„Am reușit să arătăm că Sandrider poate câștiga următorul Dakar” 

Nasser Al-Attiyah, pilot Dacia Sandriders, într-un interviu pentru Autocritica: „Cred că acum chiar avem o mașină bună și o evoluție a ei care să ne permită să luptăm la anul.”

Agitație mare pe străzile dintr-un business park local din nordul Bucureștiului. Locurile de parcare devin un fel de Fata Morgana pentru corporatiștii care încă n-au pontat, iar acum m-am nimerit și eu printre ei. Dincolo de agitația cotidiană specifică zonei, într-un loc ușor retras și greu de identificat de intruși fără sfântul Google Maps sau proorocul Waze aștepta Nasser Al-Attiyah, unul dintre cei mai buni piloți de rally-raid pe care îi are motorsportul în acest moment. Au fost și alții, unii chiar mai buni, alții poate mai puțin, dar când vine vorba de sportul cu motor, palmaresul e cel care dă nota finală în statistici și nu părerile personale. Iar Nasser are cu ce să se laude când vine vorba de cupe și cupițe. Ajungem și-acolo.

Atmosfera e relaxată. La fel și oamenii. Inclusiv pilotul echipei Dacia Sandriders. Și până la urmă, de ce n-ar fi? E obișnuit cu un public numeros, a pozat cu oamenii în nenumărate rânduri, iar emoțiile, cel mai probabil, le are în mașina de concurs atunci când se luptă pentru primele locuri în Dakar, nu pe o scenă amplasată într-un local din Pipera.

Foto: Dacia / Radu Chindriș

Retrospectiva sezonului 2025

De ce m-am dus să-l văd pe Al-Attiyah. Dacă aș fi avut 5 ani, ți-aș fi spus că aveam nevoie de poză cu el ca să-mi completez colecția Dacia Sandriders din albumul foto. Asta pentru că pe ceilalți cinci* coechipieri ai lui (Cristina Gutiérrez, Sébastien Loeb, Fabian Lurquin, Pablo Moreno și Edouard Boulanger) i-am întâlnit în vară pe Transalpina.

*de-acum s-au mai alăturat încă doi, dar îi amintesc la momentul oportun.

Răspunsul oficial e acela că Nasser Al-Attiyah a venit în România pentru a face un scurt rezumat al sezonului 2025. Și ce sezon.

Promit că o să fiu foarte scurt și-apoi trec la lucruri și mai serioase.

Dacia Sandriders există oficial în statistici de la finalul anului 2024. Mai precis, din octombrie, luna în care Al-Attiyah punea sigla constructorului de la Mioveni pe cea mai înaltă treaptă a unui podium dintr-o competiție de rally-raid. Tot atunci, pilotul își adjudeca al treilea titlu consecutiv de campion al W2RC (Campionatul Mondial de Rally-Raid). Apoi, 2025 a început tare. Tare de tot. Raliul Dakar.

O să fiu sincer și o să vă spun că nu m-am așteptat nicio clipă ca Dacia Sandrider, mașina care dă și numele echipei, să termine pe un loc de podium în Dakar. Și totuși, au fost momente bune și foarte bune pentru cele trei echipaje, inclusiv o victorie de etapă și alte câteva podiumuri. Au fost momente și mai puțin plăcute: de la ratarea unei victorii de etapă pentru o secundă și până la descalificarea lui Loeb. Din toată povestea, Nasser a fost vârful de lance al echipei: locul al patrulea la finalul competiției.

A doua etapă a Mondialului de Rally-Raid, Abu Dhabi Desert Challenge, a fost tot una marcată de performanța lui Al-Attiyah: o nouă victorie cu Sandrider. Apoi, în cadrul South African Safari Rally, o etapă nou apărută în calendar, a fost rândul lui Loeb să iasă la rampă: locul al doilea în clasamentul general. Și tot francezul a fost cel care a bifat locul al treilea în Rally-Raid Portugal, a patra etapă din acest sezon.

La fel ca în 2024, campionatul s-a încheiat cu Rallye du Maroc, iar Nasser Al-Attiyah a pornit din postura de lider al clasamentului general. Ar fi putut câștiga al patrulea titlul consecutiv. O greșeală neforțată (nu a oprit în punctul de Stop al probei) a venit la pachet cu o penalizare de o oră, iar astfel, în 2025, campion al disciplinei a devenit brazilianul Lucas Moraes. Fost Toyota Gazoo Racing, actual Dacia Sandriders. El e pilotul care, în 2026, alături de copilotul Dennis Zenz, vor forma al patrulea echipaj Sandriders.

Foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

Aurul, motorsportul și Nasser

Ar putea fi un titlul pentru o serie de filme, doar că n-are nicio legătură cu trilogia regizată de Dan Pița la finalul anilor ’70, începutul anilor ’80. N-o să apăs prea tare nici butoanele care țin de palmaresul lui Nasser Al-Attiyah. Pilotul din Qatar respiră rally-raid de pe vremea în care Duster (prima generație) abia apărea în planurile mărcii de la Mioveni. A câștigat Dakarul de 5 ori, prima oară în 2011. Celelalte victorii au fost obținute în 2015, 2019, 2022 și 2023.

De asemenea, din 2022, își face apariția W2RC (ca să fiu onest, campionatul înlocuia fostele FIA World Cup for Cross-Country Rallies și FIM Cross-Country Rallies World Championship) iar Nasser pune stăpânire pe aurul primelor trei ediții: 2022, 2023, 2024. Cum spuneam, 2025 a fost ratat pe o greșeală neforțată.

Ca să închei partea de motorsport: Nasser e multiplu campion în MERC (Middle East Rally Championship; 20 de titluri), are un titlul și în Production car World Rally Championship (2006), dar și participări destule în WRC (Campionatul Mondial de Raliuri). Apropo de WRC, Al-Attiyah va reveni pe această scenă la final de noiembrie în cadrul etapei din Arabia Saudită, un raliu care încheie sezonul actual. Mașina? Un Ford Puma Rally1, adică vârful de acum în materie de modele dedicate acestei competiții.

Nu în ultimul rând, Al-Attiyah este și medaliat olimpic: bronz la olimpiada de vară de la Londra din 2012 la tir sportiv. Disciplina încă îi este dragă, iar Nasser își dorește să se califice și la Jocurile Olimpice din 2028 de la Los Angeles.

Și dacă tot am reușit să-mi întregesc „colecția de cartonașe” cu echipajele Sandriders din 2025, am zis să adaug și ceva în plus. Adică un interviu cu Nasser Al-Attiyah.

Foto: Dacia / Radu Chindriș

AUTOCRITICA: Ce este special, unic la Sandrider față de celelalte mașini de top?

NASSER AL-ATTIYAH: Sandrider e o mașină specială, unică, datorită unor tehnologii pe care le folosește. Spre exemplu, e mult mai ușor s-o pilotezi. Totodată, îți mai dau un exemplu: scaunele preiau toată energia datorită unei suspensii mici integrate la nivelul acestora. E o tehnologie pe care ceilalți nu o au. Tot unică e și datorită șasiului pe care îl folosim […].

Când ai un proiect nou trebuie să îmbunătățești constant, dar îmi amintesc de perioada petrecută în alte echipe: ai nevoie de mult timp să aduci îmbunătățiri. Doar că Sandrider și echipa din spate au reușit să facă asta într-un timp scurt. Am arătat că putem învinge, am câștigat 3 curse și am fost pe podium de alte câteva ori, și cred că acum chiar avem o mașină bună și o evoluție a ei care să ne permită să luptăm la anul. 

***

Sandrider are la bază un șasiu tubular, iar caroseria, cea care poartă sigla Dacia, e fabricată din fibră de carbon. Motorul folosit pentru a pune în mișcare prototipul este un V6 biturbo de 3,0 litri gata să livreze 360 de cai-putere la 5.000 rpm și 539 Nm la 4.250 rpm. Resursele sunt gestionate de o transmisie secvențială cu șase trepte și de un sistem de tracțiune integrală. Pentru fanii datelor tehnice mai adaug următoarele: cursa suspensiei e de 350 de mm (o să observi în clipuri cât de tare se „arcuiește” la săritori), ampatamentul măsoară 3 metri (Salut, BMW Seria 7), iar jantele de 17 inchi din aluminiu sunt echipate cu anvelope speciale semnate de BF Goodrich. Combustibilul folosit e unul sintetic livrat de Aramco. Ca să fie treaba cât mai clară, proiectul Sandrider adună pe aceeași hârtie atât oamenii de la Prodrive (cu experiență foarte multă în competiții), cât și pe cei din cadrul Grupului Renault.

***

Începând cu etapa din Portugalia, tu și Sébastien ați făcut schimb de copiloți. Care a fost motivul?

Motivul a fost acela că Seb voia să încerce să meargă alături de copilotul meu (n.r. Edouard Boulanger). Și am spus că nu-i nicio problemă. Nu-i nicio problemă, eu am câștigat Dakarul de cinci ori, iar Seb niciodată. Și am spus că dacă asta îl va ajută să câștige, pentru mine nu-i nicio problemă. De asemenea, Edouard are o victorie în Dakar cu Peterhansel, iar acum va merge cu Seb și-l va ajuta. Fabian va merge cu mine. Nici el nu are victorie în Dakar, deci încercăm să echilibrăm ambele echipaje. E o competiție între noi acum (râde). 

Foto: Dacia / Radu Chindriș

Cred că nu-i greșit să afirm că ești un expert al pilotajului pe dune. Ținând cont că nu există dictare în rally-raid, cum reușești să „citești” terenul atât de bine?

Am foarte multă experiență pe acest fel de teren, iar asta și datorită faptului că în fiecare săptămână merg cu mașina personală pe dune. Și asta, dar și faptul că pilotez mult atât în rally-raid, cât și în raliuri normale, de viteză. 

Anul viitor, Raliul Dakar nu va mai avea o etapă de 48 de ore, dar va avea două etape maraton (fără asistență tehnică la final de zi). Cum v-ați pregătit pentru ele?

Da, etapa de 48 de ore (n.r. cea din 2025) a fost un pic complicată, dar pentru etapele maraton știm ce avem de făcut. În plus, anul viitor vom fi patru mașini, vom putea împărți piesele pe care le luăm cu noi. Dar cel mai important e faptul că Sandrider e o mașină foarte, foarte rezistentă și extrem de fiabilă. Astea sunt atuuri pentru Sandrider. 

Foto: Dacia / Radu Chindriș

Anul acesta ai ratat, de puțin, un nou titlu în W2RC din cauza unei greșeli, o să-i spun, neforțate. Cum treci la nivel mental peste o astfel de eroare? 

Suntem profesioniști și ,știi, uneori, greșelile pot fi dureroase. Dar uneori ne spunem că n-a fost ziua noastră sau competiția noastră. Da, am câștigat de trei ori, da, eram lider și ar fi fost plăcut să-l câștig și pe al patrulea, dar ok, greșeala e greșeală, iar situația din afara mașinii n-a fost clară pentru noi. Sunt convins că anul viitor vom reveni și mai puternici. 

Acum, cu patru echipaje, cum va arăta strategia Dacia Sandriders în 2026. Și cum o să stabiliți cine pe cine ajută? 

Un extra echipaj face ca lucrurile să devină un pic mai simple pentru întreaga echipă. Cât despre cine pe cine ajută, asta vom stabili în funcție de situație. Dacă nu ai o cursă bună sau dacă ai o problemă atunci rămâne să-i ajuți pe ceilalți, sa preiei rolul de waterboy. Sper că n-o să fiu eu (râde). 

Foto: Dacia / Radu Chindriș

Cum vezi primul sezon complet în echipa Dacia Sandriders? 

Sunt foarte bucuros că fac parte din acest proiect și din această echipă și consider că am reușit să arătăm că Sandrider poate câștiga următorul Dakar. Asta e ținta noastră și am învățat mult în acest an și am tras tare. Am făcut teste multe, am concurat și sunt sigur că anul viitor va fi foarte bun și știm că mașina poate câștiga.  

Care-i faza cu marketingul în rally-raid?

La evenimentul de la București a fost prezent și Francois Aupierre, directorul de marketing al echipei Dacia Sandriders. Și cum aveam niște nelămuriri puse bine într-un sertar (de la ediția din 2025 a Raliului Dakar) am zis că-i momentul oportun să mi le limpezesc.

Foto: Dacia / Radu Chindriș

AUTOCRITICA: Rally-raidul e o disciplină greu de urmărit. Nu există o transmisiune live, iar competițiile se desfășoară în regiuni unde e destul de greu ca fanii să ajungă și să-și încurajeze favoriții. Care e planul vostru să-i aduceți pe fanii Sandriders mai aproape de evenimente? 

FRANCOIS AUPIERRE: Avem partea de social media unde încercăm să venim cu clipuri video, cu informații, să explicăm ce se întâmplă. Dar suntem în plin proces de dezvoltare a unei serii video. Șase episoade care vor fi transmise pe Eurosport începând cu luna decembrie și în care vom arăta lucruri din interiorul echipei. Primele două vor fi despre piloți și copiloți, dar după acelea vom avea unele cu mecanici, ingineri, cu tot ce se întâmplă în evenimentele de presă. E ceva la care lucrăm și prin care vrem să arătăm din culisele rally-raidului. Așa cum ai spus și tu, disciplina asta nu e ușor de urmărit, dar tot încercăm să dezvoltăm și zona aceasta. Și ne gândim la multe alte posibilități pentru ca lumea să înțeleagă rally-raidul și să vadă în culisele acestui sport. 

Îmi place conținutul pe care îl publicați pe social media, dar nu cred că e neapărat unul dintre cele care să atragă un public numeros al Gen Z. La ce tip de conținut vă gândiți astfel încât să-i faceți pe tineri să interacționeze mai mult?

N-avem un plan anume. Încercăm să urmărim tendințele și toate lucrurile noi care apar. Am o echipă care e axată pe partea de social media și care identifică noi posibilități. Iar pentru Dakar vrem să implementăm câteva doar că e foarte greu să lucrezi în lumea asta (n.r. a social media) pentru că în fiecare zi apar noi tendințe. Dar încercăm. Ne dorim să putem să arătăm mai mult din autenticitatea rally-raidului pentru că reprezintă o adevărată aventură umană. Da, e o aventură sportivă, evident, dar în același timp e și despre aventura umană. Și e important, mai ales că suntem în mijlocul pustietății pentru 2, 3, 4 săptămâni. Iar ceea ce încercăm să facem nu-i deloc ușor. 

Spre exemplu, nu avem imagini cu toate lucrurile care s-au petrecut în timpul zilei și depinde foarte mult de acoperirea evenimentului, de ce se va transmite la TV și tot așa. Iar totul se întâmplă într-un orizont lung de timp. Mecanicii lucrează de la 8 seara la 4 dimineața, iar un lucru interesant ar fi să poți arăta că treaba asta durează mult, dar în același timp s-o faci într-un mod în care să nu fie plictisitor. 

Foto: Dacia / Radu Chindriș

Ce strategii de marketing folosiți acum pentru a face marca Dacia și mai vizibilă datorită echipei Sandriders? 

Nu e o legătură reală între cele două, între partea de vehicule pentru public și Sandriders. Acesta e unul dintre motivele pentru care am dezvoltat un Sandrider și nu un Duster. Ne-am gândit la început că Duster e un model cunoscut în Europa pentru calitățile sale, iar dacă l-am pune pe un șasiu de Sandrider n-ar fi ceva indicat. De aceea am venit cu Sandrider. Dar acum, mai ales că am câștigat câteva curse, putem spune că indiferent de locul în care suntem putem face lucruri bune. Și-ți explic: te poți gândi la cele două, Duster și Sandrider, ca la două mașini 4×4 bune. Dar atât. Asta e legătura, iar pentru moment nu avem în plan să facem conexiuni, să dezvoltăm ediții limitate, de exemplu. Și nu vom face reclame cu Seb sau Nasser pentru gama de vehicule pentru public pentru că nu este în ADN-ul Dacia. Ți s-ar părea real ca Seb să-ți recomande Duster? Nu, cred că nu, și nici nu e ceea ce credem, motiv pentru care preferăm să lucrăm la programul global Sandriders și să arătăm că marca evoluează. 

Anul trecut am urmărit Dakarul în mass-media din România. Am văzut o singură reclamă la TV transmisă pe un singur post în timpul știrilor sportive. De ce strategia asta pentru piața locală?

Ai perfectă dreptate. Avem strategii diferite de promovare în ceea ce privește gama de vehicule și Dakar, și a trebuit să facem o alegere întrucât avea un impact important la nivel de costuri. Am făcut multe în social media, dar a fost dificil. Ne-ar plăcea să facem mai multe, dar nu e ușor din cauza faptului că trebuie să împărțim cele două direcții. Mai mult, când promovezi Sandriders îmbunătățești capitalul de imagine al mărcii. Dar, într-un final, vinzi mai multe mașini pe baza acestui capital de imagine? Ideea cu capitalul de imagine e pe termen lung. 

Dar s-ar fi putut promova mai mult pe imaginea evenimentului în sine, a Dakarului. 

Total de acord, doar că înaintea primului nostru Dakar nu am fost foarte încrezători. Poți ca în 2 zile de Dakar să rămâi fără toate cele 3 mașini înscrise. Și gata. E adevărat, am încheiat pe locul al patrulea, e bine, dar nu e vârful. Trebuie să acordăm timp, iar promovarea e importantă. Și în același timp e foarte scumpă, motiv pentru care trebuie să rămânem axați pe ceea ce reprezentăm. Chiar în identitatea de brand menționăm „esențial, dar cool”. Trebuie să rămânem în ideea asta de esențial și să nu ne avântăm prea tare. E doar un singur program, deci trebuie să existe un echilibru și pe partea de promovare. 

***

De-acum e timpul să pun și eu punct subiectului, mai ales că și sezonul 2025 e încheiat. Totuși, nu văd o perioadă prea mare de pauză pentru cei implicați. Raliul Dakar începe în 3 ianuarie 2026.

Foto principală: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool