Porsche Heritage: Moștenirea

Porsche Heritage Models sau modul în care compania germană aduce în era modernă conceptele clasice care au atras de-a lungul anilor: de la tapițeria pepită la exteriorul roșu-cireașă și de la eleronul "coadă de rață" la logoul vechi al mărcii.

Porsche 911 este unul dintre modelele sport care încă produce emoții. Și aici nu mă refer doar la varianta actuală, ci la toate generațiile lansate de-a lungul celor aproape 6 decenii. Nu sunt mulți constructori care să se laude cu un produs atât de cunoscut și de apreciat la nivel mondial. Și asta pentru că a rămas fidel nu doar designului, ci și filozofiei.

De-a lungul anilor, Porsche 911 a dat naștere unor povești cu adevărat spectaculoase. Și nu folosesc prea des acest adjectiv. Din punctul meu de vedere, 911 este un automobil-cult, emblematic – acel icon pe care îl citești din ce în ce mai des în comunicatele de presă ale mărcilor. Iar odată cu electrificarea în masă vom vedea și altele. Sunt sigur.

Sunt zile în care îți dorești să te urci în mașină, să atingi stofa de pe scaune, să privești spre ceasul analog și să învârți cheia în contact. Dar în aceleași zile vrei ca aerul condiționat să facă față temperaturilor caniculare, iar mașina să-ți ofere siguranță sporită. Practic, vrei ceva mai mult clasic într-o lume modernă.

Porsche știe acest lucru, motiv pentru care a găsit diverse metode prin care să îmbunătățească experiența celor care au în garaj un 911 de generații mai vechi. Fie poți să-ți montezi un sistem de infotainment nou care să te ajute să-ți conectezi telefonul și să navighezi mai simplu, fie poți să alegi diverse îmbunătățiri tehnice. Pe toate le poți comanda direct de la Porsche.

Dar pe baza experienței acumulate și a feedbackului primit de la clienți, nemții s-au gândit la ceva și mai bun: mașini noi, moderne, presărate cu elemente clasice care să amintească de vechile 911. Și ca pachetul să fie complet, Porsche o să le vândă într-un număr limitat de unități. Cam asta ar fi, pe scurt, ideea din spatele seriei de modele Porsche Heritage.

Porsche Heritage Models

O mașină modernă cu detalii istorice. Merg cele două concepte mână în mână? Poate atitudinea față de vremurile trecute să fie readusă la viață pe măsură ce ne îndreptăm către viitor? Putem readuce pe șosele clasicele Porsche emblematice? Acestea au fost subiectul și întrebările de la care a pornit ideea din spatele Porsche Heritage Models.

Porsche este o marcă profitabilă, așa că înainte ca emoțiile să dicteze un răspuns favorabil, nemții au făcut și analize. Și țin să le mulțumesc celor care au calculat suma finală într-un Excel imens pentru că așa am asistat la debutul unor modele care și-au propus să readucă în prim-plan spiritul anilor ’50, ’60, ’70 și ’80. Câte un model dedicat fiecărei perioade.

Scopul nostru a fost să facem tangibil stilul de viață din vremurile trecute și, mai presus de toate, atitudinea față de viața asociată cu mașinile noastre istorice.

Stéphanie Kleiböhmer, specialist Porsche pe culori și echipamente.

Te întrebi care au fost sursele de inspirație? Desigur, vechile Porsche 911 – și nu numai – care au primit aprecierea clienților de atunci și a proprietarilor de acum. Peste asta s-a presărat o paletă de culori așa cum exista în urmă cu 40 de ani, materiale textile care te fac să suspini și accesorii de design care să te ducă cu gândul la emblematicele mașini de pe circuite. Ca s-o spun așa cum o face Porsche, noua serie readuce la viață spiritul anilor trecuți.

Seria Porsche Heritage Models nu a ajuns la final, până în acest punct nemții arătându-ne doar două dintre cele patru mașini dospite cu atenție de specialiștii mărcii.

992

Lucrurile se mișcau rapid în Europa anilor ’50, iar producătorii auto voiau să cucerească publicul cu orice sacrificiu. Marile companii încercau să-și revină după Al Doilea Război Mondial, iar altele abia se nășteau. Printre cele din urmă se numără și cea fondată de Ferdinand Porsche. Debutul în lume a fost marcat de 356, iar astăzi, primul model al companiei este considerat o nestemată în lumea colecționarilor.

Popularitatea Porsche a crescut considerabil în primul deceniu de la debut, iar anii ’60 nu au fost marcați doar de curentul pop, ci și de apariția lui 911.

Pornind de la ideile promovate în anii ’50 și începutul anilor ’60, Porsche Exclusive Manufaktur a adus în fața publicului noul 911 Targa 4S Heritage Design Edition. Exterior cu influențe clasice și un interior cu elemente reinterpretate gândit să te transpună în trecut.

Cu modelele Heritage Design evocăm amintirile anilor ’50, ’60, ’70 și ’80 atât pentru clienți, cât și pentru fani. Niciun brand nu poate transpune acele elemente în zilele noastre așa cum o face Porsche, iar în acest mod îndeplinim dorințele clienților. De asemenea, deschidem o nouă linie de produse care să reprezinte cu adevărat dimensiunea stilului de viață pe care îl promovăm prin aceste ediții speciale exclusive

Oliver Blume, președintele consiliului director Porsche.

911 Targa 4S Heritage Design Edition este disponibil în diverse variante de culori pentru caroserie, dar cea aleasă pentru prezentare a fost Cherry Metallic.

Desigur, dacă privești lucrurile într-un mod simplu, poți spune că i se potrivește și atât. Dar în spatele culorii se află o poveste. În anii ’50, mașinile roșii erau la modă, iar Porsche nu a ratat momentul și a oferit publicului o astfel de nuanță. Oamenii o descriau ca fiind o culoare cu accente pământii și note ușor maronii. Chiar și fundalul care semnaliza atelierele Porsche ale vremii era pe fond roșu, la fel și manual de utilizare al mașinilor. Prin urmare, nu-i nimic surprinzător că Porsche a ales ca primul model din seria Heritage să fie roșu-cireașă amară.

Pachetul exterior nu se încheie aici: pe cele două aripi frontale există o formă geometrică asemănătoare cu vârful unei lance, element care trimite către anii de început ai Porsche în motorsport, iar vechiul logo al companiei – cel folosit pe prima generație 911 – completează tabloul cromatic. Nemții mai fac o trimitere către fostul 356: un logo de formă rotundă cu denumirea seriei amplasat pe capacul motorului care amintește de cele primite de posesorii de 356 după ce treceau de borna celor 100.000 de kilometri.

Ca actualul 911 Targa 4S Heritage Design Edition să fie ancorat și mai mult în trecut, nemții au ales un set de jante cu design clasic și etriere finisate în negru.

Interiorul este și el presărat cu elemente care trimit în trecut. În primul rând, nemții oferă două variante de culori: Bordeaux Red cu Atacama Beige sau Black cu Atacama Beige. Indiferent de alegerea făcută, pe scaune și pe portiere vei găsi catifea: acel material atât de popular al anilor ’50. Indicatorul care măsoară turațiile motorului este iluminat într-un verde clasic, iar plafonul a fost acoperit cu un material textil.

Deși ți-ar fi aproape imposibil să uiți că ești într-o ediție limitată, Porsche s-a gândit să pună și o plăcuță care să ateste lucrul ăsta.

Modelul folosește aceeași motorizare pe care o poți găsi pe un Targa 4S normal: un boxer biturbo cu 450 de cai putere cuplat la o cutie automată cu 8 trepte.

Și-acum să dăm și numerele care contează: 992 de exemplare 911 Targa 4S Heritage Design Edition vor fi produse, iar pe unul dintre ele îl poți admira în galeria Țiriac Collection.

Dacă iei în calcul și restul lucrurilor pe care diviziile Porsche le-a făcut de-a lungul anilor, te poți gândi la marca germană ca la un stil de viață. Și ca să înțelegi pe deplin unde vreau să ajung îți mai spun atât: Porsche Design a pregătit și un ceas dedicat modelului din seria Heritage Design. Se numește 911 Targa 4S Heritage Design Edition Chronograph și folosește elemente care fac trimitere atât la 356, cât și la prima generație 911. La fel ca mașina, ceasul va fi produs în doar 992 de unități.

1.250

Acum mai bine de un deceniu (în 2009), fanii Porsche au fost luați prin surprindere în momentul în care compania a lansat 997 Sport Classic, un 911 care aducea în prim-plan o serie de elemente făcute celebre de-a lungul timpului de cel mai cunoscut model al mărcii.

Doar 250 de unități au fost produse, iar listele de comenzi s-au umplut rapid.

Porsche a învățat din experiență și sub noua serie Heritage Models, denumirea Sport Classic revine în ofertă.

Pornind de la stilul de viață al anilor ’60 și începutul anilor ’70, Porsche lansează noul 911 Sport Classic. Ca să ai o idee clară despre ce să urmărești în imaginile următoare, îți zic atât: ediția limitată s-a inspirat de la prima generație 911 și de la celebrul 911 Carrera RS 2.7 din 1972.

La fel ca primul Sport Classic, cel lansat în 2009, specialiștii Porsce Exclusive Manufaktur au plecat de la culoarea gri a lui 356. Mereu există o legătură directă între aceste ediții speciale și primul Porsche.

Astfel, 911 Sport Classic va fi disponibil în nuanța Sport Grey Metallic. Și e pentru prima oară când Porsche pune această culoare pe o mașină.

Culoarea gri nu e niciodată plictisitoare, ba de multe ori reprezintă o declarație și e foarte cool.

Michael Mauer, vicepreședintele Style Porsche.

Desigur, dacă nu vrei să mergi pe mână specialiștilor Porsche poți opta și pentru ale culori de caroserie: Black, Agate Grey Metallic, Gentian Blue Metallic sau orice altă culoare îți vine ție în minte pe care nemții o produc pe baza programului Paint to Sample.

Peste griul special pus pe caroserie, Porsche trage și niște dungi. Tot gri, dar într-o nuanță mai deschisă. Cât să le vezi că sunt acolo, dar să nu bată la ochi.

Deși la bază nu-i un Turbo S, Porsche a decis ca pachetul de caroserie rezervat acestei versiuni să-și facă loc și pe 911 Sport Classic. Iar ca liniile să emane clasicul pe care mulți îl caută, nemții completează designul actualului 911 cu un “ducktail” specific lui Carrera RS 2.7 și un plafon “double-bubble”.

Dar asta nu e tot: jantele speciale de 20 și 21 de inchi fac trimitere la cele folosite de 911 S în 1967, iar logourile Porsche Exclusive Manufaktur și Porsche Heritage și-au găsit loc la nivelul caroseriei.

Nu știu cum sunteți voi, dar eu mă entuziasmez când vad negru și alb în pătrățele. N-am un motiv anume, dar știu că o fac. Imediat ce deschizi portiera unui 911 Sport Classic o să dai de tapițeria din stofă croită fix pe șablonul pe care l-am descris anterior – oficial se numește Pepita. Nu-i împrăștiată pe tot scaunul, ci doar în zona centrală, marginile fiind fabricate dintr-un material care imită pielea. Culoarea lui? Coniac. Suspin. Povestea se repetă și pe fețele portierelor.

Și hai să vorbim și despre ce-i sub capotă. Motorul biturbo cu șase cilindri de 3,7 litri dezvoltă 550 de cai putere. Resursele sunt direcționate către puntea spate de o transmisie manuală cu șapte trepte. Ca s-o spun altfel, 911 Sport Classic e cel mai puternic 911 de astăzi pe care poți să-l cumperi cu o manuală.

Ca experiența senzorială să fie completă, Porsche a modificat, pe ici și colo, și sistemul de evacuare. Acum e făcut pe măsurile lui 911 Sport Classic.

Pachetul dinamic se încheie cu o suspensie derivată din cea folosită pe versiunile 911 Turbo și 911 GTS.

Pentru a marca lansarea lui 911 Sport Classic, Porsche Design a venit și cu accesoriul perfect inspirat de aceleași elemente ale mașinilor din anii ’60 și ’70: un ceas în ediție limitată denumit simplu 911 Sport Classic Chronograph.

Și ca să înțelegi cât de exclusiv va fi și 911 Sport Classic închei prin a-ți spune că mașina va fi produsă în doar 1.250 de exemplare.

Porsche o să rămână fidel filozofiei de la care a pornit, însă direcția generală se va schimba. Electrificarea e din ce în ce mai apăsată, iar Taycan și derivatele acestuia deja încep să-și pună amprenta în piață. Cât va mai dura până vom vedea un 911 electric și odată cu el un model emblematic transformat în martir? Nu există indicații clare. Dar știu că seria Heritage Design o să mai aibă doi reprezentanți cel puțin la fel de spectaculoși ca 911 Targa 4S Heritage Design și 911 Sport Classic. Iar atunci, la fel ca și acum, prețul n-o să fie o problemă. Pentru că nu cumperi doar o mașină, cumperi o experiență.

Va continua.