Volkswagen ID.4, test de 5000 km în Alpi: consum, autonomie, costuri

În EUROCHARGE am testat pe parcursul a aproape 5.000 de kilometri abilitățile SUV-ului Volkswagen ID.4 într-o versiune cu 286 de cai-putere și autonomie de până la 550 kilometri.

Volkswagen ID.4 este unul dintre cele mai vândute modele electrice în Europa, iar îmbunătățirile tehnice introduse de constructorul german pentru SUV-ul lansat inițial în 2020 contribuie la creșterea popularității în rândul clienților. 

În versiunea pe care am testat-o intens în Alpi în EUROCHARGE by Schaeffler, ID.4 a fost echipat cu un motor electric cu 286 CP, în timp ce autonomia oficială WLTP este de 550 de kilometri, obținută prin intermediul unui acumulator Li-Ion cu capacitate netă de 77 kWh care se încarcă cu până la 175 kW. 

Cu astfel de valori, Volkswagen ID.4 a parcurs fără emoții cei aproape 5.000 de kilometri ai road tripului prin Alpi, întrucât a obținut autonomii reale apropiate de cifrele oficiale, iar consumul a fost unul decent pentru segmentul de piață în care concurează modelul german. Ți-am pregătit infografice și date concrete despre autonomie și consum în rândurile care urmează.

Volkswagen ID.4: infografice zilnice de consum, autonomie reală, costuri de încărcare

Cifrele generale Volkswagen ID.4: Radiografia unui maraton

  • Distanță totală parcursă: 4576 km
  • Număr total de opriri pentru încărcare: 17 sesiuni pe drum + 5 încărcări peste noapte la hotel
  • Timp total petrecut la stații pe traseu: 7 ore și 8 de minute (428 minute)
  • Energie totală încărcată: 943,9 kWh, din care 265 kWh la hoteluri
  • Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 264,8 și 536,3 euro (în funcție de aplicația de încărcare utilizată)
  • Comparație costuri combustibil (estimat pe traseu):
    • O mașină pe benzină de putere similară (consum mediu estimat 9 litri/100 km, preț mediu 1,8 €/litru) ar fi costat aproximativ 740 euro.
    • O variantă diesel echivalentă (consum mediu estimat 7 litri/100 km, preț mediu 1,75 €/litru) ar fi costat circa 560 euro.
  • Consum mediu ponderat pe întregul traseu: 19,1 kWh/100 km
  • Autonomie reală medie ponderată: 409,5 km

Mențiune importantă despre stilul de condus: Pe parcursul întregului test, mașina a fost condusă în modul „Normal”. S-a mers constant, respectând limitele de viteză, cu o abordare cât mai apropiată de viteza maximă legală pe fiecare segment de drum.

Concluzii și observații

  • Campionul echilibrului: ID.4 s-a dovedit a fi un „all-rounder”. Nu a excelat la un singur capitol, dar a avut performanțe solide și consistente pe tot parcursul turului, astfel că este o mașină echilibrată.
  • Eficiență confirmată: Cu un consum mediu ponderat de 19,1 kWh/100 km, ID.4 este o mașină de familie eficientă. A demonstrat din nou că zilele montane sunt cele mai economice, cu un consum de 16,3 kWh/100 km în ziua de Alpi austrieci.
  • Capabil de anduranță: Autonomia reală s-a situat constant în intervalul 410 – 470 km în zilele lungi de traseu, astfel că a oferit predictibilitate în privința necesarului de încărcări, un factor esențial într-o călătorie de anduranță.
  • Încărcare îmbunătățită: Puterea de încărcare de până la 175 kW a avut un impact pozitiv, întrucât a permis opriri rapide și eficiente, în special pe autostradă, unde a reușit să finalizeze ziua maraton de 1139 km cu opriri de încărcare potrivite ca durată.

Impresiile celor care au condus Volkswagen ID.4 în EUROCHARGE by Schaeffler

Gabriel Nica (Cu și despre mașini)

Predictibil și de încredere. Așa aș putea caracteriza drumul de azi la bordul lui Volkswagen ID.4. Volkswagen știe cum sa livreze fix ceea ce așteaptă clienții de la compania din Wolfsburg. Dacă te uiți la modele precum Golf sau Polo realizezi imediat ca ceea ce le face adorate de mii de clienți din jurul lumii e fix faptul ca sunt predictibile și nu îți dau bătăi de cap. Livrează fix ceea ce spun ca vor livra.

Poate nu sunt cele mai interesante, mai dinamice sau distractive mașini, dar sunt teutonice în cel mai pur sens al cuvântului.

De la București la Budapesta, ID.4 nu a comentat, indiferent la ce cazne l-am supus. A încărcat cu nesaț, fix cum scrie la carte, a fost confortabil, rafinat și destul de eficient (22.5 kwh/100 km medie). Cum spuneam: te poți baza pe el și sobrietatea germana care îl caracterizează. 

Cornel Șocariciu (Autocritica)

Ne-am intersectat căile de vreo câteva ori până acum. Uneori pe distanțe mai scurte, alteori pe drumuri lungi și foarte lungi. Și chiar dacă acum vine într-o versiune actualizată din punct de vedere tehnic, Volkswagen ID.4 rămâne același partener de drum pe care te poți baza. Englezii au un cuvânt care l-ar descrie perfect: dependable. 

Pentru că fix asta e ID.4. E de încredere. Nu, nu mi se pare că excelează la vreun capitol major, dar nici nu se chinuie să treacă clasa la vreo materie. E fix un all-rounder – un cuvânt parcă inventat special pentru mașinile mărcii din Wolfsburg.

Odată cu actualizarea asta venită în 2025, pe ID.4 l-am găsit un pic mai eficient. Chiar dacă merge pe o configurație tehnică ușor învechită (să fim serioși și să recunoaștem că în ultimii 4 ani s-au făcut progrese importante în segmentul electricelor de volum), crossoverul nemților se achită cu onor de îndatoriri. Curba de încărcare nu-i de loc de neglijat (o să vedeți în infograficul de la final), autonomia nu-i rea nici ea, iar eficiența (a se citi consumul) a fost în limite bune în condițiile pe care le-am întâlnit azi pe drum (o autostradă în Ungaria plină de lucrări și de limite de viteză de 80 k/h plus situații similare și prin Austria). 

Spațiul, volumul portbagajului, reprizele, direcția, frânarea regenerativă și sistemul de infotaintment sunt capitole pe care ID.4 le trece cu notă bună. Da, parcă mi-aș fi dorit volanul cu butoane în locul comenzilor tactile, parcă aș fi vrut să văd cum dispar acele comenzi duble pentru deschiderea geamurilor (azi am ventilat locurile din spate de fiecare dată când am vrut să deschid geamul meu fără să-mi arunc ochii peste comenzi) și parcă mi-am amintit că-mi place mai mult o cotieră clasică. Dar astea sunt „mizilicuri” pe care le poți trece cu vederea sau cu care te poți obișnui. 

Nu m-aș plânge de suspensie, mai ales că puntea spate a avut ceva de îndurat (două genți mari, un troller de cabină, trei rucsacuri și ceva echipament video fixat prin portbagaj). În schimb, zgomotul la viteze de autostradă ar putea fi câțiva decibeli mai temperat. 

Marco Badea (Explicativ.com)

Între mine și Volkswagen ID.4 Pro a fost dragoste la prima vedere, fix ca în filme. L-am admirat discret în primele două zile din tur, iar în a treia, când am urcat la volanul său, m-a întâmpinat cu eleganța unei mașini electrice construită sănătos.

Volkswagen ID.4 Pro merge extrem de lin pe șosea și nu simți că te zgâlțâie tare nici măcar la denivelări mai pronunțate pe carosabil, semn că suspensiile sunt ce trebuie.

La interior totul e gândit astfel încât experiența ta la volan (și nu numai) să fie cât mai eficientă și frumoasă.

Ecranul de navigație e poziționat astfel încât să nu simți că acoperă din imaginea parbrizului și e și puțin înclinat spre șofer ca să ai o vizibilitate foarte bună mișcând doar ochii. În plus, e poziționat la distanța optimă pentru a nu-l atinge din greșeală dacă dai de maneta de transmisie. La volan simți că ești într-un SUV adevărat, pentru că simți mașina și robustă, dar și fâșneață pe șosea în același timp.

E spațioasă, cotierele separate pe locurile din față te ajută să conduci foarte relaxat, iar întreaga construcție a bordului nu e nici stridentă, nici sărăcăcioasă, fără personalitate. E un minimalism cu bun gust, care te atrage.

Exteriorul emană putere. E ca un sacou din ăla de calitate pe care îl îmbraci și pentru că îți dă încredere în tine prin frumusețe, dar și pentru că îți ține de cald la temperaturi scăzute.

Volkswagen ID.4 Pro are personalitate și fiecare atingere a accelerației sau frânei sunt atât de bine gândite încât simți că ești una cu mașina. O contopire în stil nemțesc.

Cât despre consum, ce să mai zic. Autonomia e mare. E o mașină extrem de bună pentru oraș și excelentă la drum lung. Eu am condus-o 200 de km, majoritatea pe Grossglockner Hochalpenstrasse (Transfăgărășeanul Austriei), și am văzut cât de bine se adaptează consumul la condițiile de drum.

Mașina asta nu e deloc rigidă din niciun punct de vedere. Și când o vezi în trafic, dacă încă nu ai condus-o, o să simți că îți face cu ochiul.

Mircea Meșter (Autocritica)

Volkswagen ID.4 a fost întotdeauna opțiunea cuminte între mașinile electrice de familie de dimensiuni compacte. Mașina de familist convins, care nu supără pe nimeni în cartier, dar nici nu-ți dă fluturi în stomac. O mâncare corectă, fără ardei iute. O alegere rațională.

Doar că, între timp, ID.4 a fost la sală. A tras de fiare în secret și, deși arată la fel (dacă n-ai ochiul antrenat pentru detalii minore), sub caroserie s-a transformat dintr-un familist într-un atlet. E un fel de facelift, dar nu cu briz-brizuri cromate, ci cu mușchi și creier. Motorul de pe versiunea Pro, cea din turul nostru, a sărit de la 204 la 286 de cai-putere, iar cuplul a explodat la 545 Nm. Asta înseamnă că sprintul până la 100 km/h a scăzut la 6,7 secunde, iar viteza maximă a urcat la 180 km/h. Și încărcarea a primit un boost serios, urcând la 175 kW, ceea ce înseamnă că stai mai puțin la priză și mai mult pe drum. Iar la interior, germanii au ascultat și au pus un ecran central mai mare, de 12,9 inch, au mutat selectorul de viteze pe coloana de direcție, eliberând spațiu.

Mi-a picat să-l văd și să-l simt la treabă în cea mai complexă zi de până acum a turului nostru cu electrice: un trio de pasuri alpine austriece – Grossglockner, Felbertauern și Gerlos.

Rezultatul este excelent. După 230 de kilometri de urcări și coborâri pe cele trei pasuri, mașina a avut consum de-a dreptul ridicol de mic: 13,3 kWh/100 km. La o viteză medie afișată de 48 km/h, mai aveam 54% în baterie. Pe românește, puteam să iau tot traseul invers și tot mai rămâneam cu ceva curent de-un drum până la alimentara din sat. Impresionant.

A urmat autostrada spre Elveția, cu limite de 120 km/h. Consumul a urcat, normal, dar s-a stabilizat la un foarte bun 14,7 kWh/100 km după 400 de kilometri. Și, la final, desertul: urcarea de 25 de km dinspre localitatea elvețiană Chur spre Arosa. Ca să vă imaginați despre ce e vorba, drumul ăsta e un soi de Brașov-Poiana Brașov, dar mai lung, mai îngust și mai sinuos, Bilanțul la final de zi: 16,3 kWh/100 km.

Aș vrea să folosesc textul ăsta pentru a vorbi un pic despre feblețea inginerilor germani: butoanele cu touch. Relația mea cu ele a evoluat. În prima oră, le-am urât. În a doua, am început să le înțeleg logica. La finalul zilei, degetul meu aluneca pe sliderul de volum de sub ecran de parcă eram Richard Cyaderman la pian. A devenit gestul meu preferat, modul prin care controlam cel mai utilizat sistem de la bord: cel audio.

Acum, partea cea mai importantă. Am încărcat de două ori azi: o dată 15 minute și o dată 40. Dar adevărul e că a doua oprire a fost din empatie, ca să lăsăm peste noapte stațiile de la hotel pentru colegii care aveau nevoie de ele – știi, când organizezi demența asta, te mai sacrifici pentru binele comunității. Dar e cert că dacă aș fi fost singur sau cu ai mei, toată ziua asta infernală, cu trei pasuri alpine și o urcare agresivă, se făcea cu o singură încărcare de 15 minute. Atât.

ID.4 rămâne un all-rounder care, după acest facelift tehnologic, a devenit excelent. O mașină de familie extrem de serioasă, care a rămas cu foarte puține minusuri. Este, fără îndoială, una dintre cele mai inteligente și mai cinstite opțiuni pe care le ai în zona sa de preț.

Constantin Ciobanu (Autocritica, Adevărul)

Volkswagen ID.4 este pentru mine un fel de mâncare pe care l-ai gustat cândva, ți-a plăcut, dar bucătarul nu găsise acel fin balans între ingrediente pentru a-l face memorabil. Dar iată că mă întâlnesc iarăși cu acel fel de mâncare, a învățat ceva bucătarul din feedback-ul primit din sala de mese?

Categoric da! Plusul masiv, sau mai exact nu aș putea vorbi de o evoluție pentru că lucrurile stau total diferit, se regăsește la nivelul șasiului, al modului în care este calibrat sistemul ESP și cum sunt convertiți kWh în performanțe dinamice.

Deși cu o alură evidentă de SUV, suspensia reușește un foarte bun mix de confort și control eficient al ruliului și maselor. Făcând trecerea spre cei 286 CP și 545 Nm, aș spune că lucrurile stau radical diferit față de ce am descoperit inițial la acest model, când a fost lansat. Ai acces la putere fără restricții de la zero, inițial acest lucru se realiza treptat, undeva spre 70 km/h aveai impresia că primeai toți căluții pe care i-ai cumpărat. Deci da, cei 286 CP sunt acolo de la primii km/h. Mașina este infinit mai eficientă în a trimite puterea la sol, aici probabil un cuvânt de spus o au și anvelopele Michelin CrossClimate. Dar un detaliu extrem de interesant, puntea spate este atât de eficientă în a pune puterea jos încât în cazul unor accelerații violente pe ieșirile din viraje te intersectezi cu o mică subvirare cauzată de un transfer violent al masei spre spate, zici că este un dragster la start. Și ESP-ul este mult mai rafinat și fluid în intervenție.

Update-ul tehnic primit de ID.4 ar fi valorat puțin mai mult dacă era acompaniat și de eliminarea unor carențe ergonomice de genul celor două butoane prin care comanzi deschiderea geamurilor laterale față/ spate, după ce ai selectat zona de interes. Sistemul infotainment câștigă cu noul display central care are în spate un nou sistem de operare, dar m-am intersectat totuși cu mici sincope de sincronizare pe Apple CarPlay.

O bilă albă pentru spații de depozitare, și spațiu în general la bordul lui ID.4.

Dragoș Băltățeanu (Autocritica, Auto Test)

Pe Volkswagen ID.4 îl cunosc bine de ceva vreme. Știam că este o mașină pe care te poți baza oricând, foarte ușor de condus și care îți intră pe sub piele încet, kilometru după kilometru. Pentru mulți, ID.4 poate părea o mașină electrică anostă, pentru mine este una dintre cele mai bune.

Iar acum, pe drumul din Elveția în Italia via Pasul Stelvio, am luat contact cu varianta cu facelift tehnologic a modelului german. Vizual, privit de afară, e identic cu ce știam de la modelul standard. Te sui la volan și regăsești aceeași poziție foarte bună la volan, interiorul spațios și plin de locașuri pentru depozitare, dar și acele câteva greșeli pe care Volkswagen le-a făcut și urmează să le îndrepte: butonul tactil „rear” pentru acționarea geamurilor din spate pe care îl apeși accidental mereu, butoanele tactile de pe volan și celebrele slidere pentru volum audio și temperatura, dar care acum sunt mai ușor de controlat.

Interfața e la fel de prietenoasă și ușor de folosit. Te-ai suit la volan, ai pus piciorul pe pedala de frână și ești gata de plecare. Remarci imediat ecranul central mai generos (12,9 inchi) și un sistem infotaiment nou, mai intuitiv și mai ușor de folosit. Puterea motorului electric de pe puntea spate a crescut la 286 CP, iar cuplul este acum de 545 Nm. Bateria are 77 kWh, se încarcă repede, iar eficiența este crescută. Azi am urcat și coborât pe ploaie și vreme rea pe trecătorile Julier, Stelvio și Gavia. Consumul mediu indicat de computerul de bord: 16,7 kWh/100 km.

Alin Ionescu (Mașinistul)

În timp ce alți producători de-abia fac primii pași în lumea mobilității electrice, Volkswagen a depășit în mare parte problemele cu care s-au confruntat la debutul gamei ID. Iar asta face ca ID.4 să fie unul dintre cele mai omogene modele din EUROCHARGE. Spațios, confortabil, plăcut la condus și, mai ales, eficient, SUV-ul de la VW satisface exigențele clienților de electrice și o face calm, rațional, fără emoție, dar și fără să strălucească neapărat la ceva anume.

Deși are 286 CP, 545 Nm și punte motoare spate, ID.4 nu se simte deloc violent prin modul în care pune puterea pe drum, Volkswagen alegând să cizeleze resursele motorului la viteze reduse, tocmai pentru a maximiza confortul. Pe de altă parte, atitudinea conservatoare se vede la consum, modelul german fiind economic și reușind să obțină autonomii reale de 500 km dintr-o baterie cu capacitate moderată, de 77 kWh. În plus, puterea de încărcare de până la 175 kW este confirmată și în lumea reală, ID.4 „trăgând” bine de fiecare dată când este conectat la o stație de mare putere. 

Interiorul lui ID.4, deși ergonomic la condus, are câteva scăpări în ceea ce privește calitatea materialelor folosite. În plus, suprafețele tactile de pe volan sau de la baza ecranului central nu sunt la fel de intuitive ca butoanele tradiționale. Din fericire, sistemul de infotaintment s-a maturizat și răspunde bine la comenzi, iar interfața este ușor de folosit. 

Per total, ID.4 lasă impresia unui model care s-a maturizat frumos, chiar dacă este lipsit în continuare de orice emoție. Pe principiul „tace și face”, modelul german este capabil, predictibil – chiar satisfăcător pentru cei care știu exact ce vor de la o electrică. 

Laura Antonov (LaChicBoutique)

Nici măcar culoarea de cer senin a modelului ID.4 nu a putut șterge senzația tristă de final al aventurii EUROCHARGE 2025. Am condus ID.4 pe cel mai lung segment din tur, Commezzadura – Szeget, așa că impresiile mele țin mai mult de comportamentul pe autostradă (cu foarte multe porțiuni în construcție), unde am simțit susținere, prin sistemele de asistență și dinamica mașinii.

A fost o zi lungă, în care poate nu am fi avut nevoie de toate opririle pentru încărcare, dar și cel mai concludent test că, la drum lung, eu am nevoie mai des de „combustibil” – o cafea single origin (la VIVA), o gustare, un desert – decât ID.4 pentru a se încărca.

Dacă analizezi fiecare cifră ca un contabil și pui în balanță preț, performanțe, spațiu interior și alte mici detalii care contează în momentul achiziției unei mașini, o să-ți dea cu plus. Poate că nu e mașina care să mă fi impresionat cel mai mult, ca design, din tur, dar în același timp, la o analiză rațională, reușește cumva să se strecoare pe lista de opțiuni pentru o viitoare electrică. Partea de design fost compensată clar de noua culoare Costa Azur Metallic, mai ales că am în garderobă o multitudine de outfit-uri asortate.



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion

Green Partner
BT Leasing

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config