel de mic, în care ți se explică cum au ajuns ei la numerele prezentate.

Totuși, există și clienți care caută să simtă râuri de adrenalină. Își doresc să simtă performanța, să se bucure de fiecare viraj și să li se oprească respirația, ori de câte ori apasă cu brutalitate pe accelerație.

Pe ei nu-i mai bagă nimeni în seamă?

Dacă ar fi să folosesc un clișeu, aș spune că Porsche este sinonim cu 911, iar 911 este unul dintre modelele care definește și astăzi, după mai bine de 50 de ani, latura sport a universului auto. Mai nou, Porsche este unul dintre producătorii care a venit cu soluția la problema celor dornici să simtă performanța completă într-un model electric.

Răsăritul “Sfintei Treimi”

Ferrari LaFerrari, McLaren P1 și Porsche 918 Spyder: Sfânta Treime a supercar-urilor, așa cum a fost botezată de presa internațională. Cu 918 Spyder, Porsche a experimentat în segmentul mașinilor super-sport echipate cu motoare electrice.

Foto: Media Porsche

Conceptul din care s-a născut hibridul plug-in 918 Spyder a fost prezentat oficial în 2010 în timpul Salonului Auto de la Geneva (unde altundeva puteau s-o facă dacă nu pe scena celui mai cochet eveniment auto din Europa?). Dezvoltat pe o structură modernă, 918 Spyder îngloba know-how-ul din motorsport cu materialele ușoare: plastic ranforsat cu fibră de carbon, magneziu și aluminiu. Toate acestea pentru că Porsche își dorea un supercar ușor, agil și totodată puternic.

Porsche 918 Spyder, prototipul de Le Mans 919 Hybrid și modelul de circuit 911 GT3 R Hybrid. În plan secundar, Panamera Turbo S-E Hybrid. Foto: Media Porsche

Materialele ușoare nu au fost alese pentru ca departamentele de marketing să poată scrie fraze interminabile despre tehnologiile folosite de Porsche în realizarea lui 918 Spyder. Din contră, nemții știau că odată cu introducerea bateriilor și a componentelor necesare propulsiei electrice, masa totală a mașinii o să crească. Prin urmare, performanțele și comportamentul dinamic ar fi fost afectate.

După 3 ani de la prezentarea conceptului, în 2013, Porsche prezenta la Salonul Auto de la Frankfurt versiunea de producție a lui 918 Spyder.

Supersportiva germanilor era echipată cu un motor V8 de 4.6 litri care dezvolta 608 CP la 8.700 rpm. Turația maximă a motorului: 9.150 rpm. Propulsorul pe benzină a fost asistat de două motoare electrice (unul pe puntea față și unul pe puntea spate). În total, 918 Spyder dezvolta 887 de cai putere și un cuplu motor maxim de până la 1.280 Nm.

Foto: Media Porsche

0-100 km/h în 2.6 secunde. Viteză de top de 345 km/h (150 km/h în modul electric). Și toate acestea, în condițiile în care 918 Spyder avea o masă totală de 1.750 de kilograme (cam cât o compactă electrică din ziua de astăzi).

Bateria folosită de Porsche cântărea 100 de kilograme, iar capacitatea acesteia era de 6.8 kWh, suficient pentru ca 918 Spyder să poată rula 100% electric pentru maxim 30 de kilometri (valoarea calculată după standardele din 2013).

918 Spyder a fost gândit ca un model în ediție limitată. Doar 918 exemplare au fost asamblate, iar producția s-a încheiat în 19 iunie 2015.

Foto: Media Porsche

Cu 918 Spyder, Porsche a pus în practică cunoștințele acumulate în motorsport, a integrat filozofia de design într-un mod nou și a experimentat electrificarea. Un prim pas până la marele salt din 2019.

De la Mission E la Taycan

Experimentele Porsche cu hibrizii plug-in au continuat, iar sistemul de propulsie electrificat a ajuns la maturitate și și-a făcut apariția treptat pe o parte dintre modelele mărcii. Marea provocare a inginerilor Porsche a rămas dezvoltarea unei mașini electrice.

Primele semne au apărut în 2015. Pe scena Salonului Auto de la Frankfurt, Porsche prezenta conceptul Mission E. În acel moment, nemții spuneau că prototipul are primul sistem de propulsie electric cu arhitectură la 800 de volți și două motoare electrice capabile să dezvolte peste 600 de cai putere. Tehnologia utilizată de nemți pe prototipul de anduranță 919 Hybrid a fost preluată și adaptată pentru conceptul electric. Să mai spună cineva că motorsportul este doar un domeniu în care banii se epuizează mai ceva ca telefoanele Apple în ziua lansării.

Foto: Media Porsche

Porsche spunea atunci că Mission E Concept poate accelera de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 3 secunde, iar bateria intergrată oferea o autonomie de peste 500 de kilometri.

Pentru pregătirea producției unui astfel de model, Porsche anunța investiții de peste 700 de milioane de euro în uzina de la Zuffenhausen. Concomitent, nemții măreau bugetele pentru dezvoltarea versiunii de serie a lui Mission E.

Foto: Media Porsche

Anul 2018 a fost unul special pentru Porsche: constructorul german a sărbătorit 70 de ani de la prima sa mașină omologată (356 No.1 Roadster). Pentru a marca momentul și pentru a semnala trecerea într-o nouă etapă importantă, Porsche a anunțat, chiar în timpul “petrecerii” aniversare, numele primului model electric de serie al companiei: Taycan.

Foto: Media Porsche

Deși nimeni nu văzuse cum arată versiunea finală, lumea s-a înghesuit să rezerve noul Taycan. Listele de rezervări au fost deschise treptat pe parcursul anului 2018 pe anumite piețe, iar cei care se gândreau să cumpere un exemplar aveau de achitat o taxă de 2.500 de euro. Plata rezervării nu reprezenta o comandă fermă, iar clienții puteau cere returnarea banilor în cazul în care se răzgândeau în privința achiziției.

Nu știm câți au decis să-și retragă avansul, dar știm că până în martie 2019, Porsche adunase 20.000 de rezervări. Și asta în condițiile în care nemții ne-au mai întărâtat imaginația cu niște fotografii realizate în timpul testelor efectuate cu prototipurile lui Taycan.

Câteva luni mai târziu, numărul rezervărilor a trecut de 30.000 de unități, iar Taycan tot nu fusese arătat lumii.

Foto: Media Porsche

Sub hainele lui Taycan nu bate nicio inimă alimentată de benzină. Nu există turbine care să îmbunătățească performanțele și nici evacuări care să vibreze baritonal la fiecare pornire. E doar liniște. Dar liniștea a putut fi însuflețită. Primul semn că modelul german nu este doar o altă electrică plină de baterii și cabluri a venit cu o săptămână înainte de prezentarea oficială.

Un prototip de teste a parcurs celebrul circuit de la Nurburgring în 7 minute și 42 de secunde. În spatele volanului s-a aflat pilotul de teste Lars Kern, iar timpul obținut de Taycan a fost considerat un record: cel mai rapid sedan electric de pe Iadul Verde (ei l-au numit fastest 4-door battery electric vehicle).

4 septembrie 2019. Ziua cea mare

Un eveniment online care s-a desfășurat simultan în America de Nord, China și Europa. Atât de mult s-a pregătit Porsche pentru lansarea lui Taycan.

Primul model electric din istoria companiei a venit la pachet cu o fișă tehnică demnă de un supercar al anilor 2000. În schimb, denumirea versiunilor nu părea una inspirată. În loc să vină cu nume noi pentru variantele de motorizare, Porsche a ales să continue cu ce știam deja.

În momentul lansării, Porsche Taycan a fost disponibil în versiunile Turbo și Turbo S. V-am zis că mulți au ridicat din sprâncene când au citit prima dată denumirile versiunilor. Dar cine altcineva decât Porsche să vină cu așa ceva în lumea electrică? Arogant, ironic și evocativ deopotrivă.

Foto: Media Porsche

Porsche Taycan Turbo: două motoare electrice, unul pe puntea față și unul pe puntea spate, total 625 de cai putere. Cu funcția Launch Control, puterea oferită crește temporar până la 680 de cai putere, iar cuplul motor ajunge la 850 Nm. 0-100 km/h în 3.2 secunde, 0-200 km/h în 10.6 secunde, iar sfertul de milă în 11.1 secunde.

Cu bateria cu capacitate netă de 83.7 kWh, Porsche Taycan Turbo este capabil de o autonomie cuprinsă între 383 și 452 de kilometri. Dar dacă te arunci asupra accelerației ca într-un Porsche 911, “rezervorul” cu electricitate se va goli la fel de repede ca într-un 911 GT3.

Foto: Media Porsche

Porsche Taycan Turbo S are tot două motoare electrice și tot o baterie de 83.7 kWh. Cu funcția Launch Control activă, cele două motoare oferă 761 de cai putere și 1.050 Nm. Cam atât de mult au însuflețit nemții primul lor model electric.

Taycan Turbo S are nevoie de doar 2.8 secunde pentru 0-100 km/h. Accelerația 0-200 km/h se desfășoară în 9.6 secunde, iar sfertul de milă scade sub 11 secunde.

Porsche și-a atins obiectivul anunțat cu Mission E, iar la baza lui Taycan s-a aflat o arhitectură de 800 V care permite încărcarea bateriilor la stații ultra-rapide de 270 kW.

Cu Taycan, Porsche a mai venit cu o premieră în sectorul mașinilor electrice de serie: o transmisie spate cu două trepte. Tehnologia nu a fost nouă, fiind folosită pe monoposturile de Formula E, însă Porsche a fost primul constructor care a lansat-o pe un model de serie.

Ulterior, gama Porsche s-a îmbogățit cu versiuni 4S, disponibile atât cu o baterie mai mică (capacitate netă de 71 kWh), cât și cu acumulatorul de 83.7 kWh.

Recent, nemții au introdus și o variantă de bază denumită, simplu, Taycan. Are roți motrice spate, poate fi comandată cu ambele baterii, iar autonomia maximă ajunge până la 484 de kilometri.

Porsche Taycan Cross Turismo: acum și pentru familiști

Porsche a ales Salonul Auto de la Geneva din 2018 pentru încă o prezentare specială. Acum trei ani, nemții aduceau sub lumina reflectoarelor prototipul Mission E Cross Turismo. Designerii s-au jucat cu partea din spate a conceptului Mission E, cu garda la sol și cu elementele exterioare. A ieșit un break cross, o siluetă familiară clienților Audi și Škoda.

Spre finalul aceluiași an, oficialii Porsche au ieșit cu declarații care confirmau faptul că Mission E Cross Turismo va avea versiune de serie.

Foto: Media Porsche

Pe tot parcursul anului 2020, inginerii, tehnicienii și designerii Porsche și-au dedicat timpul finalizării modelului de serie. Au fost dezvoltate prototipurile, iar mai apoi au urmat testete efective. În total, prototipurile noului model electric au parcurs aproape un milion de kilometri pe cele mai solicitante circuite europene (Nürburgring-Nordschleife, Hockenheim și Nardò), pe drumuri mai puțin umblate din Pirinei și, bineînțeles, în centrul de testare și dezvoltare din Weissach.

În urmă cu doar câteva zile, noul break electric Porsche a fost prezentat oficial. Numele său: Taycan Cross Turismo.

Modelul electric a preluat arhitectura de 800V a lui Taycan, însă ambalajul exterior a suferit câteva modificări interesante. Plafonul și partea din spate au fost modificate, iar pe caroserie au apărut o serie de protecții suplimentare. În plus, break-ul electric va fi echipat și cu bare pentru amararea portbagajului. Ca pachetul să fie și mai atractiv, Porsche a introdus un suport special pentru biciclete. Acesta poate susține până la 3 biciclete, iar conform declarațiilor, portbagajul poate fi deschis și atunci când suportul este montant.

Foto: Media Porsche

În plus față de sedan, Taycan Cross Turismo are o gardă la sol mai mare cu 20 de mm, iar prin bifarea pachetului opțional denumit Off-road, mai câștigi încă 10 mm în plus față de sol. Un fel de pachet de drumuri grele, așa cum poate îl cunoașteți din oferta altor constructori. Un alt lucru care îl deosebește pe Taycan Cross Turismo de modelul din care a fost dezvoltat se numește Gravel Mode: un mod special de rulare gândit pentru drumurile de macadam.

Dacă sedanul poate fi comandat și în variantă cu un singur motor electric, Taycan Cross Turismo joacă după regulile nescrise ale producătorilor care au în ofertă break-uri cross și propune doar versiuni cu două motoare electrice (unul pe față și unul pe spate, adică tracțiune integrală).

Break-ul va fi echipat standard cu suspensia pneumatică, dar și cu cea mai mare baterie din ofertă: 83.7 kWh.

Foto: Media Porsche

Cea mai accesibilă variantă (dacă îmi este permis să folosesc cuvântul accesibil în aceeași frază cu Porsche) se numește 4 Cross Turismo. 380 de cai putere pe care poți să-i aduci până la 476 CP cu funcția Launch Control, și cuplu maxim de 500 Nm livrat tot cu ajutorul aceluiași sistem. 0-100 km/h în 5.1 secunde și viteză de top de 220 km/h. Autonomia acestei versiuni este cuprinsă între 389 și 456 de kilometri.

A doua variantă pe care o vei găsi în gama noului break se numește 4S Cross Turismo. Până la 571 de cai putere și 650 Nm, și un sprint 0-100 km/h în 4.1 secunde. Viteza de top ajunge la 240 km/h, iar autonomia maximă este de 452 de kilometri.

Dacă niciuna dintre aceste variante nu ți-au făcut cu ochiul, de aici încolo urmează crème de la crème: variantele Turbo.

Taycan Turbo Cross Turismo este gata să ofere până la 680 de cai putere și 850 Nm. 3.3 secunde sunt suficiente pentru sprintul 0-100 km/h, cu 0.1 secunde mai lent decât sedanul, iar viteza de top pe care o vei putea citi pe instrumentarul digital de bord va fi de 250 km/h. Nici la capitolul autonomie nu stă rău: între 395 și 452 de kilometri.

Break-ul electric suprem în viziunea Porsche se numește Turbo S Cross Turismo. Poate dezvolta până la 761 de cai putere și 1.050 Nm. 0-100 km/h în 2.9 secunde. 0-200 km/h în 9.7 secunde. Sfertul de milă: 10.7 secunde. Autonomia maximă anunțată este de 419 kilometri.

Nici Taycan, nici Taycan Cross Turismo nu sunt cele mai puternice sau cele mai rapide mașini electrice pe 0-100 km/h de până acum. Dar armata de senzori, sisteme și tehnologii care controlează comportamentul dinamic fac din modelele electrice Porsche mașini cu suflet. Nu știu pentru cât timp de aici înainte vei mai putea simți și asculta un motor boxer, însă viitorul electric, așa cum îl promovează Porsche, chiar nu mai arată atât de straniu.