Cars & Roads by Michelin: Elixirul Negru

În a treia zi din Cars & Roads by Michelin am traversat Dobrogea în diagonală, de la Razelm Resort și până la Dunăre, granița de apă care separă Dobrogea de restul țării.

În a treia zi din Cars & Roads by Michelin, testul nostru-maraton cu 7 SUV-uri hibride, am traversat Dobrogea în diagonală – de la Razelm Resort și până la Dunăre, granița de apă care separă Dobrogea de restul țării. Am trecut cu bacul și am ridicat tabăra la Alma Health and Retreat Spa, un complex hotelier nou-nouț de la malul Lacului Sărat, lângă Brăila.

După două zile la Razelm Luxury Resort, timp în care am explorat peisajele spectaculoase de la marginea Deltei, ne-am întâlnit cu americanii și am făcut supradoză de pește preparat pe plită încinsă, icre și alte bunătăți din apă, a venit vremea să schimbăm teritoriul. Ne-am despărțit de clădirea cu acoperiș din stuf și am pus cap-compas către nord-vest.

Munții Măcin și noul pod peste Dunăre

Ziua a treia a fost dedicată tranzitului, pe un traseu scurt și lejer de 135 kilometri care ne-a dus în diagonala Dobrogei. Am lăsat în spate drumul județean 222, pe care ieri l-am găsit blocat de soldații americani care se antrenau în poligonul de la Babadag, și am ales un drum mai puțin umblat, 22D, ce unește drumul național DN 22 (Constanța – Tulcea) de Măcin și Smârdan. 

Destinația noastră de azi: Brăila. Dar până acolo, ne-am bucurat de soare, peisaje superbe mărginite de lanuri galbene de rapiță, sau de eoliene albe ce se rotesc leneș în bătaia vântului. Zeci de kilometri se înșiră rapid, iar drumul ondulează către Dunăre. Iar pe ultima parte, privirea ne este desfătată de lanțul munților Măcin, care apar în dreapta șoselei, iar apoi de silueta podului cu suspensie care se construiește peste Dunăre la nord de Brăila.

Podul nu este încă gata, așa că ne îndreptăm spre localitățile Măcin și apoi Smârdan.

Bacul din altă eră

Aici, drumul se termină brusc într-un ponton unde ne așteaptă un bac bătrân. Încărcăm pe rând toate cele șapte mașini din Cars & Roads by Michelin. Kia Sportage, Subaru Forester, Suzuki S-Cross, Lexus RX, Mitsubishi ASX, Renault Austral și Mazda CX-60 sunt ordonate cu precizie de către operatorii bacului într-un model surprins perfect de drona noastră operată cu precizie de Ciprian Mihai, unul dintre cei doi oameni din spatele spectaculoaselor imagini suprinse în road-trip.

Cu mașinile aranjate, încărcăm și Safety Car-ul Volvo V90 Cross Country, dar și Mașina de Asistență Autonom, adică „craioveanul” Ford Puma. Toată lumea e pe poziții, putem să ne punem în mișcare. Bacul nostru se animă cu un tremurat și se mișcă leneș în aroma diesel-ului care învârte elicea de sub apă. Pe lângă noi trece un alt bac, încărcat cu patru camioane cu semiremorcă. Îl admirăm de la distanță, apoi Dunărea este locul de joacă pentru imaginile surprinsă din dronă, cu noul pod peste fluviu în fundal.

Traversarea se termină și ne instalăm din nou la volan. Suntem pe terra firma și parcurgem rapid cei câțiva kilometri până la pauza de prânz.

Pește și Vin

Nu puteam să închidem prima parte a zilei fără a aduce un nou omagiu unui alt loc unde se mănâncă bine. Caravana noastră a oprit în fața unuia dintre cele mai bune restaurante din zona Brăila: Pește și Vin.

Un sticker lipit pe ușa de la intrare ne anunță că urmează să ne bucurăm de un restaurant cu pretenții culinare de top.

Intrăm, ne așezăm la mese și începe un nou festin dedicat bucatelor marine. După o încălzire internațională făcută cu hummus, tabouleh și baba ganoush, se trece la o supă de creveți care a stârnit sunete admirative, iar apoi a trebuit să facem loc pe masă pentru a putea plasa cele mai mari platouri cu pește pe care le-am văzut vreodată. Cei 20 de invitați s-au delectat cu platoul Pește și Vin, care conține scoici, creveți, calamar, doradă, biban de mare, somon, caracatiță, ton roșu, cartofi, orez și roții cherry. Iar pe lângă toate acestea și-a mai făcut loc și câte un burger, pentru cei care nu iubesc peștele – avem și „intruși” în grup.

La final, o supradoză de zahăr în forma unui delicios kunéfé. În timp ce ne luptam cu bucatele, o ploaie zdravănă a spălat mașinile. Vremea e în continuare indecisă, zilele de până acum aducându-ne ploaie zilnic, după perioade însorite.

Cu oamenii alimentați, era vremea să ne ocupăm și de mașini. Am traversat Brăila de la nord la sud și ne-am oprit la prietenii noștrii de la Mol, unde mașinile și-au primit porția de benzină sau motorină. Iar oamenii au învins toropeala de după masă cu un shot de espresso. Cei care chiar nu își puteau ține ochii deschiși au putut alege noul energizant Jim, nou-venit în gama produselor de la Mol România.

O baie rapidă pentru mașini la două spălătorii și apoi câțiva kilometri în plus către locul unde vom înnopta: Alma Health and Retreat Spa din Lacu Sărat.

Oaza de lângă lac

Cu o arhitectură modernă, ce contrastează radical cu celelalte clădiri din zonă, Alma pare desprins din altă lume. Imediat ce le-am trecut pragul, un masaj rapid al umerilor i-a revigorat rapid pe toți invitații din roadtrip.

Lacu Sărat era o stațiune adormită ascunsă într-o pădure de la marginea orașului Brăila. Locul are o istorie îndelungată, localitatea fiind atestată documentar încă din 1417. Stațiunea a fost înființată oficial în 1879 și avea să devină una dintre cele mai renumite localități balneare din România. Lacul Sărat avea să vindece generații în cei peste 600 de ani de când s-au descoperit proprietățile terapeutice ale nămolului sapropelic și ale apei sale hipersaline. 

Recunoscută încă de la începutul secolului 20 ca una dintre cele mai mari stațiuni balneare din România, Lacu Sărat a fost vizitată de personalitățile vremii atât pentru proprietățile vindecătoare ale lacului, cât și pentru vacanțe în atmosfera romantică a stațiunii începutului de secol.

Lângă Brăila era înfloritoare stațiunea balneară Lacu Sărat, dotată în stilul epocii, cu un parc englezesc, cu un chioșc pentru muzică și cu un cazinou în care se juca „chemin de fer” și „bulă” Venea lumea din toate colțurile țării… veneau să-și petreacă vacanțele la Lacul Sărat, Nicu Filipescu și Lilli Gheorghiade, Take Ionescu și Mița Biciclista, poeți și ziariști de renume.

Nicolae Carandino, ziarist

Perioada de glorie a stațiunii Lacu Sărat a fost între 1890 și 1930. În această perioadă aveau să fie construite mai multe hoteluri, un cazino, sală de teatru și un parc englezesc unde cântau fanfare militare. 

Dezvoltarea avea să fie oprită însă de criza economică din 1930. Apoi, bombardamentele celui de-al Doilea Război Mondial, alături de trecerea frontului prin zona Brăilei, au dus la degradarea stațiunii, care a fost lăsată în paragină după încheierea Războiului. Începând din 1947, restaurantele, pensiunile și hotelurile s-au naționalizar și nu s-a mai investit în întreținerea lor. 

În 2021, Lacu Sărat devine stațiune de interes național și, odată cu investițiile în dezvoltarea unui nou complex balnear modern, apare revitalizarea acestui loc aparte, una dintre comorile ascunse ale Bărăganului. 

Aici s-a ridicat Alma Health & Spa Retreat, un complex imens, cu 185 camere și apartamente plus un centru balnear wellness și spa. După o investiție privată de 20 milioane de euro.

Inaugurat acum mai puțin de un an, complexul asigură condiții de cazare de top, iar oaspeții complexului se pot bucura de piscină cu apă dulce, jacuzzi, saună uscată, cameră salină și multe altele. De asemenea, se pot face tratamente cosmetice și mai ales tratamente cu nămol. Din complex mai fac parte o plajă privată, un mini-aquapark și un centru de evenimente.

Elixirul negru este însă adevărata vedetă de la Alma. Lacul Sărat are unul dintre cele mai mineralizate nămoluri sapropelice din țară, iar peloidoterapia (tratamentul cu nămol sapropelic) este ideală în tratarea unor afecțiuni reumatismale, inflamatorii, dermatologice, ginecologice, endocrine, stări post-traumatice, afecțiuni respiratorii și ale sistemului nervos central.

Aici pot fi tratate persoane de toate vârstele. Chiar dacă tratamentele atrag mai mult persoanele trecute de prima tinerețe, acestea sunt benefice oricui, de la sportivii care au suferit accidente, la persoane sedentare sau care petrec foarte mult timp pe scaun. De la copiii cu afecțiuni de piele la cei cu probleme ale aparatului locomotor.

Obținut prin alchimia naturii, din descompunerea unor alge și a crustaceelor Artemia salina, acest nămol este o comoară ascunsă pe fundul lacului. În lacul de lângă stațiune stau peste 90.000 de tone de nămol sapropelic, într-un strat de până la 30 cm, care se reînnoiește permanent – este nevoie de doi-trei ani pentru producerea unui milimetru. 

Gazdele de la Alma ne-au organizat un tur al complexului și am putut vedea cu ochii noștri echipamentele ultramoderne pentru tratament disponibile aici. Nu am putut să nu mă gândesc la băile de nămol de la Techirghiol din copilărie – mirosul specific nămolului terapeutic este identic.

Cosmin Tudoran (Creativ Digital)
despre Kia Sportage PHEV

Verișoara din Coreea. Ținând cont de faptul că cea mai lungă experiență a vieții mele de șofer fidel aceleași mașini de peste 15 ani este un Hyundai Tucson, îmi permit să declar cucoana de zilele astea ca fiind o rudă-ndepărtată de altă generație, mai crescută-n puf și tratată mai bine. Căci prima senzație de Kia Sportage asta a fost. Ba mi s-a părut chiar că e mult mai mare decât ce știam, mai trasă de colț ca un .jpg la DTP.

Prima senzație?

Plăcere. N-ai cum să nu te bucuri de oferta mare și clară, panou identificabil destul de repejor, intuitiv și plăcut atingerii. Ba chiar din nou familiară senzația, pentru că pe consola centrală, schimbătorul cu care mulți cele trei poziții (R, N, D) seamănă cu jog-ul de pe controllerele PIONEER DJ DDJ-FLX4. Aah, stai, că mai e unul. Ăla pentru muzici 4×4.

După familiarizarea rapidă cu toate comenzile, bun venitul oferit de soft și ultra rapida conectare Apple Car Play, te obișnuiești instant cu binele, simțind confortul odată cu ajustarea automată a scaunului. Eu pe Tucsonul vechi aveam 3 leviere cu care-mi mutam lombarii, ridicat șezutul, etc. Acum e pe stil scaun de masaj, cu butonele și tratament sporit. Cu aerisire și-ncălzire. 

E clar o mare diferență între ce era și ce este, se vede că “unealta” e concepută pentru noi generații de consumatori. Se dorește echipare, iar 1.6 T-GDI PHEV 4×4 GT Line vine cu aproape de toate. De la un mare tavan retractabil până la skinuri de bord ce ți se modifică în funcție de vreme, de la un PHEV ce te mai ajută olecuță să fii Eco guy. Or Girl. Volan încălzit și oglinzi retrovizoare cu camere pentru bordură. A lot of lil gimmicks.

Cum mi se pare la drum?

Prima senzație a fost că pare mult mai mare decât este, e destul de agilă, dar în anumite momente se poartă cu tocuri, valsând ca pe valuri. Nu-ți dă semne de insuficiență, dar nici pretenții de alergător nu are. E clar pentru o familie sau grupuri de câte 3-4 care vor să aibă loc aproape la egalitate cu șoferul. Priză USB pe spătar, cotieră, suporți, banchetă încălzită.

Ca să fim sinceri, primești destul de multe pentru 51.000 de euro. Lucruri pentru care la alte modele ar mai trebui să scoți niște bănuți. 

Și daca aș fi pus să aleg de data asta între Tucson și verișoara sa, aș merge pe Kia cu toată inima, întrucât felul în care a cotit-o mi se pare mai lesne pentru gustul meu, încântându-mă mai abitir. Au nimerit generația.

Ruta scurtă de azi mi-a luat 8,3 la consum, căci am cam călcat-o non-Eco. 

Overall, Kia’r mi-a plăcut!

Consum mediu: 8,3 litri/100 km. Stil de condus: 3/5.

KIA SPORTAGE PHEV GT Line
4×4, Automată 6
1.6 Turbo + Electric
265 CP, 350 Nm
Model disponibil de la: 43.440 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 51.973 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 652 Euro / lună

Cristiana Oprea (pilot de raliuri)
despre Lexus RX 500h

Cea mai puternică, cea mai spațioasă, cea mai scumpă mașină a turului #CarsandRoads by Michelin: Lexus RX duce experiența șofatului la superlativ și o face în stil mare. Interiorul este finisat elegant, cu un mix contrastant de piele perforată, piele moale și alcantara, detalii piano black și aluminiu satinat. Motorizarea hibridă compune sunetul plăcut al unui motor de 2.4l turbo pe benzină cu puterea a două motoare electrice, oferind un cuplu maxim de 551 Nm și o putere de 371 CP. 

Lexus RX are un comportament dinamic pe șosea și îi oferă șoferului o interfață optimă de interacțiune: nu are moduri de șofat complicate, display-urile sunt bine paginate și intuitive, iar sistemul multimedia se aliniază exigențelor unei mașini al cărui preț final depășește (cu 100 de euro) pragul psihologic de 100.000 €. Este o mașină confortabilă, dar precisă pe viraje, cu o suspensie care acceptă multe suprafețe de rulare fără să compromită sportivitatea. Cu toate astea, astăzi am înregistrat un consum mediu de 8.4 litri/100 km, o valoare bună pentru un SUV de mari dimensiuni. 

Grila impunătoare și semnătura luminoasă a farurilor crează o siluetă distinctivă, consecventă cu senzația de la volan. În final, Lexus RX m-a impresionat și m-a convins că japonezii și-au făcut lecțiile după experiența generațiilor anterioare de SUV-uri. 

Consum mediu: 8,4l /100km. Stil de condus: 2/5

LEXUS RX 500h F SPORT
4×4, Automată 6
2.4 Turbo + 2 x Electric
371 CP, 551 Nm
Model disponibil de la: 80.595 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 100.100 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 1342 Euro / lună

Alin Ionescu (Mașinistul)
despre Mazda CX-60 diesel mild-hybrid

Motor mare, consum redus si impozit ieftin? Iată că se poate. 

Sună a contradicție, însă acest SUV de 2,0 tone cu motor DIESEL de 3,3 litri poate consuma chiar și 5 l/100 km la un mers liniștit, pe drumuri naționale. Iar dacă este condus sportiv, mai ia încă 1-2 l/100 km. Maxim! Este pur și simplu spectaculoasă eficiența acestui motor diesel cu sistem mild-hibrid, care dezvoltă 254 CP și 550 Nm. 0-100 km/h se întâmplă în 7,4 secunde, iar reprizele sunt viguroase, acompaniate de un sunet grav, plăcut, pe care îl suspectez că vine și din boxele sistemului audio Bose. 

Altfel, CX-60 este un mix de trăsături foarte faine, întrerupte din când în când de mici scăpări. Are proporții frumoase, se vede cu ochiul liber că este o mașină atletică, făcută pe o platformă cu motor longitudinal, însă unele detalii de design sunt ciudățele. Interiorul este frumos lucrat, are materiale foarte plăcute, însă confortul este penalizat de suspensia care reacționează dur pe succesiunile de denivelări ce pot fi întâlnite pe unele drumuri județene. În plus, cutia de viteze automată cu opt rapoarte, în care este integrat și motorul electric, are ambreiaj multidisc. Probabil că este o soluție impusă de sistemul hibrid și poate că are pierderi mai mici de putere decât un convertizor, însă pierde puncte la capitolul rafinament, smucind uneori la retrogradare. Pot părea lucruri neînsemnate, însă care au potențialul să devină enervante, mai ales după ce plătești peste 60.000 de euro pe mașină. Oricum, în final trebuie apreciat curajul celor de la Mazda, pentru că noul CX-60 este un SUV cu mult caracter, proiectat și realizat cu pasiune, pentru cei care își cumpără mașinile cu pasiune. 

Consum mediu: 6,4 l/100 km. Stil de condus: 2/5.

MAZDA CX-60 3.3 SKYACTIV-D TAKUMI
4×4, Automată 8
3.3 Turbo, diesel mild-hybrid
254 CP, 550 Nm
Model disponibil de la: 45.390 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 62.740 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 768 Euro / lună

Adrian Mitrea (0-100.ro)
despre Mitsubishi ASX PHEV

Mitsubishi ASX m-a șocat. E o mașină mult mai bună decât mi-aș fi imaginat. E bine finisat, foarte silențios, software-ul funcționează impecabil, iar instalația audio BOSE sună excelent. Și pe consum stă bine, cu două valori, că așa e la plug-in hybrid: 3,9 l/100 km și 8,5 kWh/100 km (plecat cu bateria plină de la Razelm Luxury Resort spre Brăila, total 130 km parcurși).

Singurul neajuns e prețul, care la 41.217 Euro (inclusiv TVA), te cam face să te gândești și la “câtă mașină cumperi” de banii ăia.

Consum mediu: 3,9 l/100 km și 8,5 kWh/100 km. Stil de condus: 3/5

MITSUBISHI ASX 1.6 PHEV INSTYLE
4X2, Automată multimodală
1.6 Aspirat + 2 x Electric
159 CP, N/A Nm
Model disponibil de la: 36.045 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 41.217 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 495 Euro / lună

Cornel Șocariciu (autocritica.ro)
despre Renault Austral mild hybrid

Renault Austral e unul dintre SUV-urile compacte noi care are potențial de all-rounder: adică o mașină bună la toate. 

E confortabilă, însă nu în sensul acela de bărcuță care se înclină excesiv și care te aruncă pe axa verticală ori de câte ori trece peste denivelări. E confortabilă și punct. 

E bine compartimentată la interior: ai 35 de litri de spații de depozitare în habitaclu, ai o banchetă spate care culisează pe 16 centimetri, ai un portbagaj de 500 de litri și ai și spațiu pentru toți pasagerii.

Materialele de la interior sunt peste nivelul mediu din segmentul SUV-urilor compacte, iar sistemul multimedia – cu Android Automotive – merită butonat și explorat în liniște. Sigur, n-am cum să trec cu vederea ergonomia mai puțin bună a comenzilor din zona volanului. Renault a reușit să înghesuie satelitul pentru controlul sistemului multimedia, pe cel pentru controlul ștergătoarelor și selectorul transmisiei pe partea dreaptă a volanului. Tot acolo găsești și butonul care schimbă modurile de rulare. Aglomerație mare, mon cher. 

Motorizarea mild-hybrid de 1,3 litri și 160 de cai-putere se descurcă admirabil. Ăsta e cuvântul care o definește cel mai bine. Nu te impresionează prin sprinturi și reprize fulgerătoare, dar nici n-o să-ți muști buzele la fiecare depășire sau rupere de ritm. 

Ce-i lipsește? O variantă cu tracțiune integrală. Ca să poată să scoată la tablă și mai mulți rivali din segment.

Consum mediu: 6,9 l/100 km. Stil de condus: 2/5.

RENAULT AUSTRAL 1.33 MHEV TECHNO ESPRIT ALPINE
4X2, Automată CVT
1.3 Turbo, benzină mild-hybrid
158 CP, 270 Nm
Model disponibil de la: 27.000 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 39.050 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 525 Euro / lună

Andra Nistor (andranistor.ro)
despre Subaru Forester e-Boxer

Dacă mă întrebai ieri ce părere am despre Subaru Forester e-Boxer, ți-aș fi zis că am avut momente în care am vrut să mă dau jos și să îl împing. Dar spun asta pentru că am făcut greșeala să îl compar cu celelalte SUV-uri din trip. Eronat. Pe Forester îl iei cum e, nu îl compari cu vreun SUV pe care ți l-ai lua să îl conduci în oraș. Fix ca într-o relație nouă. E diferit și trebuie să ajungi să-l cunoști în caz că ai fost obișnuit cu altceva. 

Subaru Forester e-Boxer nu este o mașină pentru toată lumea. Subaru este un elefant masiv care probabil nu are în ce să se rupă. Și nu doar că are rostul lui, ci are și audiența lui. Mă bucur că l-am condus, că l-am simțit, că l-am dirijat pe drumurile dobrogene.

Subaru nu este o mașină de oraș. Este un tanc zgomotos în care te împingi în accelerație ca să ajungi să mergi cu 80 de km/h. Și ajungi destul de greu. Dar după aia devine smooth și lejer. Și te simți protejat și în siguranță. Asta nu înseamnă că te angajezi în depășiri la fel cum ai face cu un motor turbo, chit că mergi în modul sport.

Adevărul e că m-am angajat în depășire doar în momentul în care am avut vizibilitate la vreun kilometru în față. Bine, poate că dacă l-aș fi condus o săptămână și m-aș fi obișnuit cu ce poate, ar fi fost mai mult decât o primă impresie. Dar până una-alta sunt subiectivă. Subaru este, în definitiv, pentru altceva. Mi-ar fi plăcut să văd cum se comportă și într-un mediu propice pentru 4×4, dar, după drumul de azi, pot spune că am prins drag de el.

Consum mediu: 9,7 l/100 km. Stil de condus: 4/5.

SUBARU FORESTER E-BOXER COMFORT
4X4, Automată CVT
2.0 Boxer + Electric
150 CP, 194 Nm
Model disponibil de la: 38.190 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 43.880 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 560 Euro / lună

Laura Antonov (shedrives.ro)
despre Suzuki S-Cross

Dacă îți arunci privirea pe prețul acestui SUV înainte să te urci la volan, nu ai niciun motiv să fii nemulțumit. E fix „good value for money”, cum zice englezul! 

Și nu doar că are 4 roți să te ducă din punctul A în punctul B. Este confortabil, ușor de condus, ai spațiu din belșug (să dai și la alții), nu te lasă la greu (aka în depășiri), stă bine pe drum chiar și când bagi puțin piciorul în accelerație, frânează instant… ce poți să îți mai dorești? (la banii banii respectivi, de la un SUV, pentru că nu putem să ne raportăm la mașina visurilor noastre, dar să rămânem și cu ambii rinichi).

Nu m-a deranjat cutia manuală, nici faptul că nu m-am simțit pilot de avion, neavând toate butoanele, manetele și display-urile care abundă în majoritatea vehiculelor noi (uneori am chiar impresia unui test IQ din partea constructorilor auto), dar, repet, am păstrat în permanență în vedere prețul rezonabil la care poate fi achiziționat acest model. Și cred că are publicul lui, destul de numeros, care îl va aprecia ca un SUV corect din toate punctele de vedere. Un public pentru care contează faptul că rămâne și cu niște bani de o vacanță road trip cu mașina după achiziția ei.

Consum mediu: 5,7 litri/100 km. Stil de condus: 2/5

SUZUKI S-CROSS 1.4 MHEV PASSION
4X4, Manuală 6
1.4 Turbo, benzină mild-hybrid
129 CP, 235 Nm
Model disponibil de la: 21.420 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 25.560 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 386 Euro / lună

Atmosfera din Cars & Roads by Michelin


Green Partner: Autonom

Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago