Porsche Macan, test de 5.000 km în Alpi: consum, autonomie, costuri

Porsche Macan este una dintre cele mai eficiente mașini electrice. Iată datele obținute pe parcursul a 5.000 de kilometri în EUROCHARGE.

Dezvoltat pe platforma PPE (Premium Platform Electric) la 800 de volți, Porsche Macan impresionează prin puterea de încărcare de până la 270 kW și autonomia oficială de până la 479 de kilometri „stoarsă” dintr-o baterie Li-Ion cu o capacitate netă de 95 kWh. 

Cu astfel de cifre, modelul german este ideal la drum lung, element confirmat și pe parcursul celor aproape 5.000 de kilometri parcurși în EUROCHARGE. De altfel, în 5 dintre cele 8 zile , autonomia medie reală a depășit 500 de kilometri, datorită profilului traseului și, evident, a sistemului de frânare regenerativă care a permis recuperarea eficientă a energiei pe pasurile din Austria, Elveția și Italia. 

Iată toate informațiile referitoare la autonomia și consumul înregistrate în trafic real, durata de încărcare de la stații și costurile cu energia consumată pe traseu. Le găsești în infografice ușor de urmărit și înțeles alături de câteva concluzii pe baza cifrelor obținute.

Porsche Macan: infografice zilnice de consum, autonomie reală, costuri de încărcare

Cifrele Generale Porsche Macan: Radiografia unui maraton

  • Distanță totală parcursă: 4637 km
  • Număr total de opriri pentru încărcare: 12 sesiuni pe drum + 5 încărcări peste noapte
  • Timp total petrecut la încărcat pe traseu: 5 ore și 45 minute (345 minute)
  • Energie totală încărcată: 873,8 kWh, din care 304,1 kWh la hoteluri
  • Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 222,2 și 450 euro (în funcție de aplicația utilizată)
  • Comparație costuri combustibil (estimat pe traseu):
    • O mașină pe benzină de putere similară (consum mediu estimat 12 litri/100 km, preț mediu 1,8 €/litru) ar fi costat aproximativ 1001,4 euro.
    • O variantă diesel echivalentă (consum mediu estimat 9 litri/100 km, preț mediu 1,75 €/litru) ar fi costat circa 730,2 euro.
  • Consum mediu ponderat: 19,3 kWh/100 km
  • Autonomie reală medie ponderată: 486,4 km

Mențiune importantă despre stilul de condus: Pe parcursul întregului test, mașina a fost condusă în modul „Normal”, niciodată „Eco”. S-a mers constant, respectând limitele de viteză, cu o abordare cât mai apropiată de viteza maximă legală pe fiecare segment de drum.

Concluzii și observații

  • Regele anduranței: Porsche Macan a finalizat 4 dintre cele 8 zile de traseu (inclusiv Stelvio și Sella Ronda) cu ZERO opriri pentru încărcarea bateriei. În plus, a fost singura mașină din tur care a parcurs traseul de 1184 km pe autostradă din ziua a șaptea cu doar 3 opriri de încărcare.
  • Eficiență montană: Zilele cu pasuri alpine au fost cele mai economice, demonstrând beneficiul regenerării, cu consumuri excelente de 17.5-19.0 kWh/100 km. Consumul a crescut la 24,5 kWh/100 km doar în ziua finală, de autostradă pură.
  • Uneori, timpul este relativ: Deși a petrecut mai mult timp la încărcat decât Audi (345 min vs 282 min), abilitatea sa de a parcurge distanțe mari între opriri i-a permis să necesite cel mai mic număr de opriri în ziua cea mai lungă.

Impresiile celor care au condus Porsche Macan în EUROCHARGE by Schaeffler

Mihai Vasilescu (Digital storyteller)

Prima mașină pe care am condus-o în tur a fost Porsche Macan 4, prin urmare m-am întrebat ce-o fi însemnând 4 ăla. Doar că uneori, fără să-mi dau seama, îmi pun întrebări din astea existențiale cu voce tare. Și uite-așa am aflat de unde vine. 

Naiv fiind, eram convins că mai mult ca sigur e a patra generație de Macan și de-aici cifra. Dar nu, 4 vine de la faptul că este primul cu tracțiune integrală, adică pe toate cele patru roți. 

Bine, mă rog, ar fi putut să fie un Macan 4S, ceea ce ar fi însemnat vreo 100 și ceva de cai-putere în plus. Sau ar fi putut să fie Macan Turbo, adică vreo 200 și ceva de cai-putere în plus. 

Nu s-a putut, așa c-a trebuit să mă mulțumesc cu cei 408 cai-putere ai unui Macan 4 obișnuit. Ceva foarte nasol, vă zic. Glumesc, desigur, are cai-putere să mai dea și la alții. 

Dar dincolo de putere, mașina asta, Porsche Macan 4, reușește să-ți dea și senzația de eleganță. În sensul că, deși îi simți forța la fiecare apăsare de pedală, parcă rulează altfel, parcă e un gentleman calm, dar care e pe punctul să se enerveze. 

La volanul Macan-ului simți așa un fel de liniște și de pace interioară care te face să-l conduci senin, liniștit, dar perfect conștient că, la o adică, ai la dispoziție peste 400 de cai-putere la o apăsare de accelerație distanță. Combinația perfectă, nu? 

În rest, ca să vă dau și cifrele care-i interesează pe mulți când vorbim despre electrice, mașina știe să tragă curent din stație și cu 270 kW, adică o încarci de la 10 la 80% în sub 25 de minute. Asta în condițiile în care are ditamai bateria, de 95 kWh.

Iar consumul este pur și simplu decent, având în vedere dimensiunile, greutatea și cele două motoare. 

Am ajuns de la București la Budapesta cu un consum mediu de 22,3 kW, iar pe drum am încărcat doar de două ori, o dată la Miercurea Sibiului și a doua oară la Szeged. În total 55 de minute, dar la Miercurea Sibiului am stat mult, c-am și mâncat.

În rest, nu prea mai am ce să va zic. E un Porsche și cu asta cred c-am spus tot.

Ah, ba nu, ca să fiu foarte sincer, există totuși un lucru care mă deranjează vizual la Macan 4: plasticul lucios folosit la interior. Personal, am o problemă mare cu plasticul ăsta lucios, pentru că se zgârie, se murdărește și se umple de amprente foarte repede. Ai, n-ai treabă, trebuie să stai să-l ștergi. Dar asta o zic, desigur, în calitate de cetățean care n-o să aibă niciodată bani să-și ia un Porsche și care nici nu prea-și spală mașina la interior. 

Bănuiesc că, dacă ai bani de un Porsche, ai bani și să te duci să-ți facă băieții de la spălătorie bordul să arate ca nou, cu tot plasticul lui lucios cu tot.

Constantin Ciobanu (Autocritica)

Ușor enervantă mașina asta pentru că face foarte multe. Iar tu în virtutea unor condiționări îți propui să faci o parte din acele foarte multe, dar descoperi că deja mașina a avut grijă. Pe undeva, pe lanțul evoluției, simți că ar cam fi timpul să predai ștafeta, și să te bucuri de contemplare.

Pornesc cu narațiunea despre acest Macan 4 de la ultima încărcare. O stație OMV eMotion de 400 kW. Momentul în care a pornit încărcarea a reprezentat o provocare pentru display-ul stației, rata de refresh abia reușea să acopere galopul spre 230 kW, cât a reușit mașina să tragă punctual din stație. Azi, doar două încărcări, una de 18 minute, alta de 22 minute. 

Îmi place când identitatea unei mărci nu este diluată de vânturi comerciale. Chiar dacă Macan este o mașină de familie, poți urca legat la ochi în mașină și o poți spune cu precizie că ești într-un Porsche. Setarea suspensie, feedback-ul la rulare. Și chair dacă ar fi dificil să conduci legat la ochi, asistarea direcției sunt genul de detalii care asigură acea comunicare subcutanată care te fac să știi cu cine ai de-a face.

Revenind la chestii de care mașina are grijă, pentru că tu poate uiți, se asigură pentru tine când deschizi ușa. 

Dar poate cel mai impresionant detaliu este eficiența. Cum ziua de azi a fost aproape în întregime dedicată rulării pe autostradă, să ai un consum mediu în zona a 20 kWh în condițiile în care s-a rulat constant cu 130 km/h, asta găsesc impresionant. De performanțe dinamice nu vorbesc pentru că sunt la nivelul Porsche. Singura provocare este să treci peste aerul poate ușor rece al interiorului, să-l lași să te convingă, să-i descoperi acea eleganță izvorâtă dintr-o sobrietate cultivată zeci de ani.

Radu Gurămultă (Autocritica)

În mod normal, atunci când spui Porsche te gândești la greutate redusă. A fost literă de lege de-a lungul vremii, de la domnul Ferdinand citire. Totuși, iată că vremurile s-au transformat mult, iar Macan 4, aici de față, are 2.330 kg (masă proprie). Bun, numai că până să vă speriați, aflați că inginerii Porsche au reușit un soi de vrajă, altfel nu-mi explic cum se face de nu ai bănui vreodată că strunești un vehicul de peste 2 tone. Și nu doar pentru că te ajută cei 408 CP, ci pentru că ținuta de drum este încântătoare, ba chiar greu de înțeles pe alocuri pentru cei care au condus automobile cu greutate considerabilă. Modul în care se mișcă pe viraje, mai ales pe succesiunile lor, cum valsează, te poate hipnotiza; și nu este vârful de gamă, e bine să înțelgem asta. Direcția comunică foarte precis, chiar și în varianta clasică (fără punte directoare spate), așa că totul formează o alianță greu de provocat dinspre alte mărci. La drum lung, pe sectoare alambicate, pe autostradă, oriunde, Macan 4 este cât se poate de Porsche, iar asta se va traduce, probabil, prin cifre de vânzări care să ducă mai departe succesul primei generații, care a contribuit masiv la atingerea bornei de 1 milion de exemplare pentru SUV-ul mezin al casei.

Altfel, atmosfera interioară este foarte pragmatică, ai tot ce îți trebuie, unde trebuie, ușor și foarte logic de folosit, scaunele sunt profilate ideal, poziția la volan este excelentă pentru porniri dinamice, totul atestă experiența Porsche în a construi mașini cu spirit sportiv pur. Iar totul și pe placul celor care iubesc electricele, cu potențial de a-i converti până și pe cei mai sceptici, iar ca bonus, cu spațiu îndestulător și pentru bagaje și pentru mai mult de doi pasageri adulți (scuze, 911 și 718!).

Tibi Buzdugan (Electromobilitate)

Ziua în care am avut în meniu trio-ul de pasuri alpine din Elveția s-a petrecut la volanul unui Porsche Macan. Nu știu dacă e vreo mașină în tur mai potrivită pentru traseul pe care l-am parcurs. Am început cu 45 de minute de serpentine până în Chur, apoi 100+ km pe autostradă, drumurile virajate din pasuri și retur, spre punctul de plecare. Deci, practic, toate tipurile de drum pe care ai putea folosi o mașină. Așa pot spune că nu există vreo situație la care un Macan nu ar fi potrivit.

Fiind primul SUV electric al brandului, mașina crește considerabil numărul de oameni care ar fi dispuși să facă tranziția la o mașină electrică. Nu are niciun minus pe care ai putea da vina ca să amâni decizia: încarcă extrem de repede, se descarcă destul de greu, fiind extrem de eficientă și, în mod sigur, are nevoie de pauze de la drum mai rar decât tine, orice stil de condus ai avea. Sigur, există oameni care zic că își iau electrică doar când o să aibă autonomie de 1000 km și o să se încarce în 3 minute, dar așa existau și oameni care ziceau că preferă un cal mai solid în locul unui Ford T.

M-am gândit mult, în cei 400 km pe care i-am făcut la volanul mașinii, ce aș putea zice de rău sau, să zicem altfel, ce aș schimba la mașină. Și singurul lucru care mi s-a părut un pic nereușit este felul în care este decupată consola centrală. Spațiul de depozitare din ea nu este foarte practic, iar conectarea cablurilor în porturile de sub zona multimedia este o probă de dexteritate pentru orice mână mai solidă.

În rest, doar de bine. La drum lung, mașina merge ca un covor plutitor. Este extrem de comodă, destul de bine antifonată, are sisteme de asistență și faruri care îți fac viața mai ușoară când te așteaptă zile lungi la volan. Când părăsești autostrada și ajungi pe drumuri de munte, mașina se simte ca un minicart și te face să uiți că este un SUV. Stă foarte bine pe viraje, are suficient cuplu și putere încât să poți depăși în voie și nu te face să-ți fie teamă când ieși puțin pe macadam sau într-o parcare cu pietriș și bolovani (teamă pe care aș simți-o într-un Taycan, de exemplu).

Andrei Nedelea (InsideEVs.com)

Porsche pune veleitățile dinamice pe primul loc la toate modelele sale, inclusiv la cel mai mic vehicul electric, Macan. L-am condus pe două dintre cele mai renumite pasuri montane din Alpii italieni, Stelvio și Gavia și sunt impresionat. Nu credeam că un crossover poate să stea atât de bine pe drum sau că un vehicul electric poate fi atât de distractiv de condus pe un drum virajat.

Dar pe Macan 4 l-am simțit ca pe o mașină mult mai mică și ușoară, dornică de viraje și foarte stăpână pe sine. În niciun caz nu se simte ca un vehicul cu o masă de 2.330 kg. Deși exemplarul testat a fost configurat fără punte viratoare spate, mașina părea să se micșoreze în jurul tău și nu se simțea ca un vehicul cu ampatament de aproape 2,9 metri. Însă Macanul electric e mult mai mult decât un pachet dinamic excelent. Suspensia pneumatică adaptivă ajută Macanul să își schimbe caracterul în funcție de modul de condus. Pe cel mai confortabil rămâne ferm, însă face mașina să plutească admirabil peste majoritatea denivelărilor. Pe Sport Plus, suspensia coboară două trepte și mașina se simte ca un hot hatch rigid, cu ruliu aproape inexistent pe virajele care te îmbie să-i explorezi limitele aderenței.

N-am făcut asta azi pe Stelvio sau Gavia, dar aș vrea să conduc un Macan electric pe circuit și să-l împing la limită în siguranță. Nu credeam că voi spune vreodată asta despre un SUV sau crossover electric, însă chiar e atât de bun. Și deși azi am mers pe două pasuri care ne-au purtat la peste 2.500 metri altitudine și nu am mers deloc la consum, totuși media zilei a fost de puțin peste 20 kWh/100 km, o valoare absolut rezonabilă având în vedere drumul și huliganul cu talpa grea pe care l-a scos din mine Macanul electric. Sper să mai am ocazia să-l conduc.

Radu Hângănuț (Euronews)

Într-una dintre serile astea, la volan fiind, am dat bot în bot, pe șosea, cu un cerb. Am simțit că stau în fața unei entități maiestuoase, care îmi câștigă respectul fără efort, în fiecare secundă în care ne-am aflat în același plan. Apoi, a doua zi, m-am oprit în fața lui Porsche Macan 4, pregătit să-l conduc. Sentimentul a fost același. 

Dacă vrei autonomie și eficiență, Macan 4 le are. Bateria de 100 kWh ne-a dus pe Sella Ronda cu un consum de 17,5 kWh/100 km și o autonomie reală de 543 de km. Asta în contextul în care, de-a lungul a peste 323 de km câți a avut ziua din Dolomiți, am urcat și coborât trecătorile ce compun Sella Ronda, încadrând cățărările prin Alpii Italieni cu sesiuni de autostradă (cam o treime din traseu).

Dacă vrei să-ți însușești statutul social care se lipește de tine când faci unboxing la orice Porsche, Macan 4 are și asta. Așa cum se întâmplă cu orice Porsche în care vei intra în viața asta. 

Dacă vrei un interior care fascinează și satisface indiferent cât e de generos pachetul de opționale ales, Macan face și asta. Le face pe toate, fără efort. Glisează prin viraje, strânge rândurile când îi ceri forță, oferă chiar și a cincisprezecea zecimală atunci când ai nevoie de precizie. 

O mașină ale cărei singure defecte perceptibile sunt poziționarea prizei pentru USB C, plus  un straniu și ușor malefic construit spațiu de depozitare pentru portiera pasagerului – hai să nu ne mai alintăm: e o mașină excelentă. 

Marco Badea (Explicativ.com)

Porsche Macan e genul rar de mașină căreia și dacă vrei intenționat să-i cauți defecte, nu îi găsești. Suspensia e sănătoasă și fină, autonomia e mai bună decât o mașină cu motor termic de dimensiuni, puteri și performanțe similare, are un interior cu finisaje care te fac să înțelegi că ești într-o mașină valoroasă, un spațiu extrem de confortabil care te invită la drum lung cu toată familia și o stabilitate pe șosea cum eu nu am mai întâlnit la nicio mașină.

Porsche Macan 4 nu e o mașină ieftină, dar e o mașină care își merită fiecare leu. Are un sistem de infotainment foarte intuitiv, se conduce ușor și la volan te simți puternic, nu neapărat doar prin caii putere, ci prin prestanța pe care o are mașina asta în ansamblu pe drum.

Porsche, în fapt, e despre visuri și despre a îndrăzni să-ți depășești limitele constant, cu fiecare provocare care îți apare în față. Iar experiența de a conduce acest Macan 710 km până la Szeged, timp de peste 8 ore, m-a făcut să înțeleg de ce Porsche nu e doar o mașină, ci transpunerea în realitate a unui vis. Tipul ăla de vis, cum zice Mircea Meșter, pe care îl ții pe pereți când ești copil și pe care încerci să-l atingi la maturitate, în drumul tău prin viață.



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion

Green Partner
BT Leasing

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config