Piața auto din România a înregistrat în octombrie a patra lună consecutivă de creșteri a numărului de mașini noi înmatriculate: românii au înmatriculat în total peste 12.800 de unități, cu 11% mai multe comparativ cu octombrie 2024.
Totuși, merită menționat că această creștere procentuală este cea mai mică din ultimele 4 luni, după majorări cu 25%, 52% și 38% în iulie, august și septembrie. În același timp, piața s-a stabilizat practic comparativ cu luna anterioară, când au fost înmatriculate aproape 12.500 de unități.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Un aspect important este că, cel puțin teoretic, octombrie este prima lună în care o parte dintre livrările de mașini noi vin prin intermediul programului Rabla, care a debutat în 30 septembrie și în cadrul căruia au fost depuse 7.300 de dosare pentru mașini termice și 4.300 de dosare pentru mașini electrice.
În primele 10 luni ale anului, românii au înmatriculat 121.600 de mașini noi, ceea ce reprezintă o scădere cu 4,3% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Practic, pentru a încheia 2025 pe plus, piața auto mai are de recuperat circa 5.500 de unități în ultimele două luni ale anului.
Potrivit datelor centralizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), doar 6 dintre cele 10 mărci din top 10 au raportat o creștere a înmatriculărilor comparativ cu luna similară a anului trecut. Dacia a avut o majorare cu peste 15%, la 3.400 de unități, însă a înregistrat o cotă de piață relativ modestă comparativ cu alte luni, mai mică de 27%. Podiumul a fost completat de două mărci cu o creștere mai puternică a înmatriculărilor: Toyota (+27%) și Renault (+34%), iar cele două mărci au făcut rocadă în clasament comparativ cu luna septembrie.
Skoda (-22%) și Hyundai (-30%) au raportat cele mai mari scăderi de înmatriculări dintre mărcile prezente în top 10, acolo unde a pătruns în premieră și Audi, chiar în spatele rivalilor germani de la Mercedes-Benz și BMW.
În ciuda creșterilor puternice din ultimele luni, Dacia are în continuare de recuperat comparativ cu anul trecut. Marca de la Mioveni a raportat 34.400 de unități, în scădere cu 7,3% de la cele peste 37.000 de unități din perioada similară a anului trecut.
Chiar și așa, Dacia rămâne detașat pe prima poziție în top în fața celor de la Toyota (+5,3%) și Skoda (+5,5%), în timp ce Volkswagen și Renault sunt aproape de nivelul de înmatriculări din perioada similară a anului trecut.
Dintre mărcile din top 10, cea mai mare scădere a fost înregistrată de Hyundai, care a înmatriculat cu 15% mai puține mașini noi.
MG, marca cu origini britanice deținută de chinezii de la SAIC, a fost la numai 15 unități să pătrundă în top 10 în luna octombrie și este pe locul 12 într-un clasament al primelor 10 luni ale anului.
De asemenea, merită remarcată revenirea mărcii Tesla, care în octombrie a avut parte de cea mai bună lună din acest an, cu 259 de unități înmatriculate, de peste două ori mai multe decât în luna ianuarie (125 de unități), cea mai bună lună din acest an pentru marca americană. Chiar și așa, americanii sunt doar pe locul 20 la nivelul primelor 10 luni, cu o cotă de piață de 2%.
Dacia Logan a fost de departe cel mai înmatriculat model pentru a patra lună consecutiv, cu peste 1.700 de unități, în timp ce Dacia Sandero a reușit o performanță rară în acest an și a depășit Dacia Duster pentru aproximativ 50 de unități.
Octombrie a adus și cea mai bună performanță lunară pentru Dacia Bigster, care a ajuns pe locul 4 după ce a reușit să obțină mai mulți clienți noi decât Toyota Corolla și Skoda Octavia, în timp ce Ford Puma a bifat a doua prezență consecutivă în top 10. În schimb, merită să remarcăm că Dacia Jogger a ratat prezența în top 10 pentru numai 3 unități: aceasta a fost diferența care a separat modelul produs la Mioveni de Toyota Yaris Cross.
Pentru perioada scursă de la începutul acestui an, avansul înregistrat de Dacia Logan în fața lui Duster a depășit acum pragul de 1.000 de unități, în timp ce Dacia Sandero completează podiumul de la o distanță imposibil de recuperat în ultimele două luni.
În acest context, cea mai interesantă „luptă” rămâne cea pentru titlul neoficial de cel mai înmatriculat model al unei mărci de import, întrucât diferența dintre Skoda Octavia și Toyota Corolla este de numai 10 unități.
Pe baza progreselor recente, este posibil ca în top 10 pe 2025 să-și facă apariția și Dacia Bigster, care a progresat până pe locul 12 cu aproape 2.200 de unități, la mai puțin de 200 de unități de Yaris Cross.
Ca de obicei, dacă excludem marca națională Dacia, mărcile din Germania sunt cele mai populare printre clienții din România, cu o cotă de piață de 16,6% în septembrie și 16,9% în primele nouă luni ale anului.
Mărcile din Japonia completează podiumul la o diferență mai degrabă simbolică de cele germane, în timp ce mărcile din Franța rezistă în fața celor din Coreea de Sud.
Între timp, mărcile din China își continuă progresul pe piața din România, iar în luna octombrie au atins o cotă de piață record de 5,1%, în creștere puternică de la cota de piață de 4,2% raportată în septembrie, după ce în primele opt luni ale anului aceasta a oscilat între 2% – 3%.
Creșterea bruscă a cotei de piață se explică în special prin lansarea mărcii BYD pe piața din România: înmatriculările BYD au început propriu-zis în septembrie cu peste 100 de unități și au continuat cu peste 150 de unități în octombrie pentru o cotă de piață de 1,2%.
La nivelul primelor 10 luni, cota de piață a mărcilor din China a ajuns la 3,2%. Cea mai populară marcă este de departe MG, care a depășit 2.500 de unități și reprezintă 66% dintre înmatriculările totale ale mărcilor din China. De asemenea, Geely are circa 500 de clienți, în timp ce BYD a ajuns la aproape 300 de unități. Singura marcă din China care a mai depășit pragul de 100 de unități livrate este Leapmotor, în timp ce clasamentul este completat de mărci precum Chery sau Lynk&Co, care abia s-au lansat pe piața locală.
Mașinile cu orice fel de sisteme hibride, inclusiv mild-hybrid (MHEV), full-hybrid (HEV) și plug-in hybrid (PHEV), au avut în septembrie o cotă de piață de 48%. Ca de obicei, este important de precizat că această cotă de piață nu reflectă neapărat interesul cumpărătorilor pentru mașini mai puțin poluante, în contextul în care sistemele mild-hybrid au un impact minor asupra emisiilor, dar au devenit prezente pe numeroase modele cu motoare pe benzină. De altfel, din același motiv, cota de piață trecută în dreptul mașinilor cu motoare pe benzină fără sisteme hibride (21,6%) este de asemenea mai puțin relevantă.
Mai relevant este că popularitatea mașinilor cu motoare pe benzină și sisteme GPL este în continuare în creștere, cu o cotă de piață de peste 14% în octombrie. Creșterile raportate în ultimele luni, cu un record de 19,1% în septembrie, pot fi explicate prin numeroasele versiuni GPL care au apărut în gama de modele Dacia.
Între timp, înmatriculările de mașini electrice aproape că s-au dublat de la 565 la peste 1.000 de unități și au avut o cotă de piață de 7,9%, cea mai mare de după ianuarie 2025 (9,8%). Cel mai probabil, o parte dintre înmatriculări au fost realizate prin intermediul programului Rabla.
Așa cum am menționat anterior, Tesla a avut de departe cea mai bună lună a anului, iar acest lucru se reflectă din plin și în topul celor mai populare modele electrice. Tesla Model 3 și Tesla Model Y au ocupat locurile 1 și 3 în top, iar între cele două s-a intercalat versiunea electrică a lui Ford Puma, produsă la uzina din Craiova.
De asemenea, ascensiunea mărcilor din China pe care am remarcat-o anterior este inevitabil vizibilă și aici: BYD a ocupat locul 5 în topul mărcilor și a plasat Dolphin Surf în top 10 modele electrice. În plus, în top 10 modele electrice și-a făcut apariția și Leapmotor T03.
Pentru primele 10 luni ale anului, ponderea mașinilor hibride rămâne ușor sub pragul de 50%, în timp ce mai bine de 23% dintre mașinile noi înmatriculate sunt echipate cu motoare pe benzină fără sisteme hibride.
Mașinile cu sisteme GPL au peste 13% din piața de mașini noi, în creștere cu peste 3 puncte procentuale comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce cota de piață a mașinilor electrice este de 5,3%, cu un punct procentual mai puțin decât în perioada similară a anului trecut. Practic, creșterea pe segmentul mașinilor electrice din ultimele luni nu este încă suficientă pentru ca această piață să treacă pe teritoriu pozitiv de la începutul anului.
Bulversată de întârzierea programului Rabla, piața auto din România traversează în prezent o perioadă de patru luni consecutive de creștere, care au venit pe fondul altor trei luni consecutive marcate de scăderi.
Totuși, rămâne de văzut dacă creșterile vor continua și pe parcursul ultimelor două luni ale anului și, mai ales, dacă acestea vor fi suficiente pentru ca piața auto din România să încheie anul 2025 în creștere comparativ cu 2024.
Foto deschidere: Dreamstime.
