Mégane ELECTRIC

Renault are un nou Mégane în gamă. E electric, are un design fresh, iar noi l-am văzut în avanpremieră la Paris.

De-a lungul ultimului deceniu, Renault Zoe a fost unul dintre modelele care a pus sintagma “vehicul electric” pe buzele europenilor. Dimensiunile potrivite pentru traficul urban, soluțiile simple și prețul competitiv au fost caracteristicile care au făcut din Zoe un best-seller european.

Tot Zoe a fost și modelul pe care Renault a testat diverse tehnologii și a reușit să acumuleze date importante despre ce înseamnă mașina electrică potrivită. Într-o perioadă în care lucrurile se mișcă atât de rapid, know-how-ul este unul dintre punctele forte al companiilor. Iar datorită lui Zoe, Renault beneficiază de cunoștințele necesare pentru a continua în segment.

Mulțumită colegilor de la Nissan, un alt producător cu experiență în segmentul electricelor, Alianța Renault-Nissan este gata să calce și mai apăsat în noua eră verde. Nissan a făcut-o cu Aryia, în timp ce Renault o face cu noul Mégane E-Tech Electric.

Am fost la Paris să văd în avanpremieră cel mai nou model electric al francezilor. Despre toate tehnologiile lui Mégane E-Tech Electric, și nu numai, în rândurile de mai jos.

E sau nu un hatchback?

Odată cu apariția lui Kia EV6, noul model electric al asiaticilor pe care îl așteptăm și în România, producătorii par că au redescoperit gustul adevăratului crossover. Adică acea caroserie care îmbină mai multe forme consacrate.

Deși imaginile s-ar putea să te inducă în eroare, îți spun că noul Mégane E-Tech Electric nu-i doar un simplu hatchback. Pentru că are și o formă a plafonului ceva mai plonjată, dar și aripi bombate și o caroserie ușor înălțată. E ceva între silueta clasică de hatchback și cea de SUV urban, pe care o pot descrie cât mai precis doar cu termenul crossover. Asta simt eu și asta mi-a venit în minte în momentul în care am văzut mașina în studioul din Paris.

Mégane E-Tech Electric e complet nou și singura legătură pe care o are cu modelul cu motoare cu ardere internă e numele. Pentru moment, versiunea electrică nu va înlocui în gamă actualul Mégane, așa că n-ai motive de îngrijorare dacă vrei ca pe mașina ta de clasă compactă să tremure în continuare un motor pe benzină sau diesel.

Design cu ADN electric

Mégane E-Tech Electric este primul model Renault care va afișa noul logo al companiei. Și crede-mă că-i atât de mare încât n-ai cum să-l ratezi. E pus pe calandru, pe jante, pe capacul care ascunde portul de încărcare și, bineînțeles, pe hayon. E bine scos în evidență pe fundalul negru lucios din zona capotei, și la fel de bine pus în prim-plan de cele două benzi luminoase ale stopurilor.

Deși filozofia generală de design este una preluată din gama deja existentă, francezii au plusat cu o serie de elemente care să facă din modelul electric un produs sci-fi. Partea frontală este acum dominată de farurile cu LED și de luminile de zi cu o semnătură nouă. Spoilerul frontal (disponibil cu accesorii în nuanțe diferite față de cele ale caroseriei) a fost atent desenat pentru a oferi o aerodinamică bună, iar mânerele portierelor sunt ascunse. În spate, difuzorul de aer poate fi și el comandat cu elemente în altă culoare față de cea a caroseriei, iar stopurile folosesc LED-uri pentru a țese o plasă (la propriu) luminoasă.

Pe cuvânt că sunt spectaculoase și când te uiți la detalii, dar și când le privești de la depărtare. Tot pachetul este completat de jantele atent studiate din punct de vedere aerodinamic ale căror dimensiuni merg de la 18 la 20 de inch.

Toate aceste noutăți generale pregătite de Renault au fost grupate sub limbajul de design denumit “sensual-tech”.

Dimensiuni compacte, dar spațiu interior generos

Noul Mégane E-Tech Electric are o lungime de 4.21 metri, însă mulțumită noii arhitecturi CMF-EV (aceeași platformă întâlnită și pe Nissan Ariya), ampatamentul mărsoară 2.7 metri. Practic, mai mult spațiu pentru cei de la interior. Și vă confirm că pe locurile din spate vei avea loc atât la cap, cât și la genunchi. În plus, lipsa tunelului central median face ca picioarele celui de-al treilea pasager, cel de pe locul din mijloc, să nu mai amorțească după drumuri mai lungi de 30 de minute.

Dimensiunile mai mici ale pachetului electric (motor, invertor, încărcător și reductor) amplasat în față au permis inginerilor Renault să mute întreg sistemul de climatizare în compartimentul motor. Astfel, spațiul din dreptul consolei centrale a fost eliberat, motiv pentru care designerii și-au putut imagina forme noi și practice. Vă zic imediat și ce s-a întâmplat cu clasicul tunel median, dar mai întâi să epuizăm partea dedicată platformei.

Tot datorită noii arhitecturi, Renault a gândit o baterie subțire pe care s-o poziționeze cât mai aproape de sol. Bateria are o grosime de 110 mm, iar per total, centrul de greutate al lui Mégane E-Tech Electric este mai jos cu 90 de milimetri față de cel al unui Mégane cu motor cu ardere internă.

Și ce ar fi o mașină electrică fără liniștea oferită la interior? Pentru a spori confortul ocupanților, Renault a patentat tehnologia Smart Cocoon. Este un mod de a insonoriza cabina printr-o spumă aplicată între baterie și podea. E o soluție pe care o întâlnim în special la producătorii premium, dar care acum își face debutul pe Mégane E-Tech Electric. Tot materialul fonoabsorbant folosit cântărește cu 3 kilograme mai puțin decât în cazul unui procedeu obișnuit. N-am mișcat mașina din studio nici măcar un metru, dar abia aștept testul să simt pe propria piele beneficiile acestui Smart Cacoon. Că parcă prea l-au lăudat francezii.

Două versiuni de putere și două baterii

Pachetul electric de propulsie folosit de noul model al francezilor cântărește 145 de kilograme, cu 10% mai puțin decât în cazul lui Zoe.

Iar clienții vor avea de ales din două variante de putere: 130 CP și 250 Nm sau 218 CP și 300 Nm.

În cea mai potentă versiune, Mégane E-Tech Electric va putea accelera de la 0 la 100 km/h în 7.4 secunde.

Vor exista și două opțiuni pentru baterie: 40 kWh cu o autonomie maximă de 300 de kilometri și 60 kWh cu o autonomie maximă de 470 de kilometri.

Indiferent de ce acumulator alegi, acesta va avea o garanție de 8 ani, iar în tot acest interval va putea fi înlocuit gratuit în cazul în care capacitatea nominală scade sub 70%.

Inginerii constructorului francez vin și cu o pompă de căldură de generație nouă care crește coeficientul de performanță al bateriei cu 30% (la -10 grade Celsius) comparativ cu Zoe. Bateriile sunt răcite cu lichid, iar dacă șoferul folosește navigația integrată pentru a merge către o stație de încărcare, atunci sistemul va aduce acumulatorul în temperatura optimă de reîncărcare. Astfel, timpul petrecut la priză va fi unul cât mai scurt.

Mégane E-Tech Electric propune mai multe variante pentru reîncărcarea bateriilor. 11 kW (standard) sau 22 kW (optional) va putea încarca Mégane electric la stații medii AC. Încărcarea rapidă la prize DC va putea fi făcută cu o putere maximă de 130 kW. Mulțumită sistemului de răcire, oficialii Renault spun că acest maxim de 130 kW va putea fi menținut pentru o perioadă mai lungă de timp.

Francezii nu vin cu valori concrete de timpi pentru diferite puteri de încărcare, dar ne oferă o alternativă. Spre exemplu, la un wallbox de 7.4 kW, în 8 ore, bateria va înmagazina suficientă energie pentru ca tu să parcurgi 400 de kilometri în regim mixt. La stații de 22 kW, în 30 de minute vei obține un plus de 50 de kilometri pe care să-i parcurgi în oraș, iar la stații rapide de 130 kW, în 30 de minute, bateria va avea suficientă energie pentru încă 300 de kilometri în regim mixt.

Interior cu apucături de Mercedes-Benz

Mânerele portierelor țâșnesc din ascunzătoare însoțite de un clanc specific. Fac puțin spectacol chiar înainte să apuci să intri în mașină. Odată ce ai închis ușa, instrumentarul digital de bord și ecranul sistemului de infotainment afișează logo-ul și numele Renault, pe o coloană sonoră demnă de un festival de muzică electronică. E noua secvență denumită “Welcome on board!”, e modul în care Mégane E-Tech Electric îți spune bine ai venit. Toată această procedură e însoțită și de un mic show al sistemului de iluminare ambientală.

M-am așezat pe scaunul șoferului și am descoperit lucruri familiare. Mai precis, un volan ale cărui comenzi seamănă izbitor cu cele ale modelelor Mercedes-Benz. Și dacă tot am amintit de prietenia dintre cele două mărci, trebuie să menționez că butonul Multi Sense pentru selectarea modurilor de rulare se află acum pe volan. Are o formă rotundă și-mi amintesc că soluția asta am mai văzut-o pe undeva: pe versiunile AMG ale modelelor Mercedes-Benz, dar îl știu și din gama Porsche. Soluția mi se pare una elegantă. Totuși, nu la fel de elegant mi se pare ideea păstrării satelitului pentru controlul comenzilor audio.

Și mai găsim un numitor comun cu cel al modelelor Mercedes-Benz: selectorul transmisiei, poziționat acum pe coloana de direcție în spatele volanului. Adio leviere, selectoare sau butoane pe consola centrală.

Din spatele volanului îți face cu ochiul un instrumentar digital de bord cu o diagonală de 12.3 inch. Afișajul e plăcut, iar informațiile pot fi modificate în funcție de preferințe. Renault a echipat sistemul cu patru teme predefinite: Driving, o versiune clasică în care accentul este pus pe ceasurile digitale de bord, Navigation, în care tot ecranul devine o hartă, Zen, în care informațiile afișate sunt limitate doar la cele esențiale, și Battery, o temă dedicată informațiilor cu privire la starea bateriei și a sistemului electric de propulsie. În afara acestor teme, există 5 widget-uri personalizabile și opt culori de fundal.

Ecranul central poziționat pe verticală va fi disponibil în versiuni de 9 și 12 inch. Spre deosebire de restul modelelor Renault, în care ecranul central și instrumentarul de bord sunt independente, cele două display-uri care formează noua unitate OpenR (așa o numește Renault) sunt integrate sub aceeași planșă.

Pentru că noua platformă permite, designerii de interior au venit cu o formă diferită a zonei centrale. Imediat sub comenzile sistemului de climatizare (Salut, butoane argintii de pe Mercedes-Benz!), Renault a desenat o tăviță în care poți să depozitezi și să încarci telefonul mobil.

Mulțumită unei huse din cauciuc și a unui “cioc” , vei putea poziționa telefonul mobil atât pe verticală, cât și pe orizonatală, atunci când nu-l încarci. Și asta, fără să-ți faci griji că pleacă de acolo la primul viraj. Vă las mai jos pozele, dar să-mi scuzați talentele fotografice: nici lumina nu era cea mai bună, și nici recuzita nu ieșea în evidență.

Sub tăviță se află acum un tunel median transformat în spațiu de depozitare. Vine cu o serie de separatoare pe care le poți muta, astfel încât lucrurile depozitate acolo să nu te deranjeze în timp ce conduci. Cotiera e una lungă, lată și culisează, iar sub aceasta se află alte zone de depozitare. Se vede că francezii s-au gândit la multe scenarii în materie de obiecte pe care le porți după tine și de care n-ai nevoie prin buzunare sau prin geantă atunci când conduci. Și ca să-i satisfac și pe cei avizi după numere, în total, Mégane E-Tech Electric oferă spații de depozitare cu un volum de 30 de litri.

Pentru bagaje vei avea la dispoziție 440 de litri pe care să-i folosești după bunul plac. Nu-ți face griji că te vei încurca de cablurile pentru reîncărcarea bateriilor, pentru că acestea au un compartiment special, poziționat sub podeaua portbagajului.

Google și-a băgat coada

Odată cu noul model electric, Renault lansează și sistemul multimedia denumit OpenR Link. A fost dezvoltat cu ajutorul Google și are la bază sistemul Android Automotive OS. Ecranul central este personalizat în funcție de dimeniunea acestuia (9 sau 12 inch), iar diferența va fi făcută de numărul și modul în care sunt amplasate widget-urile meniului principal. Nu-ți face griji pentru că ambele vor semăna cu un ecran de telefon mobil. Am butonat (deși e greșit spus) meniurile sistemului de infotainment pentru câteva minute și nu m-a suprins cu întârzieri în execuție, semn că Renault a reușit să repare o parte dintre bubele vechiului infotainment.

Pentru că a fost dezvoltat împreună cu Google, sistemul oferă aplicații deja integrate, iar tu te vei bucura de Google Maps, Google Assistant (căruia poți să-i ceri diverse lucruri printr-o simplă discuție), Google Search și, bineînțeles, magazinul de aplicații Google Play.

Aplicația Google Maps va avea și o funcție specială pentru modelul electric. Se numește “Electric Route Planner” și îți va oferi diverse alternative de încărcare în momentul în care pleci la drum, iar autonomia nu este suficientă. Sistemul va identifica stațiile care nu funcționează, va ține cont întotdeauna de consumul realizat pentru a calcula o autonomie cât mai corectă și îți va sugera cel mai bun traseu astfel încât timpul parcurs la volan să fie cât mai scurt posibil.

Asistentul virtual integrat reacționează imediat ce ai rostit cuvintele “Hey Google”. Cu ajutorul comenzilor vocale adresate acestuia vei putea schimba temperatura din habitaclu, vei putea cere indicații de drum sau vei putea seta modul de rulare. Știu, poți s-o faci și prin apăsarea unor butoane, dar de ce să nu profiți la maxim de tehnologie dacă tot o ai?

Asistentul nu reprezintă o noutate absolută în segmentul auto, doar că puțini producătorii de volum au așa ceva în ofertă.

Pentru a completa pachetul tehnologic modern, francezii spun că aplicația mobilă My Renault a fost îmbunătățită pentru versiunea electrică a modelului de clasă compactă. Aceasta va afișa procentul rămas din baterie, stațiile de încărcare din apropiere, programările pentru reîncărcare, statusul încărcării și va putea porni de la distanță sistemul de climatizare.

E nouă, deci e și sigură?

Vor mai trece câteva luni bune până să vedem rezultatele testelor de siguranță EuroNCAP, dar pentru partea dedicată tehnologiilor active, Renault s-a pregătit intens și propune un arsenal cu 26 de sisteme. Clienții care vor comanda pachetul complet de tehnologii (pentru că nu toate vor fi disponibile standard) se vor bucura de câteva sisteme interesante. Active Driver Assist va fi un cruise control inteligent cu funcție Stop&Go capabil să adapteze viteza nu doar în funcție de mașina din față, ci și în funcție de virajele sau intersecțiile care urmează. Spre exemplu, înainte de intrarea într-un sens giratoriu, sistemul va reduce viteza până la 30 km/h, iar după traversarea intersecției, aceasta va reveni la limita stabilită de șofer. În plus, mulțumită unui sistem inteligent de identificare a semnelor de circulație, Active Drive Assist va putea stabili viteza în mod automat în funcție de limita maximă admisă pe sectorul de drum.

Pe listă se află și sisteme care vor menține banda de rulare și vor putea identifica posibile coliziuni sau ieșiri în afara drumului. În mod automat, mașina va vira și va acționa sistemul de frânare, după caz.

Rear Automatic Emergency Braking și Occupant Safe Exist sunt două noutăți introduse odată cu Mégane E-Tech Electric. Primul va acționa sistemul de frânare în momentul în care mașina se deplasează cu spatele și identifică un potențial pericol, iar cel de-al doilea va atenționa ocupanții care vor să părăsească mașina cu privire la traficul din lateral.

Nu în ultimul rând, Renault introduce o funcție automatată de parcare. Șoferul va asista întregul proces, însă nu va fi nevoit să apese pedale, să schimbe trepte sau să acționeze direcția.

Odată cu noua platformă, Renault vine și în ajutorul pompierilor care ar putea interveni în caz de incendiu. Bateria dispune de un comutator pentru deconectarea de la circuitul de înaltă tensiune și de o gură de vizitare (n-am găsit un termen mai bun) pe care pompierii se le poată accesa rapid. În acest fel, un posibil incendiu ar putea fi stins în doar 5 minute, un timp considerabil mai mic față de cel de acum (până la 3 ore).

Două lucruri care mi-au plăcut la prima vedere

Pe fețele portierelor și pe planșa de bord, Renault oferă un material decorativ denumit Nuo. Este o foiță subțire de furnir din lemn de tei lipită de un suport textil din bumbac cu un adeziv ecologic și apoi gravată cu laser.

Iluminatul ambiental care folosește ciclul circadian. Pe scurt, culoarea de la interior (inclusiv a instrumentarului de bord și a ecranului central) se schimbă o dată la 30 de minute în funcție de momentul zilei. Renault a botezat acest sistem Living Lights.

Când se lansează și când pot să-l comand?

Noul Mégane E-Tech Electric va fi expus în fața publicului în cadrul Salonului Auto de la München. Evenimentul a debutat astăzi, cu ziua dedicată presei, iar de mâine, 7 septembrie, până în 12 septembrie, publicul îl va putea admira în standul constructorului francez.

Listele de precomenzi vor fi deschise în luna februarie a anului viitor, iar clienții vor avea de ales din trei niveluri de echipare: Equilibre, Techno și Iconic. Vânzările vor debuta în martie 2022, iar pentru prețuri vom mai avea puțin de așteptat.