Noua generație Mercedes-Benz Clasa E: digitalizarea confortului

Mercedes-Benz a lansat o nouă generație Clasa E: caroserie cu trei volume cu mici tușe preluate de la rudele electrice și interior digital până în măduva TikTok-ului. Am fost la uzina din Sindelfingen să descoperim noutățile celui mai recent Clasa E.

Mercedes-Benz Clasa E – atât el, cât și predecesorii săi vânduți sub alte nume – reprezintă cea mai de succes rețetă inventată până în acest moment de constructorul german: peste 16 milioane de unități comercializate până în prezent. Dacă ar fi să mergi pe firul istoric și să descoperi arborele genealogic al lui Clasa E, prima oprire ar fi în 1928, anul în care nemții lansau Mercedes-Benz 8/38 (W 02). Sigur, linia de comparat e una fină, însă de acolo se trage tradiția constructorului în materie de modele care au pus accentul atât pe spațiul interior, cât și pe confort – atât cât putea fi definit acest concept acum 95 de ani.

Odată cu noua eră electrificată, Mercedes-Benz a diversificat gama Clasei E, însă n-a uitat să puncteze cu adevărat trăsăturile unei caroserii cu trei volume de segment mare. Deși în familie și-a făcut apariția noul EQE sedan, un fel de alter ego electric al modelului de clasă mare, constructorul continuă să aibă în ofertă un Clasa E adevărat. Unul mai pentru nostalgici.

Și cum actualul Clasa E a trecut de prima tinerețe, oficialii din Stuttgart s-au gândit să-l aducă la nivel de 2023. Am fost la uzina Sindelfingen să descopăr noua generație a modelului de clasă mare. A șasea.

Foto: Dirk Weyhenmeyer | Mercedes-Benz

Un pic de istorie

Doi ani mai târziu după lansarea lui W 02, Mercedes-Benz a revenit asupra ideilor cu privire la un model care să definească atuurile sale ca producător. Așa s-a născut Mercedes-Benz 10/50 hp (W 11).

O altă bornă importantă a venit în 1931, anul în care constructorul german lansa pe piață modelul 170 (W 15) primul produs al mărcii cu suspensie independentă. Sigur, până la startul celui de-al Doilea Război Mondial, inginerii au cizelat comportamentul rutier al lui W 15 și l-au reinventat sub denumiri noi. Ba mai mult, în gamă și-a făcut apariția și o motorizare diesel: primul propulsor de acest fel introdus până atunci pe un turism. Se întâmpla în 1936 cu Mercedes-Benz 260 D (W 138).

Punctul de referință de la care constructorul din Stuttgart măsoară începuturile Clasei E vine în 1947, odată cu reînceperea producției și cu dezvoltarea sedanului 170.

Bazat pe modelul antebelic cu același nume, noul sedan se concentra și mai mult pe confortul oferit pasagerilor și pe spațiul de la interior, atribute care astăzi sunt imprimate în ADN-ul Clasei E. Producția lui 170 s-a încheiat în 1955, iar în gamă a fost introdus Mercedes-Benz 180 (W 180) – considerat a fi limuzina mărcii din acea perioadă – și derivatele sale mai mici W120 și W121. Primul model al mărcii alintat “Ponton” – datorită modului de realizare a caroseriei și a designului folosit – a adus un nou plus în ceea ce privește confortul. De aici și până la un adevărat succes de piață n-a mai fost mult: în cei 9 ani în care W120 și W121 au stat pe liniile de asamblare, Mercedes-Benz a vândut 443.000 de exemplare.

Odată cu anii ’60, constructorii încep să pună accent și pe latura de siguranță a mașinilor pe care le produceau. Asul din mâneca Mercedes-Benz s-a numit Béla Barényi – supranumit părintele siguranței pasive în designul auto – inginer care a proiectat partea de siguranță a caroseriei lui Mercedes-Benz W110 (the Tailfin saloon). Porecla modelului probabil că intuiești de unde a primit-o: în zona posterioară apar o serie de aripi amplasate perpendicular în partea din spate a mașinii.

Odată cu W110, Mercedes-Benz a dezvoltat latura care viza siguranța mașinilor sale: sunt introduse zone de deformare controlată, sistem de frânare cu discuri pe față și direcție asistată. Confortul nu e uitat, iar pe lista de echipamente opționale, nemții trec următoarele: transmisii automate, geamuri electrice, sistem de aer condiționat și trapă – elemente care astăzi nu prea mai lipsesc din oferta niciunui producător. Indiferent că e premium sau de volum.

Mercedes-Benz W110 “Tailfin”.

Cariera lui “Tailfin” se încheie în 1968, iar în locul acestuia intră seria “Stroke/8” (W114/115). Marele atuu al acestei generații a fost supensia spate independentă. Astfel, constructorul german renunța la soluția tehnică lansată în 1931 și cizelată de-a lungul generațiilor. De asemenea, “Stroke/8” devine primul model de pasageri din lume echipat cu un diesel cu cinci clindri. Pe lângă aceste elemente de noutate, Mercedes-Benz a continuat să îmbunătățească tot ce a însemnat partea de confort. Rezultatul? Peste 1,8 milioane de exemplare W114/115 comercializate în 8 ani. În plus, această serie mai marchează o premieră pentru strămoșii lui Clasa E: prima caroserie coupé a segmentului pentru Mercedes-Benz.

Publicul a prins gustul sedanurilor mari, iar cu noua generație W 123, Mercedes-Benz a lovit din plin segmentul. La figurat, bineînțeles. Pe lângă varianta clasică sedan, în gamă își face loc o versiune cu ampatament mărit, dar și un break produs in-house – o premieră pentru Mercedes-Benz în domeniul caroseriilor de acest fel. Denumirea “estate” a fost evitată în comunicările cu publicului, iar nemții au mers pe varianta T-model (unde t-ul face referire la Tourism and Transport). Nemții continuă să pună accent pe partea de siguranță, iar în 1980 W 123 este echipat cu ABS. Doi ani mai târziu, modelul primește și airbag pentru șofer. Finalul de carieră vine în 1985: după 9 ani de producție, W 123 ajunge la 2,6 milioane de unități.

Primul Mercedes-Benz Clasa E

În 1984, Mercedes-Benz a lansat W 124: materiale mai ușoare folosite în construcția mașinii, o nouă suspensie spate independentă, un sistem mai bun de control al emisiilor și apariția tracțiunii integrale 4Matic. Până să-și atingă maturitatea, gama W 124 a fost extinsă cu o versiune cu motor cu opt cilindri. În ofertă apare și un cabrio – primul pe linia istorică a modelului de clasă mare.

În iunie 1993, constructorul german alinia modelul său de clasă mare la regula generală a nomenclaturii de atunci: W 124 avea de acum un nou nume de scenă – Clasa E. Schimbarea a venit la pachet cu un facelift, iar una dintre cele mai importante noutăți era marcată de apariția logoului AMG pe portbagajul sedanului. Era vremea lui E 60 AMG.

Primul Clasa E AMG: E 60 AMG.

Odată cu 1993, lucrurile au devenit clare în gama Mercedes-Benz. Povestea lui Clasa E a continuat, iar cu fiecare generație (cinci la număr) a plusat pe toate axele: de la design la calitatea fabricației, de la motoarele eficiente la confortul oferit.

A cincea generație Clasa E și predecesorii săi.

Noul Mercedes-Benz Clasa E

De peste 75 de ani, Clasa E a însemnat confort combinat cu un interior de înaltă calitate. Cu noua generație continuăm în aceeași direcție și îmbinăm experiența de condus excelentă cu luxul digital.

Jörg Bartels – directorul departamentului Integration Complete Vehicle.

Motivul pentru care m-am lungit cu introducerea?

Bariera se deschide, dar nu înainte ca unul dintre paznici să verifice motivul pentru care ne aflam în fața “mini-orașului Mercedes” din Sindelfingen. De uzina din apropiere de Stuttgart se leagă istoria Daimler de mai bine de un deceniu. Și n-ai nevoie de mult timp să realizezi că nu-i doar un simplu loc în care aproape 35.000 de oameni vin zilnic să asambleze, să testeze și să dezvolte mașinile mărcii germane. Pământul de acolo respiră altfel.

În sala mare a unei clădiri din acest labirint sunt întâmpinat de echipa Mercedes-Benz care se ocupă de eveniment. Sigur, înainte ca privirea să cadă țintă pe noul Clasa E, ochii se opresc asupra vechiului “Ponton”. Lângă el, specialul E 500 Limited din 1994. Practic, primul Clasa E de performanță. S-au produs vreo 10.000 de unități, iar la realizarea lui a contribuit o altă marcă germană din regiune. Sper că denumirile Zuffenhausen și Porsche colorează corect tabloul pe care ți l-am descris. Vizavi e adevăratul oldtimer al evenimentului: W 11 din 1928.

Undeva în spate, pe câte o scenă dedicată, sunt două exemplare Clasa E. Din noua generație. Deloc surprinzător, modelul îmbină idei din două lumi deja cunoscute: tradiționala formă de sedan cu trei volume – ADN bine întipărit în secvențele genetice ale modelului, mai ales dacă întorc privirea și urmăresc cu atenție “Pontonul” din anii ’50 – și liniile avangardiste ale noii ere electrice EQ. E clar că pe lângă designul clasic de sedan, Clasa E a primit ceva tușe inspirate de versiunile electrice din gamă.

Designul a fost realizat pe baza unor noi dimensiuni exterioare. Mai mari, că doar așa ne-a obișnuit industria auto în ultimii ani. Sigur, nu te gândi că noul Clasa E trece vreo barieră și suflă direct în liga lui Clasa S. Lungimea măsoară 4.949 de mm (+14 mm), iar lățimea ajunge la 1880 de mm (+28 mm). Sedanul a crescut și în înălțime. Nu cu mult, doar 8 mm peste ce găseai deja (1.460 mm). Iar toate aceste transformări pe cele trei axe se regăsesc translatate și în interior: ampatament de 2.961 de mm, cu 22 de mm în plus față de vechea generație. Spațiu care e alocat pasagerilor din spate.

Foto: Dirk Weyhenmeyer | Mercedes-Benz

Dar să nu deviem iar de la subiect: designul.

Partea frontală intră acum pe linia gamei EQ. Nu în totalitate, dar se observă clar influențele: o grilă frontală ceva mai curată, pe care o poți comanda – în premieră – cu sistem de iluminare și în diverse stilizări – în funcție de linia de echipare aleasă -, faruri cu semnătură luminoasă “dublă” – element distinctiv pentru Clasa E de-a lungul anilor -, și o capotă dominată de clasicele “powerdomes” – acele umflături proeminente trase de-a lungul ei.

Privit din profil, Clasa E rămâne același sedan cu formă clasică. Sigur, ies în evidență jantele de 21 de inchi, montantul C care “curge” abrupt către linia portbagajului, și mânerele portierelor care acum “se pot ascunde” în caroserie (echipament disponibil opțional). Despre zona din spate îmi place să spui că-i curată. Nu sunt atât de multe brizbrizuri estetice. Iar motivul e simplu: semnătura luminoasă a stopurilor – sub formă de stea în trei colțuri – este cea care fură showul. O vom vedea de acum înainte și pe alte modele ale mărcii.

Experiența acumulată pe baza dezvoltării gamei de electrice EQ a fost folosită în realizarea elementelor aerodinamice ale lui Clasa E. Nu te aștepta acum ca sedanul de clasă mare să stabilească noi norme în industrie, însă îți păstrează coeficient aerodinamic bun: 0.23. S-ar fi putut și mai rău după reproiectare.

Ce-i mai bun la interior

Noua generație Clasa E devine și mai inteligentă și atinge noi dimensiuni în ceea ce privește personalizarea și interacțiunea. Datorită inovațiilor digitale, muzica, jocurile și diverse forme de conținut pot fi experimentate în mașină, cu aproape toate simțurile […] De asemenea, am dezvoltat o nouă componentă care permite instalarea de aplicații dezvoltate de parteneri externi.

Markus Schäfer, directorul departamentului de tehnologie din cadrul mărcii.

E cumva lesene de înțeles că producătorii atrag mai nou prin tehnologia disponibilă la interior. Calitatea percepută a interiorului noii generații Clasa E rămâne la nivelul știut: bună și foarte bună. În continuare, materialele – indiferent de locul în care pipăi – sunt plăcute la atingere și realizate cu simț de răspundere. N-am găsit nimic nelalocul lui, chiar dacă exemplarele în care m-am urcat erau unele de pre-serie. Bine, ar fi fost și ciudat, în condițiile în care aveam în față penultima treaptă în ierarhia Mercedes-Benz. La fel ca până acum, vei avea o mulțime de elemente de interior pe care să le personalizezi după bunul plac și o paletă generoasă de materiale din care să alegi. Totul ține de gust. Un lucru pe care l-am apreciat: piano black e disponibil doar opțional. Deci n-o să mai ai scuze că “așa a venit standard”.

Spațiul oferit e generos, indiferent de locul pe care alegi să-ți odihnești trupul. Iar modul în care noile scaunele îți îmbracă formele anatomice te face să te relaxezi instantaneu. Deschid capacul care ascunde suporturile de pahare și îmi atrage atenția un cablu de încărcare pentru telefonul mobil. Nu văd niciun port USB în apropiere, îmi întind privirea și observ soluția tehnică: “o gură de vizitare” legată direct la spațiul din cotieră. E modul Mercedes-Benz prin care vrea să nu mai vadă cabluri torturate și trase inestetic pe deasupra consolei centrale. Uite asta e o idee pe care aș vedea-o în portofoliul Dacia. Simplă, cu efect garantat și fără costuri suplimentare mari.

Închid portiera – de-acum mânerul “plutește”, ca la EQE -, iar liniștea cuprinde întreg habitaclul. Ești izolat. Conform oficialilor mărcii, inginerii care au proiectat caroseria au lucrat cu noțiuni de dinamica fluidelor în tunelul de vânt în așa fel încât zgomotele generate la trecerea aerului să fie la un nivel cât mai mic. Bine, n-am cum să confirm asta, întrucât întâlnirea cu noua generație Clasa E n-a implicat și o componentă de test drive. Dar pe lângă aceste elemente clasice de dezvoltare, constructorul german spune că a folosit 500 de microfoane cu care să înregistreze sunetele pe diferite frecvențe și să descopere modalități prin care să le poată anula. S-a trecut repede peste gaura de câțiva cenți din interiorul cotierei. OCD la un nivel nou.

Schimbările efectuate în ultimii ani la nivel de portofoliu se văd acum și pe sedanul de clasă mare. Ce înseamnă asta? Din ce în ce mai multe ecrane și tehnologii care să te țină ocupat. Iar fix pe aceste artificii pun nemții accentul.

Interiorul – la nivel de design – copiază elemente de la noua generație de electrice. Cu diferențe notabile. Iar cea mai vizibilă se numește MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Superscreen.

De la Hyper la Super

Odată cu lansarea lui EQS sedan, Mercedes-Benz a introdus MBUX Hyperscreen, un panou de bord digital – format din trei ecrane – care îmbracă complet planșa modelului electric. Pentru Clasa E, lucrurile stau diferit.

Noul sistem are și el un nume special: MBUX Superscreen, iar diferențele față de Hyperscreen sunt clare. În primul rând, instrumentarul de bord de 12,3 inchi nu e integrat “sub același panou de sticlă” cu restul pachetul digital. E separat. A fost dorința designerilor să ofere o experiență diferită, cumva mai apropiată de ce a însemnat până acum Clasa E. A doua componentă a MBUX Superscreen este formată dintr-un display central de 14 inchi – amplasat pe orizontală – și un ecran de 12,3 inchi dedicat exclusiv pasagerului. Sigur, MBUX Superscreen este disponibil opțional, însă trebuie ținut minte un lucru: în varianta de bază, ecranul central va avea tot 14 inchi și va fi integrat în consola centrală. Deci n-o să vezi o abordare estetică deferită, ca în cazul lui EQS sau EQE.

MBUX Superscreen mai are ceva diferit: folosește a treia generație a sistemului de operare. Iar asta vine la pachet cu o mulțime de elemente noi.

În primul rând, meniul a fost simplificat, iar pictogramele au dimensiuni mari și seamănă foarte mult cu cele ale aplicațiilor de pe telefoanele inteligente. Ce înseamnă asta? Că te vei obișnui mai rapid cu tot ecosistemul modelului german. În plus, pictogramele vor putea fi mutate după bunul plac cu un simplu “hold and move”, iar dacă ai impresia că lucrurile se mișcă puțin în reluare, există chiar și opțiunea să închizi complet programul respectiv. Un fel de shut down manual.

De asemenea, au fost introduse o serie de aplicații third-party care au luat cu asalt lumea digitală în ultimii ani: Zoom, Webex, Vivaldi, Zync, Tik Tok și Angry Birds. O abordare à la Tesla, dacă nu vă supărați.

Foto: Dirk Weyhenmeyer | Mercedes-Benz

Bine, bine, dar cum faci cu conferințele video? Mercedes-Benz a găsit soluția: o cameră de tip selfie integrată pe planșa de bord. Să se noteze că și iubitorii de BMW au așa ceva în ofertă de câțiva ani. Nu-i pentru conferințele prin Zoom, ci are ca scop surprinderea hoților care fură din mașini. Revenind la Clasa E, din motive de siguranță, întâlnirile cu colegii vor funcționa pe modul video doar atunci când mașina nu rulează. În rest, totul se va desfășura audio. Despre Tik Tok și Angry Birds n-o să-mi dau cu părerea, dar sunt convins că vor deveni printre cele mai accesate aplicații de pe MBUX Superscreen. Că toți avem plăceri vinovate și timp de umplut la semafor.

Guri de ventilație cu mișcare automată și lumini care pulsează pe frecvențe sonore

Cred că cineva din departamentul Mercedes-Benz – sigur, nimeni nu-mi poate confirma bănuiala – a fost plăcut impresionat de modul în care Porsche a integrat gurile de ventilație automate pe Taycan. Pentru că noul Clasa E oferă un sistem similar. În termeni comerciali se numește Thermotronic cu Digital Vent Control. Ce face mai exact? Reglează în mod automat – acționat electric – gurile de ventilație, astfel încât aerul să pătrundă în cabină fix cum îți dorești. Există 4 moduri predefinte, iar dacă nu-ți convine niciunul dintre ele poți să le reglezi tu. Dar nu digital, ci cu mâna. Așa cum ai fi făcut-o și până acum. Practic, sistemul îmbină două lumi. Fiecare alege ce-i place.

Despre sistemele audio 3D și 4D realizate împreună cu Burmester și condimentate cu tehnologia Dolby Atmos v-am vorbit pe larg odată cu lansarea lui EQE SUV. Nu vă mai bat la cap încă o dată, vă las doar link către articol.

Pentru ca experiența 4D să mai câștige o dimensiune, odată cu Clasa E a fost introdus sistemul care se cheamă Sound Visualisation. Cum ai putea vedea sunetul? În cazul de față, prin pulsații ale sistemului de iluminare ambientală pe frecvența piesei pe care o asculți. Nu contează că-i ceva șlagăr emis de postul de radio favorit sau o melodie proaspăt intrată în playlistul personal. Sigur, toată această experiență vizuală poate fi oprită prin simpla accesare a unui buton din meniul dedicat.

Ca partea a parteneriatului cu Apple, noul sistem MBUX introduce și conexiune cu ceasurile inteligente ale producătorului american. Să vezi direct pe ecranul de 14 inchi câți pași ai făcut sau ce ritm cardiac ai.

Asistentul digital devine și mai inteligent. Poate prelua comenzi multiple dintr-un singur foc – îmi e frig și vrea să pornești și masajul din scaun – și va putea fi activat și fără rostirea cuvintelor “Hey Mercedes”. Funcția se numește “Just Talk” și va putea fi folosită doar atunci când ești singur în mașină. Să ai la îndemână un partener de discuție. Glumesc, bineînțeles.

Era electrificată

Mercedes-Benz Clasa E are deja o versiune electrică. Deci ar fi fost redundant ca noua generație a sedanului de clasă mare să aducă în fața publicului o altă motorizare cu baterii. EQE sedan e acolo și sigur o să rămână.

Noul Clasa E – cel pentru nostalgici și puriști – e termic. Nu până în măduva oaselor, că s-au schimbat vremurile, dar rămâne fidel motoarelor cu combustie. Că despre asta e vorba.

În momentul lansării – debut comercial în vara acestui an – sedanul va fi disponibil cu trei motorizări și șase versiuni.

Intrarea în gamă e făcută de dieselul mild-hybrid aflat sub indicativul E 220 d: 2,0 litri cu 197 CP și 440 Nm. Dacă ținem rostul combustibilului, a doua versiune diesel adaugă sistemul de tracțiune integrală. Altfel spus, E 220 d 4Matic. Resursele nu se modifică.

Dacă vrei o motorizare pe benzină, în primă fază ai o singură opțiune: E200. Tot un motor de 2,0 litri, doar că de data asta ai 204 CP și 320 Nm. Cu mild-hybrid, cum altfel.

În cazul noului Clasa E, electrificarea pronunțată ia forma unor hibrizi plug-in: E 300 e, E 300 e 4Matic și E 400 e 4Matic. Prima variantă folosește un motor pe bezină de 2,0 litri cu 204 CP și un motor electric cu 95 kW. În total, 313 CP. Vârful de gamă – momentan – are același motor electric cu 95 kW, dar propulsorul termic dezvoltă 252 CP. În total, E 400 e 4Matic va livra 381 CP și 650 Nm.

Bateria va avea o capacitate de 25,4 kWh, iar autonomia electrică maximă variază – în funcție de versiune – până la 118 kilometri. Reîncărcarea bateriei va putea fi făcută la stații AC cu 11 kW sau la stații DC cu 55 kW (opțional). Și dacă tot am pomenit de PHEV-uri, mai trebuie să punctez ceva: portbagajul acestor versiuni măsoară 370 de litri, față de cei 540 de litri disponibili pe restul variantelor. Pură întâmplare – sau nu -, valorile sunt identice cu cele ale generației vechi.

Sigur, cu timpul, gama de motorizări va fi extinsă. Cum s-a întâmplat și cu vechea generație Clasa E.

Din tolba cu elemente care țin de confort nu lipsește nici suspensia pneumatică Airmatic – capabilă să adapteze garda la sol în funcție de viteză și de modurile de rulare – și nici direcția spate activă. Aceasta din urmă crește manevrabilitatea la viteze mici și îmbunătățește agilitatea la viteze mari. Până la 60 km/h, roțile de puntea spate vor putea vira cu până la 4,5 grade în direcția opusă celor de pe puntea față, în timp ce la viteze de peste 60 km/h, acestea virează cu până la 2,5 grade în aceeași direcție cu cele din față. Sigur, se putea și mai bine, dar Clasa E nu-i Clasa S (direcție integrală la 10 grade), iar Mercedes-Benz nu-și dorește canibalizarea celor două modele prin opțiuni similare. S-ul rămâne executive, iar E-ul continuă să se adreseze mai mult șoferului și pasagerului din dreapta.