După creșterea înmatriculărilor de mașini noi cu 25% în luna iulie, piața auto din România a avut și în august o evoluție atipică, marcată de o creștere chiar mai consistentă.
Astfel, în ultima lună de vară, românii au înmatriculat peste 15.100 de mașini noi, în creștere cu aproape 52% comparativ cu luna similară a anului trecut, potrivit datelor centralizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI). Prin urmare, august 2025 a devenit a doua lună consecutivă de creșteri și a doua cea mai bună lună a anului după iulie 2025.
Creșterile raportate în iulie și august au venit în ciuda faptului că programul Rabla a fost amânat și ar urma să înceapă în cursul lunii septembrie cu un bonus redus la numai aproximativ 3.700 de euro pentru o mașină electrică. Una dintre explicații este că unii dintre potențialii cumpărători au decis să facă achiziția fără să mai aștepte startul programului Rabla, mai ales că unii dealeri au oferi discounturi pentru a reduce stocurile de mașini acumulate în prima parte a anului.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Cu toate acestea, creșterile puternice din iulie și august nu au fost suficiente pentru a readuce piața auto din România pe teritoriu pozitiv pentru perioada scursă de la începutul anului. Astfel, în primele 8 luni ale anului, în România au fost înmatriculate circa 96.000 de mașini noi, în scădere cu aproape 10% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Principala beneficiară a creșterii din luna august a fost Dacia. Marca cu sediul la Mioveni a înmatriculat cu 75% mai multe mașini decât în august 2024 și a avut o cotă de piață de peste 31%, însă numeroase alte mărci din top 10 au raportat creșteri.
Toyota și Hyundai au completat podiumul după o luptă echilibrată, în timp ce Renault s-a remarcat printr-o creștere a înmatriculărilor cu 237%, ca urmare a unui rezultat mult sub potențial în august 2024.
Cu toate acestea, inclusiv în top 10 au existat mărci care au raportat scăderi. Înmatriculările Volkswagen au scăzut cu 7%, în timp ce Mercedes-Benz a înregistrat o scădere cu 15%.
La nivelul primelor opt luni ale anului, înmatriculările Dacia rămân însă sub nivelul raportat în perioada similară a anului trecut (-16%), în ciuda creșterilor raportate în iulie și august. În rest, mărcile din top 10 au avut în ansamblu evoluții mult mai apropiate de cele din ianuarie-august 2024, o dovadă în plus a influenței majore pe care o are Dacia în evoluția generală a pieței.
De exemplu, Toyota și Ford au stagnat, iar Skoda a crescut cu 6%, în timp ce alte mărci din top 10 au raportat scăderi mai mici decât Dacia, cum ar fi Volkswagen (-5%) sau Hyundai (-12%). Doar Renault a înregistrat o scădere similară cu Dacia (-16%).
În afara top 10, doar două mărci au reușit să obțină în luna august o cotă de piață mai mare de 2%, și anume Kia (2,8%) și MG (2,1%), în timp ce doar Mazda (1,8%), Audi (1,6%), Ssangyong și Peugeot (ambele cu 1,5%) au mai obținut cel puțin 1% din piață.
Nu în ultimul rând, merită remarcat că august este prima lună în care marca chinezească BYD a raportat oficial primele înmatriculări „consistente” pe piața locală, cu 28 de unități.
La fel ca luna anterioară, Dacia Logan a fost cea mai înmatriculată mașină și în august, cu un avans considerabil în fața lui Duster, în timp ce podiumul a fost completat de Sandero. Între timp, Dacia Bigster continuă să-și majoreze înmatriculările, iar de data aceasta a ocupat locul 6 în topul lunar, cea mai bună performanță de la lansare.
Toyota Corolla a fost cel mai popular model non-Dacia, urmat la mică distanță de Hyundai Kona.
La nivelul primelor opt luni ale anului, Logan s-a apropiat la mai puțin de 300 de unități de liderul Duster, în timp ce Sandero este solitar pe locul 3. În plus, în ciuda unei luni august mult sub așteptări, Skoda Octavia este în continuare cel mai popular model al unui constructor străin, cu un avans mai degrabă simbolic în fața lui Corolla.
Pe baza tendințelor din ultimele luni, pare mai degrabă o formalitate pentru ca Bigster să pătrundă în top 10 și la nivelul întregului an. SUV-ul lansat recent de Dacia ocupă în prezent locul 12 în top cu peste 1.300 de unități, după ce a reușit să surclaseze, printre altele, și Dacia Spring (1.160 unități). Ford Puma, un alt model produs în România, a ocupat locul 11 în luna august cu aproape 300 de unități și locul 17 pentru perioada ianuarie-august (1.150 unități).
După ce în iulie au fost depășite de mărcile japoneze, mărcile din Germania au fost surclasate în august și de cele provenite din Coreea de Sud, o situație atipică la nivelul acestui an. Astfel, în topul pe națiuni, România a fost urmată de Japonia, Coreea de Sud și Germania, în timp ce mărcile din China au avut o cotă de 2,9%, aproape de recordul lunar de 3%.
În schimb, pentru perioada scursă de la începutul anului, Germania rămâne a doua națiune în preferințele cumpărătorilor din România, urmată de Japonia și Coreea de Sud. Pentru acest interval, mărcile din China au înregistrat o cotă totală de piață de 2,8%.
Pentru a șasea lună consecutiv, mașinile cu orice fel de sisteme hibride, inclusiv mild-hybrid (MHEV), full-hybrid (HEV) și plug-in hybrid (PHEV), au acaparat mai mult de jumătate din piața auto. De altfel, datele publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată chiar o cotă de piață lunară record de 53,3%. Ca de obicei, este important de precizat că această cotă de piață nu reflectă neapărat interesul cumpărătorilor pentru mașini mai puțin poluante, în contextul în care sistemele mild-hybrid au un impact minor asupra emisiilor, dar au devenit prezente pe numeroase modele.
Mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au acaparat în august aproape 19% din piață, în timp ce aproape 15% dintre cumpărători au preferat mașinile care pot fi alimentate și cu GPL, preponderent prin achiziționarea de vehicule Dacia.
Surpriza lunii este însă reprezentată de dublarea segmentului de mașini electrice, ca urmare a unei creșteri a înmatriculărilor cu 93%, la 952 de unități. A fost de departe cea mai bună lună pentru mașini electrice în acest an, iar cota de piață a fost de 6,3%.
Datele prelucrate de la DGPCI arată că 46% dintre mașinile electrice înmatriculate în România în luna august au purtat sigla Hyundai. Românii au înmatriculat în special versiunea electrică a lui Kona (aproape 300 de unități), în timp ce alți peste 100 de clienți au ales Hyundai Inster.
Rezultate peste așteptări a înregistrat și Ford, cu peste 150 de unități, dintre care aproape 70 de unități ale modelului electric Puma Gen-E produs la uzina din Craiova. De altfel, Puma Gen-E a ocupat locul 4 în topul pe modele electrice, cea mai bună performanță din acest an.
În același timp, Tesla a înmatriculat circa 120 de unități, iar în top 10 apare în premieră și marca chinezească BYD cu 15 unități. Un alt lucru interesant: chiar dacă piața de electrice a ajuns în august la aproape 1.000 de unități, Dacia Spring a avut numai 3 clienți, la fel ca în luna iulie.
La nivelul primelor opt luni ale anului, ponderea mașinilor hibride a depășit pragul simbolic de 50%, urmate de mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride, care dețin peste 23% din piață. Între timp, ponderea mașinilor cu motoare pe benzină care pot rula și cu GPL își continuă creșterea lentă și a ajuns la 12,7%.
În schimb, pe fondul evoluției modeste din prima parte a anului, mașinile electrice au o cotă de numai 4,9%, ceva mai mult de jumătate din cota de piață de 9,15 a mașinilor diesel.
În concluzie, piața auto a încheiat vara acestui an cu creșteri semnificative în iulie și august, însă nu a reușit încă să recupereze scăderile raportate în prima jumătate a anului.
Pe de altă parte, recuperarea deficitului ar putea avea loc pe finalul anului, în funcție de interesul pentru programul Rabla, despre care autoritățile susțin că va începe până la finalul lunii septembrie.
Foto principală: Dreamstime.