Piața auto în aprilie 2025: în așteptarea programului Rabla

Înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 25% în România în așteptarea programului Rabla 2025, în timp ce în Europa au avut un declin nesemnificativ de 0,3%. 

Piața auto din România a înregistrat în luna aprilie o evoluție atipică față de piața europeană, cu o scădere semnificativă a înmatriculărilor de mașini noi, în special pe segmentul mașinilor electrice. 

În schimb, piața auto europeană a avut din nou o evoluție foarte apropiată de cea din luna similară a anului trecut, cu o scădere cu 0,3%, concomitent cu o creștere cu 28% a înmatriculărilor de mașini electrice, foarte apropiată de cea înregistrată și în primele trei luni ale anului. 

BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.

BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.

Piața auto din România în aprilie 2025

Pe piața auto din România au fost înmatriculate în luna aprilie aproape 10.000 de unități, cu 25% mai puține comparativ cu perioada similară a anului trecut. De altfel, după creșteri și scăderi moderate în primele trei luni ale anului, aprilie a adus și prima deviație majoră a înmatriculărilor raportat la luna similară a anului trecut, așa cum arată și graficul de mai jos: 

Cel mai probabil, scăderea cu 25% a înmatriculărilor a fost generată de întârzierea cu care Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) lansează programul Rabla 2025 în acest an, în contextul în care ediția din 2024 a început la jumătatea lunii martie. Până în prezent, AFM a confirmat că Rabla 2025 va începe în 29 mai doar pentru persoane juridice, însă nu a anunțat încă data de start pentru persoane fizice, motiv pentru care numeroși potențiali cumpărători au amânat achiziția. 

În acest context, un scenariu plauzibil este că înmatriculările vor crește brusc raportat la luna similară a anului trecut în momentul în care beneficiarii programului Rabla 2025 vor începe înmatricularea efectivă a mașinilor achiziționate. 

Cea mai afectată de situația atipică a pieței auto a fost Dacia, care în luna aprilie a înmatriculat puțin peste 2.300 de unități, ceea ce reprezintă o scădere cu 40% raportat la aprilie 2024, motiv pentru care și cota de piață a scăzut la numai 23%. 

Pe de altă parte, cu numai două excepții, toate mărcile din top 10 au înregistrat scăderi în luna aprilie. Toyota a fost și în aprilie a doua cea mai înmatriculată marcă în ciuda unei scăderi cu 28%, în timp ce Skoda (-14%) și Volkswagen (-20%) au scăzut mai puțin decât media națională, spre deosebire de Renault (-30%). 

Mercedes-Benz (+8%) și BMW (+16%) au fost singurele mărci din top 10 cu înmatriculări în creștere, cel mai probabil datorită faptului că mărcile premium depind în general într-o măsură mai mică de un program precum Rabla. 

Înmatriculările Tesla au scăzut cu 66%, la numai 70 de unități, însă pe de altă parte aprilie a fost a doua cea mai bună lună din acest an pentru marca din Statele Unite. 

La nivelul primelor patru luni ale anului, Dacia a depășit pragul de 12.000 de unități înmatriculate și are o cotă de piață de 28%, sub cota tradițională de peste 30%. Podiumul este completat la mare distanță de Toyota (3.900 de unități) și Skoda (3.500 de unități), cu Volkswagen și Renault pe următoarele două poziții. 

De altfel, primele 10 poziții din acest clasament sunt identice cu cele raportate anterior pentru primele trei luni ale anului, cu mențiunea că Mercedes-Benz și BMW și-au majorat cotele de piață la 4,2% și, respectiv, 4% după rezultatele pozitive din aprilie. 

La fel ca în lunile precedente, Dacia Duster a fost cel mai popular model în România și în luna aprilie, cu aproape 900 de unități, și a fost urmat de alte două modele ale constructorului român: Logan și Sandero. 

Cel mai înmatriculat model de import a fost Toyota Corolla, care a reușit astfel să surclaseze Skoda Octavia, iar constructorul japonez are alte două modele în top 10: RAV4, care tocmai a primit o nouă generație, și Yaris Cross. 

La nivelul primelor patru luni ale anului podiumul este similar cu cel din primele trei luni, cu mențiunea că Dacia Duster și-a extins avansul în fața modelelor Logan și Sandero. În schimb, Octavia este în continuare pe poziția a patra, cu un avans consistent în fața a două modele Toyota, Corolla și RAV4. 

Ca urmare a celor numai 9 unități înmatriculate în luna aprilie în așteptarea programului Rabla 2025, Dacia Spring a coborât până pe locul 9 în topul pe primele patru luni și cel mai probabil va părăsi top 10 în luna mai. 

Pe fondul scăderii mai mari decât media pieței înregistrată de Dacia, mărcile din Germania au profitat de oportunitate în luna aprilie și au fost foarte aproape să atingă o cotă de piață de 20% în România. În creștere ușoară sunt și mărcile din Japonia (16,6%) și Coreea de Sud (10%). 

În schimb, după ce martie 2025 a devenit prima lună în care au avut o cotă de piață de cel puțin 3% pe piața auto din România, mărcile auto din China au încheiat aprilie 2025 cu o cotă de piață de 2,7%. Chiar dacă înmatriculările MG au continuat în nota din primele luni, mărcile care vând preponderent modele electrice au avut de suferit. Cel mai bun exemplu este Leapmotor, care a înmatriculat doar 3 unități în aprilie 2025, comparativ cu cele 36 de unități din martie. 

Pe de altă parte, constructorul chinez BYD a debutat recent oficial pe piața din România inclusiv cu noul Dolphin Surf, un concurent direct pentru Dacia Spring, astfel că este de așteptat o creștere a cotei de piață a mărcilor din China peste pragul de 3%. 

Din punct de vedere al motorizărilor, mașinile cu orice fel de sisteme hibride, inclusiv mild-hybrid (MHEV), full-hybrid (HEV) și plug-in hybrid (PHEV), au continuat să-și majoreze cota de piață, ca urmare a modificărilor operate de producători în gamele de modele. Astfel, în luna aprilie, peste 52% dintre mașinile noi înmatriculate în România au fost hibride, în timp ce cota de piața a mașinilor echipate cu motoare pe benzină fără sisteme hibride a scăzut la numai 24%, de la aproape 33% în aprilie 2024. Tot în scădere se află și înmatriculările de mașini diesel. 

În mod previzibil, în așteptarea debutului programului Rabla 2025, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 70%, la puțin peste 200 de unități, ceea ce reprezintă o cotă de piață de numai 2,2%, comparativ cu cota de piață de 5,5% din aprilie 2024. 

La nivelul primelor patru luni ale anului, mașinile hibride au o cotă de piață de 48% care va crește cel mai probabil constant și în lunile următoare. Tendința din luna aprilie se reflectă și în cazul topului pe primele patru luni, cu scăderi pe linie pentru înmatriculările de mașini pe benzină (cotă de piață 25%), diesel (9,7%) și electric (5,4%). 

Totuși, nu este exclus ca ponderea mașinilor electrice să o depășească pe cea a mașinilor diesel după lansarea programului Rabla 2025. 

Piața auto europeană în primele patru luni ale anului

Spre deosebire de România, piața auto europeană a avut o evoluție mult mai apropiată de cea din perioada similară a anului trecut. Datele publicate de Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) arată că europeanii au înmatriculat în luna aprilie aproape 1,08 milioane de unități, în scădere nesemnificativă cu 0,3% comparativ cu aprilie 2024. De altfel, datele lunare au fost foarte apropiate de cele din 2024 în fiecare lună calendaristică din acest an. 

La nivelul primelor patru luni ale anului, piața auto europeană a scăzut cu 0,4%, la 4,46 milioane de unități. Cifrele sunt valabile pentru înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene la care se adaugă Marea Britanie (a doua piață auto europeană) și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).

Volkswagen este în continuare liderul detașat al pieței europene, chiar dacă marca germană a scăzut cu 1,7% în aprilie, la aproape 122.000 de unități, însă cea mai mare scădere din top 10 a fost raportată de Toyota (-9,5%). 

Între timp, Skoda, BMW, Renault și Mercedes-Benz au reușit să-și majoreze vânzările, iar Dacia a încheiat luna aprilie pe locul 9 cu aproape 47.000 de unități înmatriculate, în scădere cu 6,5%. 

La nivelul primelor patru luni ale anului, Volkswagen a acumulat deja 488.000 de unități, cu 9% mai multe decât în perioada similară a anului trecut. Nicio altă marcă nu a reușit să treacă de pragul de 300.000 de unități, iar podiumul este completat de Toyota (-8,3%) și BMW (+0,7%). Dacia este tot pe locul 9 cu puțin peste 200.000 de unități înmatriculate, corespunzător unei scăderi nesemnificative de 0,7%. 

În afara mărcilor din top 10, Tesla s-a remarcat în sens negativ printr-o nouă scădere accentuată a înmatriculărilor. De data aceasta, marca americană a raportat aproape 7.300 de unități, în scădere cu 49% comparativ cu aprilie 2024, una mai mare comparativ cu scăderea medie de 39% valabilă pentru primele patru luni ale anului, la 61.000 de unități. 

Datele arată în continuare scăderi pentru cele două mărci ale Grupului Hyundai, însă acestea s-au mai estompat comparativ cu raportul anterior pentru luna martie, la 2,6% în cazul Kia și 4,2% pentru Hyundai. 

La polul opus, dintre mărcile de volum, cea mai mare creștere procentuală a înmatriculărilor a fost realizată de chinezii de la SAIC, care au înmatriculat aproape 22.000 de unități în luna aprilie (+25%) și 100.000 de unități la nivelul primelor patru luni ale anului (+31,2%), preponderent cu marca MG. 

ACEA nu publică defalcat datele pentru alte mărci din China, însă compania germană de analize de date Dataforce afirmă că BYD a înmatriculat peste 12.500 de unități în Europa, dintre care aproape 6.000 de unități au fost ale SUV-ului BYD Seal U. 

Potrivit datelor analizate de DataForce, Renault Clio a fost cel mai înmatriculat model în Europa pe parcursul lunii aprilie, cu 19.800 de unități (-3%), și a fost urmat de Dacia Sandero, care a înregistrat însă o scădere cu aproape 27%, la circa 18.800 de unități. Podiumul lunar a fost completat de Volkswagen Tiguan. 

În ciuda scăderii din luna aprilie, Dacia Sandero își păstrează în continuare statutul de cea mai înmatriculată mașină în Europa în acest an, cu peste 87.500 de unități în primele patru luni, ceea ce reprezintă o scădere cu peste 10% comparativ cu perioada similară a anului trecut. 

În plus, subcompacta mărcii de la Mioveni păstrează în continuare un avans de peste 12.000 de unități în fața următoarelor clasate, Peugeot 208 și Renault Clio, care sunt urmate la rândul lor de două modele Volkswagen: Golf și T-Roc. 

Dacia Duster ocupă locul 8 cu aproape 64.000 de unități și o creștere cu 13%, în timp ce Ford Puma, un alt model produs în România, ocupă locul 17 în clasamentul general cu aproape 51.000 de unități, cu 14% mai puține comparativ cu perioada ianuarie – aprilie 2024. 

Ca de obicei, mărcile care provin din Germania au o cotă de piață de peste 30% la înmatriculări și sunt urmate la mare distanță de mărcile din Franța și Japonia. Cota de piață a României, generată exclusiv de marca Dacia, este de 4,4% în luna aprilie și de 4,5% pentru primele patru luni ale anului. 

Germania este în continuare cea mai mare piață europeană, cu aproape 243.000 de unități în cursul lunii aprilie (-0,2%), în timp ce Italia a urcat în mod surprinzător pe locul doi cu 139.000 de unități datorită unei creșteri cu aproape 3%, concomitent cu o scădere cu 6% raportată de Franța, la 138.000 de unități. Între timp, Marea Britanie a încheiat luna cu 130.000 de unități, ceea ce reprezintă o scădere cu 10% comparativ cu aprilie 2024. 

La nivelul primelor patru luni ale anului, Marea Britanie și Spania sunt țările din top 5 care au raportat creșteri la înmatriculări, însă Germania este lider detașat cu peste 907.000 de unități în ciuda unei scăderi cu peste 3%. 

Luna aprilie nu a adus surprize majore din punct de vedere al repartiției înmatriculărilor pe motorizări. Astfel, continuă tendința de creștere a mașinilor cu sisteme hibride fără încărcare la priză, care au ajuns la o cotă de piață de aproximativ 35%, cu circa cinci puncte procentuale față de perioada similară a anului trecut. 

Această creștere vine în detrimentul motorizărilor tradiționale diesel și pe benzină, care și-au continuat scăderea din ultima perioadă. 

În schimb, înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 28% și în luna aprilie, într-un ritm apropiat de cel din primele trei luni, iar cota de piață a ajuns la circa 17%, de circa două ori mai mare comparativ cu cota de piață a mașinilor diesel. 

O altă noutate față de anul trecut este că europenii înmatriculează mai multe mașini plug-in hybrid (cotă de piață 9,1% în luna aprilie) comparativ cu mașinile diesel (8,7%)

Cu mici diferențe, cotele de piață pe motorizări sunt foarte apropiate de cele din aprilie și la nivelul primelor patru luni ale anului.

În ansamblu, piața auto europeană a înregistrat o evoluție a înmatriculărilor în oglindă cu cea din perioada similară a anului trecut, iar în absența unor evenimente majore perturbatoare este posibil să continue în acest ritm și în următoarele luni. 

Foto principală: Dreamstime.