Piața auto europeană a înregistrat în septembrie a treia luna consecutivă de creștere și cea mai mare creștere procentuală de pe parcursul acestui an.
Astfel, europenii au înmatriculat aproape 1,24 milioane de unități în prima lună de toamnă, cu 10,7% în plus comparativ cu septembrie 2024. Anterior, piața europeană raportase majorări cu 5,9% în iulie și 4,7% în august.
În acest context, în primele nouă luni ale anului, piața auto europeană a raportat aproape 9,93 milioane de unități înmatriculate și și-a consolidat ușor creșterea comparativ cu perioada similară a anului trecut la 1,5%.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Cifrele pentru Europa sunt valabile pentru înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene, la care se adaugă Marea Britanie și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Cu excepția notabilă a sud-coreenilor de la Kia, toate mărcile din top 10 au raportat creșteri de înmatriculări. Ca de obicei, Volkswagen (+9,4%) a ocupat prima poziție la mare distanță de Toyota (+4%) și Skoda (+10,9%), însă merită remarcat că marca germană a avut cea mai mică cotă lunară de piață din acest an: 10,2%, comparativ cu cota medie uzuală de circa 11%.
BMW și Mercedes-Benz completează top 5 cu creșteri de înmatriculări cu 4,9% și, respectiv, 0,5%, în timp ce Renault a înmatriculat în această lună mai multe mașini decât Audi, ca urmare a unei creșteri cu 7,2%.
Din punct de vedere procentual, cea mai mare creștere din top 10 a fost raportată de Dacia, care a înmatriculat aproape 50.000 de unități, cu aproape 26% peste nivelul raportat în septembrie 2024. Cu acest rezultat, Dacia ocupă locul 9 în topul mărcilor pe septembrie cu o cotă de piață de 4%, în spatele Peugeot (+1,5%), dar în fața celor de la Kia (-1,6%).
La nivelul primelor 9 luni ale anului, Volkswagen (+6,1%) a depășit pragul de un milion de unități înmatriculate și are o cotă de piață de 10,9%, în timp ce Toyota (-6,6%) și Skoda (+10,5%) completează podiumul și sunt despărțite de mai puțin de 24.000 de unități. Totuși, în absența unor evenimente majore, este puțin probabil ca Toyota să piardă a doua poziție pe finalul acestui an.
Clasamentul este completat de BMW (+3,4%), Renault (7,5%) și Mercedes-Benz (+0,4%), în timp ce Dacia ocupă deja tradiționalul loc 9 cu aproape 450.000 de unități și o cotă de piață de 4,5%.
Chiar dacă luna septembrie a adus creșteri pentru cele mai multe mărci de volum, pentru perioada primelor 9 luni din acest an există în continuare o serie de mărci tradiționale care înregistrează scăderi procentuale, uneori formate din două cifre. Printre ele se remarcă mărcile europene Seat (-22%), Fiat (-17%), Citroen (-7%) sau Opel (-7%), însă în această categorie se află și mărci tradiționale din Japonia, cum ar fi Mazda (-12%), Suzuki (-17%) sau Nissan (-4%).
Aceste scăderi remarcate în cazul unor mărci cu tradiție poate avea legătură inclusiv cu faptul că au în general o ofertă limitată de modele electrice comparativ cu alte mărci din Europa, în contextul unei creșteri a înmatriculărilor de electrice și a apariției pe piață a numeroase mărci din China care oferă preponderent modele electrice.
Pentru moment, datele ACEA includ doar două mărci din China: BYD și SAIC (care deține marca MG). Datele arată că BYD a înmatriculat aproape 25.000 de unități în Europa în septembrie, mai mult decât mărci precum Fiat, Seat sau Suzuki, în timp ce MG a ajuns la aproape 34.000 de unități.
De asemenea, o altă marcă aflată în regres constant de vânzări este Tesla, care a înmatriculat aproape 40.000 de unități în septembrie (-11%) și aproape 174.000 de unități în primele 9 luni ale anului, în scădere cu aproape 29%.
În ciuda scăderii de popularitate la nivel de marcă, Tesla a reușit să plaseze Model Y pe prima poziție în topul celor mai înmatriculate modele din luna septembrie, cu aproape 26.000 de unități, potrivit datelor colectate de compania de analiză Dataforce.
La mare distanță în spate, podiumul a fost completat de Renault Clio și Dacia Sandero, în timp ce Volkswagen ocupă următoarele trei poziții prin T-Roc, Golf și Tiguan.
În mod surprinzător, Dacia Duster nu a intrat în top 10, întrucât cele aproape 13.000 de unități l-au plasat pe locul 17 în Europa, în ciuda unei creșteri cu 3,6%. În schimb, un alt model produs în țara noastră, Ford Puma, a intrat în premieră în top 10 pe locul 8, cu aproape 17.000 de unități și o creștere cu 13%.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, Dacia Sandero este în continuare cel mai înmatriculat model în Europa, cu aproape 186.000 de unități, ceea ce reprezintă o scădere cu 8% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Subcompacta Dacia are un avans de aproape 15.000 de unități în fața lui Renault Clio, care a înregistrat o creștere cu 4,8%, în timp ce podiumul este ocupat de Volkswagen T-Roc cu aproape 161.000 de unități (+2,5%).
De asemenea, Dacia Duster se menține pe locul 8 la general cu aproape 134.000 de unități (+2,7%), în timp ce Ford Puma a progresat până pe locul 15 cu aproape 116.000 de unități (-1,8%).
Cota de piață a mărcilor din Germania a scăzut ușor sub pragul de 30% în luna septembrie, concomitent cu o creștere ușoară a mărcilor din Japonia (13%, în special datorită Toyota) și a celor din Franța (12,2%).
BYD și SAIC, singurii constructori chinezi pentru care ACEA oferă date despre înmatriculări, au avut împreună o cotă de piață de circa 4,8%, însă cota de piață reală a mărcilor din China este ușor mai ridicată prin prisma existenței a numeroase alte mărci, dintre care se remarcă prin volum în special Chery.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, mărcile germane au aproape 31% din piață, iar Franța (13,5%) este ușor peste Japonia (12,8%), cu o cotă de piață de 3,5% pentru chinezii de la BYD și SAIC.
Luna septembrie a adus o surpriză din perspectiva înmatriculărilor în Marea Britanie. Astfel, Marea Britanie a fost cea mai mare piață auto europeană, cu 313.000 de unități (+14%), mult peste piața din Germania (235.000 de unități, +13%), care în mod tradițional este cea mai mare din Europa.
La rândul ei, Spania a înregistrat în septembrie o creștere cu 16% a înmatriculărilor, la circa 85.000 de unități, în timp ce Italia (+4,2%) și, mai ales, Franța (+1%) au raportat creșteri mai modeste, sub media europeană.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, Germania este în continuare cea mai mare piața auto europeană, iar scăderea înmatriculărilor s-a estompat acum la 0,3%, la 2,1 milioane de unități. Între timp, piața britanică este pe locul doi, cu aproape 1,6 milioane de unități și o creștere cu 4,2%, iar Spania are cea mai mare creștere procentuală din top 5 (855.000 de unități, +15%).
În schimb, celelalte două piețe auto din top 5 au raportat scăderi: Italia cu 2,9% la 1,16 milioane de unități, iar Franța cu 6,3%, la 1,18 milioane de unități.
Mașinile electrice continuă să înregistreze noi recorduri din punct de vedere al cotei lunare de piață. Astfel, în luna septembrie, europenii au înmatriculat peste 260.000 de mașini electrice, ceea ce reprezintă 21% din piața auto. Precedentele recorduri au fost cotele de piață de 20,2% din august și 19,2% din iulie.
De asemenea, în septembrie se remarcă și cea mai mică diferență procentuală între cotele de piață pentru mașini cu motoare pe benzină fără sisteme hibride și cele electrice: 24,5% vs. 21%, adică numai 3,5 puncte procentuale în favoarea motorizărilor pe benzină. Totuși, această comparație nu este foarte relevantă, în contextul în care cele mai multe mașini cu motoare pe benzină sunt echipate cu sisteme hibride. De altfel, mașinile hibride (MHEV + HEV) au înregistrat în septembrie o cotă de piață de 35,2%.
Nu în ultimul rând, ponderea mașinilor plug-in hybrid continuă să crească și a ajuns în septembrie la o valoare lunară record pentru 2025, de 10,7%. De altfel, mașinile plug-in hybrid au avut o cotă lunară de piață de cel puțin 10% începând din iulie 2025, concomitent cu o scădere a ponderii mașinilor diesel fără sisteme hibride la 6,3%.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, mașinile hibride au atins o cotă de piață de aproape 35%, în timp ce mașinile echipate cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au o cotă de piață de puțin peste 27%.
În acest interval, înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 25%, ceea ce le-a permis să atingă o cotă de piață de 18,1%, de două ori mai mare comparativ cu cea a mașinilor plug-in hybrid (9,3%) și a mașinilor diesel (8%).
Germania și Marea Britanie sunt principalele „răspunzătoare” pentru această creștere de popularitate pe segmentul electric. Astfel, Germania a raportat o creștere cu 38%, la 382.000 de unități, în timp ce în Marea Britanie creșterea a fost cu 29%, la 349.000 de unități. O altă creștere consistentă provine din Norvegia, care a ajuns la 107.000 de unități (+33%). În schimb, piața de electrice a stagnat în Franța la 216.000 de unități, în timp ce Belgia a înregistrat o creștere cu 12,4%, mai mică decât media pieței europene, la 108.000 de unități.
Cu trei luni consecutive de creștere, piața auto europeană a reușit să treacă în teritoriu pozitiv în perioada scursă de la începutul anului, iar această tendință de creștere se poate menține și în ultimul trimestru al anului.
Parțial, creșterea din ultimele luni este generată de segmentul de mașini electrice și, implicit, de mărcile din China care au început să lanseze un număr tot mai mare de modele pe piața europeană.
Foto deschidere: Dreamstime
        
        