Piața auto europeană a înregistrat în luna iunie cea mai mare deviație de la parcursul din anul precedent. Potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA), europenii au înmatriculat în prima lună de vară 1,24 milioane de unități, în scădere cu 5,1% comparativ cu luna iunie a anului trecut.
Anterior, în acest an, piața auto a înregistrat evoluții cuprinse între o scădere cu 3,1% în februarie și o creștere cu 2% în luna mai, fără diferențe majore comparativ cu lunile similare din 2024.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
În acest context, piața auto europeană a încheiat prima jumătate a anului cu o scădere cu 0,9%, cu 6,81 milioane de unități înmatriculate.
Cifrele sunt valabile pentru înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene la care se adaugă Marea Britanie și statele din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Datele arată că inclusiv Volkswagen, liderul tradițional al pieței auto, a raportat o scădere cu 9,2%, aproape dublă comparativ cu media europeană, la circa 145.000 de unități, în timp ce Renault a profitat de scăderea cu aproape 14% înregistrată de Toyota pentru a ocupa locul 2, în ciuda unei scăderi simbolice cu 0,2%.
În ciuda declinului general al pieței, patru constructori din top 10 au înregistrat creșteri, inclusiv mărcile premium BMW (+5,7%) și Mercedes (+3,9), dar și Skoda (11,9%) și Peugeot (+6,2%). De altfel, dintre mărcile de volum, Skoda a raportat cea mai mare creștere procentuală, ceea ce i-a permis să ajungă pe locul 3.
Dacia a avut o evoluție mai bună decât media europeană (scădere cu 1,7%), ceea ce i-a permis să urce pe locul 8 în topul lunar, în condițiile în care de regulă este „abonată” la locul 9.
La nivelul primei jumătăți a anului, Volkswagen este lider cu o creștere cu 4,4%, în timp ce Toyota rămâne pe locul doi în ciuda unei scăderi cu 8,9%. Skoda (+8,1%) și Renault (+8,4%) sunt mărcile din top 10 cu cele mai mari creșteri procentuale, în timp ce Peugeot și Mercedes-Benz au înregistrat creșteri mai modeste.
Dacia a încheiat de asemenea prima jumătate a anului cu o creștere cu 1,1% la 309.000 de unități, cu care ocupă locul 9 în spatele Mercedes-Benz și Audi, dar mult în fața celor de la Kia.
În rândul mărcilor din afara top 10 se remarcă evoluția puternic negativă a mărcii Seat (-32,4% în iunie și -24,7% la nivelul primelor 6 luni). Scăderi formate din două cifre au raportat și alte mărci europene cu tradiție, printre care se numără Citroen (-20,3% în iunie și -14,9% la nivelul primelor 6 luni) sau Fiat (-38,1% în iunie și -23,7% la nivelul primelor 6 luni).
Tot în scădere generalizată este și Tesla, care a înmatriculat cu 22% mai puține mașini în iunie și cu 33,2% la nivelul primei jumătați a anului.
Pentru a treia lună consecutiv, Renault Clio a fost cea mai înmatriculată mașină în Europa, iar de această dată a înregistrat o creștere cu aproape 21%, potrivit datelor companiei germane de analiză DataForce. Parțial, creșterea se datorează pieței din Franța, acolo unde Clio a primit recent o versiune mai accesibilă ca preț.
Surpriza lunii este însă mai degrabă Tesla Model Y, care datorită unei creșteri cu 5,2% a reușit să surclaseze Dacia Sandero cu 300 de unități în lupta pentru locul doi, în timp ce Opel Corsa a ocupat de asemenea surprinzător locul 5, între Volkswagen T-Roc și Volkswagen Golf.
Tradițional, Dacia Duster ocupă locurile 8-9 în topurile lunare, însă de data aceasta a reușit să urce pe poziția a șaptea, în ciuda unei scăderi cu 13,3%.
La nivelul primei jumătăți a anului, Dacia Sandero a fost cea mai înmatriculată mașină, chiar dacă a înregistrat o scădere înmatriculărilor cu 9,4%. Totuși, avansul față de Renault Clio (+8,1%) s-a estompat acum la numai 7.000 de unități, iar în acest ritm subcompacta franceză ar putea depăși Sandero în următoarele 2-3 luni.
Podiumul european este completat de Peugeot 208, urmat de trei modele Volkswagen (T-Roc, Golf și Tiguan), în timp ce Duster a urcat pe locul 7 (+6,5%) în detrimentul lui Toyota Yaris Cross.
Ford Puma a raportat în iunie o creștere cu 14% la 13.000 de unități, însă la nivelul primei jumătăți a anului a înregistrat o scădere cu 7,7%, la 77.000 de unități, cu care ocupă poziția a 15-a.
Ca de obicei, mărcile din Germania domină înmatriculările europene cu o cotă de piață de peste 30%, dublă comparativ cu cea a mărcilor din Franța (14,6%), în timp ce podiumul pe națiuni este completat de Japonia (12,1%).
ACEA nu publică defalcat datele pentru alte mărci din China cu excepția MG, însă Dataforce a publicat un raport potrivit căruia mărcile din acest stat au înregistrat în luna iunie o cotă de piață record de 5,5%, ușor mai ridicată comparativ cu cea din mai (5,4%), cu peste 65.000 de unități. MG este principala marcă de origine chineză cu peste 25.000 de unități, urmată de BYD cu 15.000 de unități și Chery cu aproape 9.000 de unități.
În luna iunie, dintre principalele 5 piețe europene, Marea Britanie (191.000 de unități, +6,7%) și Spania (119.000 unități, +15,2%) sunt singurele care au raportat creșteri, în timp ce Germania (256.000 unități, -13,8%), Franța (170.000 unități, -6,7%) și Italia (132.000 unități, -17,4%) au înregistrat scăderi.
La fel ca în luna mai, România este țara europeană cu cea mai mare scădere procentuală a înmatriculărilor, cu 50,3%, la numai 10.600 de unități.
Tendințele sunt foarte asemănătoare și la nivelul primei jumătăți a anului, întrucât Marea Britanie (un milion de unități, +3,5%) și Spania (535.000 unități, +13,9%) sunt de asemenea singurele țări din top 5 care au înmatriculat mai multe mașini comparativ cu perioada similară a anului trecut. În schimb, Germania (1,4 milioane de unități, -4,7%), Italia (887.000 unități, -3,6%) și Franța (915.000 unități, -7,9%) au înregistrat scăderi pe linie.
Conform tradiției din acest an, înmatriculările de mașini hibride au continuat să crească și în luna iunie (+5,3%), concomitent cu scăderi puternice pentru mașinile diesel (-32,6%) și pe benzină (-24,1%) fără sisteme hibride.
În același timp, înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 14,5%, în special datorită Marii Britanii, care a fost cea mai mare piață europeană pentru electrice (47.400 unități, +39%). Această creștere a înmatriculărilor cuplată cu scăderea generală a pieței cu 5% a condus la o cotă de piață lunară record pentru mașinile electrice în iunie: 19,2%, comparativ cu cota uzuală de circa 17% din primele 5 luni ale anului. De asemenea, mașinile plug-in hybrid au înregistrat o creștere cu 37,7% la nivelul continentului.
Pe baza acestor date, la nivelul primeor șase luni ale anului, înmatriculările de mașini hibride au crescut cu 16%, concomitent cu scăderi pentru benzină (-21,7%) și diesel (-27,5%).
În schimb, mașinile electrice au crescut cu 24,9%, iar cota de piață a acestora a ajuns la 17,5%. Peste 60% dintre electrice au fost înmatriculate în doar trei state, toate cu creșteri semnificative: Germania (+35,1%), Belgia (+19,5%) și Țările de Jos (+6,1%). De asemenea, înmatriculările de mașini plug-in hybrid au crescut în prima jumătate a anului cu 21,2%.
Scăderea mai mare raportată în luna iunie poate reprezenta un semnal că piața auto europeană traversează o perioadă cu o serie de incertitudini, însă aceasta se reflectă mai degrabă pe segmentul mașinilor echipate exclusiv cu motoare termice.
În schimb, înmatriculările de mașini hibride, plug-in hybrid și electrice continuă să înregistreze creșteri procentuale formate din două cifre, inclusiv în principalele piețe europene.
Foto deschidere: Dreamstime.